Aldrig mer bett!!

Sv: Aldrig mer bett!!

hej! Jag är inte speciellt insatt med hur det är att rida utan bett men borde det inte blir svårare att hålla kvar kontrollen om man har en häst som gärna kör ner huvudet när man rider?? jag menar inte att man ska rycka och dra i bettet för att förhindra det beteendet.. men borde det inte bli svårt om man rider med hackamore lr liknande?
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Jag bytte från bett till hackamore och fick en betydligt mer avslappnad häst då hacket verkar som repgrimman som är vårt kommunikationsredskap ifrån marken. Dock kan jag tänka mig att gå tillbaka till bett när hon kommit längre i utbildningen och jag tränat upp min balans. :)

och min häst är precis tvärtom. Funkar utmärkt i repgrimma från marken, men hackamore ridmässigt blir för skarpt för honom. Bett däremot funkar utmärkt och är mildare på honom än hackamoret är.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Förklara gärna enligt fysiska lagar hur det är möjligt att den inte är på bogarna vid ngt tillfälle alls här? : )

att hästen väljer formen själv? vad vill du säga med det? Hästar väljer sällan den form som de fysiskt sätt mår bäst av att ridas och belastas i. Vare sig det är western eller klassisk dressyr. Skulle faktumet att hästen väljer den formen vara ändamålsenligt för den menar du? skojigt.....


Först och främst skrev jag faktiskt inte att ingen av hästarna aldrig vid något tillfälle var "på bogarna", låter mer som att du letar "misstag" från mig.:crazy:

Vad jag ville visa med filmen var att vad som "visuellt" sett kan se ut som att "hästen är på bogarna" inte med automatik betyder att den rent "fysiskt" är det.....och detta framgår väl ganska tydligt av filmen, det skulle vara ganska svårt för dessa hästar att utföra de röresler de faktiskt gör om dom vore "på bogarna" (=framtung, =för mycket vikt på framdelen) rent fysiskt?

Med "att hästen väljer formen själv" menar jag faktiskt det jag skriver. Nu utgår jag ifrån att hästen är "anatomiskt byggd" för ändamålet, vilket dessa hästar på filmen är, vilket naturligtvis underlättar och att dom är väl förberreda (väl grundridna).

Och jaa, det är ändamålsenligt (av betydelse) även för hästen att hålla den form som innebär att den kan hålla ett djur skilt från flocken och hela tiden vara redo att följa med dess minsta nyck.

Min egen häst har t ex förbättrat sin vändningsteknik otroligt tack vare "kosse-träning". Det är faktiskt så enkelt som att när hästen "får en mening" med rörelsen blir den också mycket mer benägen att utföra den samt att själv finna den bästa formen som den kan uppnå utifrån sina fysiska förutsättningar. Det ligger mycket mer psykologi än teknik i hästträning av detta slag.:idea:
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Först och främst skrev jag faktiskt inte att ingen av hästarna aldrig vid något tillfälle var "på bogarna", låter mer som att du letar "misstag" från mig.:crazy:

det gjorde du väl visst det? du skrev:

.
bara för att visa hur extremt annorlunda detta med "god form" kan se ut......så trots att "bogarna" stundtals befinner sig endast decimetrar från backen går hästarna defenitivt inte på bogarna[/B.



Med "att hästen väljer formen själv" menar jag faktiskt det jag skriver. Nu utgår jag ifrån att hästen är "anatomiskt byggd" för ändamålet, vilket dessa hästar på filmen är, vilket naturligtvis underlättar och att dom är väl förberreda (väl grundridna).

Och jaa, det är ändamålsenligt (av betydelse) även för hästen att hålla den form som innebär att den kan hålla ett djur skilt från flocken och hela tiden vara redo att följa med dess minsta nyck.

Ja det är ändamålsenligt för det hästen måste utföra - handlingsmässigt och under ryttare. Betyder inte att det för den skull är anatomiskt NYTTIGT och tjänande för hästens kropp att välja denna formen, det är en stor skillnad!

Min egen häst har t ex förbättrat sin vändningsteknik otroligt tack vare "kosse-träning". Det är faktiskt så enkelt som att när hästen "får en mening" med rörelsen blir den också mycket mer benägen att utföra den samt att själv finna den bästa formen som den kan uppnå utifrån sina fysiska förutsättningar. Det ligger mycket mer psykologi än teknik i hästträning av detta slag.:idea:



att det ligger psykologi i det hela och att hästen utför det, är en sak. att det är fysiologiskt nyttigt för den en helt annan.

kuriosa: har bott i USA i 11 år och ridit många westernhästar. Jag måste säga att de var otroligt bättre ridna än något jag sett i svensk western träning.... här i sverige rids de väldigt mycket på bogarna jämfört med hur de hästar jag red i USA reds. en vesäntlig och för mig mkt intressant iaktagelse och erfarenhet.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Förklara gärna enligt fysiska lagar hur det är möjligt att den inte är på bogarna vid ngt tillfälle alls här?
Tycker du verkligen att det är detta jag skriver här??
så trots att "bogarna" stundtals befinner sig endast decimetrar från backen går hästarna defenitivt inte på bogarna
I så fall läser du in mer i texten än jag ens tänkte när jag skrev den.:confused::confused:

att det ligger psykologi i det hela och att hästen utför det, är en sak. att det är fysiologiskt nyttigt för den en helt annan.

Förstår inte riktigt vart du vill komma med detta, det är ju inte "fysiologiskt nyttigt" för hästen att bära ryttare över huvudtaget, ändå är det väl det vi alla på detta forum håller på med, ber våra hästar att bära omkring på oss? Att den är väl grundriden och har dom anatomiska förutsättningrna innan den förväntas utföra "svåra" rörelser, som på filmen, är ju en förutsättning, annars skulle den aldrig bli en bra Cuttinghäst och defenitivt inte varit med på filmen.

Vad gäller dina erfarenheter av westernridning i Sverige/USA så kan jag bara säga till Westernsveriges försvar.

I USA är Quartern den vanligaste och absolut största hästrasen och den är känd för sin stora "naturliga ridbarhet", i synnerhet vad gäller "westerninriktad" ridteknik. I Sverige är denna ras inte särskilt stor och dom flesta som rider "western" i Sverige rider på våra inhemska raser.

Dessutom är "westernridning" i USA det "traditonella" sättet att rida och skola hästar på, i Sverige ska både hästar och människor skolas om. I det perspektivet blir det lite orättvist att jämföra tycker jag och att dessutom säga att "här i Sverige rids det väldigt mycket på bogarna" eller att "jag tycker att 99% av alla westernhästar går på bogarna" tyder på fördomar och/eller okunskap.

Själv avstår jag från att fälla "dåliga kommentarer" om en ridform jag själv inte håller på med, av respekt för dem som faktiskt "kan rida", oavsett disciplin och även om dom inte rider/tränar på exakt samma sätt som mig.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Tycker du verkligen att det är detta jag skriver här?? I så fall läser du in mer i texten än jag ens tänkte när jag skrev den.:confused::confused:

Ja jag ser inte annat? det står ju vad det står?

Förstår inte riktigt vart du vill komma med detta, det är ju inte "fysiologiskt nyttigt" för hästen att bära ryttare över huvudtaget, ändå är det väl det vi alla på detta forum håller på med, ber våra hästar att bära omkring på oss? Att den är väl grundriden och har dom anatomiska förutsättningrna innan den förväntas utföra "svåra" rörelser, som på filmen, är ju en förutsättning, annars skulle den aldrig bli en bra Cuttinghäst och defenitivt inte varit med på filmen.

du missar helt vad jag skriver. Nej, det är inte fysiologiskt nyttigt för någon häst att bära ryttare, de är inte byggda för det. Därför är det desto viktigare att hästens form, anpassas under ryttare så att det blir så fysiologiskt vänligt för den som möjligt. Att vikten flyttas till bakdelen för att kompensera ryttarens framvikt osv.
det är fortfarande inte samma sak som det du skriver att observera att hästen väljer formen själv. Hästen väljer INTE själv den form som är mest ergonomiskt fördelaktig för den under ryttare! Det är där skillnaden ligger.

Hästen på filmen har en form som kommer av det arbete den ombedes utföra. Det är inte ekvivalent med ergonomiskt vänligt för den skull.


Vad gäller dina erfarenheter av westernridning i Sverige/USA så kan jag bara säga till Westernsveriges försvar.

I USA är Quartern den vanligaste och absolut största hästrasen och den är känd för sin stora "naturliga ridbarhet", i synnerhet vad gäller "westerninriktad" ridteknik. I Sverige är denna ras inte särskilt stor och dom flesta som rider "western" i Sverige rider på våra inhemska raser.

Jag tycker nog att quarter ryttarna i sverige rider precis som övriga svenska ryttare som rider western - på bogarna : )

Dessutom är "westernridning" i USA det "traditonella" sättet att rida och skola hästar på, i Sverige ska både hästar och människor skolas om. I det perspektivet blir det lite orättvist att jämföra tycker jag och att dessutom säga att "här i Sverige rids det väldigt mycket på bogarna" eller att "jag tycker att 99% av alla westernhästar går på bogarna" tyder på fördomar och/eller okunskap.

Vaddå skolas om? Tror du att alla amerikaner är födda på hästryggen? :D

Ja det är mina erfarenheter av att ha bott på bägge ställen och ridit på bägge ställen.


Själv avstår jag från att fälla "dåliga kommentarer" om en ridform jag själv inte håller på med, av respekt för dem som faktiskt "kan rida", oavsett disciplin och även om dom inte rider/tränar på exakt samma sätt som mig.

du har dock en hel del åsikter utan att ha erfarenhet av westernridning eller hur? ;)
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Du tycker alltså seriöst att alla quarterryttare rider på bogarna? :crazy:

Konstigt då att de flesta jag träffat lever länge och är friska i stort sett hela livet.
Snacka om att dra alla över samma kam :crazy:
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Hästen på filmen har en form som kommer av det arbete den ombedes utföra. Det är inte ekvivalent med ergonomiskt vänligt för den skull.

Nej fast skrev jag det då? Jag skrev bara att den "väljer den formen själv", med tanke på vissa "okunniga" som annars kan tro att elaka cowboys tvingar ner sina hästar i denna position.

Jag tycker nog att quarter ryttarna i sverige rider precis som övriga svenska ryttare som rider western - på bogarna : )

Och det här tycker jag var riktigt lågt.......säger mer om den som uttalar sig...

Vaddå skolas om? Tror du att alla amerikaner är födda på hästryggen?

Här motsäger du ju dig själv, att "skolas om" betyder just att man har ridit på annat sätt tidigare. Att lära sig något som man aldrig har gjort tidigare går dubbelt så snabbt som att "lära om", muskelminnet du vet.:angel:

Sedan rider och tränar jag enligt en "filosofi", USA inspirerad. Westernridning är ett stort begrepp och kan betyda olika saker för olika människor. Men filosofin är en filosofi som kännetecknas av ödmjukhet och respekt inför hästens och människors förmågor och brister. Sedan "älskar" jag att "rida med boskap". Snabba vändningar och stops och en engagerad häst får man på köpet.:idea:
 
Sv: Aldrig mer bett!!

*delvis knapplån*

Jag har ett fyraårigt arabsto som aldrig någonsin har blivit riden med bett. Hon har haft bett i munnen vid några enstaka tillfällen men avskytt det. Jag får hemskt ofta höra att det är så fantastiskt att jag kan rida henne UTAN bett men då brukar jag svara att det ju är det enda hon vet om så det vore mer fantastiskt om jag kunde rida henne MED bett. Folk verkar ha den tron att ett bett är hårdare och att ett piggt och spralligt litet arabsto borde vara nästintill omöjlig att kontrollera UTAN ett bett i munnen. När det är helt tvärtom. Jag rider henne med sidepull och hon är hur mjuk som helst och lyssnar vid minsta tygeltag.

Jag känner stora krav på mig från omgivningen att lära henne bli riden med bett. Fick t.o.m nobben från en tränare som inte ville träna oss om jag inte lärde min häst att bli riden med bett. Så nu övar vi lite smått med ett tredelat smalt tränsbett men usch, jag har verkligen ingen motivation och jag tror pållen min märker av det. :)
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Jag känner stora krav på mig från omgivningen att lära henne bli riden med bett. Fick t.o.m nobben från en tränare som inte ville träna oss om jag inte lärde min häst att bli riden med bett. Så nu övar vi lite smått med ett tredelat smalt tränsbett men usch, jag har verkligen ingen motivation och jag tror pållen min märker av det. :)


Jag förstår ditt dilemma, rider själv "bettlöst", fast med am hackamore (bosal och/eller repgrimma) men har, under en period, lärt min häst förstå bettets signaler enbart för att han ska kunna bli riden av någon annan som "måste ha bett", utifall jag måste sälja honom eller om jag skulle bli allvarligt sjuk. Kunskapen om "bettlöst ridande" är tyvärr inte särskilt stor och det är många som tror att det inte går att rida utan bett.

Tänk som så att du gör din häst en tjänst om du lär honom förstå bettets signaler också, om utifall något skulle hända dig, och eftersom du redan har en god kommunikation med din häst så kommer hans erfarenhet av bett endast vara positiva. Sedan detta med tränaren tycker jag låter illa, själv har jag förmånen att ha tränare som "har kunskap" inom detta område, ridmässigt är det ju egentligen ingen större skillnad för man rider ju inte med bettet/huvudlaget.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Ingen häst tar frivilligt in bettet i munnen, alla hästar skulle må bättre utan bettet...

Oj! Då är min häst egentligen ingen häst då, för han tar alltid bettet själv:eek:
Han gör det säkert eftersom att han hatar det så mycket:rofl:
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Jag bytte från bett till hackamore och fick en betydligt mer avslappnad häst då hacket verkar som repgrimman som är vårt kommunikationsredskap ifrån marken. Dock kan jag tänka mig att gå tillbaka till bett när hon kommit längre i utbildningen och jag tränat upp min balans. :)

En repgrimma och ett hackamore inverkar inte på samma vis, alls.:crazy:
 
Sv: Aldrig mer bett!!

ang westernridning så var det lite av ett skräckexempel på framsidan av tidningen, en tjej som gjorde en sliding stop på sin häst, red på stång, drog stenhårt i tyglarna och hästen gapade som f*n. jag hade skämts som jag vet inte vad om det vore jag som red. och det här var en tjej som skulle rida em!! :crazy:

så nej, western är inte på ett vidare högt nivå här tyvärr....

till ursprungsfrågan; jag kan rida min häst med en 5 cm bred extra mjukt paddad nosgrimma, och det är inga problem att rida ut, rida skolor, galoppera osv. blir lite lägre i formen annars är det precis som att rida med bett.

det säger lite om hur känslig hästen faktisk är runt nosen! så att kalla hack för ett milt och bra alternativ till bett är rent skitsnack! kedja båda över och under nosen och lååånga skänklar som ger kraftig hävstångseffekt. hack är en jättestark "betsling", inte alls milt! även repgrimman med sin hårdhet och smala anläggningsyta är skarp.

det är bra att rida bettlöst, men då får man se till att välja ett ur hästens synpunkt bra alternativ!!
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Du tycker alltså seriöst att alla quarterryttare rider på bogarna? :crazy:

Konstigt då att de flesta jag träffat lever länge och är friska i stort sett hela livet.
Snacka om att dra alla över samma kam :crazy:

Jag tycker att svensk westernridning rent generellt skiljer sig i kvalitet mot den amerikanska westernridningen - ja - absolut!

detsamma tycker jag om "vanlig dressyr ridning", och det är jag inte ensam om, självaste elit tränar kåren håller med mig, särskilt internationella elit tränare, just ang. svensk ridning, där man rider väldigt mycket med handen och sämre med sätet. Svenska ryttare, rent allmänt, ur internationellt perspektiv, rider mycket med handen och har oeffektiva säten i relation till handen.

Känns det bättre nu när du kanske förstår att det inte är just western som du behöver hänga upp dig på att jag kritiserar? :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Aldrig mer bett!!

till ursprungsfrågan; jag kan rida min häst med en 5 cm bred extra mjukt paddad nosgrimma, och det är inga problem att rida ut, rida skolor, galoppera osv. blir lite lägre i formen annars är det precis som att rida med bett.

det säger lite om hur känslig hästen faktisk är runt nosen! så att kalla hack för ett milt och bra alternativ till bett är rent skitsnack! kedja båda över och under nosen och lååånga skänklar som ger kraftig hävstångseffekt. hack är en jättestark "betsling", inte alls milt! även repgrimman med sin hårdhet och smala anläggningsyta är skarp.

vanlig nosgrimma eller sidepull är bättre, i fråga om mildhet.

det är bra att rida bettlöst, men då får man se till att välja ett ur hästens synpunkt bra alternativ!!

Håller helt med!
Min häst funkar inte heller på hackamore, blir för skarpt och han blir som en ostkrok, oavsett om man rider med enhandsfattning och inte rör tygeln knappt. Trycket på nosen verkar mycket skarpt på honom. Bett däremot trivs han väldigt bra med, mjuk och harmonisk med lätt kontakt till handen.
Jag upplever hacken med korta skänklar, sk. ponny hack, som väldigt skarpt det också, för nosdelen är väldigt hård och kraftig, och skänklarna blir väldigt kraftiga även om de är korta, dvs trycket över nosen blir hårt och stumt.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Och det här tycker jag var riktigt lågt.......säger mer om den som uttalar sig...

Här motsäger du ju dig själv, att "skolas om" betyder just att man har ridit på annat sätt tidigare. Att lära sig något som man aldrig har gjort tidigare går dubbelt så snabbt som att "lära om", muskelminnet du vet.:angel:

så varför skulle amerikaner som rider western men inte ridit alls tidigare, rida bättre än svenska ryttare som heller inte ridit alls menar du? är det nationaliteten i generna som gör det? : ) Och alla amerikaner som RIDER, rider inte western, så ja - de behöver isåfall skola om sig precis som en svensk ryttare som övergår till western : )
 
Sv: Aldrig mer bett!!

så varför skulle amerikaner som rider western men inte ridit alls tidigare, rida bättre än svenska ryttare som heller inte ridit alls menar du? är det nationaliteten i generna som gör det? : ) Och alla amerikaner som RIDER, rider inte western, så ja - de behöver isåfall skola om sig precis som en svensk ryttare som övergår till western : )

Det är DU som har dragit upp liknelsen med amerikaner, jag försöker bara belysa att det finns vissa, rätt påtagliga, skillnader och förutsättningar mellan svenska och amerikanska westernryttare. Westernridning är en amerikansk kultur, deras historia, inte konstigt att dom också är bättre på det än oss då. Dom har ju flera hundra års försprång. Jag förstår inte VARFÖR du måste argumentera om det??
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Jag tycker att svensk westernridning rent generellt skiljer sig i kvalitet mot den amerikanska westernridningen - ja - absolut!

detsamma tycker jag om "vanlig dressyr ridning", och det är jag inte ensam om, självaste elit tränar kåren håller med mig, särskilt internationella elit tränare, just ang. svensk ridning, där man rider väldigt mycket med handen och sämre med sätet. Svenska ryttare, rent allmänt, ur internationellt perspektiv, rider mycket med handen och har oeffektiva säten i relation till handen.

Känns det bättre nu när du kanske förstår att det inte är just western som du behöver hänga upp dig på att jag kritiserar? :angel:

Det här håller jag också helt med om, det är bl a därför som det ÄR svårare för en svensk "engelskridande" ryttare att skola om sig till bl a western.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Men boskapsridningen kommer ju från europa (eller igentligen asien om vi ska vara petig) ursprungligen.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Alla hans hästen är grundutbildade på bett.
Men ja, precis som du säger, han har funnit ett annourlunda sätt att senare träna sina hästa i den Höga Skolan Haute Ecole på, men om man inte läser bara det som står på engelska på hans hemsida eller vad som alltid sägs i filmerna utan börjar läsa mer vad det står på ryska etc. så kan man läsa klart och tydligt att han har använt och fortfarande använder bett.

ex. varför tror ni han har en damn, vad heter dom nu igen... två pålar som man avänder inom spanska ridskolan för att träna hästarna i piaff och liknande mellan? Ni vet nog vad jag menar i alla fall.

Han har dom inte där för att det är snyggt om ni tror det..

Dock vet jag inte allt om Nevzorov och hurvida han tränar sina hästar men han nämner att han är emot bett och tävling av häst, men ändå så har han utfört det själv. Och använder fortfarande bett ibland.

Men skillnanden mellan han och många frispråkiga ungdommar som försöker efterlikna hans arbete är att dom inte har någon som helst koll på vilka muskler Nevzorov tränar upp på sina hästar, hur han gör det eller liknande. Så att kunna få ett liknande resultat kräver enorm kunskap kring hästen skelett, muskler och uppbyggnad. Vilket många saknar.

Monna

Alexander Nevzorov andvänder inte ens bett ibland, utan inte alls!
Du säger först att han andvänder bett men sedan nämner du att du inte vet så mycket om hur han gör?
Jag kan säga att jag iaf vet, så på det här ämnet så är det nog bäst att inte tjata emot.
Hela NHE går ut på att visa att man inte behöver bett och andra bestraffningsmedel för att försöka få en bra kommunikation.
Ett exempel är hans häst Persht, som var påväg till slakten så vild han var. Han tålde inte bett, inte något av människans tvångmedel.
Så hur kan han då rida denna häst med träns? eller ens med bett?

Dessutom behöver alla hästar byggas upp på rätt sätt, få rätt mat och rätt hantering.. Tycker du inte så?
Kolla upp saker innan du ska börja babbla på. :angel:

Monna Monna, tss.....
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 881
Senast: villhöver
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 027
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 068
Senast: Snurrfian
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 761
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp