Bukefalos 28 år!

Ålder vid inridning-ras??

Sv: Ålder vid inridning-ras??

Tycker man kan sammanfatta det hela med att det är sunt förnuft som gäller, min häst var en paint-korsning och sådeles ganska snabb-växande för att uttrycka mig vanvördigt. Ingen vill ju skada sin häst, och är man inte helt säker på vad ens häst klarar så är man ju självklart försiktig.

Tycker du skriver bra och tydligt, och mina inlägg är inte menade att ifrågasätta andras åsikter, jag skriver helt enkelt hur jag själv gått tillväga och hur det fungerat för mig och min häst.

MVH//Ebba
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Jag har nu ett bra tag märkt att inridnings åldrarna går neråt inom nästan alla raser.
Jag själv blir mörkrädd när jag läser annonser om 3åriga ridna Tinkerhästar o dyl .:cry:
Tinkern ska inte ridas innan 5 års ålder!
Islänningen ska inte ridas innan 7 års ålder !

Kan någon förklara att folk sitter o rider på 2 åriga Quarterhästar o tycker det är helt okej ?!

Är det inte illa nog att man travtränar 1åriga varmblodsföl i sverige i dag !:eek:

Hoppas det finns någon fler än jag som upptäckt detta!

Jag vet inte vad man ska göra åt det .
Men jag skulle aldrig köpa ett ridet föl iaf!


Svarar innan jag har läst hela tråden:
För det första... Föl är det väl ingen som rider på? Föl är ju hästen bara under det år då det föds, sedan blir det unghäst (åring, 2-åring osv...)

Det är skillnad på att RIDA och att SITTA på en häst. Hästar håller bäst ifall man i unga år vänjer dem vid belastning succesivt, ingen häst mår bra av att bara gå och dra benen efter sig i ett antal år för att sedan hux flux på kort tid vänjas vid träns, sadel, ryttare och ridas in. Det leder i de allra flesta fall till överbelastningar, med belastningsskador som följd.

Har själv ridit in ett antal hästar (halvblod), och mitt upplägg (med egna uppfödningar) är (självklart beroende på hästens utveckling och med hänsyn tagen till tillväxtperioder osv):

Födelseåret: Ledas i grimma, vänjas vid att stå uppbundet, allmän hantering, promenader

Höst som 1 åringar: Tränsvänjning, fortsatta promenader, tömkörning i skritt(grunderna, dvs gå framåt - stanna - svänga)

innan hästen släpps på bete som 2-åring (vilket brukar ske i början - mitten av maj) ska den vara sadelvan, tömkörd (kunna gå i form i skritt samt även påbörjat travarbete i töm) samt sutten på ("riden" 1-2 varv runt ridbanan). Sedan går den på bete, oftast fram till mitten av oktober, och bara visiteras samt verkas. När den kommer in från betet börjar själva utbildningen, med skrittpass 10-15 minuter ca 3 dagar/vecka. Framåt vintern samma år brukar hästen vara riden i alla gångarter, men fortfarande hålls passen korta, och inte alla dagar i veckan. Mest ridning ute i skog och mark under "fria" former.

INGEN av de hästar jag ridit in har haft problem med sin hållbarhet, enda tillfällena de t.ex. varit halta så har det varit pga yttre orsaker (sparkar, någon omkullridning, transportskada, spiktramp).


Hoppsan....Vilken gammal tråd :o
 
Senast ändrad:
Sv: Ålder vid inridning-ras??

jag tycker också att man har börjat tidigare och tidigare, man har så himla bråttom.

Halvbloden tränas redan som 2 åringar för att klara 3 årstest, islänningar tränas som 3 åringar för att visas ridna på bedömning som 4 åringar.

Det här snacket om att det är bättre att börja försiktigt tidigare än att börja hårdare när dom är äldre, vad är de för sätt att jämföra?

Bara för att man börjar senare så betyder inte det att man inte tar det lugnt och inte hanterar hästen innan man börjar inridning.

Jag struntade i att treårstesta min lovande cardento avkomma för jag tyckte det kändes alldeles för tidigt att börja rida henne då, självklart hanterade jag henne väl, gick på promenader, tömkörde löshoppade mm, men själva inridningen tycker jag man ska vänta med tills de är 3 som man gjort tidigare.

På hösten då när de är 2 så är dom ju bara bebisar fortfarande, sen när man väl börjar rida så ska man ju såklart ta det lugnt och försiktigt ändå, finns inget som säger att hästen måste ha en viss utbildning sen när dom är 4 tex.

Men jag tycker avelschampionaten stressar på det hela jätte mkt, jag har struntat i det och ska debutera min häst i vår som 6 åring och har tagit den lugna långsamma vägen.

Jag lullade runt i skogen i ett år innan jag ens började utbilda henne i dressyren.

Det här kändes iaf bäst för mig att få låta henne bara vara bebis utan några som helst krav ett tag innan man började med utbildningen.

Hon kändes så ofärdig och liten, självklart finns det hästar som utvecklas snabbare också, men varför ha så bråttom?
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

travare körs in vid 1 ås ålder börjar inte tränas förräns vid 2 år beroende på mognad, Dessutom för att få ett hållbart skelett ska det beslastas medan det växer. Och en inkörd ridhäst har satt sina ryggmuskler och kan då ridas in tidigt eftersom dne har musklerna men då ska man inte aktivera med mer än några dar i veckan i ca 10 minuter.
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Jag har nu ett bra tag märkt att inridnings åldrarna går neråt inom nästan alla raser.
Jag själv blir mörkrädd när jag läser annonser om 3åriga ridna Tinkerhästar o dyl .:cry:
Tinkern ska inte ridas innan 5 års ålder!
Islänningen ska inte ridas innan 7 års ålder !

Kan någon förklara att folk sitter o rider på 2 åriga Quarterhästar o tycker det är helt okej ?!

Är det inte illa nog att man travtränar 1åriga varmblodsföl i sverige i dag !:eek:

Hoppas det finns någon fler än jag som upptäckt detta!

Jag vet inte vad man ska göra åt det .
Men jag skulle aldrig köpa ett ridet föl iaf!

Jisses, vad sena åldrar du tycker man skall rida in. Som jag ser det så finns det en mycket stor skaderisk för hästen om man väntar så länge.

Jag tror på en tidig belastning av hästen om den skall brukas. Men då menar jag inte långvarig och krävande, utan lite lite (kanske 5 min skritt) dagligen under någon månads tid. Följt av en liten tids vila i stora hagar med lek, och så på igen. Detta under något års tid, för att så småningom lägga på trav osv. Gärna med början strax före 2,5 års ålder för de flesta raser om hästen är någorlunda färdig. Ett icke-riktigt färdigväxt skelett kan man påverka långt mer till att växa sig starkt och även hjärta lungor behöver tidig belastning. Däremot så anser jag att treårstest jäktar på i onödan.

Tror inte att en häst som vid sju års ålder rids in har råd att under ett par års tid långsamt tillvänjas till belastningen. Utan att man då ser det som att - nu är den stor nog och rider fullt ut.

Precis som för barn så lär en ung häst hjärna och kropp bäst i tidig ålder.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ålder vid inridning-ras??

såg en artikel där de red hästar från 1 års åldern men då var det 3 - 4 åriga ryttare på ryggen som red själva. Ingenting jag själv skulle göra varken för hästen eller för ett litet barn men själva iden att belasta lite lätt och mycket miljöträning är inte så dum.

Men jag tror på att belasta successivt från tre års åldern med en liten lätt ryttare korta stunder.
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Jag har nu ett bra tag märkt att inridnings åldrarna går neråt inom nästan alla raser.
Jag själv blir mörkrädd när jag läser annonser om 3åriga ridna Tinkerhästar o dyl .:cry:
Tinkern ska inte ridas innan 5 års ålder!
Islänningen ska inte ridas innan 7 års ålder !

Kan någon förklara att folk sitter o rider på 2 åriga Quarterhästar o tycker det är helt okej ?!

Är det inte illa nog att man travtränar 1åriga varmblodsföl i sverige i dag !:eek:

Hoppas det finns någon fler än jag som upptäckt detta!

Jag vet inte vad man ska göra åt det .
Men jag skulle aldrig köpa ett ridet föl iaf!

RIDA IN ISLANDSHÄSTAR VID 7 ÅRS ÅLDER???!! :rofl:
Min islänning är 4 år och rids sparsamt, ca 3 ggr/veckan. mest ut i skog och mark. Annars blir det många promenader. Försöker aktivera hästen lite varje dag. Nästa år blir det mer fokuserat på gångartsträningen, gå kurser med honom och rida regelbundet för instruktör. Målet är att vi ska utvecklas som ekipage och även ställa upp på tävlingar runt 7 års ålder.
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Om man vänder på kakan då ?!
Skulle du be ditt barn som inte vuxit färdigt att börja jogga i bergen med en tung last på ryggen flera ggr i veckan ?
Kan du tycka att det låter normalt?

Hallå herregud vilken jämnförelse!

på tex halvblodens tre första år går det sju människoår/år så du menar att jag inte skulle låta min 21 åriga son arbeta!

det går inte att jämnföra dessa båda!

och jag säger detsamma som många andra.
man ska ta hänsyn till individens utveckling som kallblodiga raser utvecklas senare och bör få längre tid på sig men en tinker kan absolut börja lulla i skogen utan vidare ansträngning vid tre-fyra års ålder men bör inte krävas arbete av.

och anledningen till att inte varmblod osv håller och att försäkringsbolagen inte vill försäkra dem är för att de inte är avlade att hålla de ar avlade att springa fort!
ardennern är avlad att hålla och arbeta länga och tungt.

det är denna inriktade avel som förstört vissa delar av hästarna/ försvagat dem.detta har ju inte med inridning att göra.
visst att börja snabbträna 1 åringar är helt absurt men vid tre års ålder är tex ett halvblod 21 kanske dags att börja träna även om hästen inte kommer att se ut som en karl i sina bästa år hela tiden.

jag håller helt med om att belasta i tid när man kan påverka senor och ligament så de vänjer sig vid arbetet annars går hästen sönder!
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Möjligen faktiskt bättre idag än för tjugo år sedan.
Kan inte tala för Tinkers.
Islänningar gängse att rida in som femåringar. Sju låter som något du tycker.
Vanligen sitter man in Quarterhästar som tvååringar, dvs när de är 2 1/2. Därefter vila för att fundera. Rids sedan som treåringar.
Inte heller ovanligt på halvblod som visas på treårstestet.
Milsvid skillnad på att sitta in en häst och att "sitta och rida" på densamma.
/P Döben



Precis vad jag gör med min shettis.
Han är 1½, har "ridit" ett par gånger. Han ska sittas in mer i sommar, sen står han heeeeela hösten, vintern och våren för att sen behöva ta det ltie mre på allvar. Just nu är det "ridning" med grimma som gäller. Alltså inte alls storakrav eller något.. ;):D:p
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Och JAG är mer förskräckt över att hästarna går och lallar i hagen tills de är sju. För att en häst ska hålla för träning i vuxen ålder måste den belastas under sin uppväxt, medan skelettet fortfarande växer och det går att påverka senor, leder och ligament på ett annat sätt.

Så JAG mår lika illa av att se tvååringar i alla gångarter på banan som femåring som bara gått på lösdrift.

Vet mer än en veterinär som är bekymrad över utvecklingen med.

Sen visst, RIDNINGEN behöver man inte ta förrän 'när man vill', man kan träna utan att sitta på. Samtidigt att för en treåring ridas i alla tre gångarterna rakt fram i skogen i ändamålsenligt form, är inte mycket jobbigare för dem än arbeta avsuttet.

Mitt sto satts in våren som tvååring (efter visst tjat från vet *s*), skrittades och travades lätt under ryttare korta snuttar hösten som tvååring och reds in på vintern/våren som treåring. Tömkörts, gått som handhäst och promenerats hela uppväxten med. Däremot aktar jag mig för böjda spår och jobb på volt.

Valacken var inte lika färdig mentalt och fick ta det lugnare ryttarmässigt, å andra sidan har han gått åtskilliga mil som handhäst, i alla gångarter.

Så, jag är förfasad över att folk tycker att de inte ska sittas på förrän de växt färdigt, utan det 'räcker med bara lösdrift'..

Åhh! Tack! Äntligen någon som tycker som jag!
Min vet har också sagt att min 1½ åring INTE far illa av det vi gör med honom. Vi "rider" med grimma 1 gång i veckan. Ska inte bli så mycket nu, mer i sommar :D Men skönt att ngn mer verkar tycka som jag! :bump:
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Låter mer korkat än genomtänkt.

Shettisar hör till de långsamma raserna när det gäller utveckling ocj med tanke på din stavning torde du vara för stor för shettis överhuvudtaget.,
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Om man vänder på kakan då ?!
Skulle du be ditt barn som inte vuxit färdigt att börja jogga i bergen med en tung last på ryggen flera ggr i veckan ?
Kan du tycka att det låter normalt?

Nej man ska inte rida hästar innan dom vuxit färdigt det förstör ju deras skelett.

Det jag har hört av folk från island är 7 år om islandshästar iaf .

Inget halvblod har vuxit färdigt vid 2-3 års ålder den saken är klar .

Om man tittar på tex halvbloden som exempel nu o jämför dom mot tex Tinkerhästarna ..vilka av dom har flest benskydd??
Vilken av dom två raserna har fel i benställningen oftast?

Man kan jämföra varmbloden oxå mot säj ardennern ..vilken ras är helast i benen ??
Försäkringsbolagen vill ju knappt ens försäkra ett varmbolds ben eftersom dom går ju sönder ..

Man kan ju faktiskt se ett mönster här ...
Om hästarna rids in allt tidigare och behöver skydd för att inte skrapa i sönder sina kotor när dom jobbar så är det nåt fel ju ..

Gå in på en ridskola o se massa olika raser o se vilka som inte kan "klara" sej utan människors hjälp skydd ..

Nej låt fölen växa och bli starka först innan det är snack om belastning från ryggen .
Det har inte bara med ryttarens vikt att göra utan även belastningen av en rörlig sak på ryggen -.
Dom behöver inte gå i en hage oarbetade för det , det finns så mkt annat man kan göra.

Mitt varmblod går int eatt försäkra pga ålder, men han har då INTE något fel på benen. För säkerhetsskull har vi Back on Track knäskydd på honom på natten, också det för ÅLDERN. 21 år, har gått trav, dressyr och hoppning, varit sällskapshäst, promenadhäst, westernhäst. Nu är han allround mellan allt, dock inte sällskapshäst.

Och visst är det väl halvblod som har mer skydd än tinkern. Men det kan ju också bero på att tinkrar inte arbetar som ett halvblod oftast. Jag menar, ett halvblod går ju oftast höga klasser dressyr och hoppning. Och jo, tinkrar kan också det, vet själv en tinker som går EM i hoppning. :)
Men den tinkern har just det, Benskydd.
OJ! Den tinkern är nog riden vid 6 års ålder va? Nej. Den blev inriden som ettåring! NU är den 18 år och hoppar som sagt EM.

Den håller med andra ord mycket bättre än det halvblodet jag hade som sommarhäst som var 19 år och blev inriden som 7 åring. Han höll bara 2 år i dressyr, L:C kom han till.. Och han fick avlivas 1 år efter att jag haft honom. Hans ben va sköra, och skelettet höll inte.

Dock den där tinkern har det starkaste skelett och den bästa sortens muskler och päls jag sett. Detta kommer jag Aldrig kunna uppnå med någon av mina hästar, trots att min shettis är 1½ och rids i grimma 1 gång i veckan.

Tyck vad du vill, men hade jag barn, så skulle jag nog säga åt dom att gå ut och klättra, gärna med något på ryggen och en kompis.
Bra för hälsan och skelettet!




Den främsta orsaken för kort liv, är just DÅLIGT SKELETT OCH KONDITION!
Man får Aldrig fram allt av en häst som inte arbetat med något som ung. ;)
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Jag har inte läste hela tråden men tycker såhär:

Vissa rider in sina hästar för tidigt, men det är inte heller bra att vänta för länge.

Jag tycker att 3 års testet är lite väl tidigt faktiskt.

Halvblodshästar tycker jag man kan sitta försiktigt på vid 2,5-3 års åldern, beroende på mognad och hur de växer givetvis!! (gärna köra in/tömköra tidigare, det stärker ju och förbereder)
Sedan sakta fortsätta inridningen, med många viloperioder.
Jag förväntar mig inte av en 3 åring att den ska gå i form i alla gångarter :crazy:

Kallbloden växer ju långsammare så då är det lämpligt att anpassa sig efter det.
Islandshästar/Nordsvenskar m.fl kallblod är väl lämpligt att börja med runt 3-3,5? Beroende på mognad och växtperioder även där.
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Att en treårig häst rids i alla gångarterna i skogen med en lätt ryttare är inte att jämställa med att låta 'sitt barn jobba i bergen med en tung last på ryggen'. Vi ska inte blanda in päron i äppelkakan här, utan ska det jämföras så gör det korrekt.

Skulle DU vägra låta ditt barn rida/spela fotboll/cykla/träna gymnastik/vad det nu vill med motiveringen 'nej lilla vän, du har inte vuxit färdigt, så lek på gården det går bra, men inget mer'?





Nej, för att få ett hållbart skelett MÅSTE det beslastas medan det växer. Det gäller ALLA individer. Från människobarn, via hundvalpar till hästföl. Om man vill hästen t ex ska hålla för mer än att busa i hagen, måste skelettet belastas för mer än busa i hagen när den är ung. Utan att överansträngas. För lite träning är PRECIS lika illa som för mycket träning.




Försäkringsbolagen försäkrar gärna varmblodsben, och fullblodsben, och ardennerben, och.. Du kan ta ett vbl direkt från banan, går det igenom klinikbesiktning (dvs bes med böjprov och arbetsprov) UA så försäkrar de utan reservationer.

Sen, ardennerben.. Säger hovbroskförbening dig någonting? Det har ardennrarna stora problem med. Dessutom har de inte helt sällan andra problem som t ex spatt. Jag vet inte när jag såg ett vbl med spatt eller HBF sist. Däremot har de oftasre andra problem (lösa benbitar etc). Så återigen, ska du jämföra äpplen och päron måste du iaf hålla dig till sanningen! (och inser då att det inte går att jämföra så)



Så ser du skydd på en häst innebär det automatiskt att den stryker sig? Mina går med skydd för det är en enkel och billig försäkring mot en del av de olycksfallsskador som kan inträffa. Ingen av hästarna BEHÖVER skydd.

Precis! Mitt varmblod går med skydd när vi rider i skog eller hoppar. Inte för att han behöver det, utan för att han inte ska skada sig på stenar, pinnar eller bommarna. Endast därför! Mycket bra inlägg! :D
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

vet själv en tinker som går em i hoppning. namn? :grin:

oj! Den tinkern är nog riden vid 6 års ålder va? Nej. Den blev inriden som ettåring! Nu är den 18 år och hoppar som sagt em. vilket skitsnack :rofl:

den håller med andra ord mycket bättre än det halvblodet jag hade som sommarhäst som var 19 år och blev inriden som 7 åring. Han höll bara 2 år i dressyr, l:c kom han till.. Och han fick avlivas 1 år efter att jag haft honom. Hans ben va sköra, och skelettet höll inte. eller för att du ridit honom felaktikt kanske :idea:

dock den där tinkern har det starkaste skelett och den bästa sortens muskler och päls jag sett. Detta kommer jag aldrig kunna uppnå med någon av mina hästar, trots att min shettis är 1½ och rids i grimma 1 gång i veckan.
hur ser du att hans skelett och muskler är så starka? :grin::rofl:


1111111111
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

En grand danois valp får ju t ex inte ens gå i trappor eller leka vilt det första året! (Nu vet jag att det är en hund, men ni fattar liknelsen antar jag)

Anledningen till att kallblodiga hästar bör ridas in/belastas senare är väl pga att de helt enkelt är tyngre och ofta större hästar. Större/tyngre djur belastar ju sina leder/ben mer än lättare varianter. Vår tinkerhingst reds in förra året (8 år gammal:eek:) Men anledningen till det var mer lathet från ägarens sida och vi tröttnade och tog tag i det hela.

Sen är det väl ändå två olika saker att vänja hästen vid lättare belastning och träning när den är yngre som arbete vid hand, inkörning m.m. Det tror jag snarare bygger upp dem än tvärtom. Men att aktivt träna och rida min häst vid 3 års ålder är verkligen ingenting jag skulle drömma om att göra.
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

namn? Minns inte hela namnet, dock kallas han Tim eller Toy av ägaren.

vilket skitsnack Nej, det är sant!

den håller med andra ord mycket bättre än det halvblodet jag hade som sommarhäst som var 19 år och blev inriden som 7 åring. Han höll bara 2 år i dressyr, l:c kom han till.. Och han fick avlivas 1 år efter att jag haft honom. Hans ben va sköra, och skelettet höll inte. eller för att du ridit honom felaktikt kanske Det tyckte åtminstone inte ägaren, som var och hälsade på en gång i månaden. Hon tyckte att han såg minst lika fin och välarbetad ut som hos henne. ;)

dock den där tinkern har det starkaste skelett och den bästa sortens muskler och päls jag sett. Detta kommer jag aldrig kunna uppnå med någon av mina hästar, trots att min shettis är 1½ och rids i grimma 1 gång i veckan.
hur ser du att hans skelett och muskler är så starka? Har man ut en equi-teraput och veterinär regelbundet, såvet man att hästen är frisk och stark i sitt skelett. Equi - teraputen kommer en gång i veckan till mig för att massera min shettis och mitt varmblod. Hon säger att det absooolut inte är ngt fel på dom..! :grin: :D
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

En gång i veckan?! Människa är du gjord av pengar?
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

En gång i veckan?! Människa är du gjord av pengar?

Det är bara skitsnack från en säkert tolvåring som fantiserar....


Någon som känner till en tinker som hoppar i EM? :D
Hon vet ju självklart inte namnet...
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

KL

Jag är inte heller jättekunnig på området...
Men min fjording reds inte in förrän han var 4 år, fram till dess var det lite promenader. När han var tre vande vi honom vid sadel och träns och min då 6 årige son satt på honom i skritt medan jag ledde ca 10 ggr under sommaren.

Ansluter mig till den skaran som inte tycker att man ska ha så bråttom med att rida in unghästarna. Visst kan man miljöträna och låta någon lätt person sitta på dom tidigare, men just ridning tycker jag gott man kan vänta med, men sen ska man väl inte vänta för länge heller, 3-4 år tycker jag är lagom. Men nu är jag ju kallblodsfrälst, och vill minnas att jag hört att dom växer långsammare och inte bör påbörjas riktigt så tidigt som ex varmbloden.

På tal om hund... så är det samma med våran Landseer, hon ska inte heller "jobba" första året, inte gå i trappor, inte gå långa promenader osv, fär att hon måste få tid att växa. Men att hindra henne från att gå i trappan är ju inte det lättaste, går vi upp så följer hon efter...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skulle verkligen behöva tips och råd gällande min älskade häst. Det är en 9 årig islandshäst som jag haft sen han var 2 år, har...
2
Svar
24
· Visningar
2 476
Senast: Lobelia
·
B
Övr. Hund Jag har i nuläget 4 stycken stora hundar, två tikar (Bernen Sennen och Samojed) och två hanar (Weimaran och Dobbermann). Jag bor ute på...
2
Svar
24
· Visningar
3 744
Senast: em-pirre
·
Träning I vilken ålder anser ni/har ni lärt er att man ska/rider in dessa raser: -Halvblod(hoppning/dressyr kanske är olika?) -Fullblod...
2
Svar
25
· Visningar
4 287
Senast: Gullan86
·
Hästhantering Hej alla glada bukare! Jag har bestämt mig för att äntligen lära mig att tömköra, då jag hört att många (hästar och människor) tycker...
Svar
10
· Visningar
1 788
Senast: Nomina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Uterätt för kor
  • Semestertips
  • Långvarig blödning

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp