Aldrig för sent att börja träna?

katja

Trådstartare
Hej alla kloka bukare....behöver ha lite tips och råd hur jag ska komma dit jag vill med min hund och träning.

Jag har efter några år kommit på att jag är sugen på att träna (ev. tävla I framtiden) i agility.:)
Min hund (Parson Russell) är inte tränad för detta från början, men mitt intresse för denna sport blir bara större och större.
Nu till mitt lilla problem/dilemma, det är svårt att ha honom lös....pga:
1. andra hundar (speciellt gott luktande tikar)
2. Vilt (kaniner, fåglar m.m.) hög jaktdrift

Matte har helt enkelt mycket konkurrens, och jag är helt klart inte den roligaste i de situationerna.

Ska man köra agility så måste han ju kunna vara lös! :banghead:

Hur hade ni gjort för att komma dit ni vill?:confused:
Träna inkallning och lösträning, men hur....?
Behöver tips och övningsideer.
 
Det finns många trevliga lek- och inkallningskurser. Jag har en omplacering som med liknande problem och lekkursen stärkte verkligen våran relation och nu är vi ute och tävlar.
 
Tränar ni någonting annat för att stärka ert samarbete osv? Jag märker tex att mina salukis (snabba, självständiga jaktidioter) blivit lättare att ha lösa och lättare på agilityträning efter att jag börjat träna rallylydnad. Det är ju svårt att få till bra kontroll på hunden när den är långt bort om det inte ens fungerar när hunden är nära :)
 
Tränar ni någonting annat för att stärka ert samarbete osv? Jag märker tex att mina salukis (snabba, självständiga jaktidioter) blivit lättare att ha lösa och lättare på agilityträning efter att jag börjat träna rallylydnad. Det är ju svårt att få till bra kontroll på hunden när den är långt bort om det inte ens fungerar när hunden är nära :)
Är lite dåligt med sådana kurser I regionen där jag bor, tyvärr. Tror annars detta hade varit en kanonkurs för oss.
 
Tränar ni någonting annat för att stärka ert samarbete osv? Jag märker tex att mina salukis (snabba, självständiga jaktidioter) blivit lättare att ha lösa och lättare på agilityträning efter att jag börjat träna rallylydnad. Det är ju svårt att få till bra kontroll på hunden när den är långt bort om det inte ens fungerar när hunden är nära :)
Japp, vi tränar rallylydnad. Funkar kanon så länge kopplet finns, men skulle aldrig våga släppa honom lös på apellplanen.
 
Är lite dåligt med sådana kurser I regionen där jag bor, tyvärr. Tror annars detta hade varit en kanonkurs för oss.

Finns det absolut inga i området kan du kanske fundera på webbkurs? Lite krångligare och till viss del opersonligare än att gå irl, men å andra sidan fördelar som att instruktören verkligen kan ta sig tid att fokusera på varje deltagare plus att många gånger verkar de ha ett väldigt engagerat "klassrum" där deltagare diskuterar med varandra. (Då pratar jag om en där man själv filmar och lägger upp sina "läxor", inte en sådan där man bara får passiv tillgång till instruktionsfilmer.)

Har själv varit sugen på att gå bland annat Recallers, men slänger pengarna på annat hela tiden. :laugh:
 
Finns det absolut inga i området kan du kanske fundera på webbkurs? Lite krångligare och till viss del opersonligare än att gå irl, men å andra sidan fördelar som att instruktören verkligen kan ta sig tid att fokusera på varje deltagare plus att många gånger verkar de ha ett väldigt engagerat "klassrum" där deltagare diskuterar med varandra. (Då pratar jag om en där man själv filmar och lägger upp sina "läxor", inte en sådan där man bara får passiv tillgång till instruktionsfilmer.)

Har själv varit sugen på att gå bland annat Recallers, men slänger pengarna på annat hela tiden. :laugh:

Hm, online kurser har jag inte ens funderat på. PM gärna tips på bra kurser! :)
 
Klickerklok har en del onlinekurser. Jag har gått en och sambon en och det har varit bra men dyrt.

Du har inga kompisar med hundar ni kan börja träna med? Träna på att hunden ska ha kul med dig trots att det finns andra hundar i närheten. Belöna med gott godis/lek så fort hunden intresserar sig det minsta dig. I början kan du ju ha en lina fäst i hunden så han inte lyckas om han försöker springa fram till de andra. Om du inte känner några kan du träna någon stans där det vistas hundar men börja på ett bra avstånd och säkra med en lina.

Förhoppningsvis lär sig hunden att det lönar sig att intresserad sig för dig istället för de andra hundarna (som han absolut inte får hälsa på eller leka med). Bra att tänka på är att inte locka utan att vänta på att hunden väljer att intressera sig och då ge superbelöning. Sen om ni parallellt börjar agilityträningen och får hunden att tycka att det är riktigt kul så kommer det nog gå bra.

Gillar han kamplek? Många terriers älskar detta och det underlättar helt klart "lydnaden" när hunden lär sig att föraren har den åtråvärda leksaken när man tränar och blir mycket "lydigare" då.

Jag vet mer än en som kör agility med hundar (ofta terrriers) som knappats har 100 % lydnad på hunden men på agilityplanen så är det inga problem eftersom hunden tycker att det är så roligt. Sen när de leker med hunden i mål kopplar de den på en gång.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 041
Senast: giovanna
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 119
Övr. Hund Skulle gärna vilja ha tips för passivitetsövningar och självkontroll övningar till min Leonberger på 18 månader. Vet att vi borde ha...
Svar
13
· Visningar
1 301
Senast: Korekatten
·
Övr. Hund Först lite bakgrund till det hela innan jag kommer till min frågeställning (kan bli långt detta): Hundägarna i det här fallet är mina...
2
Svar
29
· Visningar
3 463
Senast: DizAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundhantering
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp