Aldersskillnad

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jillybean

Trådstartare
Ni som har fler an ett barn, vad ar aldersskillnaden mellan dem och hur paverkar den ditt forhallande till barnen och deras forhallande med varandra? Nar min aldsta dotter var 2 ar sa blev jag gravid igen. Tyvarr blev det missfall. Var relativt langt gangen, 15 v, sa det var verkligen jobbigt. Det tog tva ar innan jag orkade forsoka igen sa dottern var 5 nar dotter # 2 anlande. I borjan fungerade det jattebra. M var gammal nog att forsta att J behovde mycket uppmarksamhet och hjalpte garna till. Jag kande inte att nagon av dem blev asidosatt, deras olika behov gick bra att mota eftersom de aldrig "krockade". Jag led med min svagerska som fick tre pojkar i tat foljd, de ar nu 7,6 och 4. Hon kande sig ofta otillracklig som mamma eftersom det var omojligt att spendera lika mycket tid pa alla tre och nagon alltid blev asidosatt. Ifs sa tror jag att ens personlighet spelar en enorm roll i hur man hanterar tatt fodda barn, jag har t.ex. en bekant som fodde 8 barn inom loppet av 11 ar. Hon ar lugn som en jag vet inte vad, valorganiserad och alskar sina barn over allt annat. Svagerskan a andra sidan ar spattig, komplett oorganiserad och blir hysterisk over ingenting.

Inte forran nu har aldersskillnaden mellan mina barn kants som ett problem. I ena ringhornan har jag ett trumpet pubertetsmonster, i den andra en envis 7-aring med en vaaaaldigt kort for att inte saga obefintlig stubin :crazy: Att vi har nagra fonster kvar ar ett under som har skriks och kastas leksaker. Att jag inte ar komplett graharig ar ett smarre mirakel. :angel: Visst ar dessa faser som alla andra i ett barns utveckling overgaende men fragan ar hur man overlever utan att bli komplett la-la i skallen ;) :bump:
 
Sv: Aldersskillnad

jag har också fem år mellan mina barn. Skillnaden är att första omgången är tvillingar. Och andra omgång en enling och dessutom en grabb.

Det är inte lätt för lill-killen han känner sig mer eller mindrea alltid "outnumbered" det har gjort att han har extremt svårt för tvillingar (han ligger i ständig fejd med ett par i skolan). Det går till och från ganska bra med systrarna även om det bara är en i taget som har tålamod med honom så den andra kan han ha fullt krig med...samtidigt så är tjejerna oerhört gulliga med honom och verkligen ser till att inget ont händer honom, vi har tex aldrig behövs hålla koll på honom när vi varit ute och rest - tjejerna ser atlltid till att han inte råkar illa ut (även om vi HAR koll)

Jag tycker ändå att 5 år är ganska lagom. Då får alla liksom "behålla" sin egen ålder - har man dem tätt tror jag att risken är att barnen ses som syskonets ålder fast de inte alls är det. Eller att de jämflr sig med varandra.
 
Sv: Aldersskillnad

Det är 4,5 år mellan mig och min lillasyster, och det har alltid kännts helt ok. Man har fått känna sig lite "speciell" då och då, fått göra saker som hon inte har fått och liksom helt enkelt kännt mig äldre.
Nu märks åldersskillnaden inte längre egentligen.

Min pojkväns döttrar är det nästan 4 år emellan (3 år och 9 månader), nackdelen med dem är att de tillåts göra samma saker och vara uppe lika länge m.m. så jag tror att den äldsta känner sig lite åsidosatt ibland, speciellt som den yngsta är väldigt söt, gåpåig och charmig. Ibland är det synd att man inte "har rätt" att lägga sig i och bestämma saker...
Det enda JAG kan göra är ju att behandla dem som jag tycker.. passar.. eller vad man nu ska säga.
 
Sv: Aldersskillnad

M gnaller ibland lite over att hon tycker J far mer uppmarksamhet men da forklarar jag att jag bara ger henne vad jag gav M nar hon var i den aldern. Och som du sa, M far gora mer an J eftersom hon ar aldre. J gar och lagger sig kl 20 medans M far stanna uppe till 21.
 
Sv: Aldersskillnad

Ja, så skulle det vara om jag fick bestämma. Men nu är de ju bara hos oss varannan helg och på helgerna kan de ju få vara uppe lite längre så det blir inte så hårt med tider då... Har inte tänkt på hur jag skulle vilja ha det om jag hade egna barn, men kanske liiite mer struktur än vad dessa två har nu.
 
Sv: Aldersskillnad

nu har jag inte barn men det struntar jag, har åldersskillnad mellan mig o mina syskon så det räcker o blir över :p

mellan mig o mina yngsta bröder skiljer det 14 år, mellan mig o den äldsta skiljer det 16 år.
det har nog bidragit till att vi inte har ett "riktigt" syskonförhållande, har aldrig bråkat med mina bröder osv.
det är ganska skönt faktiskt, skulle nog aldrig ha pallat o ha jämnåriga syskon eller yngre snarare. fy sjutton.
vi har ju trevligt o kul tillsammans så, mer nu än förr men det är ju inte som vanliga syskon.
 
Sv: Aldersskillnad

Jillybean skrev:
hur paverkar den ditt forhallande till barnen och deras forhallande med varandra?

Vår yngsta pojke har vi, framförallt när han var yngre, behandlat (omedvetet, men märks om man synar lite...) som en "sladdis" fast han inte är det i åldern. Det har inte alltid med saken att göra hur man behandlar barnen. Någon av dem kan ha handikapp och sjukdomar som gör att man har ett annat förhållande till dem. Eller som för oss, jag fick barn 92, 93 och 94. Pojken född 94 är vår "sladdis"! Han är det därför att vi förlorade pojken född 93 i PSD och man får ett ödmjukare sätt att se på saker! Mycket han gjorde var "gulligt" just kanske därför att han kunde göra det!

När min äldsta son kommer hem (f. 88) tycker de andra två att jag är oerhört orättvis! De anser att jag "pratar" mer med honom än med dom. Det hemska är att de har rätt! :( Det är så lätt att glömma de som alltid finns omkring oss. Försöker att bättra mig nu när de har uppmärksammat mig på detta.

Äldsta sonen tycker det är pinsamt :o när hans kompisar "kollar in" :eek: hans syrra. Det syns inte att hon är 3,5 år yngre än honom eftersom hon alltid har varit mycket lång för sin ålder och det gör ju inte saken bättre...

Det jag egentligen ville säga (men snurrade lite där :angel: ) var att det alltid finns massvis med positiva och negativa saker att säga om hur det är med det ena och det andra...

Men det spelar väl ingen roll för dig nu egentligen, du har ju redan dina barn i den åldern de är :angel: ;)

Ps. Det är väl ändå tur att du får ett pubertetsmonster i taget, då hinner du ju "lära dig"! :p
 
Sv: Aldersskillnad

Jillybean skrev:
Tack och lov! Jag tanker pa min kompis som har sju tjejer... :eek: :smirk:

Tack och lov! (I flera perspektiv...) Men helt klart, skulle tycka att ett studiebesök hos henne vore uppfriskande! :idea: Jag menar det verkligen, men om hon bor där du bor... då blir det nog "dyjt" (som Dag-Otto säger) :D

Och just som jag skickade detta (kanske att det gick igenom...) kom jag på :idea: (ja, ja bättre sent än aldrig..) att du kanske inte vet vem Dag-Otto är, när du vistas i en annan kontinent och allt... (Dessutom har jag förstått att ni kan ha över 30 graders skillnad i utomhustemperatur över en natt "over there"...och det har ju inte alls med saken att göra :angel: ) men han är en simpel men i min värld urkul brevbärare i en buskis.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 289
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 467
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 629
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 034
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp