Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.

Scandi

Trådstartare
Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie trådar!

Hoppas på massor med bilder, filmer och uppdateringar på era fjällsklingar även i denna!

Jag hade också tyckt det varit superkul om de som ville gjorde ngn kort (eller lång) presentation om vad man har för akvarier/fiskar/öviga vattenlevande djur i nuläget? *nyfiken-i-en-strut* :D:heart
 
För ett tag sen så köpte jag en grym led-ramp som belysning till de Indiska Glasmalarnas lilla 112 liters kar, och det växer ju så det knakar där nu.. nästan lite för mycket!!! Jag tänker varje dag att varför köpte jag inte sådana här låååångt tidigare, istället för att lägga en massa pengar på nya fräscha lysrör år efter år efter år och slippa växter som förtvinar, dör och mår dåligt.

Hursomhelst, det blev lite att jag tog en trip to memory lane och kikade på bilder av det här karet genom tiderna, så många TÅLIGA växter jag lyckats ha ihjäl genom åren alltså, haha, gud... jag har alltså aldrig rensat ut en växt, utan finns de inte längre med på nästa bild har de dött ut!

Har inga färska bilder på hur det ser ut idag men det får jag väl fixa snart helt enkelt. När jag har ansat lite...

scw2n9.jpg

nyy3p5.jpg

liter.jpg

literr.jpg

Literrr.jpg

5-28.jpg

glasis.jpg


Slänger med en film på mina Glasmalar också, den är gammal men jag tycker den är fin och jag har inte visat den här innan:


Den lilla elefantnosen som skymtar till på filmen gick bara här i tillfälligt för att äta upp sig, sen fick den flytta till 720 liters karet. Det var så roligt när han, Lill-Snabel, skulle flytta, jag bävade verkligen för det, jag vet hur snabba de är, hur smarta de är och jag trodde att jag skulle behöva riva upp hela karet för att få att ens ha en chans att få fast på honom... Jag hade helt glömt bort att räkna med att de är sjukligt nyfikna dock och istället simmade tokstollen rätt fram och in i håven och undersökte den så fort jag stoppade ner den till honom :rofl::love:

Sötskrutt:
Gnathonemus-petersii-K-vitreolus-ttt.jpg

Sprillans nytt kort på det här karet, så såhär ser glasmalarnas hem alltså ut idag! Fiskarna får knappt plats längre bland alla växter :eek: och jag vet inte riktigt hur jag ska få ordning på det. Men jag gillar åtminstone att det är så grönt!
20201101_175048.jpg
 
Sprillans nytt kort på det här karet så såhär ser glasmalarnas hem alltså ut idag! Fiskarna får knappt plats längre bland alla växter :eek: och jag vet inte riktigt hur jag ska få ordning på det. Men jag gillar åtminstone att det är så grönt!
Visa bifogad fil 59501

Det är ju absolut UNDERBART! Och du säger att du har otur med växter?! :D Herreminjösses, är alla de där små i förgrunden anubias nana?! Det måste tagit åratal att få dem att sprida sig så? 😍
 
Det är ju absolut UNDERBART! Och du säger att du har otur med växter?! :D Herreminjösses, är alla de där små i förgrunden anubias nana?! Det måste tagit åratal att få dem att sprida sig så? 😍

Men gud, tack ska du ha!!! :heart Haha nä, jag har inte otur med växter, jag är bara kass på att ta hand om dem!!! :p Men skam den som ger sig och även om plånboken har gråtit genom åren och växterna med, så har jag lärt mig av de flesta av mina misstag iaf! :D Nu har jag ju väldigt bra belysning till detta karet (+näringskulor i substratet och doserar pmdd veckovis) så dessa (enkla!) växterna borde inte klaga något mer nu faktiskt!!!

Javisst är det anubias nana, "mini mini" framförallt, men även "petit" och säkert ngn mer variant också... hade bucephalandra på gång där med men... ja, de hade jag såklart ihjäl på ngt vänster!? Älskar iaf miniminisarna, så söta och sååå tåliga är de med men ja, det har tagit ååår för dem att sprida sig så! :love:

Lite bättre skärpa på denna bilden, här ser man ju till och med att räkskrällena inte gör sitt ta-bort-algerna-jobb riktigt ordentligt nä.... tsk tsk
Jjjjjk933.jpg
 
Senast ändrad:
Här (110L) bor 10 kolglödstetror och 2 otocinclusar.
Imorgon ska jag köpa några fler ottosar och fjärilsciklider om affären har de inne :) Längtar tills växterna växt upp och det ser lite grönt ut.
97229766-9750-4F43-8E25-EAF7483E44A5.jpeg
 
Hmm... Vissa problem att hitta fiskarna, när ni tyckte att jag skulle fylla upp akvariet. Jag får ligga på rygg på golvet och då har jag vissa problem att ta mig upp. Som tur är kommer hemtjänsten morgon och kväll...


Annars, får jag nog möblera om vardagsrummet, när jag ska titta på TV.. Jag backade till kokvrån och ska jag då titta på TV, får jag ha periskop... eller spegel på vardagsrumsväggen ovanför akvariet... :D


Blyga rackare....
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Men gud, tack ska du ha!!! :heart Haha nä, jag har inte otur med växter, jag är bara kass på att ta hand om dem!!! :p Men skam den som ger sig och även om plånboken har gråtit genom åren och växterna med, så har jag lärt mig av de flesta av mina misstag iaf! :D Nu har jag ju väldigt bra belysning till detta karet (+näringskulor i substratet och doserar pmdd veckovis) så dessa (enkla!) växterna borde inte klaga något mer nu faktiskt!!!

Javisst är det anubias nana, "mini mini" framförallt, men även "petit" och säkert ngn mer variant också... hade bucephalandra på gång där med men... ja, de hade jag såklart ihjäl på ngt vänster!? Älskar iaf miniminisarna, så söta och sååå tåliga är de med men ja, det har tagit ååår för dem att sprida sig så! :love:

Lite bättre skärpa på denna bilden, här ser man ju till och med att räkskrällena inte gör sitt ta-bort-algerna-jobb riktigt ordentligt nä.... tsk tskVisa bifogad fil 59504

Det är verkligen fantastiskt vackert! Vilket tålamod! Och buce är väldigt vackra men hejsanhoppsan vad longsamt de växer! Till och med värre än anubias ju.
Jag har EN som jag haft i tre eller fyra år tror jag och den har växt en centimeter känns det som. 😅 Nu ska den i och för sig få byta kar, så den kanske tar sig! :D


*kl
Jag har tre kar men ska avveckla det minsta, och i det största har jag precis bytt substrat så jag tar bilder när de ser bättre ut. :angel: De är 21l ~60l och ~80l.

jag hoppas kanske kunna köpa en fisk eller två när jag åker in till Edinburgh på Torsdag också om någon av de vettiga butikerna har öppet och de har något jag gillar. :heart Har inte varit i närheten av en djurbutik sedan långt innan lockdown.
 
Gulliga 😍
Blir roligt när de färgar ut mer, var finare i affären...

2 par fjärilar och 3 till ottosar fick följa med i påsen
Visa bifogad fil 59588

Fjärilar ÄR verkligen så förbaskat söta!
De kommer att bli betydligt finare hos dig än de var i affären dessutom - få fiskar kommer till sin rätt i salukaren. :heart

Var uppmärksam på att de äter bara, jag har upplevt att de kan vara rätt knepiga. :)
 
Med tanke på Baloos vackra färg, väntar jag med att tända glödlampsrampen tills det börjar skymma :)


När jag googlat runt lite, så har jag hittat en guppyart, som heter Moscow Blue... o nog är Baloo lik dem :heart, vi får se vad det blir för färgmix om det blir tillökning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp