Akvarietråden VI

Bukefalos 30 år!

20260818_183632.webp
En som är sur för jag har varit bortrest i 3 dar, Sven min stora tiger hane
De har bara fått öite flingfoder av min fiskvakt
Han är van att få förutom flingfoder, tabletter, granulat, fryst levande och ibland nån mask

Alltså mina nya räkor är riktiga matvrak! Sedan de kom har de käkat i stort sett alla alger som satt på doppvärmaren. En av de gula verkar dessutom ha något projekt på en av de tunnare delarna av roten där den metodiskt tuggat i sig flera cm alger (det är helt barskrapat där den dragit fram). Nu kan det faktiskt vara så att jag behöver tänka på mat för räkornas del igen. (De senaste månaderna? har de visat noll intresse för den mat jag släppte ned, så jag har fått fiska upp den igen.) Vad matar ni era med? Den maten jag har (som inte är alger då) är typ "fabriksmat". Någon som vet vad de uppskattar för annat?

Alltså mina nya räkor är riktiga matvrak! Sedan de kom har de käkat i stort sett alla alger som satt på doppvärmaren. En av de gula verkar dessutom ha något projekt på en av de tunnare delarna av roten där den metodiskt tuggat i sig flera cm alger (det är helt barskrapat där den dragit fram). Nu kan det faktiskt vara så att jag behöver tänka på mat för räkornas del igen. (De senaste månaderna? har de visat noll intresse för den mat jag släppte ned, så jag har fått fiska upp den igen.) Vad matar ni era med? Den maten jag har (som inte är alger då) är typ "fabriksmat". Någon som vet vad de uppskattar för annat?
Zuccini brukar kunna vara uppskattat, och skalade gröna ärtor :)

Inget man behöver göra med det man släpper ned? Typ skala/koka? Är livrädd för att råka släppa ned något de inte tål (typ bekämpningsmedel).
Vet att många kokar ärtorna, jag gör ibland så att jag häller vatten över (efter att tex kokag tevatten till mig), men hittills har jag annars inte gjort något och inte haft problem pga det.

En av de lite större ljusa, det här är ett av de största ynglen.
1000016694.webp

Tyvärr hade den andra som är lika stor lyckats klämma in sig bakom filtret häromdagen, och även om jag var snabb på att få loss den så verkade den lite sisådär efteråt. Nu har den på bilden börjat ge sig på den som fastnade, så de är separerade med hjälp av mitt yngelkar. Ska ordna en bättre lösning på måndag när jag kan shoppa på jobbet... Är dock tveksam till att den klämda kommer klara sig :(

Växterna i mitt akvarium känns väldans trötta! Funderar på att byta ut dem men tänkte höra om någon av er har något förslag till vad? Kraven är väl att det är relativt snabbväxande, lättskötta och att räkorna ska gilla dem. Har en moss-tuva (java?) som jag hoppas ska fästa på stenen nere till höger och sedan växa till sig. Utöver byte av växterna så vill jag inte möblera om. Räkorna verkar gilla sin lilla grotta. Ni får ursäkta att akvariet är hiskeligt fult nu men de gula räkorna jobbar verkligen stenhårt med algerna och har käkat helt galna mängder sedan de kom!
20260823_140654.webp

Det verkar vara räk-fabrik på gång i min lilla kub. Herrarna simmar runt som galningar och de tre honorna sitter lugnt på botten och äter. Blev först lite nervös över eventuellt dåligt vatten men när jag insåg vilken grupp det var som levde rövare och vilken som var lugn blev jag själv ganska så övertygad om annalkande räkfrossa :p

Nu är det lite svajigt i räk-kuben här. En av de gula dog härom dagen och det var ett solklart fall av misslyckad ömsning. Idag är det en av gubbarna ur original-gänget som har en ömsningsglipa och beter sig lite märkligt. Har kollat vatten-värdena och hittar inget avvikande. Får se hur det går.

Spännande är att hela tre honor väntar smått. Får hoppas att de klarar sig.

Så, räkorna kommer och går men jag gillar verkligen inte när det är såhär svajigt. Funderar på ett större akvarium som inte är lika känsligt men då står jag plötsligt med tre tomma 10-liters kuber.

Jag har noterat sen ganska många år tillbaka att det knappt verkar finnas några akvariebutiker kvar mer än kanske i storstäderna. Jag bor i medelstor stad men här finns ingen såvitt jag vet, och i min hemstad fanns när jag växte upp två st, men båda är borta sen ganska länge. Stämmer min bild eller är jag bara dålig på att leta?
Anledningen till att jag funderar över detta är att jag är sugen på att starta upp ett akvarium igen, men vet inte hur jag ska få tag på växter och fisk på ett smidigt sätt. Har även detta flyttat över till onlinehandel? Eller behöver jag ta mig till tex Stockholm för att köpa grejer?

Jag har noterat sen ganska många år tillbaka att det knappt verkar finnas några akvariebutiker kvar mer än kanske i storstäderna. Jag bor i medelstor stad men här finns ingen såvitt jag vet, och i min hemstad fanns när jag växte upp två st, men båda är borta sen ganska länge. Stämmer min bild eller är jag bara dålig på att leta?
Anledningen till att jag funderar över detta är att jag är sugen på att starta upp ett akvarium igen, men vet inte hur jag ska få tag på växter och fisk på ett smidigt sätt. Har även detta flyttat över till onlinehandel? Eller behöver jag ta mig till tex Stockholm för att köpa grejer?
Det går inte att köpa fisk online, växter däremot går bra.
Jag har noterat att det verkar vara ont om butiker norrut i landet. Söderut finns en del. Det finns dock i betydligt fler städer än bara de största. Själv jobbar jag i butik i Örebro och vi har förvisso kunder som åker från Sundsvall och liknande för att handla, men det är för att vi har ett enormt och delvis unikt utbud, inte för att vi är de enda. Det finns(!) butiker i just Sundsvall, i Östersund, Norrköping, flera orter på Västkusten och såklart i Skåne. Finns generellt ganska många butiker med fisk, däremot hur bra de är vågar jag såklart inte uttala mig om då jag inte besökt alla :) Om du vill säga liiite mer specifikt var du bor (tex i PM) så kan jag hjälpa dig leta).

Liknande trådar

• Katt som bråkar med den andra katten
  • Problem med sambons ex..
  • Akvarietråden lll
  • Problem hund, situation som börjar bli ohållbar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Valvaka!
  • Balkong 2026

Barn