Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dvärgguramis är ju generellt ett jäkla härke - de mindre framavlade varianterna är mycket roligare med både hälsa och temperament tycker jag. Honungsguramis är ju underbara till exempel. :heart Och det finns så MÅNGA roliga vildtyper av bettor. 😍 Men är det dvärgciklider du vill ha ska du naturligtvis skaffa det, där finns ju också en hel drös av varianter att välja mellan. Är själv svag för agassizii.
Kakaduer hade jag ett tag, fina
Nu har jag Laetecara Dorsergia, Nyckelhålsciklider och Krobia xinguensis
Alla 3 hör till SA dvärgarna
 
Dvärgguramis är ju generellt ett jäkla härke - de mindre framavlade varianterna är mycket roligare med både hälsa och temperament tycker jag. Honungsguramis är ju underbara till exempel. :heart Och det finns så MÅNGA roliga vildtyper av bettor. 😍 Men är det dvärgciklider du vill ha ska du naturligtvis skaffa det, där finns ju också en hel drös av varianter att välja mellan. Är själv svag för agassizii.
Får se, nu verkar säljaren av 54 litern backa :cautious: Då har jag en 43a hemma, men den är ju ganska mycket mindre sett till vilka fiskar som funkar. Visstja, honungs har jag nästan glömt bort, dom är ju rackarns söta!
Är glad att vi har en så bra butik här i stan! Han brukar vara väldigt tillmötesgående vid beställning och dessutom ha ett ganska roligt standardutbud hemma. När vi körde 240 kunde jag ofta ha en aning om vad jag var ute efter (typ dvärgciklid, eller tetra) men sen välja utifrån vilka som fanns inne och såg trevliga ut.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Tror att mina Krobia har smaskat i sig de flesta av mina tetror i 200a
Är bara en fantom, en grottis och kongotetrorna kvar
Hade flera fantom och ett gäng glödbandstetror innan...
 
En av guppyhonorna har vänsterprasslat innan jag fick hem fiskarna. Två pytteguppiesar trycker under en av skifferplattorna.

Jag vet inte om det varit fler och de stora käkat upp dem, eller om det kan komma fler under dagen .
 
Sammyskrutt var upprörd och höll på och bröta omkring och bråka med både mig och sina fiskvänner under gårdagens vattenbyte. Orädd, ivägen, arg, bråkig och ouppmärksam som han var så hade han otur och blev fångad istället:rofl:

20201122_140257.jpg


Tyckte det borde överraskat honom nog att det skulle lugnat ner honom åtminstone en stund men det fungerade inte alls!
 
Jag har anlitat ett tremans städbolag... Vi får se, vad jag ska göra när de växer ur badkaret. Men just nu gör de ett bra jobb... ser ni miniguppyn :D mmm... en del inzoomning är det, därav suddigheten...
flitig mörk ancistrus liten guppy.jpg
 
Den blev bra, trots inzoomning... jag var väl darrig på handen tidigare... :D Det är ena snabba små rackare än så länge... :p

ancistrus mörk doppv.jpg
 
Hoppar in här med en fråga. Jag kan INGET om akvarier och fiskar, jag lyckas hjälpligt mata fiskarna på jobbet med hjälp av bruksanvisningen på matförpackningen.

Det jag gått och funderat på ett tag är att det står på matförpackningen att fiskarna ska matas en gång om dagen om de är vuxna, låter logiskt. Men problemet hos oss på jobbet är att det inte är någon här på helgerna. Jag gillar fiskarna men det skaver lite på mitt samvete att de är utan tillsyn på helgerna, och ännu värre när det är långhelg och de är utan mat och tillsyn 3-4 dagar i rad i värsta fall om det är riktigt långa helger. Är detta verkligen okej? Jag känner mig tveksam. När man kommer på måndag morgon så är de så hungriga så de nästan slåss framme vid glaset när de ser att man öppnar dörren och tänder i entrén.
 
Hoppar in här med en fråga. Jag kan INGET om akvarier och fiskar, jag lyckas hjälpligt mata fiskarna på jobbet med hjälp av bruksanvisningen på matförpackningen.

Det jag gått och funderat på ett tag är att det står på matförpackningen att fiskarna ska matas en gång om dagen om de är vuxna, låter logiskt. Men problemet hos oss på jobbet är att det inte är någon här på helgerna. Jag gillar fiskarna men det skaver lite på mitt samvete att de är utan tillsyn på helgerna, och ännu värre när det är långhelg och de är utan mat och tillsyn 3-4 dagar i rad i värsta fall om det är riktigt långa helger. Är detta verkligen okej? Jag känner mig tveksam. När man kommer på måndag morgon så är de så hungriga så de nästan slåss framme vid glaset när de ser att man öppnar dörren och tänder i entrén.
En helg skulle jag inte oroa mig för faktiskt, när jag vet mer aktiv var det inte så ovanligt bland mer seriösa akvarister att bara mata 5-6 dagar i veckan. Ofta finns det sådant de kan äta i akvariet också, men det beror såklart lite på fiskart, mängd fisk och hur akvariet är inrett.
Hoppas någon av de andra i tråden rättar mig om inställningen har ändrats :) Jag vet att jag läst att de vanligtvis inte tar skada av en vecka utan foder heller, men personligen har vi haft en liten foderautomat.
 
En helg skulle jag inte oroa mig för faktiskt, när jag vet mer aktiv var det inte så ovanligt bland mer seriösa akvarister att bara mata 5-6 dagar i veckan. Ofta finns det sådant de kan äta i akvariet också, men det beror såklart lite på fiskart, mängd fisk och hur akvariet är inrett.
Hoppas någon av de andra i tråden rättar mig om inställningen har ändrats :) Jag vet att jag läst att de vanligtvis inte tar skada av en vecka utan foder heller, men personligen har vi haft en liten foderautomat.
Jag vet inte hur stort akvariet är eller exakt hur många fiskar där är men det är säkert en 20-25 stycken lite blandade arter, några malar, neontetror och andra "vanliga" akvariearter, de flesta är rätt små, inga jättestora fiskar.

Förra vintern hade vi en incident under juldagarna när strömmen gick i byggnaden och många av fiskarna frös ihjäl när temperaturen sjönk till 12-13 grader i akvariet. Hade de haft tillsyn hade man ju kunnat rädda en hel del av de som strök med tänker jag. Tyvärr är vår AG inte så pigg på att ordna med någon som ser till dem extra.
 
Jag
Jag vet inte hur stort akvariet är eller exakt hur många fiskar där är men det är säkert en 20-25 stycken lite blandade arter, några malar, neontetror och andra "vanliga" akvariearter, de flesta är rätt små, inga jättestora fiskar.

Förra vintern hade vi en incident under juldagarna när strömmen gick i byggnaden och många av fiskarna frös ihjäl när temperaturen sjönk till 12-13 grader i akvariet. Hade de haft tillsyn hade man ju kunnat rädda en hel del av de som strök med tänker jag. Tyvärr är vår AG inte så pigg på att ordna med någon som ser till dem extra.

Jag skulle inte oroa mig för maten under ett par dagar - i ett väletablerat alvarium finns det gott om små ting för dem att mumsa på. Övermatning är ofta ett betydligt större problem än tvärtom upplever jag.
Himla sorgligt med strömavbrottet däremot. :( Det är ju fortfarande levande djur som ska tas om hand.
 
Hoppar in här med en fråga. Jag kan INGET om akvarier och fiskar, jag lyckas hjälpligt mata fiskarna på jobbet med hjälp av bruksanvisningen på matförpackningen.

Det jag gått och funderat på ett tag är att det står på matförpackningen att fiskarna ska matas en gång om dagen om de är vuxna, låter logiskt. Men problemet hos oss på jobbet är att det inte är någon här på helgerna. Jag gillar fiskarna men det skaver lite på mitt samvete att de är utan tillsyn på helgerna, och ännu värre när det är långhelg och de är utan mat och tillsyn 3-4 dagar i rad i värsta fall om det är riktigt långa helger. Är detta verkligen okej? Jag känner mig tveksam. När man kommer på måndag morgon så är de så hungriga så de nästan slåss framme vid glaset när de ser att man öppnar dörren och tänder i entrén.

Skönt att höra att fiskarna har någon som tänker på deras bästa på din arbetsplats!

Nej, jag tycker personligen inte alls det är okej. Om man planerar att systematisk varken se till dem eller ge dem mat så kan man gott ha en sån där tv skärm där man spelar upp en film på fisk istället för levande varelser. Det är ingen rättighet att ha fisk utan ett ansvar. Varför skaffar/behåller man ens djur om man inte ens tänker göra det mest basic o se till dem dagligen?

Fiskarna (beroende på art såklart) tar vad jag vet ingen fysisk skada av att inte få mat på en dag eller två ibland, men det är inte trevligt för dem att gå hungriga och att få äta är ju det bästa en fisk vet, förstår inte varför man ska missunna dem det i onödan?

Jag skulle själv aldrig lämna mina utan minimum daglig tillsyn heller, just för att olyckor kan hända.
 
Vattenbyte.jpg
Vattenbyte och när jag hade fyllt på vatten igen, var temperaturen på 20.2... Men det är på gång uppåt och alla fiskar är inräknade, till och med de 3 guppybebisarna. Så inget svinn. Men det finns ju en sån där stoppventil på hävertsugen, så det ska det ju inte vara heller. Himla bra uppfinning när man tänker på att när vi hade akvarium när jag var liten var det bara en genomskinlig slang och man fick suga igång den själv. :D Inte så najs, alla gånger.

Jag sitter fortfarande o tittar på det tomma nanokaret jag ställt på hyllan ovanför skrivbordet... Jag ska försöka se om jag förstår mig på den aquael pumpen... minimal text och alla språk utom de nordiska... :p och lite ikeapyssel ser det ut som. Jag har i alla fall köpt grus och fin ledlampa medföljde ju. Så jag borde kunna dra igång det och ha knattarna i och fylla på när det blir fler.
 
Skönt att höra att fiskarna har någon som tänker på deras bästa på din arbetsplats!

Nej, jag tycker personligen inte alls det är okej. Om man planerar att systematisk varken se till dem eller ge dem mat så kan man gott ha en sån där tv skärm där man spelar upp en film på fisk istället för levande varelser. Det är ingen rättighet att ha fisk utan ett ansvar. Varför skaffar/behåller man ens djur om man inte ens tänker göra det mest basic o se till dem dagligen?

Fiskarna (beroende på art såklart) tar vad jag vet ingen fysisk skada av att inte få mat på en dag eller två ibland, men det är inte trevligt för dem att gå hungriga och att få äta är ju det bästa en fisk vet, förstår inte varför man ska missunna dem det i onödan?

Jag skulle själv aldrig lämna mina utan minimum daglig tillsyn heller, just för att olyckor kan hända.


Jag matar mina lite sporadiskt sådär. Det finns gott om foodstuffs för dem att beta i och äta av i akvariet och de är runda om magen allihopa. Har de tillsammans satt i sig en stor skiva aubergine eller en gaffel full med ärtor får de inte mat dagen efter till exempel, utan då får de vackert städa efter sig först. :p Samma sak om de fått rejält med frysfoder eller levande.

Beror lite på vad man har för fisk och miljö i karen tycker jag.
 
Hoppar in här med en fråga. Jag kan INGET om akvarier och fiskar, jag lyckas hjälpligt mata fiskarna på jobbet med hjälp av bruksanvisningen på matförpackningen.

Det jag gått och funderat på ett tag är att det står på matförpackningen att fiskarna ska matas en gång om dagen om de är vuxna, låter logiskt. Men problemet hos oss på jobbet är att det inte är någon här på helgerna. Jag gillar fiskarna men det skaver lite på mitt samvete att de är utan tillsyn på helgerna, och ännu värre när det är långhelg och de är utan mat och tillsyn 3-4 dagar i rad i värsta fall om det är riktigt långa helger. Är detta verkligen okej? Jag känner mig tveksam. När man kommer på måndag morgon så är de så hungriga så de nästan slåss framme vid glaset när de ser att man öppnar dörren och tänder i entrén.
Jag matar mina varannan till var tredje dag. Matar jag oftare tycker jag att de stora Ansictrusarna gärna lägger sig som lock ovanpå den mat jag lägger i och hindrar övriga från att komma till. De får därför mer men mer sällan. Det funkar bra för mig. Algproblemen har minskat, alla får mat i lugn och ro och fiskarna har bra hull.
 
Jag matar mina lite sporadiskt sådär. Det finns gott om foodstuffs för dem att beta i och äta av i akvariet och de är runda om magen allihopa. Har de tillsammans satt i sig en stor skiva aubergine eller en gaffel full med ärtor får de inte mat dagen efter till exempel, utan då får de vackert städa efter sig först. :p Samma sak om de fått rejält med frysfoder eller levande.

Beror lite på vad man har för fisk och miljö i karen tycker jag.


Scandi menar nog att saker kan ske...

Inte just att fiskarna ska "svälta ihjäl". De akvarister jag talat med, har sagt att många fiskar mår bra av att vara UTAN mat över huvud taget en dag eller två per vecka... som du själv skriver, det finns alltid något att "plocka" med.

Däremot kan det inträffa

Strömavbrott... som kan göra att rening, eller värme krånglar.

Spänningar i glaset på karet, eller annat som gör att det går sönder eller får en läcka som kan orsaka vattenskador på golven...

Vilket kan bli betydligt mer allvarligt och dyrt...

osv...
 
Scandi menar nog att saker kan ske...

Inte just att fiskarna ska "svälta ihjäl". De akvarister jag talat med, har sagt att många fiskar mår bra av att vara UTAN mat över huvud taget en dag eller två per vecka... som du själv skriver, det finns alltid något att "plocka" med.

Däremot kan det inträffa

Strömavbrott... som kan göra att rening, eller värme krånglar.

Spänningar i glaset på karet, eller annat som gör att det går sönder eller får en läcka som kan orsaka vattenskador på golven...

Vilket kan bli betydligt mer allvarligt och dyrt...

osv...

Såklart, det var därför jag bara kommenterade matningen. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp