Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Det var ett medhållande tillägg.
Och passade på ihop med ditt inlägg tyckte jag.
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Trots allt maste man ju kunna fortsatta leva - typ aka och handla mat, ga ut med hunden etc.
Men då så tar man med lätthet med barnen.
Det kan man inte göra när man rider.
Just ridning, slalomåkning och MC-åkning är bökigt att få till med småbarn.
Det finns massor av saker som man kan göra med småbarn så då kan man göra dem.
Åka båt, gå en trevlig promenad i vacker miljö, jogga med vagn, göra utflyker.
Så man kan ju satsa på dem i stället.

Eller blir man helt och totalt fastlast vid hemmet nar man far barn?
Nej inte alls.
Bara vid barnen.
Men de är flyttbara och går att ta med till de flesta ställen.
Jag passade på att besöka en massa människor som jag ville träffa och platser som jag ville se.
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Ärligt talat, när ekonomin finns tycker jag att du ska skaffa dej någon typ av barnflicka.
JAG hade blivit HELKNÄPP av att ta ansvar för barn 24 timmar om dygnet. Men så har jag valt att inte skaffa några heller.
Jag tror helt på att man behöver en timme eller två på egen hand för att må bra. Och en mamma som mår bra mår hela familjen bra av.
En mamma som känner sej instängd och som inte får utlopp för sina behov är en mamma som ingen i familjen mår bra av.

Dessutom vill man vårda den tiden man får tillsammans med sin partner. De flesta skiljsmässor sker under småbarnstiden! Då tycker jag att det är extra viktigt att tänka på att de vuxna i familjen mår bra.

Jag hade antingen skaffat mej en nanny eller en au pair! Dessutom hade jag lagt till ridningen på hästen så att jag slapp få dåligt samvete för att jag inte red den regelbundet.
Det är bättre att du lägger till ridningen så att du kan rida riktigt när du väl är i stallet och har tid.
Är inte hästen riden på en vecka eller så kör du inga träningspass precis, utan mer lättare ridning. För att njuta av ridningen tycker jag att hästen behöver hållas igång riktigt.

Jag röstar på nanny och att fixa hästarna ett par timmar under dagen. Så kan du spendera kvällen med pappan och barnen!
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Dessutom vill man vårda den tiden man får tillsammans med sin partner. De flesta skiljsmässor sker under småbarnstiden! Då tycker jag att det är extra viktigt att tänka på att de vuxna i familjen mår bra.
Ja det där att bolla barnen mellan sig för att få egen tid är förödande för förhållandet.
Man träffas aldrig ordentligt och det blir hela tiden en källa till osämja.
Efter ett tag så finns risken att man inte träffas tillräckligt för att komma ihåg varför man lever tillsammans.

Därför så är kvällar inte riktigt bra.

Min sambo försökte att gå på danskurs för bådas vår skull.
Jag kan dansa och ville att han skulle dansa med mig.
Det gick sådär.
Han fick gå kursen 2 ggr för han var tvungen att vara borta så många gånger.
Det var 1 gång i veckan.

Jag röstar på nanny och att fixa hästarna ett par timmar under dagen. Så kan du spendera kvällen med pappan och barnen!

Jo det är nog det enda som blir bra i längden om man har hästar och barn.
Men det är ju ett helt annat sorts liv än vad den normala Svenska hästägaren har.
Det blir som när jag hade anställd.
Och hur många har råd med det?
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Jag har också två hästar, löste den ena genom att låta henne bli betäckt. Oavsett om hon är dräktig eller inte så står hon tills jag har tid att sätta igång henne. Till vintern skall jag göra ett nytt dräktighetstest och se, är hon dräktig så står hon i alla fall 2008 ut. Sen har jag valacken, avkomman till stoet. Han sätts igång och tränas nu, men jag har en kompis som hjälper mig med det. Jag rider inte själv eftersom jag har tre veckor kvar till babyboom.

Jag tycker det är VIKTIGT att man ger sig själv lite tid också, för att kunna bli en riktigt bra mamma. Om man bara är hemma så är risken alldeles för stor att man bryter ihop snabbare.

När bebisen är ute kommer jag och bebisen tillsammans åka till stallet minst tre dagar i veckan. Det är 7 mil dit men min kompis passar bebisen medans jag rider och sedan hjälps vi åt med det andra som skall göras (hon driver träningsstall) i den mån jag och bebisen hinner. Utöver det kommer pappan till min bebis få passa den 2 kvällar i veckan då jag SKALL åka och simma för att gå ner i vikt igen och SLIPPA operera mitt knä igen som just nu ligger i farozonen. Han arbetar som lokförare så man får ju försöka passa in dagarna efter hur han är hemma.

Nu har du två bebisar på gång, jag har bara en. Min mamma hälsar att livet är inte så mycket svårare med två, hon hade tre varav den äldsta var 2½ år när hon var 22 år..
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Om man bara är hemma så är risken alldeles för stor att man bryter ihop snabbare.

Snabbare?
Det verkar som att du tror att man alltid bryter ihop förr eller senare.
Så är det ju inte riktigt.

Det skall bli intressant att få rapport från hur det blev för dig sedan.
Man har så mycket ideér när man väntar första barnet.
Men de brukar bli svårt att hinna med dem sedan.
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Snabbare?
Det verkar som att du tror att man alltid bryter ihop förr eller senare.
Så är det ju inte riktigt.

Det skall bli intressant att få rapport från hur det blev för dig sedan.
Man har så mycket ideér när man väntar första barnet.
Men de brukar bli svårt att hinna med dem sedan.

Nej, förlåt.

Självklart menar jag inte att ALLA bryter ihop. Men om man bara är hemma och avsäger sig ALLA sina egna intressen, då är risken självklart större. Jag skulle aldrig avsäga mig mitt egna liv, jag inkluderar hellre barnet i mitt liv och tar med den på mina äventyr.

Rapport? Det räcker att jag rapporterar till min mamma, och mig veterligen är det inte du ;)
Jag har krav ställda på mig, sen om det är jag själv som satt dem är en annan sak. Jag måste göra det läkaren säger åt mig, en knäoperation skulle göra mig till en bra mycket sämre mamma än vad jag är när jag låter bebisen PAPPA ta sitt ansvar ;) Men på dig låter det som om att man inte skall låta pappan ta ansvaret utan snarare göra allt själv SAMT passa upp på pappan.
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Jag har en dotter på 3,5 månad. Hästen hinner jag med, men inte alla dagar i veckan. Jag har en medryttare 1 dag i veckan och så ska mamma ta ett par dagar nu när hästarna tas in från betet. Jag och sambon har delat upp veckokvällarna. Han får tre kvällar i veckan i stii garage, och jag får tre kvällar hos hästen. Vill jag åka till stallet när det är hans fria kväll får jag ta med dottern, men kan ju då inte rida. Det är enda nackdelen med att hon sover hela nätterna=) Hon sover bara korta stunder på dagen då=)
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Jo det är nog det enda som blir bra i längden om man har hästar och barn.
Men det är ju ett helt annat sorts liv än vad den normala Svenska hästägaren har.
Det blir som när jag hade anställd.
Och hur många har råd med det?

Men nu har vi ju ekonomin, och vi bor inte i Sverige.
Vi diskuterar val min situation har, inte den allmanne svenskens?

Jag har hastarna (hasten) pa fullskotsel, stallet ar fullt utrustat med uppvarmt fikarum, mikro, kyl/frys, toaletter etc, och jag hade inte precis tankt att bara lamna vagnen utanfor ridbanan medan jag rider....utan som jag tidigare sade sa ar vi ju 3 stycken i stallet som vantar barn ungefar samtidigt. Och da kan man val halla ett oga pa varandras ungar? Jag har redan forstatt att ridpassen maste bli bade flexibla och korta.... men hoppas anda att kunna fa till det nagra ganger varje vecka.

Jag kommer att vara hemma pa heltid minst 5 ar. Fattar fortfarande inte varfor det skulle vara sa fel att fa ett par timmar for mig sjalv nagra dagar i veckan, och halla igang den enda hobby jag har.

Det funkar ju uppenbarligen for vissa, och inte for andra. Tiden far utvisa hur det gar for mig!! :)
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Men nu har vi ju ekonomin, och vi bor inte i Sverige.
Vi diskuterar val min situation har, inte den allmanne svenskens?

Men du, du frågar dessa frågor på ett Svenskt furum fullt av Svenskar boende i Sverige.
Vilka referenser och erfarenheter tror du att vi har om inte just Svenska om hur det är att ha barn och häst i Sverige?

Hur mycket tid har man egentligen for hasteriet? Hinner man tavla nagon gang i manaden? Blir man hysteriskt sakerhetstankande (mao endast snalla pallar, inga unghastar o dyl?) eller fortsatter man ungefar som forut?


Och da kan man val halla ett oga pa varandras ungar?
Det behövs oftast mycket mera än att hålla ett öga.
3-4 barn i krypåldern behöver ett anpassat utrymme med roliga leksaker i om en person skall kunna passa dem på egen hand.
Du har 2 själv.
Det är definitivt redan händerna fulla för dig.
Hur skall du då kunna hålla reda på en eller 2 till?

Fattar fortfarande inte varfor det skulle vara sa fel att fa ett par timmar for mig sjalv nagra dagar i veckan, och halla igang den enda hobby jag har.
Jag har inte påstått att det är fel.
Utan bara att det kostar.
Och att det är dåligt att ta från den gemensamma tiden med familjen till det.

Jag har hållit med Ramona om att med Nanny på dagtid är en bra idé.
Varför läser du inte vad jag skriver och försöker att fårstå vad jag menar.
Jag har haft 3 barn och drivit eget stall samtidigt.
Det innebär att jag - faktiskt - är ganska så insatt i problematiken OCH att jag ju bevisligen klarade av att göra båda sakerna.

Jag försöker att peka på fallgroparna.
Vad som kan bli fel.

En annan sak.
Varför vill du alltid ha och göra något annat än just det som du har och gör?
Jag minns när du ville bli gravid till varje pris.
Då så var inte hästarna tillräcklit roliga i stället.

Försök att vara nöjd med stunden och vad du har i nuet.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Han får tre kvällar i veckan i stii garage, och jag får tre kvällar hos hästen.

Det klassiska bollandet alltså.
Det ligger en fara i det då man inte hinner med att träffas ordentligt.
Kommunikationen i förhållandet blir oerhört lidande av det.
Och när barnet börjar att prata så att men inte längre kan prata ostört med varandra när barnet är med och vaket.
Så blir det ett problem.
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Men på dig låter det som om att man inte skall låta pappan ta ansvaret utan snarare göra allt själv SAMT passa upp på pappan.

Nej inte alls så.
Men om man hamnar i bollningsfällan så får man problem efter ett tag.
Man måste hinna träffas också.

Vänd på steken.

Tänk dig att det är du som jobbar hela dagen.
Och när du kommer hem så får du inte träffa din partner utan du får fortsätta dagen med att sköta om barn.
För partnern skall vara ledig och göra "sina" saker.

Det kommer inte att dröja så länge tills att du känner dig som i ett fängelse och funderar på vad du skall ha en partner till.
Slutsatsen blir alldeles för ofta - till ingenting.

Man måste vara rädd om förhållandet också.
För att kunna vara det så måste man ha tid tillsammans.

Att du har ett medicinskt problem är ju något som måste tas hänsyn till.
Men meningen är väl att det skall lösas och då kommer ditt behov av att gå ner i vikt att vara över.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Ajdå, det blev många stavfel kvar i alla fall.
Så kan det gå när man blir störd av en familj á la "Hela Havet Stormar" bakom ryggen när inlägget skall rättas.
Jag har dyslexi och måste alltid rätta upp alla inlägg på stavfel och felaktiga tangenttryckningar innan jag postar dem.
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Tänk dig att det är du som jobbar hela dagen.
Och när du kommer hem så får du inte träffa din partner utan du får fortsätta dagen med att sköta om barn.
För partnern skall vara ledig och göra "sina" saker.

Det kommer inte att dröja så länge tills att du känner dig som i ett fängelse och funderar på vad du skall ha en partner till.
Slutsatsen blir alldeles för ofta - till ingenting.

Man måste vara rädd om förhållandet också.
För att kunna vara det så måste man ha tid tillsammans.

Jag har klippt bort en del, men här sätter du fingret på något viktigt.

Jag är helt på det klara med att alla behöver ett par timmar då och då, men att som en del dela upp alla veckans kvällar skulle jag inte stå ut med. Det verkar som om man aldrig ses då.

Mina vänner har löst det så att han går med ut till stallet, och är med där. Då får de tid tillsammans, och hon får rida/pyssla.
Då har iofs han "normala" arbetstider, och är hemma hyfsat tidigt.

Annars ser jag personligen ingen annan lösning än barnvakt, och då gärna på tider då partnern ändå jobbar. Då har man kvällarna tillsammas.

Att boka upp alla kvällar jämt skapar nog en enorm stress, skulle iaf göra det för mig.

Hellre då lösa det på dagtid, och slippa känna att man är stressad och måste hem innan partnern har slocknat framför tv:n.
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Det klassiska bollandet alltså.
Det ligger en fara i det då man inte hinner med att träffas ordentligt.
Kommunikationen i förhållandet blir oerhört lidande av det.
Och när barnet börjar att prata så att men inte längre kan prata ostört med varandra när barnet är med och vaket.
Så blir det ett problem.

Jag önskar jag hade haft mera förstånd och vett för 6-7 år sedan. Så att jag då redan hade förstått det som Inte_Ung i hela den här diskussionen pekar på. Jag förstod inte det. Vi "bollade barnet". Vi tappade varandra. Det blev problem. Problemen gick inte att lösa. Vi började bolla barnet vecka-vecka vilket ingen av oss hade kunnat drömma om att vi någonsin kunde vara i fara för att hamna i. Vi hamnade där trots allt och det är enkelriktat - finns ingen väg därifrån. Priset blev alltså för högt och det har inte varit värt det.
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Jag har hållit med Ramona
:eek::eek: *helt chockad* :eek::eek:
Trodde jag skulle ramla av stolen när jag läste inlägget. Det var länge sedan du höll med mej sist, på sistone har du ju gjort en grej av att argumentera emot mej vad jag än säger. ;)

Men ni ska vi inte ta den diskussionen i denna tråden!

Man måste vara rädd om förhållandet också.
För att kunna vara det så måste man ha tid tillsammans.
:bow:
Precis det jag menade, men du skrev det så mycket bättre än vad jag gjorde.
Man var ju tillsammans med sin partner innan man bestämde sej för att skaffa barnen. Ens partner ska vara lika viktig och inte VIKTIGARE efter att man har skaffat barnen. Det är ju då man får leva i den drömmen som man suktade efter medans man planerade allting!

Sunshine:
Om du inte vill ha en heltids nanny/barnflicka hemma, så ha en på deltid! Det finns många sätt att lösa era problem, men jag hade valt barnvakt någon gång under dagen så jag kunde göra de sakerna jag behövde göra.
Din man kommer dessutom att uppskatta att ni två kan få lite tid tillsammans efter att han jobbat och pendlat hela dagen, istället för som I_U säger känna sej fängslad och tvingad för att du ska bli glad.
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Man kan inte jämföra islandshästar på lösdrift med halvblod för träning och tävling i det här fallet.
Det är skillnad på att ställa ut en ensilagebal med traktor var 4de dag mot att fodra 4 ggr/dag och mocka.
Du och jag har hästarna hemma.
Det är behändigt och lättåtkomligt.

Jag kunde ta in hästen och göra den iordning.
Gå in och amma en slutskvätt.
Rida ett pass.
Amma en trösteskvätt.
Göra iordning hästen efter ridturen.
Det fungerar inte när man har restid till hästen.

Jag red dessutom på dagtid och hade anställd.
Visst kan man ha häst och rida.
Men det kostar liksom på alla de sätt.
Jag hade också medryttare som fick rida en häst.
Om den sedan passade barnet så att jag kunde rida en annan häst.



En förälder borta 3 em och en annan borta 3 em.
Familjeliv?

Man skall vara rädd om förhållandet också.
Och för det kan det ju vara bra att träffas ibland.

Hos oss funkar de iaf, jag är i stallet när jag vill, dock inte alla eftermiddagar i veckan, sambon som inte har intressen som tar lika mkt tid (eller faktiskt är lika viktiga då hans elbasar inte svälter ihjäl om han inte spelar den varje dag) & han har jobbet så han kan koppla ifrån hemmalivet.
Skulle båda föräldrarna dela exakt på tiden för intressen så, ja då kan det bli som du skriver.

Men vi anser ju båda att hästarna är viktigast då de är levande varelser så de kommer i första hand av alla fritidsintressen.
Har sambon spelningar i en annan del av landet så är han ju oftast borta från fre-sön eller mer & då är jag hemma, det gäller ju att samarbeta på den punkten.

Ja där kan jag hålla med dig, vi har hästarna hemma & det blir mkt lättare, bara springa ut snabbis om det behövs, men jag tycker inte att mammor ska behöva ge upp sitt hästande helt för att de får barn & inte har egen gård.
Hbl kan gå på lösdrift de oxå, man behöver inte motionera dem varje dag(de flesta tävlingsryttare jag känner gör det varannan dag tex), så finns alternaivet medryttare eller helservice att ta till när tiden inte räcker.

Jag menar inte att man ska göra allt för att komma ifrån sina barn men de flesta föräldrar behöver egen tid & avkoppling ibland.
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Hos oss funkar de iaf, jag är i stallet när jag vill,.

Jo det brukar fungera första året.
För att allt är nytt och spännande kanske.
Eller för att man inte kommer på något annat.
Men när barnen blir runt 2år sådär och inte ger en en lugn stund, så blir det annorlunda.
Det är den vanligaste tiden för förhållanden att krascha, när barnet är 2 år.

Bebisar som sover ganska så mycket och inte pratar öronen av en är tämligen enkla i sammanhanget.
Småbarnet är en annan och bökigare historia.

Det kommer utan vidare att fungera i alla fall första halvåret.
Sedan så blir barnet mera mobilt och allt så mycket trassligare.
Jag skötte alla mina hästar med första i barnvagn.
Det gick bra tills att hon ville röra på sig i stället för att sitta stilla.
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Man kan ju se det på ett annat sätt också.

Båda föräldrarna lägger ner sina intressen under småbarnstiden för att verkligen få tid, både för varandra och för barnet, och att kunna göra saker tillsammans. Hur roligt har man?

Jag skulle spy av leda att tillbringa så mycket tid tillsammans med både min man och mitt barn - ush säger jag bara. Jag behöver verkligen komma hemifrån utan både man och barn- och då är hästarna perfekt. Vårt förhållande hade inte blivit långvarigt utan våra fritidsintressen, som tur är resonerar vi likadant och vi får det att fungera.

Vi kör väl lite bollande med barnet och lite gemensamma aktiviteter - allt är lika viktigt.
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

...på sistone har du ju gjort en grej av att argumentera emot mej vad jag än säger.

Jag diskuterar och argumenterar alltid bara sakfrågan.
Om jag argumenterar emot dig så beror det på att vi är oense i sak.
Det är aldrig personligt.

Även om det säkert kan kännas så när man är oense med mig om många saker.
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 305
Senast: Huggorm
·
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
925
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Jag rakade titta pa Engelsons hundforar klader nar nagon har pa Buke namnde den jackan. Nu ar jag nog lite kar. Jag vill ha en lila...
Svar
6
· Visningar
732
Hundhälsa Skitungen Diva har slitit av en klo kapsel. Jag har ingen aning om hur det gick till. Jag ar ute och reser och jag rastade henne i...
Svar
6
· Visningar
1 803
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp