Akvarietråden V

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Väldigt tydligt att det är 2 hanar och 1 hona. Idag var första gången jag såg hanarna visa upp sig för varandra.
1000087905.webp

Nu är det stor vattenbytardag här hemma. Jag tänker att jag byter vatten på alla akvarierna och ser till att de är i sådant skick att de för en tid framåt inte kräver mer än matning. Till helgen flyttar jag, och det blir sambons uppgift att mata fiskarna. Han kan ingenting. Så jag har färgkodat olika burkar med fiskmat och akvarierna, samt satt upp markeringar för hur högt upp vattnet ska vara så att han kan fylla på när det avdunstar. Färgkodade matburkarna kombineras med en lista med instruktioner. Jag kommer även visa honom både ikväll och imorgon hur man gör, så att han är bekväm med allt. Jag kommer sakna mina akvarier :(

Eldstjärten klarade sig aldrig utan dog tyvärr under kvällen samma dag.

I fredags morse åkte vi till Göteborg och gav lite mat då. När vi kom hem igår kväll hade den gula dalmatinermollyn i karantäntanken samt en barb-hona i "lilla" karet dött. Alla andra fiskar i båda karen ser pigga och fräscha ut.

Känns som vi haft väldigt mycket dödsfall nu senaste månaderna.. Hur mycket är liksom "normalt"? Våra stora ciklider har vi ju haft längst och där har det aldrig varit problem. Funderar på om det är karen i sig men alla värden ser alltid bra ut och det är ju aldrig någon massdöd utan det är alltid bara en och en vilket borde utesluta något sorts "event".

Börjar kännas väldigt trist, framförallt när jag liksom inte vet vad vi gör för fel eller OM vi ens gör något fel eller om det bara är fruktansvärd otur.

Jag saknar mina akvarier. De står hemma i Sthlm, men där är inte jag... Sambon tar hand om dem och kommer oftast ihåg att mata dem också... Just nu vill jag flytta bara för att kunna få hit just akvarierna. Samtidigt funderar jag på hur mycket jag kommer se av dem, för jag jobbar mycket och jag jobbar sent. Men kortare resväg borde lösa det problemet.

De senaste dagarna har jag packat upp akvarietillbehör, flyttat några fiskar i jobbets akvarium och gjort små förbättringar på olika ställen. Nästa vecka ska jag starta upp 4st stora Juwel-hörnakvarium, flytta dit våra scalare som just nu går i små akvarium och förhoppningsvis även börja kika på en ny fiskbeställning. Jag har sett att det finns riktigt läckra räkor att beställa :D

Jag saknar mina akvarier. De står hemma i Sthlm, men där är inte jag... Sambon tar hand om dem och kommer oftast ihåg att mata dem också... Just nu vill jag flytta bara för att kunna få hit just akvarierna. Samtidigt funderar jag på hur mycket jag kommer se av dem, för jag jobbar mycket och jag jobbar sent. Men kortare resväg borde lösa det problemet.

De senaste dagarna har jag packat upp akvarietillbehör, flyttat några fiskar i jobbets akvarium och gjort små förbättringar på olika ställen. Nästa vecka ska jag starta upp 4st stora Juwel-hörnakvarium, flytta dit våra scalare som just nu går i små akvarium och förhoppningsvis även börja kika på en ny fiskbeställning. Jag har sett att det finns riktigt läckra räkor att beställa :D

Det ska bli spännande och se hur det ser ut i butiken när akvariedelen är färdig :)

/Lizzie

Igår fixade jag lite med vårt juwelakvarium. Var tvungen att trimma ner växterna lite. De har fått växa helt vilt ett tag eftersom vi fick svärbäraryngel för ett tag sedan. Nu är de så stora att de klarar sig utan att behöva gömma sig i växtligheten. Tyvärr har bara 2 ungar klarat sig, men bättre än inga. Jag var hos min systerdotter igår och hämtade 10 kardinaltetror som hon inte ville ha kvar. Hon har snöat in på att bara ha mollysar, och jag tog jättegärna emot kardinalerna :love:.

Är jättnöjd med akvariet just nu. Ska komplettera med några svärdbärarhonor då ett par har dött av. Just nu har vi 1 hona och 3 hanar - vilket är lite jobbigt för honan.

Juwelakvariet 21 sept 2025.webp

/Lizzie

Kan meddela att ungefär 50kg är lagom mängd (fin) sand till ett Juwel Trigon 350.
Kan också meddela att jag fortfarande inte är något fan av just Juwel. Att sätta fast världshistoriens fulaste filter inne i akvariet är inget jag gillar. Vissa av de här akvarierna var dessutom slarvigt silikonade (överdrivna mängder silikon som sedan smetats ut på själva glaset osv). Och just de här akvarierna är så otroligt höga att jag inte har någon som helst chans att hålla på i dem utan att stå på pall/stege.

Men bänkarna är otroligt bra, och det är ju en riktigt bra kvalitet på deras grejer, inklusive belysningen. Jag får alltid motvilligt konstatera att jag föredrar Juwels standardbelysning före Aquaels standardbelysning, för jag gillar Aquael-akvarierna mycket mer.

Nu har jag dock väldigt(!) trötta armar. Jag räknar med träningsvärk imorgon trots att kollegorna hjälpte till. Och vi har ett akvarium till som än så länge är tomt. Men det är samtidigt så kul att se hur det blir, och spännande med allt. Det kommer nog bli vansinnigt snyggt när det väl är klart!

Så nu ska jag vila, dricka lite te och försöka sova. Imorgon blir det tillbaka till jobbet för att kånka mer sand och ordna med fler akvarierelaterade saker :D

Justja! Jag har fotograferat malawis också! De måste jag visa!

Kan meddela att ungefär 50kg är lagom mängd (fin) sand till ett Juwel Trigon 350.
Kan också meddela att jag fortfarande inte är något fan av just Juwel. Att sätta fast världshistoriens fulaste filter inne i akvariet är inget jag gillar. Vissa av de här akvarierna var dessutom slarvigt silikonade (överdrivna mängder silikon som sedan smetats ut på själva glaset osv). Och just de här akvarierna är så otroligt höga att jag inte har någon som helst chans att hålla på i dem utan att stå på pall/stege.

Men bänkarna är otroligt bra, och det är ju en riktigt bra kvalitet på deras grejer, inklusive belysningen. Jag får alltid motvilligt konstatera att jag föredrar Juwels standardbelysning före Aquaels standardbelysning, för jag gillar Aquael-akvarierna mycket mer.

Nu har jag dock väldigt(!) trötta armar. Jag räknar med träningsvärk imorgon trots att kollegorna hjälpte till. Och vi har ett akvarium till som än så länge är tomt. Men det är samtidigt så kul att se hur det blir, och spännande med allt. Det kommer nog bli vansinnigt snyggt när det väl är klart!

Så nu ska jag vila, dricka lite te och försöka sova. Imorgon blir det tillbaka till jobbet för att kånka mer sand och ordna med fler akvarierelaterade saker :D

Justja! Jag har fotograferat malawis också! De måste jag visa!

Undrar om det har blivit någon kvalitetsskillnad sedan vi köpte vårt juwelakvarium. Det akvariet mitt tidigare inlägg är inköpt januari 2007. Kollade igenom fogarna i somras när vi tömde akvariet för första gången sedan inköpet. Superfina fogar fortfarande.

Håller med om pumplådan. Blev mycket snyggare nu när vi fått dit en bakgrund.

Vi upplever dock att det har varit dålig kvalité på tidigare ljusramper. Vi är inne på vår 3:e, men nu har vi en med LED-belysning och den verkar hålla.

Vårt akvarium är 60 cm djupt, så jag står också på en pall för att nå ner på botten. Nästan så jag landar i akvariet ändå ;).

/Lizzie

Förresten jag har en sandfråga @Red_Chili

Vi har ett akvarium med malawiciklider som vi fått av en kompis. Vi fick med sand som är inköpt på Biltema. Det är nog inge fel på sanden, men jag upplever att den "dammar" väldigt mycket och lägger sig som ett fint lager på alla stenar och de få växter vi har.

Är det bättre med ciklidsand? Dammar den också?

/Lizzie

Undrar om det har blivit någon kvalitetsskillnad sedan vi köpte vårt juwelakvarium. Det akvariet mitt tidigare inlägg är inköpt januari 2007. Kollade igenom fogarna i somras när vi tömde akvariet för första gången sedan inköpet. Superfina fogar fortfarande.

Håller med om pumplådan. Blev mycket snyggare nu när vi fått dit en bakgrund.

Vi upplever dock att det har varit dålig kvalité på tidigare ljusramper. Vi är inne på vår 3:e, men nu har vi en med LED-belysning och den verkar hålla.

Vårt akvarium är 60 cm djupt, så jag står också på en pall för att nå ner på botten. Nästan så jag landar i akvariet ändå ;).

/Lizzie
Med "dåliga fogar" så är det jag stör mig på att de överdrivit med mängden silikon. Det är inte bara i själva skarvarna som sig bör, utan utsmetat längs med baksidorna på akvariet på ett sätt som gör det svårt att få dit bakgrunden på ett bra sätt. Jag vet att det inte är speciellt ovanligt att ösa på med överdrivet mycket, men Aquaels akvarium är inte likadana på den punkten.

Idag har jag fått stå på stege igen för att hålla på med akvarier. Inte ens filtermedia går att sätta i utan att klättra upp en bit :rofl: De är verkligen stora. Men det roliga är att chefen sagt att vi anställda ska "få ett var" att sätta upp och fixa till. Ett bra sätt att se till så att alla är bekanta med produkterna, och väldigt kul för mig. Tydligen är planen att det ska gå discus i akvarierna.

Angående sanden så dammar all finkornig sand. Det är hopplöst. Jag hatar fin sand (idag mer än vanligt, jag har i princip inte gjort annat idag än att skölja fin sand och ta emot en växtleverans :p ). Det bästa man kan göra är att skölja den så mycket man orkar, sedan ha en plastpåse på sanden när man försiktigt häller i vatten i akvariet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka