Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Java cool
Vilken snygging!Jag hade inte tänkt köpa fler fiskar nu på ett tag, men jag kunde inte låta bli...
Visa bifogad fil 169502
(Jag behöver verkligen skrapa alger där)
Upplever att alla fiskar som inte är utpräglade aggressiva rovfiskar eller mycket revirhävdande brukar beskrivas som fredliga. Det är dock inte vad jag själv nödvändigvis anser är en fredlig fisk! T.ex Glasmalar är definitionen av fredlig fisk för mig - de surar aldrig på nått öht.Well. Svärdbärare ska ju vara så snälla och fredliga. Icke då. Min "gamla" hane accepterar inte(!) nykomlingen. Skitförbannad är han, och jagar den stackars snyggingen mest hela tiden... Så, jag ska fånga upp honom och slänga ner honom i vännens 720L. Hon har redan ett gäng koi-svärdbärare och tar gärna en till.
Visa bifogad fil 169607
Precis. Det är ju egentligen inte konstigt alls att den gamla hanen blir sur, för som du säger var han nog väldigt nöjd med att vara ensam hane med ett gäng honorUpplever att alla fiskar som inte är utpräglade aggressiva rovfiskar eller mycket revirhävdande brukar beskrivas som fredliga. Det är dock inte vad jag själv nödvändigvis anser är en fredlig fisk! T.ex Glasmalar är definitionen av fredlig fisk för mig - de surar aldrig på nått öht.
Jag tycker de flesta vanliga levandefödare är rätt hetsiga mot varandra överlag. Och klart din gamla blir sur tänker jag - alla damer för sig själv och så kommer en ny sprätt och konkurrerar!![]()
Nya hanen matchar väl dina honor med? Så då passar det väl bra att den gamla flyttar och den nya stannar oavsett.Fräckt med mörkblått och gult i kombination sådär!
Oj, flytt! Meckigt! Men då är det iaf skönt att ha mindre kar även om du har många nu!Mina luminatusyngel äter fryst cyklops utan problem, och har börjat försöka sig på större mat också även om de inte lyckas. Tidigare försökte de inte ens. Mina orangea räkor i samma akvarium har dessutom fått sin första kull räklingar nu precis. Jag hoppas att de också är för stora för luminatusynglen
Imorgon flyttar nog min "dumma" svärdbärarhane till 720L hos min vän. Ska även rensa bort en del hornsärv ur akvarierna imorgon och ge bort. Jag har så otroligt mycket nu! Sedan ska jag byta plats på kamphonan och guldhanen, men eftersom svärdbäraren går med kamphonan just nu så vill jag inte göra den flytten än. Jag vill gärna testa kamphanen med andra fiskar, men inte med den svärdbäraren. Funderar lite på vad som skulle kunna vara en bra kombo, men är lite osäker.
Funderar också på hur jag ska göra till hösten. Då flyttar jag. Det blir minst sagt ett projekt att flytta 11 akvarium och jag funderar på om jag skulle avveckla de som jag ändå tänkt göra om för att göra flytten lite mindre komplicerad. Vet dock inte om det blir så mycket mindre komplicerat ändå
Så, om allt ska med, då ska jag köpa en frigolitlåda och packa ner fiskarna i påsar så att de alla fraktas ungefär som när de kommer till butiken. Sedan tänker jag faktiskt vara så knäpp att jag tar med mig så mycket vatten som möjligt, i dunkar då. Helt enkelt av den enkla anledningen att det blir nya vattenvärden i ny stad, och jag tänker att det blir mindre stressigt för dem om de kan få vänja sig med nya vattnet i takt med vattenbyten/påfyllnad av det som avdunstat.
Jag ska i alla fall inte köpa mer fisk nu när det är bestämt att det blir en flytt, och så ska jag fundera igenom hur jag vill ha det med alla. När jag vet planlösningen på nya boendet blir det ju såklart också lättare att veta hur det blir med allt. Vi kommer bo större än nu, så jag leker lite med tanken på att försöka få in något till akvarium på ca 200L, eller något rejält stort för en grupp scalare eller liknande... Jag kommer hinna ändra mig ungefär tusen gånger innan vi väl flyttar![]()
Funderar också på hur jag ska göra till hösten. Då flyttar jag. Det blir minst sagt ett projekt att flytta 11 akvarium och jag funderar på om jag skulle avveckla de som jag ändå tänkt göra om för att göra flytten lite mindre komplicerad. Vet dock inte om det blir så mycket mindre komplicerat ändå![]()