Akvarietråden V

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
På facebook finns det fiskakuten-grupper som är just grupper för omplacering. Finns både en stor, rikstäckande och flera mer lokala grupper. Där är det superbra att annonsera när man vill hitta nytt hem till fisk. Såklart får man kolla av lite vad intresserade personer har för akvarium, det finns alltid en och annan som skriver på allt och bara vill ha gratis fisk utan att kunna ta hand om dem, men de flesta i grupperna är seriösa och tar bra hand om sina fiskar. Jag har omplacerat flera därigenom och de har fått kanonbra hem.
Ja
Jag har en Fiskakuten för Uppsala Län
Sedan finns det ju appen Band, där man får annonsera

Pratade precis med en nybliven vän. Hon hade planerat att hämta lite växter hos en person i närheten nu ikväll. När hon kom dit upptäckte hon att personen inte bara hade sitt stora, välskötta akvarium där det även fanns växter till salu. Nä, personen hade också ett minilitet akvarium, inte fyllt ordentligt med vatten, en kamphane + hona + pansarmalar + en halvt bortruttnad guppy där i och en sörja av stinkande växter i mitten, så stor klump att det inte fanns mycket simutrymme för fiskarna...

Det blev att hon tog med sig fiskarna hem och nu ska hon försöka rädda dem. Kampfiskarna är jättefina(!) men mår såklart dåligt av vanvården. Hon har egentligen inte plats för dem, så jag har erbjudit mig att ta dem om de klarar sig och det krisar sedan. Pansarmalarna verkar ha blivit attackerade av de andra. Några elefantsnäckor fanns det också där, de är lite svårare att bedöma måendet på men de var iaf vid liv.

Jag förstår inte vad det är med folk och bara strunta i sina akvarier när de tröttnar?! Hur kan man inte ens fundera på att lägga ut en rimlig annons där man skänker bort fisken eller säljer akvariet billigt med fisk, om nu alternativet är att man bara har det stående för att självdö och ruttna bort? Jag ser ju vissa som säljer sina akvarier med fisk dyrt. Till fantasisummor. Om de nu inte får sålt, varför inte sänka priset eller åtminstone skänka bort fiskarna?

Kan man ens nå ut till sådana här människor på något vis, innan det blir såhär illa? När jag jobbar säger jag alltid till kunderna att OM det blir problem med akvariet eller så, då får de gärna komma tillbaka så hjälper vi dem. Och andas de något om att de börjar tröttna på fiskar eller så, då tipsar jag om lämpliga ställen att annonsera på. Men alla andra då? Jag mår så dåligt när folk vanvårdar sina djur, även om det så "bara" är några mixguppys och en eventuell kampfisk.

243an från sidan:
00.gif1_1.gif

Det är så mycket yngel i detta kar nu, hoppas det betyder att det äntligen börjar mogna, det har varit så mycket problem i det här karet!

Jag har nu släppt ut 22 stycken yngel ur burarna som är stora nog att inte bli mat:
01._070112_1_2.gif

Sen har jag 51 st mindre yngel kvar i burarna och så fortsätter det bara dyka upp nya varje dag, men nu måste jag sluta ta vara på dem för så mycket fisk hade jag inte tänkt ha i det här karet! Jag kanske får anställa en dario dario att hålla efter dem om de tänker fortsätta såhär. 😬

De yngel som är stora nog att se vad de kommer bli är dock inte smaragdrasboror som jag trodde utan miniöringar! Jag har EN sån hona kvar i det karet och jag kan inte begripa hur hon skulle kunna producera så mycket yngel själv ifall det BARA är miniöringar alltihop. :eek: Hoppas det är yngel av bägge arterna men jag få se vad det blir av dem allihop helt enkelt.

För ett tag sedan fick vi in påfågelgoby på jobbet, de ville inte riktigt äta i början och jag bjöd dem därför på röda mygglarver. Annars brukar jag bara ge cyclops som fryst.

Hur som helst, de började äta även flingor och annat snabbt, så nu låter jag även våra corydoras ha party på mygglarver ibland. Jag börjar bli lite förtjust i venezuelorna :)
1000085861.webp

Nu har vi satt igång vårt Juwelakvarium. Det har varit ett sabla slit med att fixa ordning allt, och det är inget vi vill göra om i brådrasket om vi slipper. Växterna mådde inte alls bra i hinken som de låg i och därför fyllde vi upp akvariet redan igår. När det gäller de långa bakgrundsväxterna så har jag 4 olika sorter, men fick kapa av de flesta, men förhoppningsvis så kommer de att ta sig igen. Den gröna lotusplantan har tagit värst stryk, men hittade ett skaft med rötter och jag håller tummarna hårt att den tar sig. Jag har ytterligare anubias som ska ner i karet, men den plantan är i reservakvariet just nu för att hålla fiskarna sällskap. Jag har i alla fall tryckt ner gödningskulor till de mer krävande växterna, flytande carbo och gödning har jag också pytsat i utöver vattenberedningsmedel och bakteriekultur.

Några nya riktig låga växter behöver inhandlas, men för övrigt så är jag nöjd med resultatet och hoppas firrarna ska trivas här sedan.

Tänker börja med att släppa ner 3 anistrusmalar bara jag kollat att vattenvärderna är ok. Sedan får det bli en lugn överflytt av övriga fiskar.

Stora plecomalen och våra 5 praktbotior får bo kvar med malawicikliderna. De verkar nämligen trivas alldeles förträffligt där. Inte lika mycket växter som är i vägen ;).

Ingångsatt Juwelakvarium.

Juwelakvariumfixat.webp

/Lizzie

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur