Alfrida - stormen

Otroligt nog blev det inte strömlöst så det måste ju betyda att alla träd som kunde träffa ledningarna blåst ner och sågats upp nu. Hade elen gått har jag ju egen ström för åtminstonde 2 månaders kontinuerlig drift och lagrinsbeständig blankdiesel i tankarna. Allt ligger kvar där det ska och blåste inte värre än en vanlig liten nästan-storm.
 
Södra Roslagen.
Precis som @mamman skrev (vi kanske bor pås amma ort?) så har vi haft kaos. Varken jag, gubben eller barnen har kunnat sova ordentligt förra natten. Det blåste så man trodde hela huset skulle fara iväg. Mitt i natten så skramlade det så mycket så sambon gick ut och tog in våra soptunnor i carporten - de hade rullat iväg ut på gatan och vält. Eftersom vi skulle haft sopdag idag så var alla soptunnor ute och de flesta hade vält och rullat iväg åt alla håll. Låg sopor lite här och var typ. Något dunkade och lät på taket hela natten.

När vi gick upp på morgonen så såg vi att två vindskivor dragits loss från taket och ett tredje hängde på trekvart. Huvan över skorsten hade lossnat på ena sidan och det var nog den som slog och dunkade hela natten.

Halva kommunen har varit strömlöst sedan i natt och på många ställen har de fortfarande inte fått tillbaka elen. Vi har dock haft el här hemma hela tiden. Stallet var dock strömlöst. Det var intressant att mocka med pannlampa...

Många har fått träd över både hus och bilar :( Roslagsbanan inställd hela dagen p.g.a nedfallna träd över spåret och många vägar har haft framkomlighetsproblem p.g.a nedfallna träd.
Låter som vi kan bo i närheten av varandra. Har fortfarande ingen aning om när vi får tillbaka strömmen. Att det har börjat snöa ökar nog inte chansen till att snart få den tillbaka.
I Ica-butik i närheten som var strömlös i morse lyfte personalen ut maten i kylan för att inget skulle förfaras. När de fick igång elen så gick de ut på FB med att de bjöd på kaffe och att man kan hämta vatten och ladda telefonen :love:. Brist på vatten är ju det som är svårast i ett strömavbrott om man bor på landet. En del kom t o m dit och hämtade vatten till hästarna. Av reaktionerna på FB att döma så verkar det ha varit ganska trevligt där :).
 
Låter som vi kan bo i närheten av varandra. Har fortfarande ingen aning om när vi får tillbaka strömmen. Att det har börjat snöa ökar nog inte chansen till att snart få den tillbaka.
I Ica-butik i närheten som var strömlös i morse lyfte personalen ut maten i kylan för att inget skulle förfaras. När de fick igång elen så gick de ut på FB med att de bjöd på kaffe och att man kan hämta vatten och ladda telefonen :love:. Brist på vatten är ju det som är svårast i ett strömavbrott om man bor på landet. En del kom t o m dit och hämtade vatten till hästarna. Av reaktionerna på FB att döma så verkar det ha varit ganska trevligt där :).
Gissar att det är samma Ica som min mamma och stallet har i närheten men där kom strömmen tillbaka redan vid strax före 12. :)
 
Otroligt nog blev det inte strömlöst så det måste ju betyda att alla träd som kunde träffa ledningarna blåst ner och sågats upp nu. Hade elen gått har jag ju egen ström för åtminstonde 2 månaders kontinuerlig drift och lagrinsbeständig blankdiesel i tankarna. Allt ligger kvar där det ska och blåste inte värre än en vanlig liten nästan-storm.
Här i trakterna blåste det visserligen rejält, men jag tror att det som orsakat problemen inte är vindstyrkan i sig utan att det blåste från fel håll mot vad träden är vana vid. Från sydväst är det ju även mer "rensat" genom åren från träd som inte står stadigt. Nu har stora gamla träd fallit som plockepinn. Själv bor jag i en "ficka" på en södersluttning och blev inte varse hur illa det var förrän jag gick iväg. Bara 50-75 meter bort så känner man knappt igen sig.
 
Gissar att det är samma Ica som min mamma och stallet har i närheten men där kom strömmen tillbaka redan vid strax före 12. :)
Jo de öppnade någon gång mitt på dagen om jag förstod det hela rätt. Landsbygen runtikring har det fortfarande mörkt, och även delar av samhället om jag förått det hela rätt.
 
Jo de öppnade någon gång mitt på dagen om jag förstod det hela rätt. Landsbygen runtikring har det fortfarande mörkt, och även delar av samhället om jag förått det hela rätt.
Jag var lite otydlig, jag menade att Angarn fick tillbaka strömmen vid 12, Ica har jag inte stenkoll på. :)
 
Jag var lite otydlig, jag menade att Angarn fick tillbaka strömmen vid 12, Ica har jag inte stenkoll på. :)
Lyckliga de! Angarn ligger efter stora vägen där de grävde ner elledningen häromåret. Ny prognos för resten av kommunens strömlösa (över 2000 abonnenter) är kl 14 i morgon ....
 
Hoppas att det inte blir som efter Gudrun. Vi var utan ström i 17 dagar då. Men det fanns de som var utan i flera veckor....... :crazy:
 
Då är @mamman vid samma ICA som vi passerar på väg till stallet. Hästarna gick ut vid 12 och in vid 16 igen. Ellevios kundinformation är ju inte mkt att hurra för. Det står 2:47 på deras webb https://www.ellevio.se/privat/avbrottsinformation/stromavbrott/ men det tror jag inte på. Men i morgon kan hästarna vara ute i a f, då stormen blåst över så då blir det till att se efter så vattnet inte fryser bara...

Var såg ni infon om att strömmen kommer i morgon på dagen?
 
Låter som vi kan bo i närheten av varandra. Har fortfarande ingen aning om när vi får tillbaka strömmen. Att det har börjat snöa ökar nog inte chansen till att snart få den tillbaka.
I Ica-butik i närheten som var strömlös i morse lyfte personalen ut maten i kylan för att inget skulle förfaras. När de fick igång elen så gick de ut på FB med att de bjöd på kaffe och att man kan hämta vatten och ladda telefonen :love:. Brist på vatten är ju det som är svårast i ett strömavbrott om man bor på landet. En del kom t o m dit och hämtade vatten till hästarna. Av reaktionerna på FB att döma så verkar det ha varit ganska trevligt där :).

Tror dock du bor i grannkommunen nu när jag läste att ni har Ellevio. Vi har E.on :)

Nu är det någon snökanon som satt fart är ute så nu lär det väl bi ännu mer problem. Avundas inte de som ska åka till jobbet imorgon bitti.
 
Här i trakterna blåste det visserligen rejält, men jag tror att det som orsakat problemen inte är vindstyrkan i sig utan att det blåste från fel håll mot vad träden är vana vid. Från sydväst är det ju även mer "rensat" genom åren från träd som inte står stadigt. Nu har stora gamla träd fallit som plockepinn. Själv bor jag i en "ficka" på en södersluttning och blev inte varse hur illa det var förrän jag gick iväg. Bara 50-75 meter bort så känner man knappt igen sig.
Jag har berg och skog norr om mig bara 100 meter bort så norrvindarna blåser över mig, värre är västliga vindar för då har vinden en startsträcka genom en milslång dal som slutar 100 meter på andra sidan mitt ställe med en ganska bra nivåskillnad så det är inte ovanligt att jag har lä mellan husen och fritt seglande grejer mellan husen pga. vacuumet som uppstår. Den som inte vet om detta och kommer hit när det blåser rejält tror säkert att stället är hemsökt när tex. en tom soptunna kan komma seglande fast det är vindstilla på gården och landa med ett brak. :D

När det blåste som värst hade Madam jämt göra med att jaga det som flög in i hagen och sen släpa in det i stallet, hon tyckte det var skitkul. :laugh:
 
Då är @mamman vid samma ICA som vi passerar på väg till stallet. Hästarna gick ut vid 12 och in vid 16 igen. Ellevios kundinformation är ju inte mkt att hurra för. Det står 2:47 på deras webb https://www.ellevio.se/privat/avbrottsinformation/stromavbrott/ men det tror jag inte på. Men i morgon kan hästarna vara ute i a f, då stormen blåst över så då blir det till att se efter så vattnet inte fryser bara...

Var såg ni infon om att strömmen kommer i morgon på dagen?


Sätt muspekaren på en av punkterna...

https://www.ellevio.se/privat/avbrottsinformation/stromavbrott/
 
Då är @mamman vid samma ICA som vi passerar på väg till stallet. Hästarna gick ut vid 12 och in vid 16 igen. Ellevios kundinformation är ju inte mkt att hurra för. Det står 2:47 på deras webb https://www.ellevio.se/privat/avbrottsinformation/stromavbrott/ men det tror jag inte på. Men i morgon kan hästarna vara ute i a f, då stormen blåst över så då blir det till att se efter så vattnet inte fryser bara...

Var såg ni infon om att strömmen kommer i morgon på dagen?
Vet inte hur man redigerar sitt inlägg....

Gå in på kartan och välj kommun och sen sätter man muspekaren över någon av punkterna på kartan...så får man se planerad sluttid..
Tyvärr stämmer inte alltid informationen som finns i listan/på kartan. På förstasidan där man ser info för hela landet finns en liten meddelanderuta (som kan döljas) där de ger info om läget.

"God morgon, natten har varit lugn och det har inte inträffat några nya strömavbrott. Tyvärr är det fortfarande cirka 2 600 kunder som inte har fått strömmen tillbaka sedan stormen Alfridas framfart under nyårsdagen. Värst drabbat är Vallentuna, där cirka 2 200 kunder finns.

Vi har dragit igång arbetet med full styrka och har som ambition att laga alla större fel under dagen. Elnätet är dock rejält skadat på många håll, med knäckta stolpar, avslitna ledningar och hundratals träd som ligger mot ledningar. Reparationsarbetet måste göras varsamt, så att vi inte riskerar säkerheten för vår personal. "

https://www.ellevio.se/privat/avbrottsinformation/stromavbrott/

Samtidigt står det fortfarande kl 14 på alla, vilket knappast gäller. Igår stod det fortfarande kl 18 och 22 på en del långt efter det att klockslaget passerat.

Själva kartan är ju pyttliten och svårläst eftersom det saknas vägar etc och flera punkter ligger på varandra. I listan vet man inte vilken punkt som avser ens egen fastighet
 
@mamman och @XeeXeX Det var dessutom inte helt tydligt i mobilen. Inte heller när en sökte via webben. Men det kunde vara värre, temperaturen hade kunnat vara lägre. Men det hade ju samtidigt varit bra om det hade varit plusgrader nu. För vattnet som fryser överallt.
 
@mamman och @XeeXeX Det var dessutom inte helt tydligt i mobilen. Inte heller när en sökte via webben. Men det kunde vara värre, temperaturen hade kunnat vara lägre. Men det hade ju samtidigt varit bra om det hade varit plusgrader nu. För vattnet som fryser överallt.
Blir stora kostnader med rör som fryser. Även bra isolerade måste ju frysa efter ett tag om det blir riktigt kallt. Och sen när vattnet funkar igen -översvämning :arghh:

Värme går ju lättare att fixa. Tänd en brasa. Massa filtar osv
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Söndag natt hamnade jag på sjukhus pga allergisk chock. Fick komma hem efter medicin och några timmar på observation. Igår kväll kom en...
Svar
18
· Visningar
871
Senast: lil-sis
·
Tjatter Jag försöker undvika hemleverans (och är därför inte van vid hur det funkar) men nu har jag beställt en så pass stor sak att det inte...
Svar
4
· Visningar
339
Senast: Silver Girl
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 198
Mat Jag hittade idag ett buskage fullt med stora jättefina slånbär. Plockade en hel gryta och tänker göra sloe gin till julen. Men nu ska de...
Svar
5
· Visningar
464
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp