Akvarietråden V

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
När vi var iväg och köpte mer grus till Juwelakvariet så passade jag på att köpa ett stort tegelrör. Mest tänkt för plecomalen, men även till de största praktbotiorna. Maken stoppade ner röret direkt och det uppskattas av alla fiskarna i akvariet - även malawicikliderna. Dock har plecomalen förstått att hen får plats i det, även om hen gillar att ligga ovanpå röret.

Malawiakvariet.webp

/Lizzie

Med tanke på cyanobakterierna och att det inte är direkt några fiskar i det så hade jag satsat på att starta om det ordentligt. Med tanke på att du har två ancistrusar i det så hade jag gett bort den ena. Den med skägg är hane, den utan är en hona. De är duktiga på att få många yngel snabbt och de kan vara svåra att bli av med, så för att undvika att ha en miljard ancistrusar är det bäst att bara ha en.

Ta hem akvariet, gör rent det rejält. Skölj allt, koka det som kan kokas. Låt allting torka några dagar under tiden som du har ancistrusen i någon annan bytta med vatten, då borde du få bort alla cyanobakterier. Starta upp akvariet igen, i med fisken och mata måttligt(!). Det finns bra, sjunkande tabletter som passar ancistrus. Ger du sådant i lämplig mängd, så att fisken håller bra hull men inte övermatar, då borde det bli bra med allt. Sedan i med så mycket växter som möjligt och därefter lite mer fisk :)
Nu har jag fått hem det tömda akvariet och fisk, när jag har rengjort och fyllt på med vatten, måste jag vänta några dagar/ha i nåt medel innan fiskarna får hoppa i?

Nu har jag fått hem det tömda akvariet och fisk, när jag har rengjort och fyllt på med vatten, måste jag vänta några dagar/ha i nåt medel innan fiskarna får hoppa i?
Nej :) Hade du inte haft fiskar redan till akvariet så hade jag sagt att det är bra att vänta lite med att köpa fisk, men mest för att du ska hinna inreda och få det som du vill så att det inte blir att fiskarna hoppar ner och du sedan vill möblera om hela akvariet direkt. Håll koll på hur de mår och byt vatten lite men ofta så blir det bra :)

Nu har våra 3 ancistrusmalar fått flytta in i nyfixade juwelakvariet. Kollat vattenvärderna och de var OK. Malarna verkar trivas i alla fall.

Tyvärr så har några av akvarieväxterna totalt smält ihop. Jag vet att det kan hända när man planterar om, men det är tråkigt i alla fall. Jag låter rötterna sitta kvar och så hoppas jag att de återhämtar sig.
Ancistrusmal.webp

/Lizzie

Nu har jag fått hem lilla kampfiskhonan som vännen räddade från misär. Hon är verkligen jätteliten! Jag tycker att min andra ljusa kamphona, Mini, är väldigt liten (därav namnet), men den här är ännu mindre. Ungefär lika liten som en mindre guppyhane. Hon är snäll, nyfiken och pigg. Äter med god aptit. Hon har dock väldigt trasiga fenor eftersom hon bott i en pytteburk med hanen som attackerat henne... Ska bli intressant att se hur hon utvecklas. Hon har också ett svart och ett ljust öga. Oklart varför.
Untitled1.webp

Lite urspårat…. Men i morse, näs jag skrollade igenom fb-födet var det någon som frågade en akvariebutik.

”Har ni fjärilskoi?”

Jag hade inte få kaffe än, så jag läste…

Har ni…
9AF3CF45-A0A3-4634-BA2A-F20C549378CF.webp
I övrigt mår bluemoscowguppyhanarna, guldguppymixen och endlersmixen fantastiskt och gott om yngel är det… Jag som sagt att jag måste dra ner på kar…

Är det någon som har råd kring akvarieväxter. Våra fina växter håller på att smälter bort totalt :(. Jag visste att de skulle tappa vart efter att vi fixat med akvariet, men inte att de skulle trilla ihop och dö!

Kommer de återhämtas sig eller är det bara att börja jakten på nya växter?

/Lizzie

Jag tycker de kan ha en tendens att smälta vid omplantering. Vad är det för sorts växter? Hur såg rötterna ut?

Jag stoppade ner följande växter: krusbladig cryptocoryne, Hygrophila guyanensis, Cryptocoryne petchii pink, Ludwiggia super red, Cryptocoryne av ytterligare en lågväxande sort, sessiliflora, Bucephalandra Blue green, stora mängder av anubias berteri, en svärdsplanta, och en låg växt jag inte vet namnet på.

Hygrophila guyanensis har smält ihop totalt. Båda de låga crypotocorynesorterna håller på att säckar ihop. Ludwiggia tappar bladen sessiliflora har också försvunnit.

Alla rötterna såg helt OK ut.

/Lizzie

Är det någon som har råd kring akvarieväxter. Våra fina växter håller på att smälter bort totalt :(. Jag visste att de skulle tappa vart efter att vi fixat med akvariet, men inte att de skulle trilla ihop och dö!

Kommer de återhämtas sig eller är det bara att börja jakten på nya växter?

/Lizzie
Ta bort de blad som håller på att smälta bort, så länge rötterna är fina kan de återhämta sig. Kanske kan vara läge att stoppa i lite växtnäring i tablettform som du trycker ner vid rötterna?

Den ser ju ut som en karamell :love:

/Lizzie
Ja :D Den köptes in som just "candy"-någonting också. Borde nog ha beställt in fler än en. Vi hade plats för två.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur