Akvarietråden V

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, det är ju på ett sätt tur att jag inte har något permanent boende vid nya jobbet än, annars hade de snart kunnat betala ut hela min lön i fiskar, akvarier och hundmat :rofl:

Igår fick vi in nya fiskar. Och alltså. Titta så fin!! :love: :love:
1000088674.webp

Visa bifogad fil 174924Har lagt ut ett av mina nanos på annons
Är bara folk som vill ge skambud för det ännu, så mkt som 200 kr under mitt pris...
Vet inte hur mycket du lagt ut det för, men jag brukar se 20L (tycker det ser ut att vara det på bilden?) till salu för typ 350-400kr inkl sand, filter, värmare mm. Testa att iaf skicka med lite sand och annat så kanske det blir lättare att få det sålt? :)

Men sen upptäckte jag ett litet freak ibland dem! :eek: Så den stal showen lite. Jag har aldrig sett något liknande, det verkar som den har ett extra set antenn-delar där det högra ögat borde sitta!?

Söt ändå men så konstig. Ömmar lite extra för den faktiskt. Gud. Visa bifogad fil 174997
OJ så udda. Sådär borde den ju inte se ut.. Men jag gissar på att den klarar sig utmärkt ändå :) Tänkte förövrigt på dig och dina räkor igår. Kikade lite på vilka räkor vår leverantör har, och har där fått syn på en variant som jag måste ha:
IMG_3110.jpeg

OJ så udda. Sådär borde den ju inte se ut.. Men jag gissar på att den klarar sig utmärkt ändå :) Tänkte förövrigt på dig och dina räkor igår. Kikade lite på vilka räkor vår leverantör har, och har där fått syn på en variant som jag måste ha:
IMG_3110.jpeg
Ja, än sålänge verkar det ju funka, får se hur ömsningarna går när den blir större - men verkligen skitskum, haha. Vilken fin! Turkosa nyanser är så snyggt.

00.143737.webp

Gillar när neosarna får racer-rand!

Jag har problem med diverse alger och även lite cyano i 243an just nu. Ska prova och ha i nya/mer näringstabletter till växterna och se om det är därför vissa växter mår lite sisådär. Men den blågröna cyanon blev ju fin kontrast till den orangea räkan här iaf!

Jag misslyckades med några artemia-kläckningar på raken och dario-honorna kan visst bli bråkiga de med när de går hungriga. Då kommer ränderna fram! Här är 2 flickor som bråkar:
05-180208.jpg

"Blekfisen" som bor i ett av 30 liters karen (själv nu igen iom att alla miniöringarna som gick där provisoriskt fått flytta till horden i 243an iom att 30 liters egentligen är för litet för öringar och fisk-problemen i 243an verkar ha upphört.):
05.160244.webp

De är många miniöringar nu! :nailbiting:
09.20251005_121428_1_1.gif

Stillbild:
10-130940.jpg

De är asjobbiga vid vattenbyten, jag gillar att den här jättekullen inte "ärvt" mamma och pappas skygghet (de var tuffa i 112an men gillar inte 243an riktigt och håller sig bak bland växterna och tycker ytan är livsfarlig). Ungarna äter flingfoder från ytan utan betänkligheter och förföljer mina fingrar men lite avstånd kan man väl ändå hålla till slangen, eller!? Hur försiktig jag än är lyckas alltid någon åka rutschkana i den.

En mixräka från 112an:
06.60505.webp

Jag har fått bladlöss på ovanför-ytan-växterna i 44 liters karet för övrigt. Vad sjutton gör jag åt det? Det går inte att behandla med några medel direkt för räkor är ju precis lika känsliga för sånt som insekter är. Blir lite jobbigt och tråkigt att rycka ut alla de växterna i det karet. Men det kanske är enda lösningen?

Hittar jag några harlekinpigor ska jag prova att kidnappa dem och se om det gör processen kort med lössen. Men annars kommer jag inte på någon lösning där jag får behålla växterna. :(

En mixräka från 112an:Visa bifogad fil 175206

Jag har fått bladlöss på ovanför-ytan-växterna i 44 liters karet för övrigt. Vad sjutton gör jag åt det? Det går inte att behandla med några medel direkt för räkor är ju precis lika känsliga för sånt som insekter är. Blir lite jobbigt och tråkigt att rycka ut alla de växterna i det karet. Men det kanske är enda lösningen?

Hittar jag några harlekinpigor ska jag prova att kidnappa dem och se om det gör processen kort med lössen. Men annars kommer jag inte på någon lösning där jag får behålla växterna. :(

Nu kan jag inte något alls om akvarieväxter och inte heller om de du beskriver men.....kan man inte dränka dem ett tag? Kan räkorna äta upp lössen när de hamnar i vattnet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat