Älggrytan ... eller inte ... :-(

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Otherside
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 115
  • Visningar Visningar 8 323

Bukefalos 30 år!

Ja, det finns och är bland det vanligaste. :) Jag har själv en förpackning butiksköpta grytbitar av älg i frysen just nu. Säkert helgerån att som norrlänning inte jaga älgen själv men vi kan inte alla ha egen licens eller kontakter i jaktlagen. :angel:
Nej jag tänker det, de sticker ju inte in sin kropp i lägenheterna precis så då får vi köpa. :) Får kolla upp helt sonika! Vet att det fanns i Lund i en butik där, i frysdisk, en hel del viltkött i olika format. Men det är mer än 50 mil till Lund härifrån liksom ;)

Ja, det finns och är bland det vanligaste. :) Jag har själv en förpackning butiksköpta grytbitar av älg i frysen just nu. Säkert helgerån att som norrlänning inte jaga älgen själv men vi kan inte alla ha egen licens eller kontakter i jaktlagen. :angel:
Jag tycker att det som främst verkar finnas i butik är stek och färs.
Men om något mer än det skulle finnas är det nog grytbitar eller skav.

Det kan säkert variera med kultur och demografi där butiken är belägen - och hur långt norrut man är.

Ni som läst mina inlägg i vin-tråden minns kanske att jag tänker bjuda dotterns franske pojkvän på mustig älggryta med pressad potatis till deras besök om en vecka. Men - nu tycker min man/dotterns far att det är en idiotisk ide´. Det kommer att bli segt (fast den ska tillagas i minst 2 1/2 timma!) och oätligt och han vill kanske inte ens ha. Han tycker det är det mest korkade jag nånsin gjort. Hur kunde jag ens komma på tanken?!

Jag har köpt hem grytbitar av älg från ett viltföretag i Västerbotten och de ser jättefina ut, ligger i frysen. Köpt vinerna till. Men nu gick luften ur mig totalt. ÄR det en idiotisk ide´?? Jag äter/tillagar aldrig kött i vanliga fall, heller. Ville bara göra nåt ursvenskt..... Men tänk om det BLIR hemskt???! Och han (min man) sitter och petar bort bitarna ur maten medan vi äter.....

Vad ska jag göra istället??? Jag brukar göra en otroligt god sås/sky med rödvin, enbär, palsternacka, rosmarin och timjan, etc som är underbar. Den på pressad potatis - eller ugnsrostad? Men vad ska jag ha till då???? Jag KAN inte tillaga kött om det inte är i en gryta.

Eller en potatisgratäng? Men jag måste fortfarande ha nåt till..... :(

HJÄLP!!
Han är säkert uppfödd på boeuf bourguignon och kommer känna sig som hemma.

Det kan säkert variera med kultur och demografi där butiken är belägen - och hur långt norrut man är.

Haha ja, ute i småorterna här i Norrbotten har jag varit med om butiker där man kan få köpa älg som inte är... Vad ska man säga... Inlagt i systemet 😛

Vet inte om ni får upp samma ICA sida som jag om ni klickar på min länk? ICA Nyköping.

Det här är vad jag får upp när jag söker på älg här på ICA Maxi i alla fall. Så det verkar finnas lite att välja mellan! :)

https://handlaprivatkund.ica.se/stores/1004303/search?q=älg
Fansyska, skav, smashburgare, korv, grytkött. :) Tror jag kan välja grytköttet då med andra ord. Blir ju nästan sugen på allt....
Jag beställde från Swedish Wild! Supersnabb leverans, fryst med kylklampar runtom. Kostade lite extra men jag hade inget val.

Stek och skav är rätt så lika. Båda passar bättre i gryta enligt min erfarenhet. Precis som fransyska av nöt, blir bara seg och oätbar som stek, men den sega steken blir riktigt bra när man tärnar upp den och ger den lite långkok i gryta.

Stek och skav är rätt så lika. Båda passar bättre i gryta enligt min erfarenhet. Precis som fransyska av nöt, blir bara seg och oätbar som stek, men den sega steken blir riktigt bra när man tärnar upp den och ger den lite långkok i gryta.
Fast jag tror den skav som säljs i frys redan är "skavad"...eller minns jag fel? I så fall gör den sig inte särskilt bra i gryta.

Fast jag tror den skav som säljs i frys redan är "skavad"...eller minns jag fel? I så fall gör den sig inte särskilt bra i gryta.
Den är skavad, Fräses upp lite lätt i stekpannan innan den läggs i grytan 10-15 minuter innan servering tillsammans med urkoket från stekpannan (1-2 dl vatten).

Blir inte de stora köttiga bitarna, men får endå vilt karaktären.

Alternativet är man startar grytan med att bryna skavet, och fortsätta tillaga grytan enligt recept eller tycke.

Tycker nog att skav av både ren och älg är enklare att få möra än grytbitar.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka