Bukefalos 28 år!

Sv: akvarium

Neee...inte igen, Bror hade såna tror jag... nja..Vill nog ha lite mer "roliga och Coola" fiskar.. tänkte att man skulle kunna sitta där på massa kuddar och bara Relaxxxa... :) *mmm* dit längtar man... med en haha, Sån där fin drink i handen, kanske i en coccos nöt! :)
 
Sv: akvarium

"Tror jag"? :p Jag tycker de är ovanliga och vackra fiskar, vackra att se på. Du kan ju kolla upp dem åtminstone. När det gäller sötvatten så är ju diskus det närmaste du kan komma när det gäller "roliga och coola" fiskar, samt vackra att beskåda. Annars får man ju gå över till saltvatten!
 
Sv: akvarium

Jo, eftersom det i ditt fall inte är en "smitta", utan ett symptom, så skulle jag vilja säga att det beror på fiskhållningen i allmänhet, dvs i ditt akvarium.
Hur lyckas alla "lömska" zooaffärer hålla fiskarna friska precis tills de säljs, och sen blir de sjuka i de nya akvarierna? Handlar det om supertiming från affärernas sida, eller om dåliga akvarier i hemmen?

Jag tror ju på det sistnämnda. Skriver inte du i en annan tråd om en hårdhänt planering där en massa saker virvlar runt? Utöver detta verkar det vara si och så med vattenbytena, och varken eller är bra för fiskarna. Svamp får fiskar när de har en skada i sin slemhud, den utanpå fjällen. Det är inte värre än ett infekterat sår på en människa, med undantag för storleken. Om en fisk har en skada som motsvarar en femtedel av kroppen tex så är det en väldigt, väldigt stor skada som garanterat stör fiskens osmotiska balans. Om denna fisk dessutom inte var i toppskick innan och inte får omedelbar behandling är risken stor att den inte överlever.

Det är inte ovanligt att den "nyaste" fisken dör först i ett akvarium. Det är trots allt den som varit utsatt för en mycket ansträngande transport, och ett miljöombyte senast. Äldre fiskar kan gradvis ha anpassat sig till miljön som råder, (utan för att den för den sakens skull behöver vara perfekt.)

Varför så tråkig ton ?:( jag har ju bett om råd för att firrarna ska få så bra som möjligt. De mår förresten bra i mitt enl dig urusla akvaium (med perfekt vattenprovsvar) efter medicin (som alla malar i affären står på!
 
Sv: akvarium

Det är nog någonting som du läser in.
Jag är bara väldigt trött på att höra att alla "sjukdomar kommer från affären", och då särskilt från akvarister som ofta ställer grundläggande frågor om skötsel i samma andemening.

Skicket på just ditt akvarium är det bara du själv som beskrivit. Jag kan bara svara i allmänna ordalag.

Om du har hittat anledningen, och fått medicin är det såklart jättebra.

Jag ska i framtiden självklart inte besvära dig mer genom att försöka besvara de frågor du ställer.

mvh
Gabbi
 
Sv: akvarium

Filtret suger åt sig de näringsämnen växterna behöver.

Skulle du kunna förklara detta riktigt ordentligt för mig?

Då skulle det med andra ord enligt vad du skriver vara helt perfekt med ett bottenfilter där växterna står med rötterna direkt i all näring.

Ledsen, men jag kan inte köpa detta.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: akvarium

"Tror jag"? :p Jag tycker de är ovanliga och vackra fiskar, vackra att se på. Du kan ju kolla upp dem åtminstone. När det gäller sötvatten så är ju diskus det närmaste du kan komma när det gäller "roliga och coola" fiskar, samt vackra att beskåda. Annars får man ju gå över till saltvatten!


Jag håller med dig, discus är otroligt vackra fiskar :)

Men något att tänka på är att man skall helst inte ha ett akvarium med mindre höjd än 60cm för en vuxen discus, de kräver en hel del utrymme uppåt.

Discus är kanske inte heller en fisk för den som inte har hållt på så länge med fiskar, inte en nybörjar fisk mao.

Jag och sambon har ett gäng discus, närmare bestämt ca 50 st :)
 
Sv: akvarium

Malawi!
Oerhört snygga.
Har dock ej haft ngr själv märkligt nog, trots att vattnet passar som hand i handsken.

Frontosor är ju också väldigt fina.
 
Sv: akvarium

Vi har inte heller några malawiciklider, men vi har haft några innan vi kom på att vårt vatten är alldeles för mjukt (80 US) för att de skall må riktigt bra.

Men det finns otroligt många vackra malawiciklider om man vill ha ett livligt och färgglatt akvarium, och har man rätt sort så kommer man att komma få studera ett riktigt rovdjursbeteende.
 
Sv: akvarium

Ja, Hittar jag inga fiskar som jag känner mig nöjd med, Då får jag väl ha ner en massa pirayor da.. Eftersom mitt humör är liknade som pirayornas! *haha*
 
Sv: akvarium

Malawi!
Oerhört snygga.
Har dock ej haft ngr själv märkligt nog, trots att vattnet passar som hand i handsken.

Frontosor är ju också väldigt fina.

fast jag personligen tycker inte att dte ser nå kul ut med malawi - eftersom det inte går att ha några växter. det är ett riktigt växtakvarium jag tycker är tiktigt snyggt!!
fast smaken är som baken!!! och om man är riktigt fantasifull och har tät plånbok så kan man ju inreda ett malawikar rätt okej ändå - fast det blir så grått.. :angel:
 
Sv: akvarium

Har en fråga till: Vårat vatten har sista tiden blivit vääldigt grumligt. :S:S Även fast vi bytt vatten & gjort rent filtret. vad kan detta vara & hur får vi bort det?

om vattnet har blivit mjölkigt som jag förstår det så är en mycket bra metod att mörklägga hela akvariet med en mörk tjock filt som inte släpper genom ett enda gnutta ljus. även slangar från ytterfilter skall mörkläggas. setta skall ligga på i 3 dygn - och man får inte ens tjuvkika - då släpps ljus in. sen skall man inte mata under dessa tre dygn... då brukar mjölkigheten gå bort.
 
Sv: akvarium

fast jag personligen tycker inte att dte ser nå kul ut med malawi - eftersom det inte går att ha några växter. det är ett riktigt växtakvarium jag tycker är tiktigt snyggt!!
fast smaken är som baken!!! och om man är riktigt fantasifull och har tät plånbok så kan man ju inreda ett malawikar rätt okej ändå - fast det blir så grått.. :angel:


Fast du kan ha växter med malawi. Bland mina trewavasae finns det vallisneria och crinum calamistratum just nu. Dessa växter rör de inte särskilt mycket. Anubiassläktet och traditionella kolplantor brukar också lämnas ifred.
 
Sv: akvarium

jo det är klart - men jag verkligen :love: växtakvarium. det är nästan så att jag hellre har ett snyggt växtakvarium än fina fiskar. fiskarna är bara grädden på moset.. :D
 
Sv: akvarium

jo det är klart - men jag verkligen :love: växtakvarium. det är nästan så att jag hellre har ett snyggt växtakvarium än fina fiskar. fiskarna är bara grädden på moset.. :D

Aha, akvarium al´a Holland :)
 
Sv: akvarium

hur då menar du?? *intresserad* :)

Jo, många Holländare har fantastiska och jag menar de mest otroliga växtakvarium. De som är riktigt intresserade av just växtakvarium har i några fiskar dels för att det skall finnas några och dels för deras restprodukter är bra för växterna.

De använder avancerade co2 anläggningar för att få i kolsyra till växterna (vi har en sådan anläggning och skall starta om ett av våra kar och försöka oss på ett växtakvarium igen), det är så fantastiskt att se hur växterna ger från sig syre som små pärlband som stiger mot ytan :)

Det är även intressant att lära sig om olika bottensubstrat för att växterna skall må så bra som möjligt.

Tyvärr så har vi ett vatten som inte gynnar växterna med sitt låga mineralinnehåll, men med co2 och gödning med PMDD så skall jag minsann vara envis och inte ge upp.

Skall bli så roligt att starta om detta akvarium, först så skall alla Discusen ner i källaren där vi har alla utom detta akvariumet så vi kan tömma det och rengöra ordentligt. Ta bort Back to Nature modulerna och få de rena från toffsalger, vilket jag har insett är ett "hästgöra".
Sedan börja om från början igen :)
 
Sv: akvarium

Man kan göra egen anläggning med petflaska, mäsk, slang och syresten! :)

Ja det kan man göra, men något att tänka på är att det får inte sippra ut det endaste minsta av "mäsken" i karet.

Jag har sett tråkig fiskdöd pga av att flaskan har släppt ut sitt innehåll.

Men det finns många som använder sig av detta och har jättefina akvarium med fantastiska växter :) ¨

Visst är det intressant :bump:
 

Liknande trådar

Övr. Djur Jag har hittat ett akvarium som skulle passa utmärkt på vår ena köksbänk. Måtten är 180x20x20 så det är lågt och långsmalt och skulle...
Svar
2
· Visningar
612
Senast: Sassy
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
650
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
951
Senast: Sleepy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp