Akvarietråden V

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte världens bästa bild, men idag kom min "födelsedagspresent till mig själv" till jobbet :D En kortfenad kampfisk som är guldfärgad :love: Han är superpigg och mår till synes utmärkt, men han ska få gå på jobbet åtminstone till imorgon för att det inte ska bli för mycket stress för honom med konstanta flyttar.
1000084763.webp

Var hem till en vän idag och fotograferade en av hennes kamphanar. Så galet fin :love:
Visa bifogad fil 168581
Han simmar i ett 180L med några guppys och räkor. Sjukt svårfotograferad, för han simmar så galet snabbt hela tiden :rofl: Vi fick kämpa för att distrahera honom och försöka få honom att visa upp sig lite.
Jag trodde att guppys var för långfenade för att ha tillsammans med kampfiskar? Eller minns jag fel? 🤔

20250604_174728.webp

I helgen tog jag tag i det här. Jag tror det är någon sorts alger men det svarta är verkligen stenhårt och går inte att skrapa av med naglarna. De andra bladen känns lite halvt genomskinliga också.

Jag trimmade bort alla fula blad vilket var typ halva plantan (den är fortfarande stor) och rensade två tredjedelar av botten från sessifloran som verkar vara ett riktigt ogräs. Jag satte sedan lite nya root tabs så hoppas jag att den stora plantan ska må bättre framöver, jag insåg att det ju är kanske ett halvår eller nåt sedan jag planterade och den har inte fått någon mer näring sedan dess.

Sen fick vi tyvärr avliva en av barb-hanarna också. Den hade varit konstig och simmat uppochner i typ fyra dagar. Vi väntade lite för att se om det skulle reda sig själv vilket det tydligen kan göra ibland beroende på orsak men efter närmare en vecka utan förbättring kände vi att det nog är dags att ta bort den innan den börjar må riktigt dåligt.

Kampfisken lever och mår bra fortfarande men jag känner mig helt säker nu på att detta blir den sista fisken i kuben. Det är verkligen sjukt hur en sån liten pump låter så fruktansvärt mycket och jag blir knäpp så när denna fisken går ur tiden kommer jag antingen göra mig av med kuben eller bara ha kvar den som sjukhus/karantän.

Kampfisken lever och mår bra fortfarande men jag känner mig helt säker nu på att detta blir den sista fisken i kuben. Det är verkligen sjukt hur en sån liten pump låter så fruktansvärt mycket och jag blir knä-pp så när denna fisken går ur tiden kommer jag antingen göra mig av med kuben eller bara ha kvar den som sjukhus/karantän.
Varför inte bara ta bort pumpen? :) I mina kampfisk-kar har jag en del växter och ingen pump/filter. Fungerar utmärkt.

Dessutom klarar ju labyrintfiskar att andas syre, även om andra fiskar behöver växter för att syresätta vattnet. :)
Precis :) Tycker dock inte att man ska förlita sig helt på det utan gärna försöka få till det så att även "vanliga fiskar" klarar sig. Bara för att labyrintfiskarna klarar sig i syrefattigt och ofta dåligt vatten på många sätt så betyder det ju inte att det är idealt för dem.

Det ordnar växterna :)
Ah, okej. Just nu är det inte tillräckligt med växter där i, det är en sessiflora som verkar.. typ trivas men de andra är döda/döende så det måste nog växa till sig.

Hittade en till barb idag som tyvärr förolyckats. Med tanke på förlusten i helgen satt jag och försökte räkna rätt länge och tycker det saknas fisk.

Detta är ju ett Juwel med sånt där inbyggt filter/pump med värmare i på sidan men hon vi köpte karet av tyckte att det var fult och hade slitit av det. Jag skulle verkligen ha silikonat fast det igen men nånstans på vägen glömdes det bort och det "ställdes" bara på sin plats och så fylldes sand runt. Detta har gjort att det står lite, lite snett och det är en glipa, där hade en barb simmat in och kilat fast sig. Känns hemskt att tänka på att den dog så, verkar ha varit ett tag sedan :(

Jag tycker fortfarande att det känns som att det saknas fiskar i stimmet (men de är ju jävligt svårräknade) men känns också lite väl taskigt att typ ta en hink och ta ut dem en och en och räkna.. De vi vet dött hittills har varit lätta att se. Vi har ju varken räkor eller snäckor så lik borde inte försvinna supersnabbt.

Mina smaragdrasboror har ynglat av sig utav bara sjutton! Antagligen för att pH:t sjönk efter att jag rensat ut kalkläckande grus ur karet.

Ynglena blir otroligt nog inte uppätna heller för de är smarta nog att hålla sig vid ytan bland de täta rötterna från de flygande plättarna. De vuxna smaragdrabororna håller inte till där, de föredrar öppna ytor och miniöringarna går sällan upp till ytan i detta karet.

Så smaragdynglena är säkra däruppe bland rötterna men jag har ändå fångat in de jag sett nu och stoppat dem i en bur i karet så jag kan mata dem ordentligt. Får se hur det går!

InCollage_20250609_203728494.webp

Nu har jag flyttat runt lite så att mina tre luminatus-yngel bor tillsammans :) Känns fint att se dem som en liten grupp och den som hittills varit ensam verkar uppskatta lite sällskap. Man ser tydligt storleksskillnaden mellan dem, men de yngre är åtminstone så stora nu att jag slipper oroa mig för att den äldre ska äta upp dem. Tänk. Tre små egenuppfödda luminatus ändå! Än så länge kan jag inte se kön på dem. Vet inte om det är för att alla tre är honor eller om det är att skillnaderna kommer fram mer när de blir äldre. Hoppas iaf innerligt på att kunna odla lite mer sedan.

Mina knorrgurami-yngel bor också i räkakvarier nu. Jag har försökt rädda alla tre(!) kullar som nu blivit, i hopp om att några yngel ska överleva. Jag vet ju inget alls om hur svåra de kan tänkas vara... Från de två första kullarna verkar jag ha fått ett enda överlevande yngel, vilket tyder på att jag gör någonting galet. Kan vara att de har för svårt att äta den yngelmat jag matar med, så från och med idag blir det kokad äggula blandat med vatten. Gissar på att jag snart har en ny kull på g, så jag lär få många chanser att prova mig fram. De är ju helt galna de här fiskarna :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka