Bukefalos 28 år!

Ålder vid inridning-ras??

Sv: Ålder vid inridning-ras??

Ingen av mina hästar behöver stryk-kappor iaf ..dom slår inte i hop ..
jag skulle aldrig köpa en häst som behövde stryk-kappor .
den är ju inte korrekt i benställningen .
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Hej allihopa. Jag läser på hippolog programmet på strömsholm och vi har läst en del om detta föregående år när vi red in hästar första året på flyinge.

Så här är det att fram till hästen är tre år är den tiden då man kan påverka hästens hållbarhet mest. När hästen är liten har den brosk zoner på extermiteterna som är de ben längst ner i benet. Hovben, kronben, kotben tex. Dessa förbenas allt eftersom hästen växer och detta måste ske i lagom takt genom att äta rätt mängd foder. Under denna tiden är det viktigt att hästen får röra sig obegränsat utan att man tvingar den att röra sig. Det är jätte viktigt att de får gå i kuperad terräng och bygga muskler och stärka skelett och leder för efter tre års ålder är detta försent. Då har de flesta dörrar stängts och man kan i princip bara påverka muskelmassan. Därför är det jätte viktigt att aktivera unga hästar. Dessa gäller ALLA hästar, de är inte uppbyggda på så olika sätt, alla är hästar. Sen är det olika individuellt hur mycket de växer osv men tillväxtzonerna i benen är förbenade då. Sedan är det andra delar som kommer senare som tex halskotspelaren förbenas vid sex års ålder och därför är det viktigt att hästen får jobba i lång och låg form.

Jag kan bara prata för halvblod men det farliga där är att hästarna inte får röra sig tillräckligt mycket som unga. Inte att de rids in tidigt. På flyinge sitts de in i alla gångarter som 2½ åringar, vilar hela vintern, börjas rida smått till våren och visas sedan på treår test. Sedan rids de lungt över sommaren och vilar nästa vintern och sedan sätter man igång att rida ordentligt. Och dessa är bra och hållbara hästar.
De hästar som rids in sent håller i regel sämmre för de har inte de grundförutsättningarna att fungera som en ridhäst.

De flesta gånger det går helt fel är när okunniga personer har unghästar som då inte ser att hästen är i en växtperiod då det är som sämst att belasta dem. Man måste ha ett bra öga och kunna se till den individuella hästen.
Vad gäller spatt och andra saker är det främst kopplat till avel, utfodring och rörelsemöjligheter.

Tack för mig hoppas ni tyckte om uppsattsen ;)
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Isf läser jag nog som fan läser bibeln ..
Tt sitta på en häst o rida är att belasta den !
oavsett om du bara sitter o åker så belastar du den .

Verkar inte bättre.
Alla är saliga i sin tro.
/P Döben
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Så, jag är förfasad över att folk tycker att de inte ska sittas på förrän de växt färdigt, utan det 'räcker med bara lösdrift'..

Då kan du sätta igång att förfasa dig över mej som tycker att det var för tidigt att rida in mitt kallblodtravarsto vid 2 1/2 års ålder. Nu är hon 3 1/2 och fortfarande minst 5 cm högre bak än fram.
Jag fick hem henne i tisdags och det kommer att dröja länge innan jag sitter upp....

Immer
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

När hästen är liten har den brosk zoner på extermiteterna som är de ben längst ner i benet. Hovben, kronben, kotben tex. Dessa förbenas allt eftersom hästen växer och detta måste ske i lagom takt genom att äta rätt mängd foder. Under denna tiden är det viktigt att hästen får röra sig obegränsat utan att man tvingar den att röra sig. Det är jätte viktigt att de får gå i kuperad terräng och bygga muskler och stärka skelett och leder för efter tre års ålder är detta försent. Då har de flesta dörrar stängts och man kan i princip bara påverka muskelmassan. Därför är det jätte viktigt att aktivera unga hästar.

Måste man rida hästen för att ska bygga muskler och stärka skelett och leder?

Hur hög är medelåldern på de svenska halvbloden idag, jämfört med för tjugo år sedan då man red in dem ett år senare?

Immer
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Det är viss skillnad på att rida en liten sväng på 5-10min i början eller att rida en timmes dressyrträning. Dessutom kan man välja en liten och lätt ryttare i början.

Jag håller på att rida in mina 1,5 åringar just nu (fullblod) samt en arab 3,5år. Planen är att rida dem i ett par veckor så att jag har styrning, broms och kan rida i alla gångarter. Sen blir det lite vila över jul och nyår med bland annat kastration av en, då brukar de växa en bit också, innan den riktiga galoppträningen börjar i vår. Naturligtvis är man observant på om hästarna börjar växa mycket eller har tendens att bli överansträngda då får de extra ledigt. Det märks väldigt väl på unghästarna då de ofta ligger ner mer än vanligt.

Jag fick in en oinriden 3 åring i sommras och tyvärr tror jag att tåget har gått för den. Den har inte haft möjlighet att utveckla hjärta/lungor samt stärkt senor och ligament i tillräcklig omfattning för galoppen. En fin ridhäst är det i alla lägen.
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Då kan du sätta igång att förfasa dig över mej som tycker att det var för tidigt att rida in mitt kallblodtravarsto vid 2 1/2 års ålder. Nu är hon 3 1/2 och fortfarande minst 5 cm högre bak än fram.
Jag fick hem henne i tisdags och det kommer att dröja länge innan jag sitter upp....

Immer


Som jag skrev, sålänge hästen tränas på annat sätt, och inte bara går i hage (även om det är lösdrift) så får du rida in den när den är 12 om du vill utan att jag höjer ett ögonbryn.
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Så här är det att fram till hästen är tre år är den tiden då man kan påverka hästens hållbarhet mest. När hästen är liten har den brosk zoner på extermiteterna som är de ben längst ner i benet. Hovben, kronben, kotben tex. Dessa förbenas allt eftersom hästen växer och detta måste ske i lagom takt genom att äta rätt mängd foder. Under denna tiden är det viktigt att hästen får röra sig obegränsat utan att man tvingar den att röra sig. Det är jätte viktigt att de får gå i kuperad terräng och bygga muskler och stärka skelett och leder för efter tre års ålder är detta försent. Då har de flesta dörrar stängts och man kan i princip bara påverka muskelmassan. Därför är det jätte viktigt att aktivera unga hästar. Dessa gäller ALLA hästar, de är inte uppbyggda på så olika sätt, alla är hästar. Sen är det olika individuellt hur mycket de växer osv men tillväxtzonerna i benen är förbenade då. Sedan är det andra delar som kommer senare som tex halskotspelaren förbenas vid sex års ålder och därför är det viktigt att hästen får jobba i lång och låg form.

Jag kan bara prata för halvblod men det farliga där är att hästarna inte får röra sig tillräckligt mycket som unga. Inte att de rids in tidigt. På flyinge sitts de in i alla gångarter som 2½ åringar, vilar hela vintern, börjas rida smått till våren och visas sedan på treår test. Sedan rids de lungt över sommaren och vilar nästa vintern och sedan sätter man igång att rida ordentligt. Och dessa är bra och hållbara hästar.
De hästar som rids in sent håller i regel sämmre för de har inte de grundförutsättningarna att fungera som en ridhäst.

Precis!

Medellivslängden på ridhästar är väldigt låg, precis som någon skrev, men det har den varit mycket länge.
Det är först på senare år man tänkt om ang tid för inridning. Så förhoppningsvis ser man tvärtom högre medellivslängd framöver:idea:
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Med att aktivera menar inte jag att man ska rida in och sitta och trimma sin treåring. Men ett stort problem i sverige vad gäller hållbarheten på våra halvblod är att många föds upp på box och de har inte samma yta att röra sig på längre. Man kan ju stärka sin häst mycket genom tömkörning, lätt löshoppning m.m Jag tror att de hästarna håller bättre än de som bara står tills de är fyra och sedan börjar ridas.
Sen är det klart att det finns många människor som har unghästar och rider in som kanske inte har kunskapen att göra det på rätt sätt. En häst som rids in och inte direkt lär sig hur den ska gå rätt och tex. går på bogarna hela tiden kommer självklart inte att hålla vare sig den rids in som tre eller femåring. Det är ju brist på riktigt bra unghäst utbildare i sverige.
Ett problem med hållbarheten är ju också lite alla unghäst tester. Många vill ju pressa sina hästar och tror att alla hästar är färdiga för detta och det är ju lång ifrån alla. Man måste ju se till varje individ.
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Då måste jag passa på att fråga en sak, som passar in i denna tråd. En fullblodskorsning som skrittas, travas och galopperas 2 år gammal, är det rimligt? Rids dock bara 2-3, absolut max 4 dagar i veckan och då är det ganska lätt ridning i naturen, men i alla gångarter som sagt. Jag vet inte riktigt vad min åsikt är om detta. Lite skeptisk är jag även om det säkert är rimligt. Fullblod mognar ju tidigare och allt det där, men detta är som sagt inget renrasigt fullblod.

Vill gärna höra era åsikter om detta. Så, låter det rimligt?

/ Nillah
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Nillah- jag tycker val personligen det ar lite mycket, men om hasten har regelbundna viloperioder dar den far smalta och vila kankse det inte ar sa farligt...

Min Pre kille ar 2.5 och lever ute i kuperad hage, han activeras tva till tre ganger i veckan, promenader och klattring, lite loshoppning och lite tomkorning..

han kommer att sittas in som tre aring i var, och ridas kanske tre ganger i veckan, med regelbundna viloperioder da han far vara i hagen och smalta nya intryck...sen kommer han att vara ute och inte activerad som 3.5 aring over hosten for att sedan varen som fyra aring borja ridas lite mera "ordentligt"

jag tror det ar bast med en medel linje, activera men inte over arbeta, och inte vara insnoad att allt arbete skall vara under sadel...det finns ju mycket som kan goras vid hand:idea:
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Okej, tack för svaret :)
Ja det har du alldeles rätt i!
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

För att en häst ska hålla för träning i vuxen ålder måste den belastas under sin uppväxt, medan skelettet fortfarande växer och det går att påverka senor, leder och ligament på ett annat sätt.

Jaha du, inte på det sättet förra ägarna gjorde med min Vilgot :(:crazy::cry::mad:
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

kl

I denna frågan går det inte att säga si eller så. Hästar utvecklas väldigt olika, både när man tittar på ras och individ framför allt.

Att quarterhästar blir suttna på redan som 2åringar beror på att de flesta QH är relativt färdigvuxna vid denna ålder.
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

HALLÅ!!!
1. Fullblod rids in vid 2 års ålder, anledningen är att dom växer mycket fortare och utvecklas fortare än till exempel tinkern.
2. Travhästen behöver inte ha ryttarens tyngd på sig och en häst orkar dra mer än den orkar bära, så att köra in en häst vid 1-1.5 är inge fel alls, beror helt på hur hästen är i kroppen om den har utvecklats normalt och inte är sen.
3. Quarterhästen är dels känd för sin musklelösa byggnad, och den lika väl som Fullblodet utvecklas mycket fortare än andra raser. Rasen används också i galopp i USA m.fl länder.
MEN!!! Som med alla hästar så finns det individer som är sent utvecklade, självklart väntar man med dom tills dom är mognare i kroppen!!!!

Jag har själv 2 Quartrar, 1 som blev inriden som 3 åring som vilken vanlig häst som helst, och den andra rids in nu i vår, han är hingst och mycket väl utvecklad.

Det finns många löjliga anklagelser i världen. Men mesa inte ihop helt snälla kära ni.
Det finns mycket på detta forum som helt otroligt att ni ens nämner.
Vuxna människor som beter sig som 10åringar.
Bara för att ni kan skriva utan å synas betyder det inte att man kan bete sig hur som helst.
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Jag tycker inte man kan säga att det finns en ålder då en häst (oavsett ras) "ska"/"inte ska" ridas in. Själv hade jag ett sto som jag satt på första gången när hon var 2 1/2 år. Märk väl, jag satt bara på hennes rygg i ca 1 minut. Detta gjorde jag en gång i veckan, sedan fick hon vila. Under vintern red jag in henne, och när hon kunde skritt, trav och galopp så lät jag henne vila i tre månader och sedan började jag att utbilda henne när hon var 3 1/2 år. Anledningen till att det blev så var dels att hon utvecklades tidigt och var mogen i huvudet, d v s mottaglig för inlärning. Jag tömkörde henne när hon var ett år och byggde upp hennes ryggmuskulatur. Och jag var väldigt noga med att inte hårdträna henne på något sätt och höll alltid koll på att hon inte hade ont i ryggen. Självklart fick hon vila under sina växtperioder.

Vissa kanske tycker att jag började för tidigt, men jag är en person som arbetar långsamt och tar allt i hästens takt. Nu har jag ett ardennersto som är 3 1/2 år gammal. Hon är inte inriden, eftersom jag kände att hon inte var mogen för det när jag köpte henne som treåring. Hon har även vuxit en hel del de senaste månaderna och därför fått vila. Nu håller jag på att rida in henne och hon är verkligen med och mottaglig för inlärning eftersom hon mognat en hel del och blivit en stabil häst.

Allt handlar om att kunna läsa av hästen och att ta det försiktigt med unghästar, för det har man igen längre fram. Men det är aldrig fel att hantera sin unghäst, leka med den eller tömköra den. Känner du din häst väl så märker du när den är redo att bli riden. Jag kände detta så tydligt med min förra häst, därför blev också första ridturen mycket odramatisk. Jag satt upp kanske 100 meter från stallet och red hem. Inga problem. Men om man bestämmer sig för att en knappt hanterad häst är redo att ridas in vid säg 5 års ålder och sitter upp så kan man räkna med problem.

Vad jag vill säga med mitt väldigt långa inlägg är att man kan inte säga att en häst blir förstörd av att bli inriden, för det sliter inte på den på samma sätt som regelbunden, hård träning gör. Får du bära en tung ryggsäck i tio minuter så blir du inte skadad för resten av livet, men tvingas du bära den tunga ryggsäcken flera timmar varje dag i olika tempon och obekväma ställningar så lär du får men av det oavsett ålder.


MVH//Ebba
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Jag tycker inte man kan säga att det finns en ålder då en häst (oavsett ras) "ska"/"inte ska" ridas in. Själv hade jag ett sto som jag satt på första gången när hon var 2 1/2 år. Märk väl, jag satt bara på hennes rygg i ca 1 minut. Detta gjorde jag en gång i veckan, sedan fick hon vila. Under vintern red jag in henne, och när hon kunde skritt, trav och galopp så lät jag henne vila i tre månader och sedan började jag att utbilda henne när hon var 3 1/2 år. Anledningen till att det blev så var dels att hon utvecklades tidigt och var mogen i huvudet, d v s mottaglig för inlärning. Jag tömkörde henne när hon var ett år och byggde upp hennes ryggmuskulatur. Och jag var väldigt noga med att inte hårdträna henne på något sätt och höll alltid koll på att hon inte hade ont i ryggen. Självklart fick hon vila under sina växtperioder.

Vissa kanske tycker att jag började för tidigt, men jag är en person som arbetar långsamt och tar allt i hästens takt. Nu har jag ett ardennersto som är 3 1/2 år gammal. Hon är inte inriden, eftersom jag kände att hon inte var mogen för det när jag köpte henne som treåring. Hon har även vuxit en hel del de senaste månaderna och därför fått vila. Nu håller jag på att rida in henne och hon är verkligen med och mottaglig för inlärning eftersom hon mognat en hel del och blivit en stabil häst.

Allt handlar om att kunna läsa av hästen och att ta det försiktigt med unghästar, för det har man igen längre fram. Men det är aldrig fel att hantera sin unghäst, leka med den eller tömköra den. Känner du din häst väl så märker du när den är redo att bli riden. Jag kände detta så tydligt med min förra häst, därför blev också första ridturen mycket odramatisk. Jag satt upp kanske 100 meter från stallet och red hem. Inga problem. Men om man bestämmer sig för att en knappt hanterad häst är redo att ridas in vid säg 5 års ålder och sitter upp så kan man räkna med problem.

Vad jag vill säga med mitt väldigt långa inlägg är att man kan inte säga att en häst blir förstörd av att bli inriden, för det sliter inte på den på samma sätt som regelbunden, hård träning gör. Får du bära en tung ryggsäck i tio minuter så blir du inte skadad för resten av livet, men tvingas du bära den tunga ryggsäcken flera timmar varje dag i olika tempon och obekväma ställningar så lär du får men av det oavsett ålder.


MVH//Ebba

Det glömde ja totalt nämna! :)
Självfallet bör man inte rida rida hästen när den är 2!
MEN Quarterhästen och Fullblodet klarar av att ridas tidigare än andra raser. Och När jag säger att man rider så menar jag att man börjar med 10 minuters pass, hästen har ju inte de musklerna för å ha ryttare på sig från början. Sen ökar man gradvis. 1 minut? 10 minuter med en inte allt för tung ryttare säger jag. Man bör inte väga mer än 60-62 kg OM inte hästen är väldigt välbyggd. OBS jag riktar in mig på Quarter och Fullblod. Dessutom så väger de som rider fullblod inte mer än 50-60 någonsin. Quartern är mycket mycket starkare än till exempel ett halvblod. Dom är annorlunda byggda och har muskler som inte vanliga hästar har heller.
När hästen börjar få muskler ökar man succesivt 20-30 min osv.
ALLT BEROENDE PÅ HUR DIN HÄST ÄR BYGGD!!
Alla individer är olika :)
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Att en treårig häst rids i alla gångarterna i skogen med en lätt ryttare är inte att jämställa med att låta 'sitt barn jobba i bergen med en tung last på ryggen'. Vi ska inte blanda in päron i äppelkakan här, utan ska det jämföras så gör det korrekt.

Skulle DU vägra låta ditt barn rida/spela fotboll/cykla/träna gymnastik/vad det nu vill med motiveringen 'nej lilla vän, du har inte vuxit färdigt, så lek på gården det går bra, men inget mer'?


Nej, för att få ett hållbart skelett MÅSTE det beslastas medan det växer. Det gäller ALLA individer. Från människobarn, via hundvalpar till hästföl. Om man vill hästen t ex ska hålla för mer än att busa i hagen, måste skelettet belastas för mer än busa i hagen när den är ung. Utan att överansträngas. För lite träning är PRECIS lika illa som för mycket träning.

:bow::bow: Kunde inte sagt det bättre!
Det är väl klart att skelett och muskler måste belastas för att bli starka!

Maria
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

:bow::bow: Kunde inte sagt det bättre!
Det är väl klart att skelett och muskler måste belastas för att bli starka!

Maria
Ja det är superklart!
Men alla förstår inte det, utan tycker att det är fel.
Därav de korta stunderna, så hästen inte blir överbelastad/arbetad, sen ökar man som sagt när hästen blir starkare å så. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skulle verkligen behöva tips och råd gällande min älskade häst. Det är en 9 årig islandshäst som jag haft sen han var 2 år, har...
2
Svar
24
· Visningar
2 476
Senast: Lobelia
·
B
Övr. Hund Jag har i nuläget 4 stycken stora hundar, två tikar (Bernen Sennen och Samojed) och två hanar (Weimaran och Dobbermann). Jag bor ute på...
2
Svar
24
· Visningar
3 744
Senast: em-pirre
·
Träning I vilken ålder anser ni/har ni lärt er att man ska/rider in dessa raser: -Halvblod(hoppning/dressyr kanske är olika?) -Fullblod...
2
Svar
25
· Visningar
4 286
Senast: Gullan86
·
Hästhantering Hej alla glada bukare! Jag har bestämt mig för att äntligen lära mig att tömköra, då jag hört att många (hästar och människor) tycker...
Svar
10
· Visningar
1 788
Senast: Nomina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp