Aldrig mer bett!!

Sv: Aldrig mer bett!!

Hela NHE går ut på att visa att man inte behöver bett och andra bestraffningsmedel för att försöka få en bra kommunikation.

Sen när är bett ett bestraffningsmedel?

Dessutom behöver alla hästar byggas upp på rätt sätt, få rätt mat och rätt hantering.. Tycker du inte så?

Finns nog inte så många som motsätter sig detta, men vad har det med ämnet att göra?

Kolla upp saker innan du ska börja babbla på. :angel:

Det tipset tycker jag att du ska utnyttja även för egen del ;)
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Sen när är bett ett bestraffningsmedel?



Finns nog inte så många som motsätter sig detta, men vad har det med ämnet att göra?



Det tipset tycker jag att du ska utnyttja även för egen del ;)

Bättre kunde jag inte sagt det själv ;)
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Hoppar in här mitt i en diskussinon ;)

Kan man inte rida sin häst bra på bett ska man inte börja med bettlöst bara för det. Det tycker jag visar en stor brist på kunskap samt ett dåligt sätt att slippa undan på.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Testade utan större anledning att rida med repgrimma på araben (som tävlar högre klasser dressyr) och det funkade väl.. Men han gick väl inte i någon jättebra form, trots att när man rider med bett håller tyglarna som sytrådar och bara rider med sitsen och skänklarna.. Men visst funkar, men kommer INTE överge bettet ;)
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Hoppar in här mitt i en diskussinon ;)

Kan man inte rida sin häst bra på bett ska man inte börja med bettlöst bara för det. Det tycker jag visar en stor brist på kunskap samt ett dåligt sätt att slippa undan på.

Brist på kunskap?? Slippa undan , vadå?
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Okej..

Jag anser att alla hästar ska kunna ridas med ett bett i munnen. Eller rättare sagt.. alla ryttare bör kunna rida och hantera ett bett ;)

När någon säger "min häst tycker inte om bett".. eller "min häst kan inte ridas med bett" så skulle jag gissa att det till 99% beror på bristande kompetens hos ryttaren. Alternativt att hästens tänder inte är skötta, eller att bettet inte är ordentligt tillpassat och anpassat efter hästens mun. Allt detta är ju också indirekt ett fel hos ryttaren.

När jag red ponny så tyckte jag en period att min ponny inte kunde ridas på bett. Hon stoppade i hoppningen då. När jag bytte till bettlöst så hoppade hon som aldrig förr! Min slutsats blev således att hon inte gillade bettet. Detta trodde jag rätt länge, innan en tränare lite snällt påpekade att ponnyn inte gillade min hand över hindret. Jag var helt enkelt inte nog följsam!

Jag tycker att alla ryttare ska kunna hantera ett bett på ett bra sätt. Om man sedan väljer bettlöst eller blank stång osv. det är ett val som alla gör. Men valet ska inte bottna i okunskap och inkompetens.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Okej..

Jag anser att alla hästar ska kunna ridas med ett bett i munnen. Eller rättare sagt.. alla ryttare bör kunna rida och hantera ett bett ;)

När någon säger "min häst tycker inte om bett".. eller "min häst kan inte ridas med bett" så skulle jag gissa att det till 99% beror på bristande kompetens hos ryttaren. Alternativt att hästens tänder inte är skötta, eller att bettet inte är ordentligt tillpassat och anpassat efter hästens mun. Allt detta är ju också indirekt ett fel hos ryttaren.

När jag red ponny så tyckte jag en period att min ponny inte kunde ridas på bett. Hon stoppade i hoppningen då. När jag bytte till bettlöst så hoppade hon som aldrig förr! Min slutsats blev således att hon inte gillade bettet. Detta trodde jag rätt länge, innan en tränare lite snällt påpekade att ponnyn inte gillade min hand över hindret. Jag var helt enkelt inte nog följsam!

Jag tycker att alla ryttare ska kunna hantera ett bett på ett bra sätt. Om man sedan väljer bettlöst eller blank stång osv. det är ett val som alla gör. Men valet ska inte bottna i okunskap och inkompetens.

Håller HELT med om detta.:bow:
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Okej. Roligt att du har åsikter om bett. Men att prata om en helhet som du inte vet allt om tycker jag är fel! Många hästar passar bra med bett precis som att många hästar inte gör det.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Jag syftade på att när man skriver att hästen går mycket sämre med bett tycker jag i själva verket att det är ryttaren som går sämre på bett.
Att byta till sidepull mfl. bara för att hästen inte gör sdom du vill tycket jag är ren lathet och det vosar stor brist på kunskap och tålamod. Alltså en lätt sak att slippa undan med.

Sen är det klart att det kan vara mer avancerat att rida med bettlöst, MEN klarar man inte ett vanligt bett ska man inte ge sig på det tycker jag.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Okej..

Jag anser att alla hästar ska kunna ridas med ett bett i munnen. Eller rättare sagt.. alla ryttare bör kunna rida och hantera ett bett ;)

När någon säger "min häst tycker inte om bett".. eller "min häst kan inte ridas med bett" så skulle jag gissa att det till 99% beror på bristande kompetens hos ryttaren. Alternativt att hästens tänder inte är skötta, eller att bettet inte är ordentligt tillpassat och anpassat efter hästens mun. Allt detta är ju också indirekt ett fel hos ryttaren.

När jag red ponny så tyckte jag en period att min ponny inte kunde ridas på bett. Hon stoppade i hoppningen då. När jag bytte till bettlöst så hoppade hon som aldrig förr! Min slutsats blev således att hon inte gillade bettet. Detta trodde jag rätt länge, innan en tränare lite snällt påpekade att ponnyn inte gillade min hand över hindret. Jag var helt enkelt inte nog följsam!

Jag tycker att alla ryttare ska kunna hantera ett bett på ett bra sätt. Om man sedan väljer bettlöst eller blank stång osv. det är ett val som alla gör. Men valet ska inte bottna i okunskap och inkompetens.

:bow::bow:
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Hur många är det som klarar att rida på bett? Rida bra alltså? Jag ser en del som inte borde få komma i närheten av bett.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Hur många är det som klarar att rida på bett? Rida bra alltså? Jag ser en del som inte borde få komma i närheten av bett.


Dessa borde väl inte få rida över huvudtaget isådanafall, enligt ditt resonemang? Klart att en dåligt timad ryttare åsamkar hästen skada, även utan bett? Men det är ännu farligare att tex. sätta ett hackamore i händerna på en sån ryttare. Rent krasst.

Det handlar om handen som håller i tygeln!
Jag ser ett bett som ett hjälpmedel som jag försöker lära mig att bemästra. Visst kan jag rida min häst i grimma och visst skulle grimman dämpa mina tygeltag och jag skulle i och med detta ta en rejäl genväg runt problemet. Men jag ser det som en utmaning att kunna förfina min hand och utvecklas så pass som ryttare att jag klarar av att hantera bettet på rätt sätt!

Och sen förstår jag inte riktigt. Jag tror att det är få som med vilje skadar sin häst. Men träning ger färdighet.
Har du ridit som en stjärna från födseln? :confused:

Det viktigaste tror jag är ÖDMJUKHET. Ödmjukhet inför sig själv, inför hästen och förmågan att TA KRITIK och göra något bra av det!
Att bara raljera att "bett är plågeri".. "andra kan inte rida".. "den och den kan inte..." främjar inte någons personliga utveckling, antagligen inte din heller!!
 
Senast ändrad:
Sv: Aldrig mer bett!!

nej precis, det är inte många som gör det. Och därför är det idiotiskt att börja med bettlöst när man inte ens kan rida med bett.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Nej precis, det är inte många som gör det. Och därför är det idiotiskt att börja med bettlöst när man inte ens kan rida med bett.

Men, om man nu är så inkompetent att det är direkt obehagligt för hästen med bett är det inte bättre att rida på bettlöst såsom sidepull/liknande (inte hackamore!) tills man fått en stadig hand och bättre balans till exempel?
 
Sv: Aldrig mer bett!!

:bow::bow:

Det är mkt mer avslöjande att rida med bett. Kan man inte det- får man ta lektioner där tränaren säger vad som är fel.

det är väldigt lätt att skylla på att hästen inte GÅR att ridas på bett.:rofl:

Den promillen har problem med dålig munstatus eller mkt dåliga erfarenheter.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

När någon säger "min häst tycker inte om bett".. eller "min häst kan inte ridas med bett" så skulle jag gissa att det till 99% beror på bristande kompetens hos ryttaren. Alternativt att hästens tänder inte är skötta, eller att bettet inte är ordentligt tillpassat och anpassat efter hästens mun. Allt detta är ju också indirekt ett fel hos ryttaren.

det är väldigt lätt att skylla på att hästen inte GÅR att ridas på bett.:rofl:
Jag håller med er! :bow:
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Då kanske man bör tänka på att skaffa en tränare istället.

Fattar inte riktigt hur du kan resonera så...
Du menar att om man är direkt nybörjare och knappt kan svänga hästn ska man börja med sidepull mfl?

Säg att man har dålig balans. Okej, det är problem som de flesta ryttare har i början. Vad lär sidepull m.fl hjälpa till med balansen?

Då tycker jag istället man ska leta efter en stadigare häst som du kan sitta på, hålla sig till en gångart som balansen tillåter. Då lär det knappast bli obehagligt för hästen, eller?
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Då kanske man bör tänka på att skaffa en tränare istället.

Fattar inte riktigt hur du kan resonera så...
Du menar att om man är direkt nybörjare och knappt kan svänga hästn ska man börja med sidepull mfl?

Ja det var så jag tänkte.

Säg att man har dålig balans. Okej, det är problem som de flesta ryttare har i början. Vad lär sidepull m.fl hjälpa till med balansen?

Då tycker jag istället man ska leta efter en stadigare häst som du kan sitta på, hålla sig till en gångart som balansen tillåter. Då lär det knappast bli obehagligt för hästen, eller?

Själva sidepullen hjälper ju inte ryttaren med balansen, men den skonar hästen mun ifall en osäker ryttare skulle få för sig att ta tag i tyglarna för att hålla sin balans, eller bara har en ostadig hand som stör hästen.

Jämför med tex spanska ridskolan där jag har för mig att de blivande ryttarna longeras i ett år tills sitsen är hundraprocentig innan de ens får några tyglar i handen?

Jag kan inte heller uttala mig om denna "stadigare hästen" man då skulle köpa sig, eller rida på. Om man redan har en häst som man älskar byter man ju inte bort den i en handsvändning, utan det var då jag tänkte att man kanske för hästens skull kunde rida med ngt snällare bettlöst tills man övat upp sin balans och hand på hästryggen (med hjälp av tränare också, givetvis?!) och klarar av ett bett.

Jag tycker inte det är självklart att hästar ska ridas på bett, tror inte det är den enda sanningen. Min medryttarhäst och alla andra hästar jag rider, rider jag oftast på bett, jag har ingenting emot bett så länge det passar hästen såklart.
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 826
Senast: villhöver
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 300
Senast: Snurrfian
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 744
Senast: Mia_R
·
Dressyr Jag har nu vid två tillfällen blivit tillsagd att jag måste sluta låta händerna följa med upp när jag rider lätt, då detta stör hästen...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 379
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp