Akvarietråden VI

Bukefalos 30 år!

1000007603.webp

Det är inte lätt att fotografera malar...

Har fått ett nytt, intressant uppdrag. Aquascapa ett snyggt optiwhitekar som jag sneglat på ett tag. "Gör hur du vill bara det blir snyggt" ungefär, och på frågan om vilka fiskar som skulle gå i det blev svaret: "Något litet som simmar!" :rofl: Har därför haft anledning att googla lite för inspiration och allmänt nörda in mig på aquascaping nu.

Enda "problemet" är att de aquascapes jag hittade som föll mig bäst i smaken är de som är biotop-akvarium. Det är också den enda stil jag vet att inte kommer uppskattas i det här fallet :p Här finns några exempel: https://agaiac.org/results/biotope Jag hade gärna(!) haft något sådant här hemma.

Såg att jag har 2-3 överlevande småttingar av Polar Blue ciklider i hitte karet
De är födda i mars, så knappt en cm
Har 3 par i det karet. De bråkar om sina revir hela tiden

Sitter och tittar på mitt 200L. Noterar att bilbukarna verkar vilja leka, men jag har noll koll på hur de leker och hur svårt det är att få överlevande yngel. Ska helt klart läsa på lite mer om det. Guppyparet flörtar som alltid, honan lär få yngel relativt snart. Honungsgurami-hanen verkar leta efter bra plats att bygga skumbo på, mosaikhanen har färgat ut superfint. Regnbågarna, ja de är regnbågar :p Mina pansarmalar har vad jag vet inte lekt mer än vad de gjorde för någon vecka sedan... Men ja, alla i karet verkar trivas åtminstone!

Även min blåa, kortfenade kampfiskhane har byggt ett rejält skumbo. Igen. Jag är otroligt frestad att låta honom dejta min fina kamphona, men då måste jag först ha en plan för hur jag ska hantera ynglen.

Det är inte perfekt, och det är löjligt svårfotograferat med all störande belysning i taket. Men, nu har ett litet gäng luminatus flyttat in också. Orange neocaridina och ett stim luminatus är en löjligt snygg kombo tycker jag. Och eftersom jag är mer på jobbet än hemma behöver jag inte köpa hem samma uppsättning :rofl:
1000009038.webp

Jag har inte skrivit här på ett tag. Har kommit fram till att jag gillar att ha akvarium att sitta och titta på men är inte så förtjust i arbetet. Så efter mycket funderande så kommer jag nu gå tillbaka till att ha bara ett. Har minskat ned på antalet fiskar och idag satte jag alla i 240L-akvariet. Det är på gränsen till för många så jag får se hur det går, då det varit lite alger redan innan. Men med bara ett akvarium kommer jag orka hålla efter det mera.
1000021257.webp

Nu bor där 16 diamanttetror, 17 neontetror, sex panda-pansarmalar och två ancistrus.

@Silver Girl, har du testat att ha i flytväxter, eller vanliga krukväxter vars rötter får hänga ner i akvariet? Båda varianterna brukar vara snabba på att ta upp näring ur vattnet, och då blir det inte mycket näring kvar till alger, så det blir lättare att hålla akvariet snyggt.

@Silver Girl, har du testat att ha i flytväxter, eller vanliga krukväxter vars rötter får hänga ner i akvariet? Båda varianterna brukar vara snabba på att ta upp näring ur vattnet, och då blir det inte mycket näring kvar till alger, så det blir lättare att hålla akvariet snyggt.
Flytväxter tror jag blir svårt då de skulle hamna vid intaget till filtret och täppa igen.
Krukväxter kanske skulle funka om de trivs i skugga och jag hittade ett bra sätt att förankra dem.

Jag funderar lite på hur man kan göra för att sälja/skänka bort ett par större fiskar. Facebook hade ju känts lämpligt men man får inte sälja djur där. Hobbyn är inte direkt superstor där jag bor och det finns inga butiker i närheten som kan ta emot.

Vi har ett par hantelciklider där den ena är rätt mobbad och har mått lite dåligt i omgångar, nu har hon någon sorts parasitinfektion vi försökt behandla i hink, det har blivit något bättre men hon repar sig inte helt, troligtvis pga stress.

Känns som att det bästa vore att omplacera båda två. Samtidigt vet jag inte hur det kommer påverka de fiskarna vi har kvar då anledningen till att vi skaffade hantlarna var för att det blev för mycket konflikt bland våra oscars, troligtvis pga att de var för få.

Känner mig lite utbränd på hobbyn just nu.

Jag funderar lite på hur man kan göra för att sälja/skänka bort ett par större fiskar. Facebook hade ju känts lämpligt men man får inte sälja djur där. Hobbyn är inte direkt superstor där jag bor och det finns inga butiker i närheten som kan ta emot.

Vi har ett par hantelciklider där den ena är rätt mobbad och har mått lite dåligt i omgångar, nu har hon någon sorts parasitinfektion vi försökt behandla i hink, det har blivit något bättre men hon repar sig inte helt, troligtvis pga stress.

Känns som att det bästa vore att omplacera båda två. Samtidigt vet jag inte hur det kommer påverka de fiskarna vi har kvar då anledningen till att vi skaffade hantlarna var för att det blev för mycket konflikt bland våra oscars, troligtvis pga att de var för få.

Jag är med i några grupper där det är accepterat att skriva att "fiskarna söker nytt vatten" eller liknande och sedan tar man resten på messenger. Det är dock lokala grupper så det kan ju vara olika i landet.

Har också kännt att det varit för mycket ett tag och nyligen minskat ner till ett akvarium. Än så länge känns det hanterbart och jag gillar att sitta och titta på det på kvällen. Så ett kommer jag nog ha ett tag framöver.

Skänka bort är enkelt. Facebook har flertalet grupper som heter Fiskakuten (finns både en stor grupp och flera mindre, mer lokala grupper). Där skriver man vad man har för fisk och var man bor, eventuellt bild också. Sedan hör folk av sig om de är intresserade. Enda kravet är att allt är gratis och att man inte nämner något om pengar osv i texten (för det reagerar facebook på och kan hota att stänga ner grupper).

Fiskakuten finns olika på facebook
Jag har en för Uppsala

Funderar på att ta bort Molnet, min äldsta kampis. Han äter och simmar, men simmar tungt, är mest stilla och har blivit väldigt knölig. Mår han dåligt så vill jag inte låta honom självdö och lida... :/ Ska hålla lite extra koll på honom idag och imorgon och se hur han verkar må. Ett vattenbyte ska han få idag också.

I övrigt mår alla bra. Jag tycker faktiskt om mina två L-181or, de är söta. Den ena håller ofta till i en malgrotta jag har, den andra är mer överallt. Jag tror(!) att jag lyckats plocka en hane och en hona, men de är fortfarande så otroligt små att det egentligen är omöjligt att avgöra. Feta är de dock, så de äter ordentligt och mår finfint.

Liknande trådar

• Katt som bråkar med den andra katten
  • Problem med sambons ex..
  • Akvarietråden lll
  • Problem hund, situation som börjar bli ohållbar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?