Akvarietråden VI

Bukefalos 30 år!

Har du tips på hur man sätter för?
Ja, nylonstrumpa är ett enkelt sätt. Här ett ett inlägg som visar det + ett galler man kan köpa och sätta på insug till ytterfilter. Man kan också bara trä på och fästa en tjockare filtermatta över sådana insug. På innerfilter har jag limmat fast filtermatta över insugen, men det har jag ingen bild på.

Ja, nylonstrumpa är ett enkelt sätt. Här ett ett inlägg som visar det + ett galler man kan köpa och sätta på insug till ytterfilter. Man kan också bara trä på och fästa en tjockare filtermatta över sådana insug. På innerfilter har jag limmat fast filtermatta över insugen, men det har jag ingen bild på.
Ah jag inser att jag har haft problem med utflödet, inte insuget :D Jag har haft grenmal som simmat in i utflödet och fastnat (deras grej är tydligen ibland att följa strömmen uppåt...). Men nylonstrumpa borde kanske kunna fungera där med.

received_817320080128043.webp
Kom upp gamla bilder i mitt flöde på Fb
På Morsan, en av mina Macobracium Rosenbergii jag hade ett tag. Hen var runt 25+
Åt upp det mesta

Jag såg att en av mina schackbrädesciklider åt en pelletsbit! :D Även om det inte är ett krav att de ska äta torrfoder, så är det helt klart skönt med icke-kräsna fiskar som äter vad som helst, för då kan jag variera lätt och ge lite vad som helst som jag råkar ha hemma. Att kläcka artemia är förvisso inte svårt, men kräver lite planering ändå.

Igår fick min lilla scalare flytta tillbaka till 200L, efter flera veckor i ett 54L. Den är så liten att den kan gå i ett 54L egentligen, men någon killifisk har tuggat på ryggfenan, såklart. Jäkla killis. Så snygga, men så bökiga ibland. Lilla scalaren är iaf väldigt söt och fin, och jag funderar på att köpa en kompis till den. Lite tveksam eftersom de blir så stora, men de växer ju väldigt långsamt och jag har inga problem med att omplacera dem ifall de blir för stora och jag inte hunnit skaffa ett större akvarium.

Till helgen ska mina mosaikguramis få flytta dit också. Det blir skönt. De går också i 54L nu, men det är för trångt för dem. Inte värre än i butiksakvarier, men inte lämpligt som långvarig bostad.

Jag råkade få en till kampfisk. En som i butiken inte mådde bra. Simmar hyfsat och äter, men är "baktung" och slöare än en normalfrisk kampis. Eftersom det är billigare för butiken att ta bort honom och köpa en ny istället för att försöka behandla osv (+ att kunder generellt tar väldigt illa upp om de ser en enda fisk i en butik som inte mår prima) så skulle han avlivas. Jag frågade om jag fick ta honom gratis istället, och fick ett ok till svar.

Nu simmar han i en liten kub i köket. Han har varmt vatten, en klump mossa och jag har satt i liiite salt och medicinerat med Esha 2000. Låg vattennivå för att han inte ska behöva anstränga sig för att komma upp till ytan och andas. Jag har inte i någon pump eftersom det då blir på tok för strömt för honom. Istället rör jag runt vattnet då och då för att det ska bli jämn värme osv. Han åt med god aptit de pellets jag gav honom igår, men idag ska han få testa nykläckt artemia. Han är väldigt fin, en blue marble plakat med väldigt ljus kropp (än så länge). Tänker att jag ger honom en vecka, det borde räcka för att se om han blir bättre eller inte.

Idag köpte jag en till mosaikgurami, en hona, för att det ska kunna lugna ner sig lite i akvariet. Hanen är lite förvirrad. Precis i början for han efter båda honorna i full fart och försökte jaga båda helt hysteriskt. Honorna blev också lite tjafsiga sinsemellan. Nu är det lugnt igen och kommer förhoppningsvis vara lugnare framöver. Mina små ciklider äter glatt och min lilla scalare är det full fart på. Var frestad att köpa bilbukar idag, men lät bli. Mosaikerna tar upp rätt mycket plats i övre delen av akvariet. Troligen sätter jag sedan ner mina luminatus mer mitt i allting. Eller så blir det mina praecox ändå. Ska fundera lite till på det.

Den lilla kampisen jag räddat mår iaf jättebra nu. Han simmar obehindrat, äter glatt och mår som vilken kampis som helst. Nu måste jag alltså bestämma mig för om jag ska sälja honom eller behålla honom... Svårt. Han är väldigt söt...

Idag köpte jag en till mosaikgurami, en hona, för att det ska kunna lugna ner sig lite i akvariet. Hanen är lite förvirrad. Precis i början for han efter båda honorna i full fart och försökte jaga båda helt hysteriskt. Honorna blev också lite tjafsiga sinsemellan. Nu är det lugnt igen och kommer förhoppningsvis vara lugnare framöver. Mina små ciklider äter glatt och min lilla scalare är det full fart på. Var frestad att köpa bilbukar idag, men lät bli. Mosaikerna tar upp rätt mycket plats i övre delen av akvariet. Troligen sätter jag sedan ner mina luminatus mer mitt i allting. Eller så blir det mina praecox ändå. Ska fundera lite till på det.

Den lilla kampisen jag räddat mår iaf jättebra nu. Han simmar obehindrat, äter glatt och mår som vilken kampis som helst. Nu måste jag alltså bestämma mig för om jag ska sälja honom eller behålla honom... Svårt. Han är väldigt söt...
Å, direkt när jag såg att du skrivit började jag fundera på hur det gått med räddningsfirren. Gott att höra att han repat sig!

Liknande trådar

• Katt som bråkar med den andra katten
  • Problem med sambons ex..
  • Akvarietråden lll
  • Problem hund, situation som börjar bli ohållbar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Arbetsintervju
  • Svensk politik 9

Barn