Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har man varit så himla dum och bytt vatten så får man helt enkelt finna sig i att bli utstirrad och blängd på efteråt! 😂
Suryngel93519.jpg
 
Funderar på det här med bottensubstrat... Finns ju massor av olika sorters soil.

Sänker alla pH-värdet? Måste man alltid vänta länge innan man sätter i invånare?

Jag funderade på någon slags soil och sedan mörk sand ovanpå för att få det lättplanterat. Vill ha bra med näring så att växterna växter, och såklart glada fiskar.

Det är komplicerat :D
 
Hittade en stor klump mossa i ett akvarium på jobbet och slängde ner den till räkorna. Succé! :D
20231128_144654.jpg


Fick också veta nu att vi ska få en ny leverantör av fisk! Det kommer bli så mycket bättre och jag är så pepp :D Ska kolla om det finns någon chans för mig att göra studiebesök hos den grossisten...
 
Funderar på det här med bottensubstrat... Finns ju massor av olika sorters soil.

Sänker alla pH-värdet? Måste man alltid vänta länge innan man sätter i invånare?

Jag funderade på någon slags soil och sedan mörk sand ovanpå för att få det lättplanterat. Vill ha bra med näring så att växterna växter, och såklart glada fiskar.

Det är komplicerat :D
Ja det är det! 😅 Jag har inte jättebra koll så jag kan ha fel men jag tror att all soil sänker pHt. Det borde den göra. Men man kan ju motverka den effekten om den inte är önskvärd genom att ha i bikarbonat, inreda med stensorter som höjer pHt eller ha snäckkross i filtret t.ex.

Hur länge man måste vänta beror på vilken soil man använder, en av de bästa/kraftfullaste för växter - ADA Amazonia kan det tydligen ta upp till ett halvår innan karet är ok för räkor. Version 2 ska vara snabbare dock. Jag kör enviroment soil i ett litet kar just nu men har inte testat vattenvärdena än. Sen kommer jag köra lite Amazonia 2 i 243 karet också. Får se hur det går.

Sen finns de annat än soil man kan ha i för växternas skull också.
Jag har t.ex Aqua basis plus i 30 litaren som mer är som lera typ. Just den har dock varit katastrofjobbig hur länge som helst med konstant ammonium-läckage som inte slutat än. :arghh: Så den rekommenderar jag inte om man vill att det ska gå snabbt innan karet är beboeligt.
Walstadmetoden finns ju också om man tänker sig att man vill ha ett lättskött, low tech kar. Där grundar man istället med vanlig jord (ekologisk utan extra näring/ tillsatser).
 
Fortsätter fundera på vad jag ska ha i olika akvarium. Hur litet kan man ha en kampfisk-hane? Det finns en jättefin på jobbet som jag är sugen på att köpa, men han är väldigt livlig och jag är tveksam till att han går att ha med andra fiskar. Skulle kanske kunna köpa ett lång-lågt 40L till honom... 30L kub känns inte optimalt.

Funderar också på om det skulle gå att stoppa ner gul fjärilsciklid till mina luminatus. Tänker ha luminatus i mitt nyinköpta 54L och höja värmen lite i hopp om att de ska försöka föröka sig. Men då också försöka ha igång ett yngelakvarium, för annars lär ingen överleva.

Hittade nu en för mig ny och intressant sort: Apistogramma borellii. Skulle den kunna gå med pärlrasbora i mitt planerade 112L? @Scandi, vad tror du? Jag är sugen på pärlrasbororna men vill inte ha bara dem.

Och så mitt 200L som ska in i hallen... Där vill jag ha praecox-regnbågarna. Och kanske palettciklider, för att de går så jäkla bra ihop. Frågan är om regnbågarna äter yngel? Har förstått att det kan bli lite jobbigt mycket paletter när de väl börjar leka, så det hade varit fint med något yngelätande, hur elakt det än må låta...

Men ja. Först få i ordning 54L och få dit mina luminatus. Sedan försöka få till elen så att jag kan ha mitt 200L.
 
Fortsätter fundera på vad jag ska ha i olika akvarium. Hur litet kan man ha en kampfisk-hane? Det finns en jättefin på jobbet som jag är sugen på att köpa, men han är väldigt livlig och jag är tveksam till att han går att ha med andra fiskar. Skulle kanske kunna köpa ett lång-lågt 40L till honom... 30L kub känns inte optimalt.

Funderar också på om det skulle gå att stoppa ner gul fjärilsciklid till mina luminatus. Tänker ha luminatus i mitt nyinköpta 54L och höja värmen lite i hopp om att de ska försöka föröka sig. Men då också försöka ha igång ett yngelakvarium, för annars lär ingen överleva.

Hittade nu en för mig ny och intressant sort: Apistogramma borellii. Skulle den kunna gå med pärlrasbora i mitt planerade 112L? @Scandi, vad tror du? Jag är sugen på pärlrasbororna men vill inte ha bara dem.

Och så mitt 200L som ska in i hallen... Där vill jag ha praecox-regnbågarna. Och kanske palettciklider, för att de går så jäkla bra ihop. Frågan är om regnbågarna äter yngel? Har förstått att det kan bli lite jobbigt mycket paletter när de väl börjar leka, så det hade varit fint med något yngelätande, hur elakt det än må låta...

Men ja. Först få i ordning 54L och få dit mina luminatus. Sedan försöka få till elen så att jag kan ha mitt 200L.
Långt och lågt lär funka bra för en kampfisk, bottenytan på 36 liters karet jag har är 60x30, så lika stor som på ett standard 54 eller 64 liters. Jag tycker det ser ok ut för en kampfisk.

Jag har ingen erfarenhet av dvärgciklider egentligen och vet inte hur miniöringarna reagerar på något som är större än dem, allt mina går med är ungefär lika stort som dem. Men jag tycker de är rätt tuffa i grupp så sålänge de inte är så små att de går in i munnen på apiston så tror jag att det skulle kunna gå?
Nu när öringarna ynglat av sig så de är +20 st här hemma så är de snällare mot varandra också, inga sönderbitna fenor längre. :)
 
Långt och lågt lär funka bra för en kampfisk, bottenytan på 36 liters karet jag har är 60x30, så lika stor som på ett standard 54 eller 64 liters. Jag tycker det ser ok ut för en kampfisk.

Jag har ingen erfarenhet av dvärgciklider egentligen och vet inte hur miniöringarna reagerar på något som är större än dem, allt mina går med är ungefär lika stort som dem. Men jag tycker de är rätt tuffa i grupp så sålänge de inte är så små att de går in i munnen på apiston så tror jag att det skulle kunna gå?
Nu när öringarna ynglat av sig så de är +20 st här hemma så är de snällare mot varandra också, inga sönderbitna fenor längre. :)
Spännande storlek! Ska undersöka alternativen lite. Hade egentligen velat ha honom i mitt 54L, men jag kan inte ha hur många akvarier som helst... Vet inte om det finns någon fisk som han tycker ser tråkig ut som jag gillar och som skulle gå bra ihop i ett lite större akvarium. Just nu är han väldigt igång, men så bor han ju litet och tråkigt. Bara ca 5L eller vad det kan vara i butiksakvarierna för hanarna. De kan knappast trivas så...

Det var just för att du beskrivit dem som ganska tuffa som jag tänkte att det borde gå. Framförallt i större akvarium med mycket växter. Just den apiston ska visst vara enkel och väldigt liten (för att vara apisto).. men jag ska läsa på mer.

På fredag ska jag också till djuraffären i närheten som har nyöppning med bra erbjudanden på akvarieinredning och så. Ägaren där kanske har något bra svar på mina frågor. Fisknörd är han iaf! Dessutom fick jag ett ok från någon på "mitt" huvudkontor till att gå på studiebesök hos vår nya leverantör. Med lite tur finns just apiston där så att jag kan se den irl och få veta lite mer.
 
Justja! När jag hade rast igår så passade jag på att kika lite på rötter till mitt 54L. Vi har ett likadant akvarium på jobbet, så det gick ju lätt att testa :D

Tidigare har jag alltid tänkt att man ska hitta en bra rot. Men efter mycket tittande på youtube har jag fått upp ögonen för att kombinera flera.

Här är två rötter ståendes bredvid varandra. Spontant gillar jag det. Även om jag inte vet riktigt hur jag skulle göra med växter och så...
1000038510-01.jpeg
 
Justja! När jag hade rast igår så passade jag på att kika lite på rötter till mitt 54L. Vi har ett likadant akvarium på jobbet, så det gick ju lätt att testa :D

Tidigare har jag alltid tänkt att man ska hitta en bra rot. Men efter mycket tittande på youtube har jag fått upp ögonen för att kombinera flera.

Här är två rötter ståendes bredvid varandra. Spontant gillar jag det. Även om jag inte vet riktigt hur jag skulle göra med växter och så...
Visa bifogad fil 133021
Fint! Trevliga grottor 😊 Det där kan bli hur tjusigt som helst! Så himla praktiskt att ha akvarier på plats att kunna testa i. Jag vill också gärna hitta En Perfekt Rot när jag är på rot-jakt men det är ju sällan de dyker upp. Det är så mycket lättare och många gånger också snyggare att kombinera ihop något!
 
Hej och hå, här händer det grejer :rofl:
Jag skippar att köpa 112L på Hornbach. Det dök nämligen upp en annons om ett 105L begagnat till bra pris, och säljaren råkar bo i princip granne med mig (typ 5 min promenad bort). Ingår belysning, pump med osäker funktion, sand, ett gäng växter (tycker det ser ut som vallisneria) och tydligen fiskar också. Ingen aning om vad för fisk, för det stod inte och syntes inte på bilden... Men, om allt går enligt planen så ska jag köpa det på fredag!
 
Hej och hå, här händer det grejer :rofl:
Jag skippar att köpa 112L på Hornbach. Det dök nämligen upp en annons om ett 105L begagnat till bra pris, och säljaren råkar bo i princip granne med mig (typ 5 min promenad bort). Ingår belysning, pump med osäker funktion, sand, ett gäng växter (tycker det ser ut som vallisneria) och tydligen fiskar också. Ingen aning om vad för fisk, för det stod inte och syntes inte på bilden... Men, om allt går enligt planen så ska jag köpa det på fredag!
spännande
 
Ja :D

Tydligen hade sambon fått för sig att jag köpt mitt 54L istället för det 200L som jag planerat i hallen, och han fattade inte alls varför jag även skulle ha ett 105L nu och "Va? Hur många akvarium ska du ha egentligen? Ska du ha TRE!?!" :rofl: Jag har såklart nämnt mina planer innan, och han har tidigare sagt att så länge han inte behöver ta hand om dem så är det lugnt. Men ja, nu var han extremt trött och förvirrad och undrade var han skulle få plats med sina hobbygrejer (som han tydligen tänkt förvara på min nybyggda akvariehylla :mad:). Så, jag bestämde lite snabbt att han kan få det lilla "hobbyrum" som vi har, (egentligen en liten klädkammare) om jag får plats att förvara fotogrejer där och får ha mina akvarium. Frid och fröjd igen!

Så. Bara 105L kommer hit så är jag klar med akvarieshopping tills vi fått el till rätt plats i hallen.
Fick svar från säljaren också. I 105an bor just nu:
1 guppyhane (gul, verkar vara en ganska snygg krabat)
Kanske en guppyhona.
6 platy, blandade färger (kanske fler? jag bara räknar de jag ser på bild)
1 kardinaltetra
1-2 leopardcorydora
1 panda-corydora.
Ett litet gäng glödbandstetra.
Får se vad jag hittar på med dem. Klart är iaf att jag inte kommer fortsätta med samma upplägg vad gäller invånare (och nej, jag tänker såklart inte ta livet av dem).
 
Nu händer det saker :D
20231130_191202.jpg

Det kom dock ett litet knak från möbeln när jag började hälla i vatten. Så jäkla läskigt :nailbiting: Gissar att det är för att hyllorna faktiskt sätter sig på plats osv. Varje hyllplan ska klara 175kg och det är ju lååångt ifrån det nu. Alltså, man ser ju folk som har 54L på skrangliga ikeamöbler utan problem, sådana som bara ska klara 30kg. Men jag är alltid orolig.

Och ja, det är en stödbalk i mitten på undersidan av varje hylla så det ska inte vara någon fara att hyllan sviktar nedåt osv. Har nu mental paus för att våga fortsätta sedan.
 
Nu har jag haft i lite mer vatten i 54an, och fått hem 105an :D
Det var verkligen mycket växter som följde med och jo, det ser ut att vara vallisneria det mesta av det. Tydligt att allt med akvariet hade glidit ur händerna på ägaren, men hon var väldigt mån om att fiskarna skulle ha det bra ändå och var så glad åt att just jag ville köpa akvariet som hon litar på att kommer se till att det blir bra för alla invånare.

Och så fick jag med ett gäng rötter, men de har väldigt jobbiga alger på. Går sådant att få bort på något smidigt sätt? Eller ska man kanske sätta ner dem i ett akvarium med räkor och ottos och hoppas på att de försvinner? Ska ta bild imorgon och försöka klura ut vad det är för alger.

Det är också intressant att se hur snabbt fiskar kan tappa färgerna. Kardinaltetran var väldigt(!) färgglad och fin när jag kom dit, men nu när vi kom hem så är han nästan vit. Får hoppas att han återhämtar sig. Just nu går de i en mycket tillfällig lösning där jag slängt ner lite vatten, filter, värmare och oplanterade vallisnera, så får jag försöka ordna till något ordentligt imorgon.

Något som lite förvånade mig var hur fina jag tyckte att glödbandstetrorna är. De skulle jag nästan kunna tänka mig att behålla... Och guppyhanen är så fin att jag verkligen förstår varför folk vill ha guppys. Men nä, jag tror ändå inte att det är något för mig. OM Jag inte har någon fisk som verkligen äter ynglen, för jag vill inte ha en miljard fiskar...
 
Nu har jag haft i lite mer vatten i 54an, och fått hem 105an :D
Det var verkligen mycket växter som följde med och jo, det ser ut att vara vallisneria det mesta av det. Tydligt att allt med akvariet hade glidit ur händerna på ägaren, men hon var väldigt mån om att fiskarna skulle ha det bra ändå och var så glad åt att just jag ville köpa akvariet som hon litar på att kommer se till att det blir bra för alla invånare.

Och så fick jag med ett gäng rötter, men de har väldigt jobbiga alger på. Går sådant att få bort på något smidigt sätt? Eller ska man kanske sätta ner dem i ett akvarium med räkor och ottos och hoppas på att de försvinner? Ska ta bild imorgon och försöka klura ut vad det är för alger.

Det är också intressant att se hur snabbt fiskar kan tappa färgerna. Kardinaltetran var väldigt(!) färgglad och fin när jag kom dit, men nu när vi kom hem så är han nästan vit. Får hoppas att han återhämtar sig. Just nu går de i en mycket tillfällig lösning där jag slängt ner lite vatten, filter, värmare och oplanterade vallisnera, så får jag försöka ordna till något ordentligt imorgon.

Något som lite förvånade mig var hur fina jag tyckte att glödbandstetrorna är. De skulle jag nästan kunna tänka mig att behålla... Och guppyhanen är så fin att jag verkligen förstår varför folk vill ha guppys. Men nä, jag tror ändå inte att det är något för mig. OM Jag inte har någon fisk som verkligen äter ynglen, för jag vill inte ha en miljard fiskar...
Algerna kan du skrubba bort, eller koka/stoppa rötterna i ugnen om du inte vill ha dem.

Det är nog ingen fara med kardinalen, flytt är stressigt och de ser verkligen sjukliga ut när de släcker färgerna. Första gången jag såg mina sova så blev jag helt förskräckt, de ser ju döende ut!

Glödbandstetror är SÅ fina! De var storfavoriter när jag hade dem för länge sen. Haha, ja guppys kan vara så vackra, funderar lika ofta som jag ser dem om jag inte ska ha ett gäng guppyhanar igen ändå.

Hade samma typ av hyllor, med hyllplanen klädda med vaxduk (för att jag spiller jämt ut massa vatten) till 112an, 2 st 64 liter + nanokar förut, de är bra och tål absolut att bära akvarium men jag fattar helt känslan när man hör saker knaka!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp