Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Miniöringar på godisjakt:
Cpdgrop215124.jpg
 
Hej alla kunniga människor. Hur vet jag om en Kampfisk är en hane eller hona? Jag köpte för en månad sedan en Kampfisk som säljaren inte själv visste om det var en hane eller hona. Var i butiken med andra fiskar och är det hos mig med. Här är Blå.
Sent svar men det kanske är bättre sent än aldrig? Det är definitivt en hona. De har en rundare form än hanarna och kortare anal- och bukfenor (hur kort är beroende på typ förstås, men kortare än en hane av samma typ) och en äggledare - den lilla pluppen bakom bukfenorna. Din Blå är både rund och go och har en väldigt tydlig äggledare så grattis till en fin tjej! 😊
 
Tycker den är lite tunn men den är heller inte så intresserad av artemian utan letar mest egna kryp av någon anledning. Tror artemian simmar/flyter omkring för mycket för detta ynglets smak och den har ju växt upp helt på egen hand iom att jag inte visste att den fanns. :bag:
02.30dario180447.jpg

Den kanske vänjer sig, jag har strypt flödet lite, matar med artemia ändå och fyller på med vanliga kryp från de andra karen, vid vattenbyten brukar jag alltid få upp en massor så då slänger jag ner dem hos denna.
 
Stor pojke! Duktiga Pappa Dario: :love:
10.Speedygonzales155110.jpg

Jag funderar lite på om jag inte ska flytta hela 112liters scapen till ett större kar faktiskt. Jag gillar måtten (90×60×45 cm) på Aquaels 243 liters kar skarpt och då hade jag fått plats med mer stamväxter bakom, bredare stig och en sandremsa i framkant. Och så kan jag göra ett nytt scape i 112an som passar det bättre och är anpassat mer efter vad en koloni darios skulle behöva/gilla! :D
 
Stor pojke! Duktiga Pappa Dario: :love:
Visa bifogad fil 131515
Jag funderar lite på om jag inte ska flytta hela 112liters scapen till ett större kar faktiskt. Jag gillar måtten (90×60×45 cm) på Aquaels 243 liters kar skarpt och då hade jag fått plats med mer stamväxter bakom, bredare stig och en sandremsa i framkant. Och så kan jag göra ett nytt scape i 112an som passar det bättre och är anpassat mer efter vad en koloni darios skulle behöva/gilla! :D
Jag vet inte om jag är glömsk, men har du lust att berätta lite mer om dem? Hur de beter sig, hur de vill bo osv?

Sitter och funderar och funderar på fiskar till mitt framtida 200L. Hittills består listan av luminatus, ottos, ev pygmégurami, ev glödbandsdanio/glödbandsrasbora (folk verkar kalla dem för båda :cautious:) beroende på vad jag tycker om... Vill gärna ha småfisk trots större akvarium. Och så ska de ju inte bråka med varandra, trivas med mycket(!) växter osv. Och inte äta vuxna räkor. Ska iaktta praecox regnbågarna när jag är tillbaka på jobbet. De har bytt akvarium nu till ett som bör passa dem bättre. Ska se om de verkar för livliga eller kan bli bra.
 
Jag vet inte om jag är glömsk, men har du lust att berätta lite mer om dem? Hur de beter sig, hur de vill bo osv?

Sitter och funderar och funderar på fiskar till mitt framtida 200L. Hittills består listan av luminatus, ottos, ev pygmégurami, ev glödbandsdanio/glödbandsrasbora (folk verkar kalla dem för båda :cautious:) beroende på vad jag tycker om... Vill gärna ha småfisk trots större akvarium. Och så ska de ju inte bråka med varandra, trivas med mycket(!) växter osv. Och inte äta vuxna räkor. Ska iaktta praecox regnbågarna när jag är tillbaka på jobbet. De har bytt akvarium nu till ett som bör passa dem bättre. Ska se om de verkar för livliga eller kan bli bra.
Jag har stjärtfläcks rasbora i 2 burkar nu. Tycker de är fina och inte så känsliga
 
Jag vet inte om jag är glömsk, men har du lust att berätta lite mer om dem? Hur de beter sig, hur de vill bo osv?

Sitter och funderar och funderar på fiskar till mitt framtida 200L. Hittills består listan av luminatus, ottos, ev pygmégurami, ev glödbandsdanio/glödbandsrasbora (folk verkar kalla dem för båda :cautious:) beroende på vad jag tycker om... Vill gärna ha småfisk trots större akvarium. Och så ska de ju inte bråka med varandra, trivas med mycket(!) växter osv. Och inte äta vuxna räkor. Ska iaktta praecox regnbågarna när jag är tillbaka på jobbet. De har bytt akvarium nu till ett som bör passa dem bättre. Ska se om de verkar för livliga eller kan bli bra.
Har man bara en hane eller honor så smyger de omkring och är konstant på jakt bara, jag upplever dem som lugna, nyfikna och orädda men inte bråkiga. En hane med rom att vakta, vaktar dock ilsket och sjasar iväg allt som kommer nära hans bo.

De kan anpassa sig till väldigt spridda vattenvärden och temperaturer så på det viset funkar de med det mesta.
Uppskattar rik vegetation! (Mossor är en favorit!)
Lugnt flöde på vattnet.
De vill helst ha sand på botten.

Problemet med dem i sällskapskar är att de helst bara äter levande och de jagar på ett långsamt sätt där de står och stirrar på saker ett bra tag innan de beslutar sig för att äta det. Vilket betyder att de inte kan konkurrera med de flesta andra arter i hobbyn vid matning.

Snälla, lugna och ytlevande fiskar är ett bra val om man vill ha dem tillsammans med andra fiskar. Dvärgrasbororna verkar vara ett bra sällskap och jag tror även att t.ex clownkillis, luminatus och Gertrud skulle kunna vara det.

Danios kan vara ett mindre bra val, iom att de är så kvicka. Glödbandsdanion är just en danio (och typ den vackraste danion som finns, enligt mig! :heart) precis som miniöringarna som också är en danio men kallas för galaxyrasboror. Dariosarna bryr sig inte om dem i övrigt utan det är bara det att de snabbt äter upp allt man försöker mata med.

Hos mig funkar det nog (trots störiga miniöringar) för att de har sina egna krypin och att karet är så gammalt och moget att det kryllar av en rik mikrofauna (som övriga fiskar inte är lika bra på att hitta) som de kan kalasa på i lugn och ro. En stor anledning till att jag köpte dem öht var för att just hålla nere rovplanaria-populationen (som i värsta fall kan ge sig på räkor) och det är få andra små fiskar som har lust att äta dem. Har man en räkkoloni i samma kar så tror jag de räklingarna skulle räcka som mat till en dario eller ett par också?

Jag tänker ju försöka ha en liten koloni darios men det är inte säkert att det går att ha flera hanar tillsammans, sett att det funkat för andra men det betyder ju tyvärr inte att det kommer funka för mig. Jag tänker att en miljö där det finns massa små krypin till dem kanske skulle göra att de inte behöver tjivas så mycket. Att de kommer växa upp tillsammans kanske hjälper det med? Hanarna är ju dock revirhävdande och risken finns att de kommer slåss om utrymmet är för begränsat. Vad jag hört så har man antingen en hane eller så har man jättemånga hanar. Exakt hur aggressiva de är sinsemellan är kanske lite individuellt och beror säkert på flera faktorer för där verkar åsikter och erfarenheter gå isär lite.

Pygmeguramin har jag aldrig haft och vet inte hur den skulle funka med darios men jag är mycket förtjust i den på pappret iaf och funderade på att ha ett par i 112 literskaret ett tag, men iom att de vill ha täckglas så att de kan andas varm, fuktig luft så hade de nog inte mått bra i mitt öppna kar så det blev inga sådana. De kan också ge sig på och skada/slakta även större räkor. Det verkar vara lite individuellt om man får mördarmaskiner eller snällare som bara äter räklingarna, så det vågade jag inte chansa på. Drömmer dock om ett litet svartvattenskar med pygmegurami och gröna neontetror fortfarande... 😍
 
Nu har min mor börjat fundera på om hon skulle kunna ha ett akvarium, för hon tycker väldigt mycket om mitt och hade hört på radio(?) om hälsofördelarna med husdjur. Hon älskar djur av alla slag :)

Hon ser dock dåligt, och hon har inte möjlighet att ha stort akvarium pga hur hon bor. Jag funderade därför på ett något mindre akvarium till henne och att köpa en vit kampfisk-hane och låta henne få en del räkor. Inreder man mörkt och har en vit, "stor", lugn fisk så borde hon se den. Sedan skulle jag såklart hjälpa till med skötseln men mata kan hon ju göra själv.

Vad tror ni om det?
 
Om knappt 3 veckor är det dax för UAFs årliga storauktion här i Uppsala
Jag ska jobba som vanligt, på det fasta bordet där det säljs växter, tillbehör mm
Har anmält en hel del dit nu
Förhoppningsvis även min store L029a mal till Auktionen
 
Om knappt 3 veckor är det dax för UAFs årliga storauktion här i Uppsala
Jag ska jobba som vanligt, på det fasta bordet där det säljs växter, tillbehör mm
Har anmält en hel del dit nu
Förhoppningsvis även min store L029a mal till Auktionen
Vad kul! Jag har precis uppmärksammat denna auktion, och jag vet ingenting om hur det fungerar (mer än det som finns att läsa). Kanske du kan svara på några frågor? Är det bara större/finare/mer exotiska fiskar som säljs eller? Är det någon idé att försöka sälja vanliga ancistrus och endlers guppy? Eller är sånt inte av intresse eller kanske finns det i överflöd på auktionen?
Om det kan vara värt att ta med sig - hur många ska man sälja tillsammans? Är det bättre med flera små grupper eller några få större grupper?

Tillbehör som säljs på det fasta bordet - är det begagnade saker? Brukar det vara några återförsäljare på plats också?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp