Bukefalos 28 år!

ålder på era hästar!!

A

alltidhvit

hur gamla är era hästar. anledningen till att jag undrar det är att jag har en ponny som är 19 år gammal och jag vill se om det är många som har lite äldre hästar.
tycker ni att en ponny som är 19 år är gammal??? han är en korsning mellan connemara/fullblod. han rids ca 6 gånger i veckan ca 1 timme. ni som har äldre hästar hur ofta rider ni dom och hur hårt.
 
Min äldsta blir 21 nästa år och han är hur fräsch som helst. Han rids precis som vanligt och är faktiskt bättre nu än när han var yngre. Han är en connemara korsning
 
min häst äe 12 år, men min medryttarhäst är 27, och hon är hur fräsh i huvet som helst (har tyvärr spatt sedan 4år tillbaka)

jag tycker att en häst är gammal när det märks i huvet, vilken häst som helst kan har problem i kroppen.

hon är korsning lippizaner/arab

hennes stallkopis är 28 och också väldigt fräsh, rids dock inte längre. hon är shettis
 
Min häst är 7 år. :D
Men jag tycker inte att en ponny på 19 år är särskilt gammal. :)
Om den är pigg och frisk kan den lätt ridas 6 dagar i veckan. Man får anpassa det efter individen, inte åldern.
Man märker ju hur mycket dom orkar. :bump:
 
Nej, en 19-åring är ungefär som vi människor vid 40!
Min gamla travmärr (som jag sålt till fodervärden efter 8månader som hon haft hästen) är 20 år. Hon är jättepigg och kry.
Hästen anses gammal när den är runt 25år. Vet en travmärr vid 27år betedde sej som om den vore 3 åring! Dog av tarmvred för 3 år sedan.

-------------
www.bokebacken.com
 
min häst är född 84 - snart 18 alltså. tycker inte att han är särskilt gammal. Kankse lite klokare än yngre hästar (anser han själv iaf :D ) Jag försöker se till att han rids 6dagar i veckan, men oftast blir det bara fyra. I somras red jag nästan varje dag och det mår han bara bra av. Men det är ju upp till varje häst hur man kan rida dom när de börjar bli äldre! Vissa hästar mår ju sämre om man inte rider på dem ofta!
 
Mina är 22 och 5 år....

Min gammla rids inte så mkt nu, hans ben är tyvärr inte så bra.... Men jag red honom fullt ut ändå tills han var nitton. Han är jättefräsch och ser inte alls ut som 22, så hade han inte förstörts i benen som unghäst :mad: så hade han säkert hängt med på tävlingar i dag! :)
 
Jag har en fjord valack på 20 år. Han är hur pigg och fräsch som helst. Som 20-årig så debuterade han distans och var med på en långritt som var 20 mil på två dar. Han rids ca 6 dar i veckan och tränas och tävlas som vanligt. Det ända som jag har blivit extra noga med nu när han är gamal på pappret är att han skrittas igång ordentligt innan jobbigt arbete.

/Linda
 
Min ena häst är rena barnungen, han är bara 10! :D
Gammelpållen är 21 år, fullt brukbar och rids 5-6 dagar/vecka.
Visserligen är han numera inte i tävlingskondition, men uteritter på ett par timmar/gång, ett rejält hopp- eller dressyrpass gillar han skarpt, och är inte ens trött efteråt.

19 år?! Det är ju en barnrumpa! ;)
 
våran kallblodtravare blir 20 år nu i vår. Han har aldrig varit skadad och är hur fräsch och fin som helst!
Han rids ungefär fem dagar i veckan, varierande dressyr, tömkörning och uteritter.

Här är bilder på honom: BILDER

Nirak
 
Hihi ponnyn är 3,5. Inte mkt alltså. Men vi har ett fullblod på 22 och en ponny på 23 i stallet. Ponnyn rids som de yngre hästarna men fullblodet är skadat.
 
Min äldsta är 14 och min yngsta är 2. Min förra häst blev 26 år och hon var ett svenskt halvblod. Hon fick avlivas p.g.a en skada. Hon var hur pigg och fin som helst. :D Hon pensionerades från tävlingar då hon var 24, men fortsatte att gå nybörjargrupper på ortens ridskola. :) Vi provade att ta henne ur verksamheten men då föll hon ur helt och tyckte att allt var pekka, hon ville jobba :)
 
Min är inte så där jättegammal (13 år) men jag har kompisar vars hästar börjar komma till åren. En ponny (new forest) är 21. Ett halvblod på 23 och ett annat halvblod på 24. Alla pigga och krya och verkar inte alls gamla.
 
Min häst, ett halvblod, är 18 år. Har gått på ridskola ca 10 år av sitt liv fram tills i vintras då jag köpte honom. Rider varierad ridning men hobbyhårt, är inte rädd för att anstränga honom så länge man inte överanstränger!

19 är ingen ålder på en ponny! Min första bebis (sköthäst) på ponnyridskolan blev 32 (russ) och gick på lektion in i det sista. Under sommarbetet tappade han sugen och de tog bort honom i början av hösten. Inget fel på kroppen utan han tröttnade helt enkelt.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
250
· Visningar
19 527
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 583
Senast: Lobelia
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp