Bukefalos 28 år!

Ålder för kastrering

Sv: Ålder för kastrering

Double skrev:
har då aldrig sett en sån hingst som "barn" kan hantera, rida, köra å de.

Flera hingstar jag har hört talas om på island rids och tävlas av tjejer yngre än du...
 
Sv: Ålder för kastrering

Jag har valt att vänta med min hingst pga att ena kulan inte ville trilla ner. Beställde tid i höstas för kastrering med buköppning och det skulle kosta från 7000 kr. Fick dock en liten kris med ekonomin så jag avbokade och skickade honom på lösdrift för hingstar och kulan åkte ner nu i våras. Han ska kastreras nu till hösten och då är han 3 1/2 år. Han är _väldigt_ hingstig och kan inte gå i närheten av några ston utan att bli överkåt och ta sig igenom allt vad staket heter. Nu får han tyvärr gå själv i några veckor och lugna ner sig lite, nu är han trevlig att hantera.
 
Sv: Ålder för kastrering

Om jag förstår det hela rätt så var din hingst hela tre år innan andra kulan for ner?

Min är två nu och jag ser inga tecken på att den andra kulan är på väg ner. :confused:
Men efter att jag nu har hört mig för så verkar det som att det händer lite då och då att vissa hingstar är väldigt sena med att släppa ner.
Är det någon fler som har samma erfarenheter??
Vill helst inte göra någon buköppning om det finns chans till att han släpper ner den andra.

Som tur är kan jag till skillnad mot många andra behålla honom som hingst ett tag till :)
 
Sv: Ålder för kastrering

Jag har en klapphingst, dvs det är bara ena kulan som är nere. Har kollat runt och det kostar mellan 4500 - 9000:- sen kostar det ca: 1500:- per dygn. Hur länge den behöver stanna beror ju på hur kastrationen gick.
 
Sv: Ålder för kastrering

Jag kastrerade en vid 2,5 år
nu sist kastrerade jag min 11 mån.
Det gick bra med båda.
Den förste fick bara lite infektin . Blev behandlad med penselin.
Gubbe två inga beskymmer alls.
 
Sv: Ålder för kastrering

Myy skrev:
Hej!

För det första så måste du fundera på varför du vill ha din häst som hingst/valack, eller snarare hur du vill att din valack skall se ut. Oftast så växer valacken lite till på höjden och ja, som hingst breddar de sig mer. Och nacken..........nacken......Oh,la,la.

Men vad pratar vi om för kastreringsåldrar här? Gör det någon större skillnad om man kastrerar vid ett års ålder, istället för ett och ett halvt, till exempel?
 
Sv: Ålder för kastrering

Ska kastrera min till hösten, men min undran är hur länge man måste vänta med att låta honom gå med ston efter en kastrering. Vill inte att det ska bli fler hästar?!
 
Sv: Ålder för kastrering

tashinajess skrev:
Om jag förstår det hela rätt så var din hingst hela tre år innan andra kulan for ner?

Japp det stämmer, den kan som jag har förstått det stanna uppe i flera år men trillar för det mesta ner under unghäståren.. om den nu trillar ner dvs...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ålder för kastrering

*edit* Jag såg inga tecken på att kulan var påväg ner när han var 2. Den gick inte att känna, inte ens av en veterinär...
 
Sv: Ålder för kastrering

Jag ska kastrera till hösten när det blir lite kallare pga infektionsrisken.
Om man nu ska tänka på skillnad såg han ut som en räka förra året och nu börjar det bli lite man utav honom, lite mer överlinje och maskulinitet. Därför ville jag inte skära, sen är han ju gudomligt snäll oxå.
 
Sv: Ålder för kastrering

minikaninen skrev:
Ska kastrera min till hösten, men min undran är hur länge man måste vänta med att låta honom gå med ston efter en kastrering. Vill inte att det ska bli fler hästar?!

Vet sa 3 veckor tills han är läkt.
Det fungerade gör bra på min 2,5 åring
 
Sv: Ålder för kastrering

Tack för ditt svar nu kan jag pusta ut lite och hoppas på att den faller ner inom sinom tid :)
 
Sv: Ålder för kastrering

Min pålle kastrerades när han var 1 år och 8 månader. Kastreringen utfördes liggande på klinik eftersom bara ena kulan var nere, men den andra kulan satt inte alls långt uppe utan bara så pass att den inte gick att känna. Man behövde inte göra någon buköppning. Kalaset gick på ca 5300:- (har inte summan i huvudet).

Både själva ingreppet och konvalecensen gick helt utan problem! :)
 
Sv: Ålder för kastrering

Jag ska iväg och titta på 1-åringar nu ikväll.. hoppas att kulorna har trillat ner :angel: jag vågar inte gå fram och klämma haha.. då måste ägaren tro jag är helt från vettet..
Nej, får se om jag får tycke för hingstarna.. sen kommer jag nämna kastrering.. vad kostar en vanlig kastrering?

Är det vanligt med 1-åringar som betäcker? För jag har ju nästan enbart ston hemma, så jag vill inte ha några oönskade bebisar nu!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 276
Senast: lilstar
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 496
Senast: Acto
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 766
Senast: Joro253
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 019
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp