Akvarietråden V

Justja, en neontetra fastnade på bild också.
1000082889.webp

IMG_0692.webp

Startat upp mitt skrivbordskar. Jag var på påskafton ute på min före detta arbetsprövningsplats och köpte herr med två fruar guppy full gold och då fick jag butikens två kvarvarande moscow blue hanar. Jag tänker försöka hålla rena linjer, så jag tänkte ha grabbarna i skrivbordskaret.

Igår var jag i en annan butik o kikade runt. Jag köpte ett par växter, som ska planteras bättre… och ett par minifilter. Vid kassan frågade jag om de hade chilirSboror. Jag talade tydligt då det är väldigt högt bakgrundsljud av alla pumpar i butiken. ”Ja, det finns.”

”Bra, då skulle jag vilja ha 6 chilirasboror”. När jag kom hem och packade upp, tycker jag mest att ”chilirasbororna” ser ut som kilfläcksrasboror. Jag får flytta eller sälja dem, när de växt till sig…

Men kul att ha lite ork att ta tag i djurparken hemma igen.

Jag har fått ett gäng med akvariedekorationen. Stenar, grottor etc. Det mesta i plast, men även riktiga stenar. Med akvariedekorationen kom också ett 250 liters akvarium och malawiciklider. Just nu ligger det amforor i akvariet, då de låg i akvariet innan flytten.

Min fundering är att göra om inredningen i akvariet och ha mer "stenformationer" i stället för amfororna. Behöver jag göra rent den gamla akvariedekorationen något. Vet ju inte hur länge det har legat i lådan eller vart det kommer ifrån.

Bild på akvariet hur det ser ut just nu:

Malawiciklider.webp

La en stor beställning på fisk till jobbet. Hade med luminatus där också i hopp om att köpa fler själv. Restade. Såklart. Finns dock fortfarande kvar på hemsidan för beställning :cautious: Jag ska nog ta mig till en butik som har en annan leverantör sedan och fråga om de kan ta in några åt mig... Hade ju ner några egna luminatus i odlingsakvarium nyligen, men jag fick dem inte att leka öht. Misstänker att de är för gamla...

Någon dag snart ska jag också iväg på fiskspaning i olika butiker tillsammans med vännen som har 720L. Kanske kan jag hitta någon luminatus då... Ska också spana efter någon snygg kampfisk. Idag fick vi in en kortfenad till jobbet som var vit/silvrig med röda fenor och rött huvud. Hade han varit blå istället för röd, då hade jag köpt honom. Så otroligt fin, men jag vill inte ha en röd hane.

La en stor beställning på fisk till jobbet. Hade med luminatus där också i hopp om att köpa fler själv. Restade. Såklart. Finns dock fortfarande kvar på hemsidan för beställning :cautious: Jag ska nog ta mig till en butik som har en annan leverantör sedan och fråga om de kan ta in några åt mig... Hade ju ner några egna luminatus i odlingsakvarium nyligen, men jag fick dem inte att leka öht. Misstänker att de är för gamla...

Någon dag snart ska jag också iväg på fiskspaning i olika butiker tillsammans med vännen som har 720L. Kanske kan jag hitta någon luminatus då... Ska också spana efter någon snygg kampfisk. Idag fick vi in en kortfenad till jobbet som var vit/silvrig med röda fenor och rött huvud. Hade han varit blå istället för röd, då hade jag köpt honom. Så otroligt fin, men jag vill inte ha en röd hane.
Hoppas du får tag i luminatus! :)

Kul med fiskspaning! Jag vet inte om det var en typ av dragonscale du såg men beskrivningen fick mig att tänka på denna typen:
RedSnowDragonScaleBettaFish.png

BZY02060.jpg

Så tänkte bara varna för att bettor med dragonscales (som t.ex samurai varianten) ofta får diamond eye med tiden och blir blinda ifall det var en sån och du inte redan visste det.

diamondeye-jpg.1019501

Jag vet inte sådär jättemycket om det mer än att varianterna med de där fräcka fjällen verkar dras med denna defekt i mycket större utsträckning än andra. Tycker de är jättefina men jag har tyvärr själv sett några stycken som till och med hunnit börja utveckla det i butik, verkar vanligare att det tar något halvår/år annars efter vad jag läst. :(

Kul med fiskspaning! Jag vet inte om det var en typ av dragonscale du såg men beskrivningen fick mig att tänka på denna typen:

BZY02060.jpg

Så tänkte bara varna för att bettor med dragonscales (som t.ex samurai varianten) ofta får diamond eye med tiden och blir blinda ifall det var en sån och du inte redan visste det.

diamondeye-jpg.1019501

Jag vet inte sådär jättemycket om det mer än att varianterna med de där fräcka fjällen verkar dras med denna defekt i mycket större utsträckning än andra. Tycker de är jättefina men jag har tyvärr själv sett några stycken som till och med hunnit börja utveckla det i butik, verkar vanligare att det tar något halvår/år annars efter vad jag läst. :(
Ljusa bettor får ofta tumörer
Har haft ca 4 med det

BZY02060.jpg

diamondeye-jpg.1019501

Nä, inte en sådan modell. Men så trist att de verkar vara mer sjukdomsdrabbade än andra :( Känns som om det tyvärr är många kampisar som dras med problem. Jag är glad att min Molnet (än så länge iaf) är till synes fullt frisk.

Såhär ser nykomlingen på mitt jobb ut :)
1000082992.webp

Nu har jag satt in behandling mot cotti, för säkerhets skull. Fiskarna visar inga tecken på att vara sjuka, men de är köpta från samma butik som jag fick cottin från förra gången... Så, karantän och behandling för säkerhets skull. Betydligt lättare än att stoppa ner dem i större akvarium och sedan upptäcka problem igen. Imorgon blir det vattenbyte, sedan får de gå kvar i karantän ett litet tag för säkerhets skull.

Just nu håller guramierna på och knorrar och låter :D De låter så jäkla roligt. Jag tycker verkligen att alla som har möjlighet att ha antingen pygmégurami eller morrande gurami ska ha dem någon gång, för de är så otroligt intressanta med alla sina beteenden, ljud och grejer.

Fram tills de karantänat klart så ska jag göra om lite i de olika akvarierna här hemma. Jag ska flytta runt fisk så att 125an blir perfekt för just mina guramier. De får vara i fokus där, eftersom mina små regnbågar är så svåra att få tag på ändå. De kan jag dela upp och sätta i mindre akvarier (och ha kvar några som sällskap till guramierna).

Jag var också tvungen att sätta en papperspåse mellan de två karantänakvarierna nu, för kamphanen tyckte att guramierna inte hade rätt att existera där. Intressant ändå, framförallt med tanke på att han inte har några som helst problem med de ottos han nu bor med, så det är ju tydligt att han inte reagerar på all fisk utan bara de närbesläktade.

Listan på fiskar här hemma som inte(!) kan gå med räkor fortsätter att växa. Mina nya guramis fullständigt slaktar räkor, likaså min nya kampfisk. Är glad att Molnet verkar vara räksäker. Nu i eftermiddag ska jag flytta runt lite räkor och fiskar för att kunna ha kvar åtminstone några gula... :cautious:

Fick precis kontakt med en som verkligen missköter sina fiskar och tänkt göra sig av med såväl fiskar som akvarium för att hen tröttnat. Två jättefina kampfiskar och lite annan småfisk. Kampfiskarna bor i något som inte ens kan kallas akvarium. Rent djurplågeri...

Så, för en struntsumma köper jag både fiskar och akvarium, delar upp det hela lite med en vän och så ser vi till att alla fiskarna får bra hem. Jag har just nu killifiskar i ena 30L-kuben, men de kan slängas ner i något annat akvarium utan problem och då blir den kuben ledig till ena kamphanen. Jämfört med hur han bor nu så är det världens lyxbostad... Åker dit imorgon efter jobbet och plockar upp allting.

Liknande trådar

Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
1
· Visningar
165
Senast: Sryoqwe
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 279
Senast: Bison
·
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 223
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 172
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka