Bukefalos 28 år!

ålder på era hästar!!

ja, han är rätt välbehållen! Känns nästan som om han blir finare för varje år! :)

Nirak
 
jag har en connemara född 98 :p

Men på ridskolan i stan har de ponnyer som är i verksamheten som är födda 1980-85 (och såklart yngre också men men).
Vet inte hur mycket de går, men antagligen inte såå hårt.
MEN de brukar vara med på blåbärshoppningarna..
 
19 år är rena ungdomen :) Vår ponny är 26 och han både rids och körs nästan dagligen.
Fluff
 
Min äldsta just nu är 22 år och dräktigt hon är ett halvblod och hon är hur pigg som helst inga gråa hår här inte sen har jag allt från föl och uppåt. Mina äldsta ponnyer har blivit 24 år och då har jag fått avliva pga skada och inte ålderskrämpor. :banana:
 
Jag har en fjording som är 21 nu. :)
Senaste åren har hon blivit märkbart stelare o kortare i steget, men det är fortfarande full fräs på henne... ;) :D
Jag rider/kör henne 4-5 dgr/vecka och mest lugna turer.
 
Våra hästar är födda -78, -86, -95, -91, -91, -01 och -03. Förra och förrförra året var vi tvungna att avliva två pga ålderskrämpor, dom var 25 och 27 år.
 
Min häst är 21år (-82) och jag tävlar/tränar med honom som om han skulle varit 10....
Han älskar att komma ut på tävlings platser och han är ju alltid ett säkert kort:-)
Han var avställd då jag köpte honom och då fanns inte mycket livs gnista i honom men när jag började sätta igång honom så kom det tillbax.
Så länge han tycker att det är kul så kommer jag att rida honom fullt ut.
Ska på dressyr träning i dag och till helgen är det två dagars hopptäning...
 
Min pålle, Lyrik, är 81:a, kbltravare. Är skrittpensionär pga ringkota hf,kotledatros vb +hb. Är helt "sjukskriven" nu pga griffelbensfraktur hb. Vet tror att vi kan fortsätta med våra skritt-turer. :love:
Är mkt pigg glad. Vild att rida, han brukar glömma bort att han bara får skritta! Han tror att han är 5! :love:
 
Gamlingarna i stallet: Besten 19, Marebo 19, Zenora 20, Prinsen 22, Lyrik 22, Glisette 27.
Nästan alla hästarna i stallet (18 st nu) är över 10 år! :banana:
 
Min är 6 år.
Rider dock även ofta ett äldre sto på ridskolan som nu är runt 26 år. Hon går nästan varje dag och är den hetaste man kan hitta där. :p Riktigt pigg dam som är lite svår att hålla och även ger sig iväg i bocksprång ibland när det blir för roligt. Halvblod/russ är hon - 158 i manken. Ser ut som ett ganska välbyggt halvblod.
Man får ju hålla lite koll på hästen när den börjar närma sig 20 men om den mår bra och har vilja så är det ju bara att rida på. Kanske ska man akta sig för hoppning på för höga hidner/snäva banor men annars så mår dom ju bara bra av att röra på sig.
 
Jag har en trakhenermärr på 26 år. Hon reds fullt ut till för 3 år sedan. Visst var hon stel i början men när hon hade värmt upp var hon riktigt smidig och roade sig med div. luftsprång när hon tyckte att det skulle gå fortare. Hon reds alltemellan 1-3 timmar 6 dagar i veckan, hoppning, dressyr och utomhus. Hon galopperar alltid först ut i hagen på morgonen och är jättefin i ben och tänder ;)
 
mina är 7 o 20. 20-åringen rids som vilken annan häst som helst men hoppas inte så ofta o inte över en meter har jag bestämt. annars är hon piggelin o busig som alltid!
 
jag har ett halvblodssto som är 5 år, en shettis som är 8 år, en halvblodsvalack som är 12 år, ett varmblodssto som är 22 år och en korsningsvalack (lipizznare-arab-connemara) som är 27 år.
De som lever rövare i hagen är pensionärerna (22 och 27). 22-åringen rids inte längre pga att jag inte har orkat rida henne. Hon är däremot jättefin och fräsch, har lite skavanker dock. Men å andra sidan så är det ok eftersom hon har startat tidigare och har även fått 5 föl..
27-åringen gick i pension 2000, nu rids han av barn typ en gång i månaden. Han är hur fräsch som helst, har inga gallor i benen på morgonen. Är inte så himla stel utan ligger ner på natten utan problem. Han hör lite dåligt dock, men annars mår han toppen.. Jag slutade rida honom då jag tyckte att han förtjänade att få vila.

En ponny som är 19 år är inte gammal i mina ögon. Så länge han mår bra tycker jag att du ska fortsätta att rida honom som du gör!
 
Jag tror att det är viktigt att man rider äldre hästar regelbundet(även yngre hästar) för att de ska hålla sig mjuka o hållbara. Hur hårt man kan rida är ju upp till varje individ, låt dagsformen avgöra. En kompis ponny tävlade i hoppning tills han var en bra bit över 20år. Nu är han pensionär o är 27 år gammal "still going strong"!!
 
-84 är ju inte snart 18 utan snart 20! :D :devil:

Min häst är snart 19 (-85) och fölisen är snart 7 månader! :cool:

19-åringen blir bara fräschare och fräschare, förutom en vrickning som vi ska undersöka den 19:e. Annars är hon 3 år i huvudet ungefär... :D

Fick ta bort mitt 17-åriga fullblod för 2 månader sedan. Hon var verkligen inte gammal, utan betedde sig mer som en 5-åring, positivt alltså :p men senskador av hennes typ råder ingen bot på... :cry:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
250
· Visningar
19 560
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 583
Senast: Lobelia
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp