Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Jo det brukar fungera första året.
För att allt är nytt och spännande kanske.
Eller för att man inte kommer på något annat.
Men när barnen blir runt 2år sådär och inte ger en en lugn stund, så blir det annorlunda.
Det är den vanligaste tiden för förhållanden att krascha, när barnet är 2 år.

Bebisar som sover ganska så mycket och inte pratar öronen av en är tämligen enkla i sammanhanget.
Småbarnet är en annan och bökigare historia.

Det kommer utan vidare att fungera i alla fall första halvåret.
Sedan så blir barnet mera mobilt och allt så mycket trassligare.
Jag skötte alla mina hästar med första i barnvagn.
Det gick bra tills att hon ville röra på sig i stället för att sitta stilla.

Min kan jag inte ens ta med till hagen/stallet i barnvagn för att utfodra hästarna, han hatar att sitta i vagn, så jag är faktiskt inomhus hela dagen tills sambon kommer hem, nu är de ju fortfarande på bete så det är ingen fara men till vintern(snart) måste man ju gå ut & ge dem lunch iaf.
jaja, får ju se hur allt går, ni lär ju få rapporter om förhållandet brakar, jag brukar ju skriva om det mesta:angel:
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Men du, du frågar dessa frågor på ett Svenskt furum fullt av Svenskar boende i Sverige.
Vilka referenser och erfarenheter tror du att vi har om inte just Svenska om hur det är att ha barn och häst i Sverige?

Det behövs oftast mycket mera än att hålla ett öga.
3-4 barn i krypåldern behöver ett anpassat utrymme med roliga leksaker i om en person skall kunna passa dem på egen hand.
Du har 2 själv.
Det är definitivt redan händerna fulla för dig.
Hur skall du då kunna hålla reda på en eller 2 till?

Jag har inte påstått att det är fel.
Utan bara att det kostar.
Och att det är dåligt att ta från den gemensamma tiden med familjen till det.

Jag har hållit med Ramona om att med Nanny på dagtid är en bra idé.
Varför läser du inte vad jag skriver och försöker att fårstå vad jag menar.
Jag har haft 3 barn och drivit eget stall samtidigt.
Det innebär att jag - faktiskt - är ganska så insatt i problematiken OCH att jag ju bevisligen klarade av att göra båda sakerna.

Jag försöker att peka på fallgroparna.
Vad som kan bli fel.

En annan sak.
Varför vill du alltid ha och göra något annat än just det som du har och gör?
Jag minns när du ville bli gravid till varje pris.
Då så var inte hästarna tillräcklit roliga i stället.

Försök att vara nöjd med stunden och vad du har i nuet.

Jaha. Den vanliga bollkastningen mot mig da.

Jag forsokte beskriva min situation sa noga jag kunde sa att folk kanske kunde forsoka leva sig in i den pa ett relativt objektivt satt. Aven i Sverige ser ju forutsattningarna olika ut, en del har hasten pa fullskotsel, andra pa egen gard, kollektiv, losdrift etc. En del jobbar deltid, andra heltid. En del ar ensamstaende, andra sambor. En del har massor av familj runt sig, andra ingen alls. Osv.

Jag hade ALDRIG tankt mig att ge upp hastarna, inte ens under de fyra ar jag forsokte bli gravid. Aven om jag kanske kande mig lite uppgiven ibland och tyckte livet var emot mig, men det ar val ratt naturligt? Hastarna fanns liksom alltid med som en sjalvklar del av livet, liksom katterna och hunden. Enda gangen jag skulle ge upp dem vore om mina barn var allergiska, eller av ekonomiska skal.

Jag laser allt som alla skriver, och forstar verkligen att det kommer att bli mycket framover, tidsbegransningar, andrade prioriteringar etc. Men jag tycker att det ar ratt elakt att pasta att jag forsoker "slippa undan" barnen eller att jag "jagar det som jag inte har". Det ar frackt, rent utav.
Jag var ute efter andras erfarenheter, och att doma av svaren i den har traden sa verkar det som om barn och hastar inte gar att kombinera. Sa det var ett ratt intressant perspektiv som jag skall fundera vidare pa. Men samtidigt har jag sett manga exempel dar det funkar, sa summa summarum ar val att det ar individuellt.

Det kanns ratt meningslost att fortsatta diskutera faktiskt.

Jag inser verkligen vardet av att umgas med min partner, vi har ett mycket starkt forhallande och har lange haft en oppen dialog om hur vart liv kommer att forandras efter barnen kommit och hur vi kan varda vart liv tillsammans. Jag har verkligen inte for avsikt att vara borta varenda vardagkvall - det har jag gjort tillrackligt klart flera ganger tidigare i den har traden. Maken stottar mitt hastintresse fullt ut och inser vardet i att jag far behalla min hobby om an inte i samma utstrackning som tidigare (forsta steget ar ju att salja en hast, och som det ser ut aker fullblodet nasta helg). Vi har mycket god ekonomi och kan betala for hjalp - nodvandigt da vi inte har familj i narheten. Hasten star pa fullservicestall sa det finns inget behov att aka dit varje dag eller ens varje vecka... Jag kommer inte att jobba de narmaste fem aren, minst, och vi har planerat att barnen skall ga minst 3h/dag pa dagis fran 2 ars alder fram till skolstart.

Nu ar ju allt detta hypotetiskt trots allt. Jag gick in i vecka 24 idag, det ar alltsa ratt langt kvar - mycket kan handa - och man far bara hoppas att allt fortsatter att ga bra.

Jag aterkommer val med en uppdatering om 6-12 manader sa far vi se hur det gick......
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Jaha. Den vanliga bollkastningen mot mig da.

Menar du att jag inte heller tyckte att du skulle ut och rida gravid då?

Vi har olika sätt att se på livet.
Och jag har gjort just det som du undrar om man kan göra.
Kombinerat barn och hästar.

Varför vevar du i försvar när jag berättar om vilka svårigheter som där finns.
Och så kommer alltid det där om er jättegoda ekonomi.
(Men ändå så var det en stor lättnad att socialförsäkringen skulle betala dina mediciner?)
Om man har jättegod ekonomi så är de där sakerna ju inga som helst problem.
Man betalar ju bara någon att göra dem åt sig.

Det jag kan råda dig att göra är att skaffa hjälp med städning, tvätt, matlagning och annan marktjänst.
För om du (och din man) slipper allt sådant så går det mycket lättare.
Och så barnvakt.
Och så tar ni och sticker ut till hästarna tillsammans du och din man och får både hästtid och vuxentid med varandra.

Med tillräckligt mycket pengar så blir sådana praktiska saker inte ett problem.

V24 är det alltså nu.
Då så är det inte så mycket som kan gå fel.
Så du skall nog se dig som tvillingmamma alldeles snart.
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Nej inte alls så.
Men om man hamnar i bollningsfällan så får man problem efter ett tag.
Man måste hinna träffas också.

Ja, absolut. Men man får ju kompromissa. Jag har tur, min sambo har olika tider varje dag på sitt jobb. Vissa nätter är han borta då jobbet kräver det. Vi kommer få kompromissa massvis, och tiden vi har för varandra kommer ju givetvis minska, men jag hoppas att vi lyckas göra det som är rätt för vår lilla familj ändå.


Tänk dig att det är du som jobbar hela dagen.
Och när du kommer hem så får du inte träffa din partner utan du får fortsätta dagen med att sköta om barn.
För partnern skall vara ledig och göra "sina" saker.

Det kommer inte ske här i alla fall. Dels har jag mina hästar i Uppsala, bor i Västerås själv så det är ju en bit att åka, och det gör man inte på en kväll. Därför räknar jag med att kunna inkludera bebisen i det. Inte nu i vinter men till våren skall det gå bra.

Man måste vara rädd om förhållandet också.
För att kunna vara det så måste man ha tid tillsammans.

Att du har ett medicinskt problem är ju något som måste tas hänsyn till.
Men meningen är väl att det skall lösas och då kommer ditt behov av att gå ner i vikt att vara över.

Allt går att lösa, bara man är villig att göra uppoffringar. För mig ser det rätt ljust ut iom att sambon arbetar olika tider och är hemma mycket trots att han arbetar heltid. Det är en fördel i dagsläget, sen när bebisen skall in på förskolan så blir det värre då det blir krångligt med vem som skall hämta och lämna då även mitt arbete kräver både dag och kvällspass..

Men man har måsten, och i mitt fall är jag säker på att min sambo vill att jag skall må bra och göra det jag behöver göra regelbundet. Annars hade han sagt att hästarna måste bort direkt som vi fick reda på bebisen.. Nu säger han att vi skall ha båda, men om vi måste göra oss av med en så ryker lillkillen Odinn samt det kommande fölet. (som togs pga min graviditet för att stoet inte skulle stå sysslolös ett år).
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Klart det går,titta på Malin Baryard....inga problem!Eh,nästan iallafall och hon är ändå elitmänniska...
Jag fixade det med bebis och tävlade ändå på msv nivå i hoppning,men enkelt är det aldrig,men vad är det som är det?
Lycka till!
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Jodå, det kan visst gå att kombinera barn och hästar. Jag har gjort det. Min dotter fyller snart sju, och jag har fortfarande kvar den häst jag köpte när hon var fyra månader. Och jag är fortfarande gift med min man.

Det som gjort att det funkat för mig tror jag är, i lika delar: 1)Att jag bara har ett barn, 2)Att jag har en man som varit införstådd med att jag skulle fortsätta hästandet, 3)Att min man inte har något motsvarande tidskrävande intresse, så att vi faktiskt ses när jag inte är i stallet, 4)Att vi har nära till stallet och att upplägget i stallet (kollektiv) är sådant att man inte måste vara där varje dag.

Just nu underlättas mitt eget ridande enormt av att min dotter är (minst) lika intresserad som jag och är med mig i stallet åtminstone 3 dagar i veckan. Funderar till och med på en häst till så småningom så att vi mer regelbundet kan rida ut ihop...
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Det klassiska bollandet alltså.
Det ligger en fara i det då man inte hinner med att träffas ordentligt.
Kommunikationen i förhållandet blir oerhört lidande av det.
Och när barnet börjar att prata så att men inte längre kan prata ostört med varandra när barnet är med och vaket.
Så blir det ett problem.

Joda, vi hinner träffas. jag är ju inte borta mellan fyra å tio direkt. sen så följer han med mig till stallet ofta och jag följer med han till garaget. hela helgerna tillbringar vi tillsammans. så lämnar vi bort dottern och gör saker tillsammans bara han och jag 1-2 ggr i månaden. går ut och äter, går på bio osv.
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Om jag vore du så skulle jag i början åka ut till hästen varannan dag, ena dagen tar du med barnen och då pysslar om hästen och andra gången så rider du och då är barnen hemma hos någon annan.
Behöver han ridas alla dagar så betala för det eller ha medryttare.

Du behöver ha något annat att tänka på och pyssla med, alla behöver en paus.
Det är väl klart att du vill ha dina barn och vill lägga så mycket tid som möjligt på dem och du blir säkert en utmärkt mamma men lite egen tid behöver alla.

Vad bra att du har en förstående man, det har jag med.
Han tycker att jag blir så mycket gladare då jag har varit hos hästen så det gagnar hela familjen, han sitter ju vid datorn och gör sitt när jag är med dottern så det gäller att komma på en bra lösning ihop.

Om du är glad och nöjd och din make likaså, så bildar ni två, en lycklig familj med harmoniska barn därtill!

Hoppas att allt går bra och lycka till!
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

vart hittar ni hästintresserade killar egentligen? ^^
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 305
Senast: Huggorm
·
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
925
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Jag rakade titta pa Engelsons hundforar klader nar nagon har pa Buke namnde den jackan. Nu ar jag nog lite kar. Jag vill ha en lila...
Svar
6
· Visningar
732
Hundhälsa Skitungen Diva har slitit av en klo kapsel. Jag har ingen aning om hur det gick till. Jag ar ute och reser och jag rastade henne i...
Svar
6
· Visningar
1 803
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp