Bukefalos 28 år!

ålder på era hästar!!

hur gamla är era hästar. anledningen till att jag undrar det är att jag har en ponny som är 19 år gammal och jag vill se om det är många som har lite äldre hästar.
tycker ni att en ponny som är 19 år är gammal??? han är en korsning mellan connemara/fullblod. han rids ca 6 gånger i veckan ca 1 timme. ni som har äldre hästar hur ofta rider ni dom och hur hårt.
hejsan...
jag har en 20-årig connemara, jag rider henne ganska hårt, men jag har inte märkt att hon lider av det. det är ju bättre att hålla hästarna i gång när dom blir lite äldre, jag tycker absolut inte det är fel...
En ponny på 19 är inte så gammalt tycker jag. övre kansten av medelålder kanske jag tycker.. =) Kramiz/Jossan
 
jag har en 16 åring men har en 29 årig connemara inakorderad ! Han rids dock inte längre, ev en liten skrittur någon gång imellanåt.
 
Wibrantus...

... är född -81.
Men har slitit i sitt liv och börjar närma sig andra sidan.
Först på banan som travhäst, men den karriären slogs i spillror när en bakkota exploderade. Så Wibbae har en protes inopererad.
Efter banan blev han avelshingst och har hunnit betäcka ett och annat med varierande resultat. För tre år sedan gick han helt i pension.
Han ggår nu bara in och ut i stallet.

Han är sliten och trött.
På tisdag kommer veterinär och hjälper oss med en utvärdering.

Vi får se om han finns kvar till sommaren.

AM
 
Hej!
Jag tycker inte att en ponny som är 19 år är överdrivet gammal. Min ponny som tyvär är borta nu blev 30 år jag fick honom då han var 17 och jag var 7. Tävlade honom i westernridning tills han var 28 år. Han reds också 6 dagar i veckan tills han gick i pension.
:)
 
Favina är 18, fyller 19 i april. Lucky är 5, blir 6 i juli.
Fabina (halvblod, avlivades i oktober förra året) skulle fylla 27..
 
min sköthäst är snart 20 och har gått på ridskola och ridläger hela sitt liv...
om hon är "gammal" går i perioder
för 2 år sedan verkade hon inte ha mycket kvar, var skadad och sjuk och tappade livsgnistan helt men förra året var hon jättefin igen.
Just nu får hon inte ridas pga av att hon ömmar i ryggen som svullnade upp när en av hästarna i hagen som är ca 3 gånger större än henne försökte betäcka henne. Men när jag var ute och gick med henne förra veckan (första dagen hon inte reds) så var hon jättepigg och blev "rädd" för saker hela tiden=) annars går hon nästan inte skrämma och vi var i paddocken! så just nu är hon 2 år igen... :banana:
 
Vi har haft en korsning på halvblod/russ och hon är 25 år nästa år. Sedan har jag haft en islänning och han blir 26 år nästa år. Båda lever än vad jag vet.
Själv har jag ett halvblod som blir 19 år nästa år.
 
Min skötponny är 22, en Welsh Cob. Hon är hur pigg som hellst, kry som en unghäst i huvudet. Hon rids 5-6 dagar i veckan. Aldrig varit skadad..så hon trivs bäst att röra på sig och det kommer hon att få göra fram tills hon inte orkar längre. Händer att en och en annan klubb hoppning hoppas också =) (hon äääälskar det) =P
 
har en hbl valack som är 22, han har just nu problem med skador efter att vi red ner i ett träsk i somras (problemen visade sig först i oktober)så nu skrittas han bara ca 30 minuter per dag, rider varannan dag, och går med honom varannan. Innan han skadade sig red jag honom normalt ( likadant som jag alltid gjort) ca 5 dagar i veckan och skrittade honom 1-2 ggr i veckan. Han får aldrig stå helt, för då blir han genast stel och det tar flera dagar att rida loss på.
Får vi bara ordning på de nuvarande skadorna så räknar jag med att vara tillbaka på tävlingsbano´rna med honom nästa sommar. Vi tävlar western, de lugna precisionsklasserna och där är hög hästålder inga problem. Så länge hästen tycker det är kul att komma ut lite kommer jag att fortsätta tävla, dvs OM han blir helt frisk igen. Blir han INTE det så får jag rida honom på den nivå han klarar av. Det kan bara tiden utvisa.
Kan tillägga att han var 13 när vi köpte honom, och han skolades om till western som 16-17 åring (minns inte exakt när vi började). Innan han skadade sig i somras gick han bättre än han nånsin gjort tidigare.

/TIGERHEART
 
Min nya medryttar häst fyller 23 men tror att hon är typ 5 :D :smirk: Het och "vital" i sinnet.. man får liksom påminna henne om att hon faktiskt nått en relativt hög ålder nu. :smirk:

Tyvärr har hon haft problem med gaffelband så nu ska hon igång igen!

:banana:
 
Våra hästar är födda 1977, 1991, 1991, 1987 och 1999. Dvs två gamlingar, två medelålders och en pojkspoling! :D Den som är f 1987 tävlas/tränas i dressyr på Msv nivå. Den född 1977 promenadrids.
 
Älsklingspållan är 22 och bebisen är fem månader, nyförvärvet är sju år. Pållan har dåligt med muskler nu efter att ha varit mammaledig, men ska skolas om till vagnshäst så hon ska kunna tränas i många år till parallellt med ridningen. Det är iaf mitt mål och min förhoppning, vi siktar på 10 år till förutom de 15 som vi redan har tillsammans. :love:
 
Jag vet en ponny som tränades flera gånger i veckan både dressyr och hoppning samt tävlades ganska ofta när han var 21 eller 22.Han red faktiskt ganska hårt och han var hur fräsch och pigg som helst.

Ponnier är sega och uthålliga och du märker när det är dags att trappa ner :)
 
mina är 1/2år,6år och 7år. innan så red jag en ponny som var 28år och hon var pigg och het som en 4åring,tyvärr så dog hon när hon var 29år,hon var en whelsponny
 
Jag har en 7-åring och en 16-åring :D 16-åringen tror inte att hon är en dag över 5, skulle jag kunna påstå, trots silver i man och päls. Mognare i huvudet har hon blivit de senaste åren, men det är inget fel på energi, gnista eller drag i den damen inte ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
250
· Visningar
19 395
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 577
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 301
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp