Bukefalos 28 år!

Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh nej!!! :cry: Jag har ett precis likadant. Kanske borde byta till slät svamp jag med, för säkerhets skull...
Det ska ju vara räksäkert och allt men för fisk som gärna klämmer sig in är det visst farligt, andra fiskar borde det nog vara ok för? Jag tror säkert han gjort sådär flera gånger innan bara att nu var han för stor för att komma ut. :cry: Miniöringarna klämmer sig också in i skrymslen men jag tror aldrig rasbororna hade fått för sig något sånt där.

Jag bytte till ett filter för eheim pickup nu, limmade ihop botten på det och lite på sidan så att det passar. Mycket mer area för bakterier att kolonisera men ska se hur det funkar innan det får bo några fler yngel i det karet.
 
Nu har jag paxat stor-akvarium :nailbiting:
Blir ett akvastabil elements som ska vara 180L men enligt mått är 192L :rofl: Svindyrt egentligen, men jag råkar ha blivit lite vän med ägaren till en butik som säljer det så jag kunde få lite rabatt. Så jäkla snällt. Att det blir just det akvariet är för att möbeln känns som löjligt mycket bättre kvalitet än motsvarande från andra märken, och tillhörande akvarium av praktiska skäl och för att stötta liten lokal butik. Ska hämta det imorgon eller övermorgon :)
 
Rötterna fick komma i nu när akvariumet är tomt :cry:. Gjort en fixerad sandgång också så det inte ska växa något där.
20231204_235944.jpg

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det. Det känns rätt stökigt och roten lite för stor med de där snirklarna men jag tror det blir roligare för räkor och yngel att ha det såhär iallafall. När/Om växterna börjar växa ordentligt så brukar det alltid bli finare också, nyfixat är oftast inte så snyggt tycker jag så jag håller tummarna för att det ska bli djungel!
 
Sen började jag på 36 liters karet... Jag har limmat lavasten till förbannelse, det är INTE kul! :arghh: Har vänstersidan kvar innan grunden är färdig men nu orkar jag inte mer! Ursäkta stöket och mitt obegripliga skissande direkt på akvariumet:
20231204_232652.jpg

Det är så mycket som jag vill göra med detta, tänker mig mestadels mörka och tåliga växter i själva akvariumet, mycket flytväxter och så ska det vara en stor rot som är mestadels ovanför vattenytan och fullt med krukväxter med rötterna i karet! :D Men först måste jag lösa belysningen på något sätt.
 
Tror du att honorna äter upp dem då? Jag skulle ha båda honorna kvar. Se till att du har rikligt med tät växtlighet så att ynglen har något att gömma sig i. Jag har ett akvarium med många vuxna platy, både honor och hanar, och mängder av yngel som överlever (vet i och för sig inte hur många som ev äts upp). Har alltid många pyttesmå yngel som simmar runt i akvariet och de vuxna verkar inte vara speciellt intresserade av att äta upp dem.
Har du några andra fiskar än platy i akvariet?
Hej. Nu har jag bara Platy och fyra Otto... de där som äter alger i mitt 190 liters kar. Har sett tre små yngel och två honor som dött i "barnsäng". Så nu har hanen sex damer kvar. Får se om de tre ynglen överlever. Har mossa, snäckor, stenar i olika vinklar och grottor samt minst 6 låga växter att gömma sig bland.
Jag har också upptäckt någon typ av små snäckor. De måste ha kommit med växterna och lyckats växa till sig. Rör sig rätt snabbt, för att varken ha ben eller fenor. De liksom glider fram över stenar, grus och rötter. Små och bruna, svagt randiga ser de ut att vara. Har sett tre, men de kanske är fler. Kommer Platyn att äta upp dem tro?

I mitt 110 liter har jag nu två Otto... och tre kampfiskhonor. Det blev väldigt stillsamt och lugnt sedan Platyn flyttade ur. Även här finns mycket grönt och grottor.

Såg en annons på Blocket om en Kampfiskhane som säljes med sitt hem. En 40 cm hög vas. Ja ,en vas. Jag har tyvärr 12 mil till Stockholms kommun. Hade åkt och räddat Kampfisken annars. En vas.....
 
Rötterna fick komma i nu när akvariumet är tomt :cry:. Gjort en fixerad sandgång också så det inte ska växa något där.
Visa bifogad fil 133500
Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det. Det känns rätt stökigt och roten lite för stor med de där snirklarna men jag tror det blir roligare för räkor och yngel att ha det såhär iallafall. När/Om växterna börjar växa ordentligt så brukar det alltid bli finare också, nyfixat är oftast inte så snyggt tycker jag så jag håller tummarna för att det ska bli djungel!
Så fint! Hur gör du så att gången är fri och förblir det? Såg en film där mannen klistrade fast växer på sten. Med någon typ av superlim. Vet du något om det? Dina små växter ser ut att sitta där de ska, mina lossnar gärna och flyter upp. Så får jag trycka tillbaka dem. Kanske har du tips där med? En helt annan fråga, vad är "ett bra pris" för rötter? Tycker att det är så svårt att bedöma om priset är för dyrt eller ej.
 
Så fint! Hur gör du så att gången är fri och förblir det? Såg en film där mannen klistrade fast växer på sten. Med någon typ av superlim. Vet du något om det? Dina små växter ser ut att sitta där de ska, mina lossnar gärna och flyter upp. Så får jag trycka tillbaka dem. Kanske har du tips där med? En helt annan fråga, vad är "ett bra pris" för rötter? Tycker att det är så svårt att bedöma om priset är för dyrt eller ej.
Tack! Så som jag gjorde blev väldigt kladdigt och bökigt så det finns bättre sätt att göra det på men jag tog vad jag hade hemma bara så det blev som det blev. Jag limmade med ett tjockt lim (juwel conecto) på en glasskiva, limmade den formen jag ville ha och sen hällde jag sand på, plattade till, och efter det sprutade jag med ett superlim över alltihop. Och sen skar jag loss det från glasskivan med rakblad, efter att det torkat tryckte jag bara ned den en liten bit i sanden i karet och sen sprinklade jag ett tunnt lager över den (för den blev inte så fin :o men den kommer funka mot växter iaf).

Ja, jag använder ett gel-snabblim som härdar i vatten (ista instant glue) för att limma fast mossor, anubias och allt som trivs med rötterna i det fria. Jag tycker det är smidigt! :)

Växter kan vara rätt jobbiga att få ned ordentligt! Jag brukar köra ner dem för långt, peta ner alla rötter och sen dra upp växten lite igen. Jag brukar använda en sån där lång akvariepincett, med lite teknik är det lättare men tidigare har jag bara petat ner växterna med fingrarna och om de bråkar och vill flyta upp ändå så håller jag kvar dem tills jag puttat/hällt på mer sand runt, eller tar någon liten sten för att hålla kvar väldigt jobbiga växter tills de rotat fast sig själva.

Rötter är alltid för dyra tycker jag :p men jag vet inte riktigt faktiskt, det beror ju på. Jag går mest på om jag kan leva utan roten ifråga eller ej. Två lika stora rötter av samma typ kostar ju oftast samma men de kan ju se helt olika ut och därmed tycker jag kanske den ena är värd priset och den andra inte alls. Små rötter tycker jag generellt alltid är för dyra men för en (enligt mig fin) rot på 50 cm så tycker jag 250 kr är ett bra pris. Har en jättestor, rejäl rot som är över en meter lång som jag tycker är väldigt fin, den betalade jag 500 kr för och var väldigt nöjd. :)

Snäckorna du nämnde låter som physa-snäckor, de brukar följa med nya växter. Platy äter dem inte men de gör ingen skada i akvariet utan städar, putsar växterna, äter alger och överblivna matrester. Jag tycker de är jättesöta och roliga att titta på. 🤗
Physa4053.jpg
 
Rötterna fick komma i nu när akvariumet är tomt :cry:. Gjort en fixerad sandgång också så det inte ska växa något där.
Visa bifogad fil 133500
Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det. Det känns rätt stökigt och roten lite för stor med de där snirklarna men jag tror det blir roligare för räkor och yngel att ha det såhär iallafall. När/Om växterna börjar växa ordentligt så brukar det alltid bli finare också, nyfixat är oftast inte så snyggt tycker jag så jag håller tummarna för att det ska bli djungel!
Wow, vilken rot! :love: Det där måste du fortsätta uppdatera om. Så otroligt fint.
 
Såg en annons på Blocket om en Kampfiskhane som säljes med sitt hem. En 40 cm hög vas. Ja ,en vas. Jag har tyvärr 12 mil till Stockholms kommun. Hade åkt och räddat Kampfisken annars. En vas.....
Hittade annonsen nu. Herregud vad pengar de ville ha också... Stackars fisk. Hade det varit en stor(!) vas så hade det ju varit lugnt, men det där...
 
36 litets karet sprack! :banghead: Jag höll på och byggde och tappade en sak på kanten och så blev det två jättestora sprickor på kortsidan. Så frustrerande! Tur att det inte var något vatten i. Undrar hur mycket det kostar att få någon annan att laga det? Jag tror inte det är svårt alls och karet är ju litet och behändigt men jag litar inte på mina egna skills.
Jag har gjort för mycket inköp och planerande runt det här karet för att ge upp! Jag har nästan allt jag behöver förutom ett akvarium nu då. 😅 Så jag har kollat runt efter ett nytt liknande kar och hittade ett från cubic på 44 liter med måtten 62x36x20 som jag tror blir bättre till och med, roten som ska i är massiv och kräver egentligen lite mer utrymme för att komma till sin rätt och jag kommer inte behöva ändra på så mycket iom att måtten ändå är snarlika. Ska kolla imorgon om de har det inne i en akvariebutik som jag sett har märket annars finns det på Amazon också men det känns risky med frakt och ev krångel med reklamation ifall det går sönder på vägen.

Jag beställde Green Babaulti Räkor sålänge, som tröst. :p Jag har alltid tänkt att jag ska ha dem sen men de som har dem ska lägga ner sin räkodling och de är svåra att få tag på, har aldrig sett dem någon annanstans så nu fick jag lite bråttom!

Tycker taggarna på huvudet är fräcka och de tål likt amanoräkorna väldigt spridda vattenvärden, lite blygare bara men de förökar sig i sötvatten och är färglada!
C-babaulti-5aCyxiLoJBQwZ1.jpg

De kan även vara orangea men om jag förstått det hela rätt så är det bara att de ändrar sina färger efter humör typ? Får se om det är så när de kommer hem! 🤗
 
En av de nyanställda amanosarna, försökte peka ut honor men det var skitsvårt att se vilket kön de hade för alla var så små och jag tyckte alla såg ut som pojkar men denna verkar vara en hona iaf:
01.amano10426.jpg
 
En till liten plutt, tror det är en pojk:
02.amano04655.jpg

De har att göra alltså! Jag har fått en hel del päls och håralger som jag inte får bukt på, säkert för att det är för mycket ljus och invånare i relation till hur proppfullt 112an är av långsamväxande växter. Ännu en anledning till att flytta allt detta till ett större kar men jag hoppas de små nya amanosarna vill hjälpa till lite sålänge.
 
Min effektivaste algmaskin är ju delvis pensionerad och får bara massa godis serverat hela tiden: 🤗
03.amano 215027.jpg

Det är därför hon är mer gul nu än tidigare också, hon har varit en hejare på alger innan och speciellt håralger ger dem en blå färg men nu är hon en rätt bortskämd och bekväm räkdam istället. :heart
 
Buddanöten blev väldigt populär! Mamma Dario är i den ibland men räkorna älskar den mest. Oftast är det Tant - räkdrottningen - som sitter därinne och har det gott. Svårt att ta kort i räkornas mörka skräphörna men man ser att hon kikar ut där i nöten iaf:
04.skräphörnan82207.jpg
 
Nya räkor brukar alltid försvinna spårlöst i några dagar innan de känner sig hemma och kommer fram igen. Alltid lika nervöst! Men nu är galaxyräkorna synliga igen och de har blivit kompisar med crystal red räkorna med:
05.galaxy63843.jpg
 
En stor, go valp (på typ 50 cm) jag såg hos en akvarieaffär:
10.rtc010452.jpg

Tycker RTC är så härliga men det är bara sorgligt att se dem i affärer, även om denna gick i ett +1000 liters så är den ju bara barnet liksom, de blir enorma och hör inte hemma i akvarier. :( Hoppas denna bebben hamnar på ett ok ställe tillslut. 💔
 
Detta är några av glowlightdaniosarna jag såg men bilden gör dem inte rättvisa alls, de var mycket mer grönt och blått och gult IRL, ja, alla regnbågens färger typ! 🤩De verkade rätt lugna för att vara danios också så när 243 liters karet väl är igång och har puttrat på ett tag blir det definitivt ett gäng sådana här. :D
11.glowlightdanio143159.jpg
 
36 litets karet sprack! :banghead: Jag höll på och byggde och tappade en sak på kanten och så blev det två jättestora sprickor på kortsidan. Så frustrerande! Tur att det inte var något vatten i. Undrar hur mycket det kostar att få någon annan att laga det? Jag tror inte det är svårt alls och karet är ju litet och behändigt men jag litar inte på mina egna skills.
Jag har gjort för mycket inköp och planerande runt det här karet för att ge upp! Jag har nästan allt jag behöver förutom ett akvarium nu då. 😅 Så jag har kollat runt efter ett nytt liknande kar och hittade ett från cubic på 44 liter med måtten 62x36x20 som jag tror blir bättre till och med, roten som ska i är massiv och kräver egentligen lite mer utrymme för att komma till sin rätt och jag kommer inte behöva ändra på så mycket iom att måtten ändå är snarlika. Ska kolla imorgon om de har det inne i en akvariebutik som jag sett har märket annars finns det på Amazon också men det känns risky med frakt och ev krångel med reklamation ifall det går sönder på vägen.

Jag beställde Green Babaulti Räkor sålänge, som tröst. :p Jag har alltid tänkt att jag ska ha dem sen men de som har dem ska lägga ner sin räkodling och de är svåra att få tag på, har aldrig sett dem någon annanstans så nu fick jag lite bråttom!

Tycker taggarna på huvudet är fräcka och de tål likt amanoräkorna väldigt spridda vattenvärden, lite blygare bara men de förökar sig i sötvatten och är färglada!
C-babaulti-5aCyxiLoJBQwZ1.jpg

De kan även vara orangea men om jag förstått det hela rätt så är det bara att de ändrar sina färger efter humör typ? Får se om det är så när de kommer hem! 🤗
En glasmästare fixar det lätt. Antar att det är hellimmat? Bara att skära rent från silikon och limma dit en ny skiva. :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp