Akvarietråden V

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
11 akvarier! Min man som gnäller om att vi har 3. Dessutom skulle vi behöva flytta ett av dem inom huset, men även en sådan "enkel" flytt drar sig min man för. Förra året köpte vi backtonature-bakgrund att ha i vårt Juwelakvarium på 260 liter, men att tömma det och för att få dit bakgrunden sitter hårt inne. Nu under semestern vill jag verkligen att vi gör en insats. Vi har haft akvariet sedan 2007 och aldrig tömt det helt för det är ett jobb som inte är gjort i en handvändning, men nu vill jag verkligen få ner bakgrunden vi köpt.

Maken vill gärna ha akvarium, men är inte så bra att fixa jobbet med vattenbyten och framför allt inte att dekorera dem. Häromdagen shoppade jag några vulkanstenar då en av våra zooaffärer i Örebro hade lite rea pga ägarbyte. Igår kväll gjorde jag ett vattenbyte på malawiakvariet och passade på att möblera om lite.

Min förhoppning är att malawiasarna nu ska vara lite mer frame och inte gömma sig bakom stenarna. Än så länge verkar min plan gå i lås. Firrarna verkar nöjda och simmar runt och undersöker de nya skrevor och grottor som bildades. Dessutom hoppas jag att ev yngel har en chans att överleva nu. Vi har fått yngel - men de verkar ha blivit uppätna.

Visa bifogad fil 170033
Totalt bor här 7 golden lab och 4 socolofi.

/Lizzie
Haha ja, jag har dock de flesta på lagerhyllor, så de tar inte mer plats på golvet än 3 akvarier, och så har jag medvetet inrett dem osv för att de ska vara så lättskötta det bara går. Gör tex extremt sällan vattenbyten eller annat. Mest småfisk och då inte speciellt många av dem, och så massvis av växter. Jag vägrar växtätande fiskar eller sådana som är kända för att smutsa ner mycket :p

Just nu har jag därför: ett 200L, ett 125L, tre 30L, tre 54L och tre 20L.

Funderar dock på att sälja mitt 125L, åtminstone till hösten. Men samtidigt har jag fiskar där som jag verkligen tycker om, som nog inte får plats i 200L och som inte kan gå i mindre akvarier...

En sak som jag nog kommit fram till är att jag ska avveckla två 30L och istället ha in en 54L. Varför? Jag fick ett gratis 54L och jag känner mig inte bekväm med att ha kampisarna i 30L.

Min honungsguramihona som går i ena 54an ska få nytt hem, sedan ska jag nog tyvärr även låta mina morrande guramis flytta. Jag älskar dem, men de leker f*n konstant så fort det är något som liknar flytväxter i akvariet, och då är de rejält bråkiga mot andra fiskar. De skulle behöva bo antingen hos någon som inte gillar flytväxter, eller i ett mycket större akvarium så att det inte gör något om de är lite bråkiga.

När guramierna är borta, då kan jag låta mina killis som nu går i 54L hoppa över i 125L, och byta två 30L mot 54L. Då har jag en 54L per kampfisk. Kanske ska jag göra mig av med alla 30L och istället ha kvar den 20L som just nu står tom... Jag säljer dessutom hellre 30L än 20L, då jag inte vill bidra till att folk sätter fisk i 20L-kuber. Det blir nog bra. Då får jag istället en uppsättning med 4 hyllor som är 54L + 20L, och ett 125L. Hade det inte varit för mina svärdbärare så hade jag kunnat banta ner det till bara 54or, men de är ju för stora för att bo så litet.

Mina luminatusyngel växer, äter utan problem fryst cyclops och mår allmänt utmärkt :love:
lWWhKvfA.webp

Jag behöver lite råd. Vi har ett Juwel vision 260 l som stått orört i 18 år. Nu har vi bestämt att tömma avkariet för att montera dit bakgrund stone clay. Vi har ett reservakvarium på 105 liter som vi tänkt använda under tiden som vi pysslar med rengöringen och monteringen av bakgrunden.

Frågan är hur länge vi kan ha firrarna i det lilla akvariet? Det handlar om 10 glödbandstetror, 5 serpatetror, 4 guppysar, 3 ansistrusmalar, 5 praktbotior, 2 palettciklider. Fixar de typ 3 dagar i lilla akvariet? Självklart har vi pump etc anpassade för det akvariet. Vi har också en plecus-mal som är ganska stor och denna planerar vi att placera i malawiakvariet på 250 l. Där blir den ensam mal och slipper slåss med en massa växter. Om det funkar så kommer plecusen få stanna i det i akvariet.

/Lizzie

Jag kom hem med två helt Ljuvliga bettahonor idag! Var där för kardinaler men kunde inte låta bli.
Jösses, jag har inte haft bettor på flera år, och särskilt inte honor.
Svårt att ta kort på dem i mitt murriga och ostädade akvarium men särskilt den mindre av de två är spektakulär! :love:

20250705_175602.webp

Jag behöver lite råd. Vi har ett Juwel vision 260 l som stått orört i 18 år. Nu har vi bestämt att tömma avkariet för att montera dit bakgrund stone clay. Vi har ett reservakvarium på 105 liter som vi tänkt använda under tiden som vi pysslar med rengöringen och monteringen av bakgrunden.

Frågan är hur länge vi kan ha firrarna i det lilla akvariet? Det handlar om 10 glödbandstetror, 5 serpatetror, 4 guppysar, 3 ansistrusmalar, 5 praktbotior, 2 palettciklider. Fixar de typ 3 dagar i lilla akvariet? Självklart har vi pump etc anpassade för det akvariet. Vi har också en plecus-mal som är ganska stor och denna planerar vi att placera i malawiakvariet på 250 l. Där blir den ensam mal och slipper slåss med en massa växter. Om det funkar så kommer plecusen få stanna i det i akvariet.

/Lizzie
Absolut helt okej för tre dagar skulle jag säga.

/Lizzie
Jadå, de fixar ett bra tag i det akvariet! Paletterna lär ju inte få för sig att leka direkt, så då blir de inte bråkiga och med tanke på att det stora akvariet "bara" är ett 260L så gissar jag att praktbotierna är väldigt små än så länge? Då är det inte speciellt mycket fisk för ett 105L. Förvisso har man oftast bara en sorts fisk per akvarium i butik, men tänk på hur trångt de bor där många gånger. Det kan framförallt precis vid leverans vara väldigt trångt. Men det går bra det med, även om det är långt ifrån idealt som permanent boende för dem.

@Sel och @Red_Chili

Våra praktbotior är stora, de 3 största minst 15 cm och de 2 små är cirka 10 cm (vi har haft dem länge). Vi bestämde oss för att även praktbotiorna får bo i Malawiakvariet så länge. Vår plecomal är 20 cm och den kommer nog få bo kvar med malawisarna då Mr Pleco sabbar växtligheten i Juwelakvariet. Det är ju på 250 l och bebos av 7 Golden lab och 4 Solocofi. Även om Ph-värdet inte är helt optimalt för praktbotiorna så kände jag att de skulle bli väldigt stressade över att stoppas ner i 105 literskaret. Dessutom är risken att de 3 stora äter upp de små guppisarna stor.

Än så länge så verkar praktbotiorna trivas bra, även om den största Goldenhanen inte är helt lycklig över det nya sällskapet. Han var på en av praktbotiorna, men valde den största - som blev skitförbannad. Så nu får praktbotiorna vara i fred.

Vi har tömt Juwelakvariet och det var välbehövligt. Förr om året (sidådär 35-40 år sedan) så hade jag ett 250 liters avkarium som jag tömde helt vartannat år för storrengöring. Ett tag så flyttade jag så pass ofta att det blev så. Hade glömt bort hur sabla jobbigt det är att töma stora akvarier :angel:. Idag ska vi montera dit juwelbakgrund stone clay och så ska vi åka till XL Zoo i Örebro och hämta en ny bänk till akvariet. Vi var där igår för att kolla på ev erbjudanden och de sålde passande bänk till vårt akvarieum i rätt färg för 500 kr så köpte den direkt. Vår gamla bänk har blivit rejält fuktskadad av både vatten, men framför allt av kattpiss. Vi har haft en dement katt (somnade in för en vecka sedan) och han har använt skåpet som toalett (vilket tog ett tag innan jag upptäckte). Så det ska bli galet skönt att skicka ut det gamla skåpet och in med ett nytt. Vi ska hämta skåpet idag då vi behöver ha släp för att få hem det.

När väl bakgrunden sitter fast så börjar jobbet med att starta upp akvariet igen. Jag har tryckt ner alla växter i en hink och täckt med vatten. Fyllde en 10-litershink med växter och förhoppningsvis överlever de. Att dra upp de växter som etablerat sig ordentligt sved mest, men var ju nödvändigt.

/Lizzie

Hej!
Jag misslyckas totalt med akvariet på jobbet :cry: Nu senast köpte jag siamesiska algätare men de har dött av svält antar jag för nu när jag har sökt så var det inte lämplig mat (små små kulor) som affären sålde till mig. Min chef har gett upp om akvariet så jag tänkte ta hem det över sommaren. Jag har fortfarande problem med cyanobakterier som fäster sig på glaset men håller det i schack mha nåt medel.
Kvar levande är två malar, en ancistrus utan skägg och en med skägg, lite större.
Jag kollar vattnet regelbundet med stickor och det är bra värden. Vi har timer för ljuset.
Vad ska jag tänka på när jag ska ta hem det? Gruset är ganska skitigt, ska det sköljas rent? Det är ca 100l.
Tar alla tips jag kan få 🙏

Hej!
Jag misslyckas totalt med akvariet på jobbet :cry: Nu senast köpte jag siamesiska algätare men de har dött av svält antar jag för nu när jag har sökt så var det inte lämplig mat (små små kulor) som affären sålde till mig. Min chef har gett upp om akvariet så jag tänkte ta hem det över sommaren. Jag har fortfarande problem med cyanobakterier som fäster sig på glaset men håller det i schack mha nåt medel.
Kvar levande är två malar, en ancistrus utan skägg och en med skägg, lite större.
Jag kollar vattnet regelbundet med stickor och det är bra värden. Vi har timer för ljuset.
Vad ska jag tänka på när jag ska ta hem det? Gruset är ganska skitigt, ska det sköljas rent? Det är ca 100l.
Tar alla tips jag kan få 🙏
Med tanke på cyanobakterierna och att det inte är direkt några fiskar i det så hade jag satsat på att starta om det ordentligt. Med tanke på att du har två ancistrusar i det så hade jag gett bort den ena. Den med skägg är hane, den utan är en hona. De är duktiga på att få många yngel snabbt och de kan vara svåra att bli av med, så för att undvika att ha en miljard ancistrusar är det bäst att bara ha en.

Ta hem akvariet, gör rent det rejält. Skölj allt, koka det som kan kokas. Låt allting torka några dagar under tiden som du har ancistrusen i någon annan bytta med vatten, då borde du få bort alla cyanobakterier. Starta upp akvariet igen, i med fisken och mata måttligt(!). Det finns bra, sjunkande tabletter som passar ancistrus. Ger du sådant i lämplig mängd, så att fisken håller bra hull men inte övermatar, då borde det bli bra med allt. Sedan i med så mycket växter som möjligt och därefter lite mer fisk :)

Vårt fixande med Juwel-akvariet går sakta framåt. Det är tömt och rengjort. Nya bänken hämtad, men innan vi flyttar över akvariet och ställer det på rätt plats så ska vi limma få ordning på bakgrunden - stone clay. För flera år sedan så lossnade filterbehållaren, men vi har haft den stått på en sten. Igår så limmade vi fast den. Den fick härda ett tag och sent i går kväll så fixade vi dit bakgrunden. Nöjda så började vi packa ihop akvariegrejerna och så skulle vi lägga dit armaturen så att ingen av katterna eller hunden skulle dra omkull den. Då inser vi att vi gjort ett stort misstag.

Vi hade satt fast filterbehållaren för högt upp :banghead:. Så in i helvete klantiga!

Alltså har vi tillbringat förmiddagen med att få loss filterbehållaren. Jag hade varit duktig och kluttat dit rejält med silikon dessutom. Efter 2 timmar slit med fiskelina och kniv så fick äntligen loss lådan.

Nu har vi limmat på stone clay cover på filterbehållaren, men montera den på plats får bli i morgon. Efter noga inmätning

Fiskarna mår i alla fall bra i reservakvariet. Praktbotiorna verkar trivas i väldigt bra i malawiakvariet, men stora Plecomalen ligger och trycker bakom några stenar.

På fredag hoppas jag att jag kan komma igång med att få i sand och plantera tillbaka alla växterna. Nu undrar jag - hur mycket gödningsmedel behöver jag ge när jag startar upp akvariet? Jag har rätt mycket växter: Långa cryptocoryne, Hygrophila guyanensis, Cryptocoryne petchii pink, Ludwiggia super red, Cruptocoryne spiralis, sessiliflora, Bucephalandra Blue green, stora mängder av anubias berteri, svärdsplanta, penningblad, lotusplanta, plus några andra långa växter som jag fått av en kompis.

/Lizzie

Jag var ner till Göteborg i helgen och fick äntligen gå på Nols akvariehobby! Superfin butik med massa fisk. De hade STORA otroligt fina channor, måste absolut ha sådana i framtiden :love:
Den butiken är fantastisk! Gillar verkligen både den gamla ägaren och han som äger den nu, riktiga eldsjälar och det finns så mycket kunskap där!

Tycker om att han lägger upp film på youtube varje vecka (precis som förra ägaren) för att visa vad som kommit in osv. Han som har den nu har hållt på med "monsterfisk" sen långt tillbaka så jag kan tänka mig att det fanns fina (och kanske ovanliga?) channor inne :D Jag tycker han tänker klokt även kring den typen av fisk och verkar alltid väldigt mån om att fiskens välmående kommer i första hand.

Han och några andra har förresten en akvarierelaterad pod som heter guppyriders (tidigare rovfiskpodden) på Spotify, sporadiskt uppdaterad sen 2017. Kan vara trevlig att lyssna på vid vattenbyten!

Vilken art/arter av channor hade han inne nu? Jag ville länge så gärna ha en micropeltes... :love: 😅 den är nog finast ändå men på tok för stor. C. lucius skulle jag nog skaffat som ensamfisk i ett kar idag om det blev channa (jag gillar ju brunt och mönstrat) eller om jag skulle ha fler tillsammans tycker jag pleuron är väldigt vacker. Nu fick du mig att bli sugen! :p

Den butiken är fantastisk! Gillar verkligen både den gamla ägaren och han som äger den nu, riktiga eldsjälar och det finns så mycket kunskap där!

Tycker om att han lägger upp film på youtube varje vecka (precis som förra ägaren) för att visa vad som kommit in osv. Han som har den nu har hållt på med "monsterfisk" sen långt tillbaka så jag kan tänka mig att det fanns fina (och kanske ovanliga?) channor inne :D Jag tycker han tänker klokt även kring den typen av fisk och verkar alltid väldigt mån om att fiskens välmående kommer i första hand.

Han och några andra har förresten en akvarierelaterad pod som heter guppyriders (tidigare rovfiskpodden) på Spotify, sporadiskt uppdaterad sen 2017. Kan vara trevlig att lyssna på vid vattenbyten!

Vilken art/arter av channor hade han inne nu? Jag ville länge så gärna ha en micropeltes... :love: 😅 den är nog finast ändå men på tok för stor. C. lucius skulle jag nog skaffat som ensamfisk i ett kar idag om det blev channa (jag gillar ju brunt och mönstrat) eller om jag skulle ha fler tillsammans tycker jag pleuron är väldigt vacker. Nu fick du mig att bli sugen! :p
Jag har tyvärr jättedålig koll på olika arter men ja har en dålig bild jag tog åt pappa där du kan se lite iaf :D

20250705_113448.webp

De hade några riktigt söta gäddor också. Jag vill säga näbbgädda (pga den spetsiga näsan) men de heter något helt annat, pilgädda eller nåt sånt kanske? minns inte.

Fanns också lite sötvattensrockor, en riktigt stor ljus. Oscars är ju min favorit och de hade några stycken (men ingen lika stor eller fin som min största hemma), alla "viltfärgade" dock eller albino, hade hoppats på att de haft någon röd eller guld för jag har aldrig sett en sån live men det hade de inte, tror de överlag är ganska ovanliga i Sverige.

Det fanns ett litet kar med mindre channor också och ja, man vill ju bara ha för de är så små och söta men de växer ju och vårat kar är redan "fullt" så det får förhoppningsvis bli i framtiden när vi flyttar.

Har ibland funderat på att försöka omplacera våra två hantlar då de inte kommer superbra överens med de andra (och vore kul att kunna ha växter..) men känns väldigt svårt eftersom marknaden är så pass liten, vi har ju ingen butik ens lite i närheten heller som skulle kunna ta så stora fiskar.

Har ibland funderat på att försöka omplacera våra två hantlar då de inte kommer superbra överens med de andra (och vore kul att kunna ha växter..) men känns väldigt svårt eftersom marknaden är så pass liten, vi har ju ingen butik ens lite i närheten heller som skulle kunna ta så stora fiskar.
På facebook finns det fiskakuten-grupper som är just grupper för omplacering. Finns både en stor, rikstäckande och flera mer lokala grupper. Där är det superbra att annonsera när man vill hitta nytt hem till fisk. Såklart får man kolla av lite vad intresserade personer har för akvarium, det finns alltid en och annan som skriver på allt och bara vill ha gratis fisk utan att kunna ta hand om dem, men de flesta i grupperna är seriösa och tar bra hand om sina fiskar. Jag har omplacerat flera därigenom och de har fått kanonbra hem.

Jag har tyvärr jättedålig koll på olika arter men ja har en dålig bild jag tog åt pappa där du kan se lite iaf :D

Visa bifogad fil 170638

De hade några riktigt söta gäddor också. Jag vill säga näbbgädda (pga den spetsiga näsan) men de heter något helt annat, pilgädda eller nåt sånt kanske? minns inte.

Fanns också lite sötvattensrockor, en riktigt stor ljus. Oscars är ju min favorit och de hade några stycken (men ingen lika stor eller fin som min största hemma), alla "viltfärgade" dock eller albino, hade hoppats på att de haft någon röd eller guld för jag har aldrig sett en sån live men det hade de inte, tror de överlag är ganska ovanliga i Sverige.

Det fanns ett litet kar med mindre channor också och ja, man vill ju bara ha för de är så små och söta men de växer ju och vårat kar är redan "fullt" så det får förhoppningsvis bli i framtiden när vi flyttar.

Har ibland funderat på att försöka omplacera våra två hantlar då de inte kommer superbra överens med de andra (och vore kul att kunna ha växter..) men känns väldigt svårt eftersom marknaden är så pass liten, vi har ju ingen butik ens lite i närheten heller som skulle kunna ta så stora fifiskar.
Fin! Jag är kass på att artbestämma dem, de finns så många snarlika tycker jag men jag tänker maurolides (kejsarormhuvudsfisk) som första tanke, blir väldigt stor den med men det kan vara en av de mindre liknande arterna med (t.ex melanoptera eller maurulius).

Jag tror han hade inne fina hujeta för ett tag sen, den är gäddlik så kanske sådana? Det är lustigt att de lyckas vara såpass söta trots det utpräglade rovfiskutseendet, iaf så länge de håller munnen stängd! Spotted gar är en annan av mina sånadär "omöjliga" drömfiskar, också gäddlik och skitsöt, tjockkorvar: <3
kaimanfische-lepisosteus.webp

Nej gud, jag blir alldeles för sugen på alla fina stora fiskar nu, jag ska ju hålla mig till nanofisk!!!

Fin! Jag är kass på att artbestämma dem, de finns så många snarlika tycker jag men jag tänker maurolides (kejsarormhuvudsfisk) som första tanke, blir väldigt stor den med men det kan vara en av de mindre liknande arterna med (t.ex melanoptera eller maurulius).

Jag tror han hade inne fina hujeta för ett tag sen, den är gäddlik så kanske sådana? Det är lustigt att de lyckas vara såpass söta trots det utpräglade rovfiskutseendet, iaf så länge de håller munnen stängd! Spotted gar är en annan av mina sånadär "omöjliga" drömfiskar, också gäddlik och skitsöt, tjockkorvar: <3
kaimanfische-lepisosteus.webp

Nej gud, jag blir alldeles för sugen på alla fina stora fiskar nu, jag ska ju hålla mig till nanofisk!!!
Jo men jag tror det kan vara de på bilden, om inte annat väldigt lika! Liksom ganska "tjock" för att vara så pass lång och smal och lite derpigt utseende när man ser dem framifrån.

Av channorna gillar jag de som är lite mer runda i formen (som en orm) med trubbigt huvud och tydliga fenor nästan som som händer typ..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka