Bukefalos 28 år!

Ålder för kastrering

F

Flashen

När har ni kastrerat era hingstar? Jag har en två åring som visat att han är könsmogen nu. Han är inte särskilt svår att hantera vid de tillfällerna utan bara dansar lite och spänner upp sig.
Har hört att om man tar dom tidigt skjuter de i höjd medan om man tar dem sent blir de grövre. Så hur har ni gjort med era hingstar? Förstår att det är väldigt individuellt men lite tips kan aldrig skada.
 
Sv: Ålder för kastrering

Jag har gjort det på våren som 1-åringar innan betet, man måste dock känna innan så att båda kulorna har vandrat ner. De har enligt min erfarenhet oftast vandrat ner vid den tidpunkten, om så inte skulle vara fallet får man vänta till de gjort det.
 
Sv: Ålder för kastrering

kommer kastrera min 1-åring vid 3-4 ifall han inte blir för svår att hantera innan. Han är så tanig :crazy:
 
Sv: Ålder för kastrering

Jag kastrerade min ena hingst när han var 1½ år. Om du funderar på att göra det nu, så bör du göra det ganska snart innan det blir för varmt eller vänta tills sent i höst.
 
Sv: Ålder för kastrering

kastrerade min mara som ettåring, skulle gärna låtit honom gått lite längre men jag hade ett sto o ville gärna kunna ha dem tillsammans
 
Sv: Ålder för kastrering

Jag har beställt tid för kastrering på fredag men börjar nu fundera::confused:

Hur märker man att han är könsmogen? Berättade i en annan tråd här att han försökte betäcka? sin mamma, är han könsmogen då?

Hur vet jag att båda kulorna har kommit ner? Jag klämmer och klämmer ;) Men vet ju inte riktigt hur det ska kännas......:crazy:

Vad kostar egentligen en kastrering?
 
Sv: Ålder för kastrering

Hej!

För det första så måste du fundera på varför du vill ha din häst som hingst/valack, eller snarare hur du vill att din valack skall se ut. Oftast så växer valacken lite till på höjden och ja, som hingst breddar de sig mer. Och nacken..........nacken......Oh,la,la.

Men som sagt, ska han nu kastreras så ska du tydligt kunna känna båda pungkulorna i handen när du känner på hans pung. Lite grand som två bollar (kan variera i storlek) inneslutna i ett läderfodral. Förstår du? Om båda finns det så är det tydligt, det ska du inte behöva fundera på, du kanske till och med kan se att det är två.

Jag tycker inte att han skall gå med sin mamma. Han ska gå med jämngamla och lär sig vara häst och veta sin plats i flocken. Inte tillåtas klättra runt på snälla mamma som inte ids säga ifrån. Och ja, han kan vara könsmogen redan nu, lite beroende på ras och hur utvecklad han är.

Vad gäller priset på kastration så varierar det. Fråga där du bokat tid.

Lycka till!
 
Sv: Ålder för kastrering

Ok, tack för svaret :bow:

För det första vill jag ha en trevlig ridponny till vår familj! Därav vill jag inte ha en hingst. Däremot vill jag att han ska grova på sig..... men det är att vänta kontra besväret att ha två hagar. Har bara 3 hästar varav mamman är en av dem.

Hm....kan han vara könsmogen utan att kulorna kommit ner? Är det det som kallas klapphingst? Hm, måste kolla upp det innan vet. kommer.

Finns det några risker med att kastrera för tidigt?

:bow:
 
Sv: Ålder för kastrering

Hej!

För det första så måste du fundera på varför du vill ha din häst som hingst/valack, eller snarare hur du vill att din valack skall se ut. Oftast så växer valacken lite till på höjden och ja, som hingst breddar de sig mer. Och nacken..........nacken......Oh,la,la.

Men som sagt, ska han nu kastreras så ska du tydligt kunna känna båda pungkulorna i handen när du känner på hans pung. Lite grand som två bollar (kan variera i storlek) inneslutna i ett läderfodral. Förstår du? Om båda finns där så är det tydligt, det ska du inte behöva fundera på, du kanske till och med kan se att det är två.

Jag tycker inte att han skall gå med sin mamma. Han ska gå med jämngamla och lär sig vara häst och veta sin plats i flocken. Inte tillåtas klättra runt på snälla mamma som inte ids säga ifrån. Och ja, han kan vara könsmogen redan nu, lite beroende på ras och hur utvecklad han är.

Vad gäller priset på kastration så varierar det. Fråga där du bokat tid.

Lycka till!
 
Sv: Ålder för kastrering

Min som blir 2 år den 1.4 kasterades förra torsdagen.
 
Sv: Ålder för kastrering

Jag kastrerade min häst när han var 10 månader. Hade ston i samma hage så vi var tvugna att göra det då. Försökte hitta ett hingstbete till honom, men det var inga som ville ha en shettis hingst hos sig;)
 
Sv: Ålder för kastrering

Detta kanske inte är riktigt rätt tråd, men min hingst är 2 år och bara hans ena kula har börjat vandra ner och det nyligen. Är det vanligt att det dröjjer så innan kulorna ramlar ner?
Det är inte förrens nu på slutet han börjat bli hingstig. Kan det bero på att han växt så mycket som 1 och 2 åring, han har varit väldigt gänglig, nu börjar han också bredda sig.
 
Sv: Ålder för kastrering

På en del ramlar aldrig båda ner utan då krävs en buköppning för kastration.
 
Sv: Ålder för kastrering

vi brkar kastrera våra vid två ungefär..
 
Sv: Ålder för kastrering

hej jag vet en hingst som är 2 år och har bara den ena kulan nere, hur länge ska man kunna vänta på den.?
Vad skulle en buköppning för kastration kosta om det skulle behövas? tips är ja tack sam för..:D
 
Sv: Ålder för kastrering

Jag har en hingst på två år. Han ska ut på hingstbete i sommar igen och eventuellt så kastreras han senare i höst.
 
Sv: Ålder för kastrering

pysen13 skrev:
hej jag vet en hingst som är 2 år och har bara den ena kulan nere, hur länge ska man kunna vänta på den.?
Vad skulle en buköppning för kastration kosta om det skulle behövas? tips är ja tack sam för..:D

som sagt så ramlar den aldrig ner på en del så det hjälper inte att vänta, kontakta klinik när ni tycker det är dags att kastrera hästen.
Vad det kostar är omöjligt att säga då det beror helt på hur hur lätt/svårt det är att få ut den.

En bekant fick buköppna för tre år sedan då gick det på ca 9000:- men om den kulan låg lätt eller svårt till vågar jag inte svara på.

Min personliga erfaranhet så brukar väl de allra flesta hingstars båda kulor ha ramlar mer vid två års ålder om de kommer att göra det, men det är som sagt min helt personliga erfaranhet, andra här kan säkert "rätta mig".
 
Sv: Ålder för kastrering

kastrerade min vid 2 års ålder, han blev väldigt hingstig många år efter det,.... men han fick en väldigt fin kroppsbygnad =)
 
Sv: Ålder för kastrering

Min är kastrerar hösten som femåring, blev grov.
Brorsans är kastrerad hösten som fyraåring, halvgrov - kunde ha fått gå ett år till om vi haft möjlighet.

En jag red in och sålde åt en vän, kastrerad hösten som sjuåring, blev mkt grov och bara 150 hög. Alla tre är varmblodstravare.

Ett varmblod i stallet kastrerades hösten som ettåring, (16 månader) och är tanig men nära 170 hög.
 
Sv: Ålder för kastrering

Min häst är 7 år och blev kastrerad i förr går. Allt har gått bra bara lite svullet men tvättar de varje dag ett par gånger med pedatine. Så klart kommer de ta tid att han blir lungnare men han har då inte mkt att ändra på sig. Jag är 14 år och jag själv kan hantera honom när han va hingst, har då aldrig sett en sån hingst som "barn" kan hantera, rida, köra å de.
Och han är ett varmblod på 171cm.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 256
Senast: lilstar
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 409
Senast: Acto
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 760
Senast: Joro253
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 066
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp