Bukefalos 28 år!

Sv: akvarium

Har man bra balans behövs varken stort filter eller extra syresättning, det blir överflödigt och förstör endast.
Det är just det balansen handlar om, att man uppnår en bra jämvikt mellan skapandet och behovet av de olika ämnena som är i omlopp.

Byter kanske vatten 1 gång var tredje månad i samband med att jag rensar bland fiskarna (det blir överbefolkat). Det är lättare att fånga dem om man har mindre vatten.

Har dock endast haft små akvarier under 100L så vet inte om det är svårare med större...
 
Sv: akvarium

Kan du motivera varför ett filter skulle göra skada.
 
Sv: akvarium

för det första. ju större akvarium desto lättare. och för det andra så är ett bra filter och en bra syresättning det viktigaste i ett akvarium.. det är i filtret som de flesta bra bakterier finns som bryter ner matrester och andra små förgiftninar i vattnet... utan filter kommer också allt skräp i akvariet flyga omkring i vattnet tills man knappt ser fiskarna.. i ett 50L akvarium med mellan 15-30 fiskar ska man byta 1/3 var tredje vecka och en helrengörning 1-2 ggr om året... och det här med att bara fylla på vatten som dunstat är inte bra heller för alla metaller osv som finns i vattnet stannar kvar i skålen/akvariet medans vattnet avdunstar och tillslut så mår fiskar och växter dåligt av det och dör... har man egen brunn så ska man definitivt inte bara fylla på.... undrar ni något mer så fråga. min pojkvän har djuraffär
 
Sv: akvarium

Har knappt haft några döda fiskar under de 10år jag haft akvarie/akvarium och har alltid haft lowtech akvarium med endast belysning och doppvärmare som teknik. För mig fungerar det i alla fall ypperligt.

Att det inte fungerar i ett 50L akvarium utan ett jättefilter och massor med vattenbyten om man har 15-30 fiskar ser inte jag som något konstigt, speciellt inte om man då inte har en bra botten och fullproppat med växter. I ett 50L akvarium är det lämpligt med max ca 10 fiskar som är max 5cm stora.

Helrengöringar av den sort jag kallar helrengöring är ALDRIG lämplig att göra i ett akvarium, det förstör balansen totalt och man får börja om från början igen. Alla bakterier och näringsämnen som behövs i kretsloppet försvinner. Undantaget är självklart vid sjukdommar föratt få bort smittan.

Grunden i ett i princip underhållsfritt och tekniklöst akvarium är
skapandet näringsrik botten
balans i mängden djur och växter (tänk även på växthastighet)
lagom ljusmängd

(I ett växtlöst/fattigt akvarium (ex malawi) så behöver man självklart ordentligt filter samt lite vattenbyten då det inte finns några växter att ta hand om fiskarnas avfallsprodukter)
 
Sv: akvarium

Nej, filter behovs. Annars far man byta en himla massa mer vatten an vad som namns tidigare. Nu talar jag om normalakvarium med lite vaxter och mycket fisk. Har man enorma mangder vaxter och tva fiskar andras forhallandena.

Istallet for att forsoka gissa hur skitigt TS akvarium ar skulle jag rekommendera ett vattentest for att avgora hur framst nitratnivaerna ligger. Ar de under 15 mg per liter kan TS gott vanta med att byta vatten, ar de over ar det bara att ta sig i kragen och borja skota om sina husdjur.

Att en forsaljare sager att nagot ar enkelt ar ingen ursakt att inte lasa pa om sina djur. Om nagon sager att hundar ar enkla och man sedan misskoter sin nykopta hund ar det inte forsaljaren som aker dit, utan agaren.

Vill ocksa tillagga att helvattenbyten ar tidskravande, onodiga, farliga for fisken och helt motverkar det ursprungliga syftet. Det ar inget som fiskfolk i allmanhet haller pa med om man inte ska andra fiskinriktning helt och darfor tommer av akvariet pa vatten och inredning.
 
Sv: akvarium

Det beror absolut på vilka fiskar man har, somliga skitar ner mycket. Guldfiskar är tydligen experter....andra arter kräver renare vatten än andra (med renare vatten menas att man håller nitritbildningen i schack).

Problem får man lättast i ett litet akvarium, och ditt är väldigt litet. Jag tycker att du ska göra rent en gång i veckan, lite åtminstone. Algätare och fler fiskar är inte att rekommendera, ditt akvarium är redan för litet.

Gör ett vattentest i djuraffären!
 
Sv: akvarium

menar du mitt?
Har gjort vattentest o det var jättebra, trots att jag inte gjort delvattenbyte varje vecka.
Men det kom en mal o förstörde allt för oss:((han tog med sig en smitta från affären o nu har jag bara 4 firrar kvar. Jag håller på med medicin, men en har vitt ludd på sin fena fortfarande. Ska jag isolera den o bara ge den medicin? Kan man köpa nya firrar någonsin när det varit sjukdom i akvariet? hur läng kan man ge medicin?
 
Sv: akvarium

Är du säker på att smittan om från affären? Det är lite väl lätt att säga tycker jag.
 
Sv: akvarium

Jag behöver väldigt mkt hjälp! Vi har ett 400l akvarium hemma, det har vart hur fint som helst hela tiden men nu helt plötsligt så har det kommit en invasion av alger, hela akvariet blir helt grönt på kanske två veckor, efter en storstädning av hela akvariet. :S:O Vad kan det vara??

Förut bytte vi vatten väldigt sällan Nu har jag börjat byta vatten varannan vecka, byter då hälften av vattnet.

Vi har egen brunn, vet ej om det har med saken att göra men. Och vi har vanliga "småfiskar" i akvariet som t.ex svärdbärare, guppy, olika sorter av Molly, scalare, glasmal, regnbågshajar, platy m.fl.

Nån som kan hjälpa mig??

//Diana
 
Sv: akvarium

Kan ni inte ta diskussionen här istället så att vi andra också kanske kan lära oss någonting?
Det är så tråkigt när någon har en bra fråga och den som besitter kunskapen vill PM:a.
 
Sv: akvarium

Ja hade varit lärorikt. Har varit med om precis samma sak (m alger)när jag började med delvattenbyten.
Tja var skulle annars smittan komma ifrån, när malen sjuknade först o sen :cry: dog de andra som inte träffat en enda ny firre på ett halvår.
 
Sv: akvarium

Jo, eftersom det i ditt fall inte är en "smitta", utan ett symptom, så skulle jag vilja säga att det beror på fiskhållningen i allmänhet, dvs i ditt akvarium.
Hur lyckas alla "lömska" zooaffärer hålla fiskarna friska precis tills de säljs, och sen blir de sjuka i de nya akvarierna? Handlar det om supertiming från affärernas sida, eller om dåliga akvarier i hemmen?

Jag tror ju på det sistnämnda. Skriver inte du i en annan tråd om en hårdhänt planering där en massa saker virvlar runt? Utöver detta verkar det vara si och så med vattenbytena, och varken eller är bra för fiskarna. Svamp får fiskar när de har en skada i sin slemhud, den utanpå fjällen. Det är inte värre än ett infekterat sår på en människa, med undantag för storleken. Om en fisk har en skada som motsvarar en femtedel av kroppen tex så är det en väldigt, väldigt stor skada som garanterat stör fiskens osmotiska balans. Om denna fisk dessutom inte var i toppskick innan och inte får omedelbar behandling är risken stor att den inte överlever.

Det är inte ovanligt att den "nyaste" fisken dör först i ett akvarium. Det är trots allt den som varit utsatt för en mycket ansträngande transport, och ett miljöombyte senast. Äldre fiskar kan gradvis ha anpassat sig till miljön som råder, (utan för att den för den sakens skull behöver vara perfekt.)
 
Sv: akvarium

Jo självklart. Det var inte snålhet med kunskap, utan brist på tid. Hon har ännu inte fått något svar av mig:-)
 
Sv: akvarium

Jag behöver väldigt mkt hjälp! Vi har ett 400l akvarium hemma, det har vart hur fint som helst hela tiden men nu helt plötsligt så har det kommit en invasion av alger, hela akvariet blir helt grönt på kanske två veckor, efter en storstädning av hela akvariet. :S:O Vad kan det vara??

Förut bytte vi vatten väldigt sällan Nu har jag börjat byta vatten varannan vecka, byter då hälften av vattnet.

Vi har egen brunn, vet ej om det har med saken att göra men. Och vi har vanliga "småfiskar" i akvariet som t.ex svärdbärare, guppy, olika sorter av Molly, scalare, glasmal, regnbågshajar, platy m.fl.

Nån som kan hjälpa mig??

//Diana

Hej.
Vattenbytena som sådana är inte farliga, och "skapar" heller inte alger. Däremot är helrengöringar ett stort no-no. Där förstör man den bräckliga balans av nedbrytningsbakterier som trots allt råder i akvariet. Även om akvariet är jättefult, och man vill att det ska bli rent på en gång, så är det bättre att göra det gradvis.

Brunnsvattnet som sådant är inte farligt, och skapar heller inte alger. däremot kan det vara bra att testa det eftersom pH-värdet och KH-värdet ofta ligger lite högre i brunnar.

Algsporer finns i luften runt omkriing oss, och börjar växa då de har rätt förutsättningar. Deras förutsättningar är vatten, näring och ljus. Allt det tillgodoser våra akvarier. För att bli av med dem bör du:
-Ljusbegränsa
-Näringsbegränsa

Att vattenbegränsa känns såklart dumt om du tänkt behålla fiskarna
:-)

Ljus, använd lysrör avsedda för akvarier, och helst inte för gamla sådana. (Inte äldre än 12 månader) och ha inte på dem mer än kanske tio timmar. Vid svåra algangrepp, dra ner det till sex timmar om dagen, och tänk på att denna tid inkluderar allt infallande ljus.

Näringsbegränsning. Mät ditt nitratvärde. Håll det på max 20 mg/liter, både för fiskarnas och algernas skull. Att ta ner värdet är lätt, byt bara vatten. Ibland kan man också behöva se över fiskmängd och hur mkt man matar.

Ha gärna många snabbväxande växter i akvariet, de slåss om utrymmet med algerna. Akvarier där det växer så det knakar har sällan alginvasion. Täänk på att växterna kan behöva näring och koldioxid just för att växa så där fint.

Avhåll dig från att använda "algdödarmedel" och liknande eftersom det är dyrt, onödigt, farligt för en del växter och främst för att de tar bort ett symptom, men inte orsaken.
 
Sv: akvarium

Hej.
Vattenbytena som sådana är inte farliga, och "skapar" heller inte alger. Däremot är helrengöringar ett stort no-no. Där förstör man den bräckliga balans av nedbrytningsbakterier som trots allt råder i akvariet. Även om akvariet är jättefult, och man vill att det ska bli rent på en gång, så är det bättre att göra det gradvis.

Brunnsvattnet som sådant är inte farligt, och skapar heller inte alger. däremot kan det vara bra att testa det eftersom pH-värdet och KH-värdet ofta ligger lite högre i brunnar.

Algsporer finns i luften runt omkriing oss, och börjar växa då de har rätt förutsättningar. Deras förutsättningar är vatten, näring och ljus. Allt det tillgodoser våra akvarier. För att bli av med dem bör du:
-Ljusbegränsa
-Näringsbegränsa

Att vattenbegränsa känns såklart dumt om du tänkt behålla fiskarna
:-)

Ljus, använd lysrör avsedda för akvarier, och helst inte för gamla sådana. (Inte äldre än 12 månader) och ha inte på dem mer än kanske tio timmar. Vid svåra algangrepp, dra ner det till sex timmar om dagen, och tänk på att denna tid inkluderar allt infallande ljus.

Näringsbegränsning. Mät ditt nitratvärde. Håll det på max 20 mg/liter, både för fiskarnas och algernas skull. Att ta ner värdet är lätt, byt bara vatten. Ibland kan man också behöva se över fiskmängd och hur mkt man matar.

Ha gärna många snabbväxande växter i akvariet, de slåss om utrymmet med algerna. Akvarier där det växer så det knakar har sällan alginvasion. Täänk på att växterna kan behöva näring och koldioxid just för att växa så där fint.

Avhåll dig från att använda "algdödarmedel" och liknande eftersom det är dyrt, onödigt, farligt för en del växter och främst för att de tar bort ett symptom, men inte orsaken.

Tack för ett jätte bra svar. :D Har en fråga till: Vårat vatten har sista tiden blivit vääldigt grumligt. :S:S Även fast vi bytt vatten & gjort rent filtret. vad kan detta vara & hur får vi bort det?

//Diana, väldigt tacksam för svar.
 
Sv: akvarium

Det kan troligtvis ha med just det att göra. Byter man mycket vatten och samtidigt gör rent filtret kan man förstöra bakteriebalansen, och då få ett övergående grummel. För att undvika det rekommenderar jag relativt små, men regelbundna vattenbyten, ett effektivt filter med stor filtreringskapacitet som får tid på sig att bli inkört.

Det finns också medel som klumpar ihop små föroreningar så att de filtreras ur lättare, men de bör användas i kombination med det jag beskriver ovan.

Jag skulle också ljusbegränsa för den händelse att det är svävalger du beskriver.
 
Sv: akvarium

jahapp 50 liter, Oki själv har man ett aqvarium på 1000 liter.. Aja..Hade ex antal små varianter förut, (5 st) men har nu gått ner (eller hur man ska uttala det) Till ett stort istället.. :)
När jag hade 5 st, bytte jag vatten när det såg ut att behövas, Varken för mycket eller för lite.. Växter hade jag inte så många eftersom det gav mer alger än det behövdes.. (fiskarna verkade dock inte bry sig)
Hade rödryggade pirayor i ett stort aqvarium på ca 100 liter (3 st, Så dom fick plats) Sen hade jag ett på 45 liter med små fisk och sen ett på 150 liter för hajen! Hade en sketen paroonhaj.
Men nu vette fasen vad jag ska ha i det stora.. Är mer inne på muräna nu och sånt dänt..
Haj vill jag inte ha mer.. och små fisk i ett så stort aqvarium då får jag fn köpa halva djuraffären sortiment för att "fylla" upp det!

Har ni några tips på fiskar? sötvattens fiskar dock!
 
Sv: akvarium

Diskus? Hur läckra som helst, relativt stora och i många härliga färger! skulle nog fylla upp ditt stora akvarium perfekt med en snygg inredning.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Jag har hittat ett akvarium som skulle passa utmärkt på vår ena köksbänk. Måtten är 180x20x20 så det är lågt och långsmalt och skulle...
Svar
2
· Visningar
592
Senast: Sassy
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
623
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
947
Senast: Sleepy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 544

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp