Alfrida - stormen

Inatt har det blåst rejält hemma. Helt öppet där jag bor så en plåt från grannen kom i vår trädgård och landade framför bilarna och kilade fast sig på lastpallen med tegelpannor. Inget annat som flyttat sig hemma hos oss.
Vi har alla sovit oroligt även hunden som var tvungen att gå ut 2 ggr.

Bor utanför Lidköping/Skara

Blåser rejält här i Skara så jag känner ju inte direkt för att ut och köra truck och flytta på grejer som man säger så.
 
10 mil söder om Örebro har det blåst så att huset knakat och plåttaket dunkat. Det var så väldigt skönt när det, helt plötsligt, blev tyst och nästan stilla utanför. Tog inte lång tid att somna då.

Spanade in MarineTraffic och flera passagerarkryssningar är mitt ute på Ålands hav. Kan inte vara jättefestligt.
Viking Line ställde ju in sina Ålandsavgångar (från Kapellskär). Borde fler ha gjort.
 
Hos mig i stockholm blåste det rejält i natt, har knappt sovit. De urusla icke täta fönstrena tjöt som en hel vargflock. Katten tyckte det var väldigt roligt och växlade mellan att ligga under täcket och värma sig och fara runt som en tok och titta på flygande grenar.

Tror jag sov mellan 2-3 i natt men väcktes av en vindby som plockade upp precis all snö från backen och alla grenar så det såg ut som att världen var ett stort mjölkakvarium med grenar i. :eek:
Inte var det roligt att kollektivtrafika till jobbet heller, det var länge sedan jag var så genomfrusen och jag väntar just nu på att mina tår ska tina, trots trippla strumpor och tjocka vinterkängor. :arghh:
 
10 mil söder om Örebro har det blåst så att huset knakat och plåttaket dunkat. Det var så väldigt skönt när det, helt plötsligt, blev tyst och nästan stilla utanför. Tog inte lång tid att somna då.


Viking Line ställde ju in sina Ålandsavgångar (från Kapellskär). Borde fler ha gjort.
Dom ställde in pga att det var en svår hamn att lägga till i när det blåste mycket. Inte på grund av "blåst vid färd".
 
Fy f-n vilken natt det varit! Jag som normalt sett inte alls har problem att sova, sov kanske i 3 h (optimistiskt räknat!). Vi bor högre än omgivningen, och här uppmättes det 24 m/s som mest i byarna. :nailbiting:
Dock har vi lyckats klara oss från strömavbrott, märkligt nog! :eek: :up:
 
Vi har strömavbrott i stallet så varken lyse eller vatten funkar... Och blankis utanför. Hästarna får stå inne idag för det flyger grenar och grejer.

Vi hjälps åt med vatten till hästarna och att ge lite lagom mycket mat under dagen. Själv ska jag dit under em och försöka släppa ut dem en timme när det lugnat ner sig lite. Och så får jag rida i kväll i stället för lektion på dagen som var planen.
 
Vovven bestämde sig för att bli magsjuk mitt i natten så var ute under den värsta tiden, herre jäklar alltså! Höll på att knappt komma in i porten igen för det var sådan motvind.
Nu verkar stormen ha avtagit en del här strax utanför Södermalm men blåser gör det fortfarande. Vovvens mage har också lugnat ned sig tack och lov.
 
Hos mig försvann strömmen i natt och är fortfarande inte tillbaka.
Vi har egen vattenrening som också lagt av.
Tur jag inte sov hemma i natt. Stannar nog på jobbet ett tag till.
 
Jag var utanför Kristianstad igår och i byarna runtomkring var det mycket strömavbrott. Jag fick vara ficklamspsassistent när syster skulle mocka i strömlöst stall. När jag körde hem till Malmö på eftermiddagen låg det ett träd över ena filen på E22 på ett ställe, men den mötande trafiken som var blockerad skötte passagen runt trädet bra.
 
Verkar inte ha blåst så mycket här, Östergötland.
Däremot har det blåst ner en hel del träd längs våra banor och först efter att vi kört på ett gäng valde trafikverket att stänga för syning. Bra där, de är amnars snabba att ställa in oss vid minsta vindpust 😒
 
Nordöst om Uppsala. Vi har strömavbrott sedan i natt. Blåste uppemot 28 m/s när det var som värst. Fallna träd ligger kors och tvärs över många vägar, som tur är verkar det finnas många rådiga personer med motorsåg :up:
 
Här i närheten av Nyköping har det blåst jättemycket. Vår lilla väg från stugan hade inte klarat sig från nedfallna träd så det var bara att vända och hämta motorsågen, och snart blir det till att sätta sig i arbete. Sedan är det meningen att vi ska bila till Stockholm, men räknar med att det går bra så fort vi kommer ut på stora vägarna :) Räknar med att det kommer ta tid dock.
 
Bor på gränsen mellan Östergötlands län och Kalmar län. Här har det tagit i och blåst rejält under natten men vi har inga fallna träd som vi ser nu i alla fall. Igår morse stod Svevia och sågade upp ett träd som fallit över vägen och staketet till hästhagen. Det verkar än så länge vara "det värsta" med stormen just här.
 
Bor i Danmark. Som tågpendlare över Storebælt var jag tacksam över att min inre latmask igår övertygade mig om att ta en extra semesterdag idag, eftersom mitt vanliga tåg var med i en olycka i morse orsakad av stormen - med 6 döda och många skadade :cry:.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Söndag natt hamnade jag på sjukhus pga allergisk chock. Fick komma hem efter medicin och några timmar på observation. Igår kväll kom en...
Svar
18
· Visningar
879
Senast: lil-sis
·
Tjatter Jag försöker undvika hemleverans (och är därför inte van vid hur det funkar) men nu har jag beställt en så pass stor sak att det inte...
Svar
4
· Visningar
364
Senast: Silver Girl
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 676
Mat Jag hittade idag ett buskage fullt med stora jättefina slånbär. Plockade en hel gryta och tänker göra sloe gin till julen. Men nu ska de...
Svar
5
· Visningar
467
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp