Ja alltså det är ju inte så att jag tror att det är någon universell sanning. Inga andra jag känner, oavsett ålder, har den böjelsen liksom 🤣

Däremot tror jag att alla förändras och utvecklas mer eller mindre över tid, smak och intressen kommer och går.
Det känns lite som syntax error att nämna orden dansband, Bingolotto och personlig utveckling i samma sammanhang för min del.

Jag trodde på riktigt ett tag att Bingolotto var ett minne blott från en tid då man som fattig ung tvingades sälja (eller rättare sagt köpa, då jag vägrade sälja) lotter varje vecka för att få vara med i idrottslag, eller för att barnen skulle få vara med. Men så såg jag det igen (i nån trailer på televisionen) för några år sedan…
 
Är det inte mest en förolämpning att någon tror att man är yngre än vad man är? Att man på något sätt upplevs som naiv och oerfaren, så att man inte riktigt haft förmågan att dra nytta av de år man haft hittills? Fast det är å andra sidan också baserat på underliggande fördomar om ålder, helst skulle jag nog vilja att ålder hamnade en bit längre bak i priolistan av vad människor tänker på när de möter nya människor.
 
När hamnar ni i situationer att folk ska gissa ålder? Jag har varit med om att barn gör det och de har ju oftast noll koll, men vuxna? Att prata ålder är så väldigt avlägset för mig, vet ärligt talat inte ens hur gammal jag är. Någonstans mellan 35-38 år, men exakt år måste jag räkna på.
 
Är det inte mest en förolämpning att någon tror att man är yngre än vad man är? Att man på något sätt upplevs som naiv och oerfaren, så att man inte riktigt haft förmågan att dra nytta av de år man haft hittills? Fast det är å andra sidan också baserat på underliggande fördomar om ålder, helst skulle jag nog vilja att ålder hamnade en bit längre bak i priolistan av vad människor tänker på när de möter nya människor.
Jag upplever det lite så, men det kan nog också färgas av att jag, som väldigt kort och ”liten” togs för att vara yngre hela min uppväxt. Inte jättekul som barn (räddningen var i tonåren på internetforum, där jag ofta togs för äldre. DET såg jag som en komplimang). Jag är tillfreds med att åldras och ser det inte som negativt, så för mig är det inte en komplimang att nån tror att jag är yngre, även om det handlar om utseende.
 
Det finns ju jättemånga som gör det. Jag jobbar i äldrevården och hör dagligen människor berätta om vad de gjorde förr och vad de slutat med som äldre, vad som inte längre är passande osv.
Kläder är verkligen en sån sak som man ofta hör att vissa plagg hör en specifik ålder till.
Oj, vilken fördomsfull miljö du befinner dig i. Jag hade blivit galen.
Vilka plagg passar till en specifik ålder menar man på? Blöjor på bebisar (och kanske gamlingar) är typ det enda jag kan komma på.
 
Är det inte mest en förolämpning att någon tror att man är yngre än vad man är? Att man på något sätt upplevs som naiv och oerfaren, så att man inte riktigt haft förmågan att dra nytta av de år man haft hittills? Fast det är å andra sidan också baserat på underliggande fördomar om ålder, helst skulle jag nog vilja att ålder hamnade en bit längre bak i priolistan av vad människor tänker på när de möter nya människor.
Ja, jag hatar att bli tagen för så mycket yngre många gånger då det innebär att jag ofta blir behandlad som oerfaren, inte vetande och lite det kommer med livserfarenhet.
Fördelen var väl att jag även som 25 åring kunde bli tagen för under 16 år och utnyttja ungdomsbiljetter men annars så ser jag det bara sin negativt.
 
Oj, vilken fördomsfull miljö du befinner dig i. Jag hade blivit galen.
Vilka plagg passar till en specifik ålder menar man på? Blöjor på bebisar (och kanske gamlingar) är typ det enda jag kan komma på.
Jag tänker ju att ”plagg efter ålder” ändras med generationer. Det som för mig är ”tantkläder” (t.ex sånt min mormor hade på sig) var ju sånt den generationen hade i typ 20-30-årsåldern också. Tantkläder när jag är gammal kommer garanterat vara något annat, men yngre generationer kommer ändå se det som tantkläder.
 
Jag träffar absolut sånna även i den åldern. Kanske inte så mycket i jobbet dock.
Det är verkligen inte ovanligt att folk ändrar klädstil, aktiviteter, inredning, event osv till ”mer passande” för sin ålder.
Grattis om alla i din omgivning står emot normer och fördomar tyvärr gör inte alla det i min.
Jag är nog i ett läge där jag inte ens fattar vad normerna och fördomarna säger om vad som är ”passande” för min ålder 🤣

Jag är 52, jobbar med IT, ägnar större delen av fritiden åt gård och hästar, läser fantasy, lyssnar på heavy metal åt det melodiska hållet, har två katter och en hund, stickar tröjor ibland, försöker odla lite grönsaker, älskar naturen och har haft en fling med en 19 år yngre man 😁 Vilket av detta är ”passande” för en 52-åring liksom? Och vad ”måste bort”? No idea!
 
Jag tänker ju att ”plagg efter ålder” ändras med generationer. Det som för mig är ”tantkläder” (t.ex sånt min mormor hade på sig) var ju sånt den generationen hade i typ 20-30-årsåldern också. Tantkläder när jag är gammal kommer garanterat vara något annat, men yngre generationer kommer ändå se det som tantkläder.
Så när vi sitter där på ålderdomshemmet i jeans och hoodie så kommer yngre människor inte att ha de plaggen längre menar du? Jag tvivlar, och jag hoppas att vi kommer ifrån detta med typiska ”tantkläder”, att istället var och en kan ha det som passar den bäst! Jag tycker ju att jag har väldigt mycket likadana vardagskläder som min dotter (hon 23, jag 52), det som skiljer våra klädstilar är nog främst att jag har ”kontorskläder” också, typ lite finare och mer formella kläder att ha just vid vissa typer av jobb. Men det har ju inte med ålder att göra, utan yrkesroll 😊
 
Oj, vilken fördomsfull miljö du befinner dig i. Jag hade blivit galen.
Vilka plagg passar till en specifik ålder menar man på? Blöjor på bebisar (och kanske gamlingar) är typ det enda jag kan komma på.
Vem säger att detta är MIN miljö?
Du har alltså aldrig på riktig någonsin hört någon kommentera andras klädsel? Varken på ditt jobb, när du gick i skolan, någon anhörig, på tv, over heard ett samtal på bussen?
Samhället kryllar av fördommar.
 
Så när vi sitter där på ålderdomshemmet i jeans och hoodie så kommer yngre människor inte att ha de plaggen längre menar du? Jag tvivlar, och jag hoppas att vi kommer ifrån detta med typiska ”tantkläder”, att istället var och en kan ha det som passar den bäst! Jag tycker ju att jag har väldigt mycket likadana vardagskläder som min dotter (hon 23, jag 52), det som skiljer våra klädstilar är nog främst att jag har ”kontorskläder” också, typ lite finare och mer formella kläder att ha just vid vissa typer av jobb. Men det har ju inte med ålder att göra, utan yrkesroll 😊
Jag - 64 - "ärver" en del kläder från en 33-åring. Brukar få uppskattande kommentarer.

Så just klädstil tror jag har allt mindre betydelse? Om nån känner att de inte kan fortsätta med XX på grund av uppnådd ålder så tror jag det är nån form av hjärnspöken?

En bekant, snart 70, med höga positioner i närings- och offentligt liv, är oerhört förtjust i berg- och dalbanor. Ju värre desto bättre :D
 
Jag håller med @Fetaost om att det är många som, i brist på bättre ord, inte vågar klä sig/göra som de egentligen vill pga samhällets normer. Kanske upplever jag det som större grej just för att jag är normbrytande? Det händer liksom regelbundet att folk i min närhet ger mig komplimanger för kläder/stil och lägger till att de också önskade att de var lite "modigare" och vågade klä sig eller sminka sig som de ville. När jag frågar varför de inte gör det så är det oftast åldern det skylls på, om det är hela sanningen vet jag såklart inte men det är verkligen det vanligaste svaret.
 
Jag håller med @Fetaost om att det är många som, i brist på bättre ord, inte vågar klä sig/göra som de egentligen vill pga samhällets normer. Kanske upplever jag det som större grej just för att jag är normbrytande? Det händer liksom regelbundet att folk i min närhet ger mig komplimanger för kläder/stil och lägger till att de också önskade att de var lite "modigare" och vågade klä sig eller sminka sig som de ville. När jag frågar varför de inte gör det så är det oftast åldern det skylls på, om det är hela sanningen vet jag såklart inte men det är verkligen det vanligaste svaret.
Vi präntas i vad som är vårt ”mode” genom media. Man behöver inte läsa modemagasin för att se artiklar eller tv-inslag med ”outfiten för den mogna kvinnan” och liknande.
Bara här på buke startas då och då trådar om klädtips och ofta nämns då att kroppsformen numera är piiiiip och så man trivs inte i ditten och datten. Jag ser inte att dessa människor är fördomsfulla. Man kan ändra sig.
 
Vem säger att detta är MIN miljö?
Du har alltså aldrig på riktig någonsin hört någon kommentera andras klädsel? Varken på ditt jobb, när du gick i skolan, någon anhörig, på tv, over heard ett samtal på bussen?
Samhället kryllar av fördommar.
"Jag jobbar i äldrevården och hör dagligen människor berätta om vad de gjorde förr och vad de slutat med som äldre, vad som inte längre är passande osv." Jag tolkade det som att det är en del av din miljö.

Jag har nog aldrig hört någon ha synpunkter på passande kläder eller så är jag helt enkelt immun. Mer än det vanliga gnället på tjejer som har för urringat eller för korta shorts. Hela grejen med "passande" för sin ålder är helt utanför min värld faktiskt.
 
Jag har nog aldrig hört någon ha synpunkter på passande kläder eller så är jag helt enkelt immun. Mer än det vanliga gnället på tjejer som har för urringat eller för korta shorts. Hela grejen med "passande" för sin ålder är helt utanför min värld faktiskt.
Jag håller med, jag har nog aldrig hört någon kommentera att någon har passande/opassande kläder för sin ålder faktiskt.
 
"Jag jobbar i äldrevården och hör dagligen människor berätta om vad de gjorde förr och vad de slutat med som äldre, vad som inte längre är passande osv." Jag tolkade det som att det är en del av din miljö.

Jag har nog aldrig hört någon ha synpunkter på passande kläder eller så är jag helt enkelt immun. Mer än det vanliga gnället på tjejer som har för urringat eller för korta shorts. Hela grejen med "passande" för sin ålder är helt utanför min värld faktiskt.
De personer jag vårdar är ingen miljö jag väljer. De är en del av det samhälle vi alla lever i. De är någons anhörig. De är mor och farföräldrar, det kan vara din mormor eller din granne.
 
De personer jag vårdar är ingen miljö jag väljer. De är en del av det samhälle vi alla lever i. De är någons anhörig. De är mor och farföräldrar, det kan vara din mormor eller din granne.
Javisst men det är en miljö du befinner dig i det var så jag menade oavsett om du väljer den eller inte. Det kanske är därför du har hört mer av den typen av fördomar än vad jag har. Jag har också jättegamla anhöriga som lever i den miljön, tackolov är de inte fördomsfulla alls i den frågan. De har visserligen slutat göra saker men det är inte på grund om det är passande eller inte. Det är mer sånt som är rent kroppsligt som styrt än vad som är passande.
 
De personer jag vårdar är ingen miljö jag väljer. De är en del av det samhälle vi alla lever i. De är någons anhörig. De är mor och farföräldrar, det kan vara din mormor eller din granne.
Åter - jag ser det som rätt självklart. För de är äldre. Innan man hamnar på boende elkerbeviljas hemtjänst så är man just äldre.

Och de befinner sig inte i nån åldersblandade miljö

Vi bär med oss de värderingar vi fick hemifrån. De som är gamla idag hade föräldrar som var från ett helt annan tid, ett helt annat samhälle.

Jag tror inte vi kan uttala oss om samhället i stort genom att hänvisa till personer från ett helt annat samhälle?
 
Javisst men det är en miljö du befinner dig i det var så jag menade oavsett om du väljer den eller inte. Det kanske är därför du har hört mer av den typen av fördomar än vad jag har. Jag har också jättegamla anhöriga som lever i den miljön, tackolov är de inte fördomsfulla alls i den frågan. De har visserligen slutat göra saker men det är inte på grund om det är passande eller inte. Det är mer sånt som är rent kroppsligt som styrt än vad som är passande.
Jag vet inte om folk är så ”jättegammla”. Den största gruppen är 40 och 50-talister.
Men ja, jag träffar människor ur alla bakgrunder och samhällsklasser. Väldigt berikande. Inför åldrandet är vi alla lika. Ingen kommer undan det. Det är väldigt intressant att höra historierna bakom människorna. Se gamla foton och träffa anhöriga. Man blir ödmjuk över hur livet går och förändringar sker. Det är märkligt hur Henrik som bor på herrgård och missbrukaren Roger i slutändan har mycket gemensamt och är rätt lika mot 30 år tidigare. På så vis tror jag absolut att åldrandet spelar stor roll för hur vi utvecklas. Och förändrar. Även åsikter.
Jag finner det inte alls märkligt att folk byter klädstil, intressen tom musiksmak med åren. Ofta bottnar det i praktiska aspekter. Med åren hör man sämre och blir känsligare för intryck. Helt naturligt att hiphop och heavymetall är jobbigare att lyssna på för många och dansband och country tex tar över. Likaså kläder.

Sen åter igen så gäller inte detta bara mitt jobb. Åsikter om vad som hör div åldrar till hörs dagligen i hela samhället.
 
Åter - jag ser det som rätt självklart. För de är äldre. Innan man hamnar på boende elkerbeviljas hemtjänst så är man just äldre.

Och de befinner sig inte i nån åldersblandade miljö

Vi bär med oss de värderingar vi fick hemifrån. De som är gamla idag hade föräldrar som var från ett helt annan tid, ett helt annat samhälle.

Jag tror inte vi kan uttala oss om samhället i stort genom att hänvisa till personer från ett helt annat samhälle?
Hemtjänst är verkligen åldersblandat!!!
Vi har allt från myndiga till gamla. Vi har tom i korta perioder haft barn.
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 185
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 279
Samhälle Jag satt och läste lite i EPA-tråden, och fastnade då på @athena_arabians inlägg om att tonåringar alltid försöker förföra sina...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 973
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp