Aldrig mer bett!!

Sv: Aldrig mer bett!!

jag ska nog prova att rida på side pull men tror inte de funkar på min stora kille som är som en ångbåt.. men provar gärna. så om ni har några bra tips om hur man bäst provar och gör för övningar med ett stort halvblod på 173cm och 17år som gärna gör som han själv vill. så hör gärna av er PM:a gärna
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Till alla:

Sidepull, beroende hur den är utformad, är ingalunda "snällt" . Det ligger med verkan på nosryggen där det absolut inte finns några mjukdelar som tar emot kraften från nosremmen/repet. Det kräver en känslig hand! Rekommenderar då hellre en kapson (ridkapson).
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Oj, där ser man. Har ingen större erfarenhet av bettlöst annat än hackamore och ridning i grimman därför trodde jag att sidepull (som ser så snällt ut) var ett vänligt träns. Tror det är en vanlig föreställning att alla bettlösa huvudlag är snällare än de med bett...
Tack för att du informerade om detta! :D
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Till alla:

Sidepull, beroende hur den är utformad, är ingalunda "snällt" . Det ligger med verkan på nosryggen där det absolut inte finns några mjukdelar som tar emot kraften från nosremmen/repet. Det kräver en känslig hand! Rekommenderar då hellre en kapson (ridkapson).

Och var ligger och verkar en ridkapson??:confused:
 
Sv: Aldrig mer bett!!

jag hoppar min häst på hackamore oftast, men sen har jag bett på han i skogen. Jag har äntligen hittat ett bett han stormtrivs med. så fort jag kommer emd tränset numera stoppar han i huvudet & öppnar munnen. ( utan att jag mutat honom^^) Men jag anser att man ska använda det hästen trivs med. Vissa funkar utan bett, andra inte. Det gäller bara att hitta det hästen trivs med:)
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Till alla:

Sidepull, beroende hur den är utformad, är ingalunda "snällt" . Det ligger med verkan på nosryggen där det absolut inte finns några mjukdelar som tar emot kraften från nosremmen/repet. Det kräver en känslig hand! Rekommenderar då hellre en kapson (ridkapson).

jaså, enligt tandläkare Torbjörn Lundström som alla säkert känner till, är sidepull oerhört mycket mindre skarpt än bett i någon form, just för att det tar på flera delar av huvudet samtidigt, inte bara på ett ställe, och framför allt inte via munnen.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Min foderponny, Tage.Som är en connemara valack på 27 år.(han var 26 när jag hade honom) Red jag på lite allt möjligt.Oftast vanligt tredelat (vid dressyr o hoppning) men också hackamore o ett tag ett odelat pelham ( vid uteritt, han är väääldigt stark).Sista halvåret började jag rida med halsring när jag for ut barbacka, för att ha nånting att hålla i om nånting hände.Men sen började jag även använda den för att kontrollera honom på banan.Upptäckte att han mer än gärna bromsade upp lite om man tog tag i den, vilket han inte gjorde alltid annars :p
Han var väldigt hård i munnen o mycket ovillig i dressyren.Men med hjälp av sits o vikthjälper (o ibland fick jag använda halsringen som nödbroms, trots sin ålder är han väääldigt pigg o glad) så förändrades han mycket.Han gjorde jättefina halvhalter o jag var mycket mer avslappnad.Var något roligare att rida dressyr på honom också när man hade bett.
Så det var kul.Hade varit intressant att se vilken skillnad det gjort om jag fått fortsätta :)
 
Sv: Aldrig mer bett!!

jaså, enligt tandläkare Torbjörn Lundström som alla säkert känner till, är sidepull oerhört mycket mindre skarpt än bett i någon form, just för att det tar på flera delar av huvudet samtidigt, inte bara på ett ställe, och framför allt inte via munnen.

Jag har pratat med nämnda person och han var helt på det klara med att då nosryggen inte har några som helst mjukdelar är sidepull klart värre i fel händer. Har personligen sett vad som händer när man försöker rida "på tygeln" med sidepull och det blir inte bra. Det finns bettlösa träns som verkar på ett större plan än sidepull, men sidepull är inte snällt.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Oj, där ser man. Har ingen större erfarenhet av bettlöst annat än hackamore och ridning i grimman därför trodde jag att sidepull (som ser så snällt ut) var ett vänligt träns. Tror det är en vanlig föreställning att alla bettlösa huvudlag är snällare än de med bett...
Tack för att du informerade om detta! :D

Det finns bettlösa träns som fördelar trycket mer än vad sidepull gör.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Till alla:

Sidepull, beroende hur den är utformad, är ingalunda "snällt" . Det ligger med verkan på nosryggen där det absolut inte finns några mjukdelar som tar emot kraften från nosremmen/repet. Det kräver en känslig hand! Rekommenderar då hellre en kapson (ridkapson).

Citerar mig själv och förtydligar...beroende på hur den är utformad!!!!!
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Jag tycker helt klart att bettlöst är bäst då bettet är ett tvångredskap i stortsett. Självklart så trivs inte alla hästar på bettlöst men jag tycker ju att om man har en häst som trivs med det ska man självklart använda det. Jag har själv börjat pröva rida med repgrimma på min men hon är ganska stark så jag ska prova om sidepull funkar bättre. Men en häst som går fint/duktigt bettlöst är en mycket lydigare och gladare häst då det inte blir samma tvång som med ett bett=)

Med ett varmblod som jag hade förut stack jag ut i skogen med enbart en vanlig grimma och grimskaftet i ena handen och det tycker jag var helt otroligt :P asså då menar jag inte att jag var duktig på någe sätt men asså att man kan sticka ut och galoppera på en tokpigg gammal travare med enbart grimma tycker jag är fantastiskt av hästen=D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Aldrig mer bett!!

Jag har pratat med nämnda person och han var helt på det klara med att då nosryggen inte har några som helst mjukdelar är sidepull klart värre i fel händer. Har personligen sett vad som händer när man försöker rida "på tygeln" med sidepull och det blir inte bra. Det finns bettlösa träns som verkar på ett större plan än sidepull, men sidepull är inte snällt.

Men ALLT är ju värre i fel händer. Jag har pratat med Thorbjörn och aldrig att han skulle anse att ett sidepull orsakar värre skador i fel händer än ett bett i fel händer.

dessutom så är väl just definitionen på ett sidepull att det är skapat på ett visst sätt? är de skapade på andra sätt så heter de inte sidepull.

jag ser ö.h.t inte hur ett sidepull skulle vara så skarpt jämfört med ett hackamore tex. du har ingen metall platta över nosryggen och trycket kan därmed omöjligt bli så fokuserat enbart på nosdelen. ett sidepull tar jämnare över huvudet, inte bara nosen, utan även nacke och sidor av huvudet.

ang. att "rida på tygeln" så är man nog inte redo för vare sig bett eller bettlöst om man tror att på tygeln orsakas av handens styrka och verkan.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Jag tycker helt klart att bettlöst är bäst då bettet är ett tvångredskap i stortsett. Självklart så trivs inte alla hästar på bettlöst men jag tycker ju att om man har en häst som trivs med det ska man självklart använda det. Jag har själv börjat pröva rida med repgrimma på min men hon är ganska stark så jag ska prova om sidepull funkar bättre. Men en häst som går fint/duktigt bettlöst är en mycket lydigare och gladare häst då det inte blir samma tvång som med ett bett=)

skitsnack. Det är ryttarens färdigheter som ryttare och hur avvägd denna är i sina hjälper och sin hand, och hur den kommunicerar med hästen hjälpmässigt som avgör. Jag tycker det är tragiskt att så många okunniga ryttare börjar rida runt på bettlöst för att de tror att det funkar bättre, istället för att inse att problemet sitter hos dem, och istället jobba på att bli en bättre ryttare och jobba på sitt handproblem!
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Men ALLT är ju värre i fel händer. Jag har pratat med Thorbjörn och aldrig att han skulle anse att ett sidepull orsakar värre skador i fel händer än ett bett i fel händer.

dessutom så är väl just definitionen på ett sidepull att det är skapat på ett visst sätt? är de skapade på andra sätt så heter de inte sidepull.

jag ser ö.h.t inte hur ett sidepull skulle vara så skarpt jämfört med ett hackamore tex. du har ingen metall platta över nosryggen och trycket kan därmed omöjligt bli så fokuserat enbart på nosdelen. ett sidepull tar jämnare över huvudet, inte bara nosen, utan även nacke och sidor av huvudet.

ang. att "rida på tygeln" så är man nog inte redo för vare sig bett eller bettlöst om man tror att på tygeln orsakas av handens styrka och verkan.

Då folk som regel vill vara snälla mot hästen och tar till sidepull, utan att vara på det klara med att vid ett jämt tygeltag (båda lika mycket) verkar sidepull rakt och enkomt på nosryggen. Där finns finns enbart hud och ben = tryck på ett ställe. Finns inget som helst som fördelar trycket eller tar emot ett för hårt tygeltag. Varningen är på sin plats för jag har sett för många skador på nosryggar. Sitter dessutom ryttaren med mycket rörliga händer skapas en friktion = brännskador.

Det var TL själv som påpekade dessa problem under en utbildning jag gick på. Helt klart är det fortfarande ryttaren som ska lära sig hantera sina händer. Där är vi ju överens.

Det kan te sig som "mindre" skador jämfört med vad som sker i en hästmun vid felanpassat bett/hårda händer men likväl är det inte "snällare". Folk måste lära sig vad deras händer gör...går inte att kringgå det.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Jag tycker helt klart att bettlöst är bäst då bettet är ett tvångredskap i stortsett. Självklart så trivs inte alla hästar på bettlöst men jag tycker ju att om man har en häst som trivs med det ska man självklart använda det. Jag har själv börjat pröva rida med repgrimma på min men hon är ganska stark så jag ska prova om sidepull funkar bättre. Men en häst som går fint/duktigt bettlöst är en mycket lydigare och gladare häst då det inte blir samma tvång som med ett bett=)

Med ett varmblod som jag hade förut stack jag ut i skogen med enbart en vanlig grimma och grimskaftet i ena handen och det tycker jag var helt otroligt :P asså då menar jag inte att jag var duktig på någe sätt men asså att man kan sticka ut och galoppera på en tokpigg gammal travare med enbart grimma tycker jag är fantastiskt av hästen=D
Din häst bör utbildas i att lyssna och förstå vad du som ryttare vill samt motivera den till att vilja. Upplever du hästen som stark har du inte hästen med dig och du bör börja där istället för att hänga på den allsköns prylar. Min dotter roade sig med att galoppera på min förra häst, också det en varmblodstravare, i en sliten lädergrimma. Han var lydig och följsam då han utbildats och stoppade på röstkommando. Han tävlades i western (med stång) och gick lika bra på det som utan bett.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Det kan te sig som "mindre" skador jämfört med vad som sker i en hästmun vid felanpassat bett/hårda händer men likväl är det inte "snällare". Folk måste lära sig vad deras händer gör...går inte att kringgå det.

Jag tror vi är överrens i grunden faktiskt, skulle bara vilja modifiera din ursprungs kommentar ang. sidepull att det som sagt, är skaderisk på det i en oerfaren okoordinerad hand - precis som det är med bett, varken mer eller mindre. Med en koordinerad hand blir ett sidepull definitivt mjukare än ett bett, beroende givetvis på varför du använder det och vilken typ av arbete. Thorbjörn rekommenderar det som omväxling till bett, om man tex ska ut och "mulla" lite i skogen och vill omväxla inverkan och ge munnen paus från bett. Jag tror faktiskt ingen rekommenderar regelrätt dressyrarbete på bettlöst rent allmänt, därför att signalerna som sagt helt enkelt blir för diffusa och svårtolkade för hästen.

KL
tycker det är synd att sidepull och bettlöst främst förespråkas av okunniga ryttare som sagt, som ser det som ett bättre fungerande redskap helt enkelt för att de själva inte är utvecklade nog i sin egen hjälpgivning för att kunna hantera ett bett så som det ska hanteras. signalerna från en sån orutinerad hand blir dessutom mycket mer diffusa och svårtolkade för hästen om det tar med tryck runt hela huvudet - hjälpen blir därmed diffusare och kan man då inte tala tydligt blir det än mer förvirrande och slitsamt för hästen än via ett bett. Om det används fel som sagt.
 
Nu blev jag plötsligt hemskt nyfiken på att blåsa liv i den här urgamla tråden igen.
Själv har jag sedan trådstarten börjat använda bett igen och tyckt att det känts rätt ok, och därefter har jag slutat igen och är sedan ett par år säker på att jag aldrig mer vill stoppa ett bett i en hästs mun.

Är särskilt nyfiken på diskussionen om huruvida en häst kan gå i ”korrekt form” utan
huvudlag eller inte (självklart kan den det :angel:)...

Har dock inte läst igenom hela tråden och tänker minsann inte stå för allt jag skrivit. :D
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 852
Senast: villhöver
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 177
Senast: Sirap
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 748
Senast: Snurrfian
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 752
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp