Bukefalos 28 år!

Ålderssynthet

Mynta2

Trådstartare
Nån mer än jag som är gammal ;) och tydligen drabbats av detta ? :(

Vad besvärligt måste jag säga. Jag som haft utmärkt syn hela livet....nu sitter man som mormor med boken snart en armlängds avstånd. Himla svårt att läsa liten, liten text på nåt...O_o

Måste man ha glasögon nu ? Vill jag inte ha..funkar linser ?:crazy:
 
Sv: Ålderssynthet

Vi är många, väldigt många, som drabbas av ålderssynthet.

När det började komma smygande, så skaffade jag mig läsglasögon av "clas ohlsson-kvalitet" som förvarades i ett hårt fodral, och så plockade jag fram glasögona när det behövdes.
Numera så behöver jag "läsglasögon" när jag ska göra allt möjligt där "se-på- nära-håll" är nödvändigt. Till vardags, i stallet t.ex., så hänger ett par glasögon av något bättre kvalitet, i ett senilsnöre runt halsen, oftast nerstoppade under tröjan. Dessa glasögon är noggrant utvalda för att sitta på ordentligt även när man böjer sig ner och håller på med hästens hovar t.ex.

Det finns "bifokala linser", och eftersom jag även är närsynt och använder linser (huga!) så har jag provat. För mig fungerade det inte något vidare. Min syn på långt håll, t.ex. när man kör bil eller tittar efter fåglar, blev märkbart försämrad, och det blev inte riktigt bra på nära håll heller.

Börja med glasögon. Leta reda på något som passar din smak på Apotek eller liknande där det är någorlunda bra optisk kvalitet på glasögona.
De glasögon som säljs superbilligt på stormarknader är ofta väldigt usla, så usla så att de blir repade av att bli putsade med en mjuk duk, om de inte hunnit gå sönder innan man ens behövt putsa...
Men iofs, ett par av de allra första billighetsglasögona jag köpte var förvånansvärt hållbara, jag har fortfarande kvar dem, de är undantagen som bekräftar regeln.
 
Senast ändrad:
Sv: Ålderssynthet

För den lilla nätta summan om 35-55 000:-! ;-)

Eller läste jag fel i prislistan?

Det lät bra först, men sen när man förstod att man kommer att få svårare att se på 60-70 cm's håll och att det blir optiska effekter (typ glorior runt ljuskällor) en ganska lång tid -innan hjärnan ställt in dig- efter operationen så tycker jag att glasögonalternativet är att föredra!

Jag är inte där. Än.
Men märker att jag tex. i affärer börjar att hålla varorna längre ifrån mig för att kunna läsa innehållsförteckningarna. :-)
 
Senast ändrad:
Sv: Ålderssynthet

Har drabbat mig med :( Perfekt syn hela livet och nu klarar jag mig inte utan läsglasögon framför datorn och läsning.

Det har gått fram och tillbaka under nåt år. Ibland sämre, ibland bättre och jag har då klarat mig utan läsglasögon. Sen "small det till" och nu ser jag inte ordentligt utan glasögonen på nära håll. Skit e det!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Upptäckte att min vuxna hund på snart 7 år tappat en tand! En framtand i underkäken (en av de mittersta). Kommer ringa veterinären på...
Svar
6
· Visningar
651
Senast: Takire
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
828
Senast: Rosett
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 342
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 259
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp