Alfrida - stormen

Bor i Danmark. Som tågpendlare över Storebælt var jag tacksam över att min inre latmask igår övertygade mig om att ta en extra semesterdag idag, eftersom mitt vanliga tåg var med i en olycka i morse orsakad av stormen - med 6 döda och många skadade :cry:.

[Gilla] syftade förstås på den inre latmasken och att det ibland är bra att bejaka den. Angående olyckan och stormen finns det verkligen inget att gilla, bara hemskt. :cry:
 
Ingen aning om detta är stormrelaterat egentligen, men det var en lite bisarr syn i mataffären idag. Hela frukt- och grönsaksavdelningen var i princip helt tom..... Det jag tänker är att det kanske beror på någon kedjereaktion av försenade leveranser pga stormen, men jag vet inte. Har dock aldrig sett det på det viset..... :confused:
 
Ingen aning om detta är stormrelaterat egentligen, men det var en lite bisarr syn i mataffären idag. Hela frukt- och grönsaksavdelningen var i princip helt tom..... Det jag tänker är att det kanske beror på någon kedjereaktion av försenade leveranser pga stormen, men jag vet inte. Har dock aldrig sett det på det viset..... :confused:

Kan vara en kombination av det plus nyår. Jag handlade vid 10-tiden på en rätt stor butik på nyårsafton och då såg det lika dant ut.
 
Inga skador här. Lite träd som gått och några soptunnor som rymt. Annars var nog det värsta att alla grannens löv ligger på vår uteplats.
 
I sommarhuset låg det grenar över hela gården imorses. Men mycket av det har legat där sedan vi kom natten mellan 31 dec och 1 jan, vinden har avtagit nu på dagen igen också. Inget har skadats här (än) och inga fler träd har blåst ner inatt :)

Just nu är jag i stan, men på väg tillbaka till sommarhuset, här blåser det 6° m/s (jag tycker det är iskallt och blåser jättemycket) och är 0°, det står dock att det känns som -7°. Jag tror faktiskt att vi är rätt skonade från stormen här, i alla fall när jag läser och jämför med andras upplevelser...
 
Vi hamnade nog utanför stormen för här blev inte mer än att lite "skräp" blåste runt och lite grenar/kvistar hamnade på backen. I natt var det väldigt lugnt och under dagen nästan vindstilla och soligt/ Lilla Edet, Västra Götaland.
 
Södra Roslagen.
Strömmen gick i natt. Ligger en gran överelledningen i tomtgränsens (grannens träd!). Bidrar kanske till att hela närområdet är strömlöst. Ingen prognos, vi är inte precis ensamma, Ellevio har 4000 strömlösa abbonenter i Stockholms län. Deras hemsida är inte uppdaterad sedan i morse när de skrev att det var för farligt för reparatörerna att gå ut i Stockholms län men att de hoppades att de flesta skulle få tillbaka strömen idag. Känns sådär tillförlitligt ....
Tyckte inte att det blåste så mycket i gårkväll och under dagen har det varit ganska lungt mellan mer och mer sällsamma vindbyar. Funderade ett tag på att åka till kontoret eftersom det är lite svårjobbat hemifrån. Men blev en ledig dag istället. Bra med tanke på att det ligger träd över Roslagsbanan.
 
Uppdatering.
Visade sig vara mycket värre än jag trodde. Maken kom hem från jobbet och berättade att han inte riktigt kände igen sig. Gick ut en vända och såg att ett antal stora granar har fallit, som genom ett under verkar alla boningshus ha klarat sig utan i a f större skador, men inte helt lätt att se då det ligger stora granar för. Eftersom det blåst från "fel" håll (dvs rakt norrifrån istället för från sydväst) har de stora träden fallit som käglor. Fantastiskt nog så har flera träd lagt sig längs med en liten väg, och därmed inte träffat husen. De som fallit mot hus har landat alldeles intill. Vår tomt ligger i en södersluttning, och har därför klarat sig overkligt bra. När man går runt och ser hur det ser ut hos grannarna ...
Prognosen för att få elen tillbaka har flyttats till 22, vilket känns mer trovärdigt. Men det bygger säkert på att de lyckas koppla bort oss från de delar av nätet som dragits ner. Hittills har ingen synsts till från elverket här i närheten.
Från andra delar av kommunen kommer rapporter om nedfallna träd som förstört tak och flera bilar. Ett under att ingen kommit till skada!
 
Sov över i vårt fritidshus i Roslagen och har inte sovit mycket i natt. Imorse räknade vi till minst 10 fallna träd på tomten, varav två lutade mot hus.
Ingen ström eller mobilnät. Huset har både kamin och vedspis i köket så vi kunde fixa ersättning åt dottern + kaffe åt oss.
Vi åkte tillbaka till stan när det kändes som de hunnit röja undan tillräckligt. Mina föräldrar blev kvar och fick hjälp av arborister att ta ner de värsta träden. Mobilnätet är tillbaka men inte strömmen.
 
Höll på att krocka med ett träd på vägen till jobbet. Hade precis mött en bil och när jag slog på helljuset fick jag se det. Tur i oturen var vägbanan torr och fin, samt det var ”bara” två trädtoppar som stack ut lite i vägbanan. Hann knappt tänka och vejde snabbt förbi.

Låg även fler avsågade träd längs vägen och vägarna var fyllda med bös från träd och annat som blåst iväg.

Ryckte lite när jag sedan körde lastbilen, men inte så farligt. Har åkt vante efter dörrar när vinden fått tag på dom.

På ett företag hade en hel port in till ett lager blåst av och hängde på trekvart.

Hände även en trädrrlaterad olycka där enligt uppgift en personbil ska ha kört in i ett träd och sen krockat med en buss.

Räddningstjänsten har haft fullt upp här med att rensa träd. En lastbil uppe i Jönköpingstrakterna fick ett träd framför sig och sedan ett träd över lastbilen, ingen skades.

Verkar ändå varit en rätt aktiv storm åtminstone här omkring.
 
denna gången har Blekinge klarat sig lindrigt undan, inte värre blåst än vad som brukar vara någon gång i månaden men Stena ställde in Polenfärjorna igår kväll och idag
Men däremot är det högvatten så en del skador pga det har det blivit istället
Tur man bor 77 möh :)
Soptunnorna låg i en hög
 
Traktens pizzerior (de med ström) hade full fart idag. Årets bästa dagar två dagar i rad, tur att några är glada. Nu tror de att flera delar av kommunen behöver vänta i ett par dygn på ström. Berörda (hoppas att vi inte hör till dem!) är mindre glada ... Håller en frys igång med hjälp av bilbatteri, men den största frysen fungerade det inte på.
 
Efter 20 timmar fick vi tillbaka elen :) Skönt. Tack vare kaminen har det varit varmt och skönt hela dagen, men det blir ändå lite besvärligt utan el.
 
Mina föräldrar har varit utan el sen 23 igår och än finns ingen prognos om när den ska komma tillbaka....
 
Bor i norra Värmland. Blåste rätt duktigt igår kväll. Kanoten vi har på tomten har vält ner från stubbarna den stod på, grenar överallt i olika storlekar. Såg en ikeapåse flyga omkring i grannskapet. Slog och knakade i huset. Lite läskigt men sova kunde jag ändå. Räddningstjänsten hade dock fullt upp med nedfallna träd under natten.
 
Södra Roslagen.
Precis som @mamman skrev (vi kanske bor pås amma ort?) så har vi haft kaos. Varken jag, gubben eller barnen har kunnat sova ordentligt förra natten. Det blåste så man trodde hela huset skulle fara iväg. Mitt i natten så skramlade det så mycket så sambon gick ut och tog in våra soptunnor i carporten - de hade rullat iväg ut på gatan och vält. Eftersom vi skulle haft sopdag idag så var alla soptunnor ute och de flesta hade vält och rullat iväg åt alla håll. Låg sopor lite här och var typ. Något dunkade och lät på taket hela natten.

När vi gick upp på morgonen så såg vi att två vindskivor dragits loss från taket och ett tredje hängde på trekvart. Huvan över skorsten hade lossnat på ena sidan och det var nog den som slog och dunkade hela natten.

Halva kommunen har varit strömlöst sedan i natt och på många ställen har de fortfarande inte fått tillbaka elen. Vi har dock haft el här hemma hela tiden. Stallet var dock strömlöst. Det var intressant att mocka med pannlampa...

Många har fått träd över både hus och bilar :( Roslagsbanan inställd hela dagen p.g.a nedfallna träd över spåret och många vägar har haft framkomlighetsproblem p.g.a nedfallna träd.
 
Bor utanför Örebro och det blåste en hel del här, vi var lite oroliga att plåtskjulet skulle fara iväg men det gick bra. Var förvånad att soptunnorna inte välte, men de fick nog lite skydd av bilen. Vi klarade oss med att det bara lät väldigt mycket i hela huset
 
Nu blåser det ju inte längre men här vid havet i norra Roslagen hade vi 35 i byarna. 40 ute på öarna.
Det har rasat otroligt mycket träd. Hästarna har skogshage men inga större träd hade ramlat hos dem. Däremot på andra sidan staketet. En fet rotvälta hade dragit med sig en stor del av stängslet och gigantiska tallar och granar ligger som plockepinn i vissa skogsbackar.
Vi var utan ström i 15 timmar.
 
På Gotland har det gått ut ett VMA, pga att mobiltelefonin inte fungerar som den ska. Är man i behov av att kontakta 112 ska man bege sig till närmsta brandstation (alla ska tydligen vara bemannade).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Söndag natt hamnade jag på sjukhus pga allergisk chock. Fick komma hem efter medicin och några timmar på observation. Igår kväll kom en...
Svar
18
· Visningar
871
Senast: lil-sis
·
Tjatter Jag försöker undvika hemleverans (och är därför inte van vid hur det funkar) men nu har jag beställt en så pass stor sak att det inte...
Svar
4
· Visningar
336
Senast: Silver Girl
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 196
Mat Jag hittade idag ett buskage fullt med stora jättefina slånbär. Plockade en hel gryta och tänker göra sloe gin till julen. Men nu ska de...
Svar
5
· Visningar
464
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp