Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
denna hane och ett gäng honor är på väg hem till mig, i juni
Från Thailand
 

Bifogade filer

  • nya hanen 3.jpg
    nya hanen 3.jpg
    163,3 KB · Visningar: 37
Kanske någon här inne kan hjälpa mig. Jag köpte vallisneriaplantor för ett par veckor sedan. Första tiden funkar det alltid bra, de sprider sig och håller sig fina. Sen helt plötsligt blir de genomskinliga och tråkiga och vissnar efterhand. Har haft samma problem förut. Ger växtnäring regelbundet både i vattnet och via rötterna.
 
Kanske någon här inne kan hjälpa mig. Jag köpte vallisneriaplantor för ett par veckor sedan. Första tiden funkar det alltid bra, de sprider sig och håller sig fina. Sen helt plötsligt blir de genomskinliga och tråkiga och vissnar efterhand. Har haft samma problem förut. Ger växtnäring regelbundet både i vattnet och via rötterna.
Jag tror sånt där kan bero på ljus. Jag har nu 2 akvarier. I det jag hade först så slängde jag i något jag trodde var frogbites,+ någon annan flytväst parbladiga som väser ut som en ranka fast utan rankan, och fortsatte tro så ett år. När jag startade mitt nya, alltså exakt samma vatten, så flyttade jag över av bägge sorter. I mitt första så är "rankan" den som trivs bäst i det nya så visade det sig att "frog biten" var musselblommor. De exploderade där. Samma sak gäller med valisneria. I mitt första så stendog den i det nya så är den ett ogräs
 
Jag tror sånt där kan bero på ljus. Jag har nu 2 akvarier. I det jag hade först så slängde jag i något jag trodde var frogbites,+ någon annan flytväst parbladiga som väser ut som en ranka fast utan rankan, och fortsatte tro så ett år. När jag startade mitt nya, alltså exakt samma vatten, så flyttade jag över av bägge sorter. I mitt första så är "rankan" den som trivs bäst i det nya så visade det sig att "frog biten" var musselblommor. De exploderade där. Samma sak gäller med valisneria. I mitt första så stendog den i det nya så är den ett ogräs
Tack för svar😊 ja det är inte otänkbart.. Jag har slarvat med att byta lysrör då jag egentligen velat lägga ner det här med akvarie. Men då är det nog dags att byta ljus iaf 🙂
 
Tack för svar😊 ja det är inte otänkbart.. Jag har slarvat med att byta lysrör då jag egentligen velat lägga ner det här med akvarie. Men då är det nog dags att byta ljus iaf 🙂
Det är inte ens säkert att nya lysrör är en lösning utan det kan röra sig om spektrat för röret. Jag tror att även ganska små skillnader kan slå hårt mot vissa sorter om det är et fel håll
 
Det är inte ens säkert att nya lysrör är en lösning utan det kan röra sig om spektrat för röret. Jag tror att även ganska små skillnader kan slå hårt mot vissa sorter om det är et fel håll
Ok, jösses det låter komplicerat.. Jag hade vallisneriaplantor när jag startade upp akvariet iofs för några år sedan och då gick det väldigt bra. Så tänker ändå att det inte är helt fel att byta ljus.
 
Ok, jösses det låter komplicerat.. Jag hade vallisneriaplantor när jag startade upp akvariet iofs för några år sedan och då gick det väldigt bra. Så tänker ändå att det inte är helt fel att byta ljus.
Det är absolut inte fel alls ville bara varna för att jag tror det finns någon mer parameter som kan spela in än bara nytt lysrör
 
IMG_20210504_175939_591.jpg
jag har 4 osynliga Helenasnäckor, sen ett par dagar tillbaka och jag hoppas de ska hjälpa mig rädda växterna i 70 karet som invaderats av skräpsnäckor.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Visa bifogad fil 69224jag har 4 osynliga Helenasnäckor, sen ett par dagar tillbaka och jag hoppas de ska hjälpa mig rädda växterna i 70 karet som invaderats av skräpsnäckor.


Jag håller med om att de är vackra, men ack så dödliga. Jag hade flera fina elefanter och neritinor som fick sätta livet till - det medan physorna och de grå posthornen fortsatt sniglar omkring i ohejdad ro.

Jag upptäckte en mindre elefantkyrkorgård i ett hörn och hittade efter lite detektivarbete ett Helena-näste under ancistrusens kokosnöthus. Det går ju i princip inte att bli av med dem om jag inte gräver upp hela akvariet så det får vara... Men det känns ju onödigt att köpa stora fina white wizards eller nåt bara för att de ska bli helena-middag.

De har inte gått på räkorna vad jag sett i alla fall, vilket jag blev varnad för. Helenor är ena tuffingar som ger sig på det mesta. Så... efter en lång utläggning, lycka till med dina helenor! :D
 
Jag har aldrig haft några Helenor.
Alla skräpsnäckor jag hittar blir mat till mina botior.
I 12an har jag en snäckfarm. Där föder jag upp posthorn, physor och kanelbullar till botiorna
 
Helenorna är fina, men man får lätt översvämning av dem istället. Bästa sättet att bekämpa skräpsnäckor på är att dra ned på matningen tycker jag. :D
Mmm.. jag matar fiskarna nypvis 3-4 dagar i veckan sen 7 veckor tillbaka i det karet. Jag kan inte svälta dem mer.

Snäckorna käkar växter för akvariebudgeten i stället....

Jag kommer ALDRIG köpa växter från Bondmoran igen.
 
Senast ändrad:
Jag hade ett bra tag massor av Jättar som käkade upp allt i mitt 200a kar. Fick sälja / ge bort dem till slut.
Nu har jag bara skräpsnäckor och de gör inte så stor skada i karen
Och 3 nertinor i ett kar
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp