Alkohol - nej tack

Jag väljer bort alkohol. Huvudanledningen är att jag helt enkelt inte gillar alkoholsmaken.

  • Jag vill inte riskera att slösa bort en hel dag på grund av baksmälla.
  • Jag vill minnas om jag varit med om något roligt.
  • Jag vill inte känna att jag måste dricka för att kunna ha roligt, våga prata eller liknande.
  • Jag gillar inte alkoholkulturen.
Jag har varit berusad en gång, ett val jag gjorde när jag tog studenten. Drack då alkoholläsk och cider. Det var inget speciellt och inget jag kände av dagen efter, så det var väl bara såpass att det kändes i kroppen och syntes i ögonen. Har aldrig känt något behov av att testa fler gånger.

Känns knepigt att normen ska vara att dricka alkohol.
Nu ska jag Inte omvända dig, men
Aldrig varit med om att någon som inte dricker trugas att dricka. Jag har haft flera år då jag inte drack i tjugoårsåldern, trugades aldrig trots att jag festade.
Jag gillar att vara full och hänga med andra fulla människor. Men ska vara folk jag känner mig trygg med.
Olika sociala umgänge. Jag har bytt umgänge sista 15 åren eller så och i mitt då tjatas det inte alls, men med de jag umgicks med förr gjorde det.

Och jag dricker ju alkohol, jag uppskattar smaken och har ett välfyllt barskåp hemma. Men avstår alltså ofta på fester och sånt på grund av bekvämlighet.
 
Nu ska jag Inte omvända dig, men

Olika sociala umgänge. Jag har bytt umgänge sista 15 åren eller så och i mitt då tjatas det inte alls, men med de jag umgicks med förr gjorde det.

Och jag dricker ju alkohol, jag uppskattar smaken och har ett välfyllt barskåp hemma. Men avstår alltså ofta på fester och sånt på grund av bekvämlighet.

Jag och särbon har också välfyllda barskåp/vinkällare/vingarderob... och den dagen det inte går att ha det för det tar slut på en gång är det dags att sluta dricka helt.
 
Är det fler här som valt att helt utesluta alkohol ur eran liv? Jag har aldrig haft alkoholproblem eller dylikt men valde själv för 13 månader sedan att inte dricka alkohol mer och det har jag hållit. Det är nog också ett av de bästa valen jag gjort, det känns så himla skönt. Däremot har ens omgivning en tendens att påstå att man är tråkig. Men jag var på examensfest nyligen och jag hade riktigt skoj, medan folk låg i buskarna (hur kul är det?).

Jag är uppvuxen med alkoholism i min omgivning, det är i princip endast min mamma, moster och morfar som inte är alkoholister. Så det är väl en bidragande orsak till mitt val. Vill inte att min dotter ska växa upp som jag gjorde. Sedan är det skönt att slippa vara bakfull.

Med det sagt, är det fler än jag här på buke som helt valt att avstå alkohol?

Jag slutade när jag flyttade tillbaka till min hemby för fem-sex år sedan. Bodde i storstad innan och då var det ju en del AW, utekvällar och konserter = jag drack en del. Men eftersom allt socialt drickande försvann när jag kom hem slutade jag tvärt med nästan all alkohol. Sen om jag tog en eller ett par drinkar fick jag ont i magen, det blev tydligt att min kropp inte ville ha mer alkohol. Så det var ett lätt beslut. Ungefär en gång om året blir jag sugen på öl och då köper jag en 33cl glutenfri folköl och dricker halva :D

Jobbar i en bransch där alkoholen är väldigt central. Det anses ofta konstigt att varken jag eller min partner dricker. Inte för att jag bryr mig, men ändå. Märkligt att det är så normaliserat.

Nu har jag dock kommit upp i den åldern då det antingen dricks mindre för att folk har barn eller ska ha barn. Så då blir det mer naturligt att umgås utan att dricka.
Dock blir det ju så att folk tror att jag är gravid bara för att jag tackar nej till alkohol... SUCK.
 
Senast ändrad:
Det är förmodligen för att du själv dricker som du inte märker av hur otroligt ofta man mer eller mindre tvingas att dricka för att få tyst på folk. Enda sättet jag fått tyst på folk är om jag säger att jag ska köra, då backar dom flesta.
Amen. Jag har inga bekymmer med mina vänner, de vet att jag inte dricker och är helt okej med det. Däremot är det ett jäkla hetsande från andra (uteslutande män!) jag träffar på krogen eller ytligt bekanta jag träffar på festerna. Ett nej accepteras liksom inte rakt av, precis som en hel del män inte bara accepterar ett nej när de försöker ragga upp mig 🙄
 
Nä, jag dricker alkohol. Jag har ingen egen erfarenhet av alkoholism. Ingen i släkten, ingen vän och inte jag själv heller (trots ivrigt festande och drickande som student).

Däremot dricker jag aldrig så mycket att jag blir bakfull dagen efter. Dricker oftast motsvarande 1-2 glas vin på en kväll som mest. Väldigt sällan mer än så! Jag dricker inte varje vecka.
 
Enda sättet jag fått tyst på folk är om jag säger att jag ska köra, då backar dom flesta.

Och det är ganska sjukt att man ska behöva ta till en vit lögn för att slippa hamna i en oändlig diskussion om något självklart. Men jag har också gjort det när jag inte vill behöva förklara det självklara i att man kan välja att inte dricka alkohol till mat även om det inte finns några praktiska hinder för det vid ett specifikt tillfälle.

Som om vi alla egentligen gick omkring med ett konstant sug efter att vi vid varje måltid ska dricka alkohol och det enda som förhindrar det är om vi kör bil, är gravida, äter inkompatibla mediciner eller om vi ska jobba efter måltiden.
 
Är det fler här som valt att helt utesluta alkohol ur eran liv? Jag har aldrig haft alkoholproblem eller dylikt men valde själv för 13 månader sedan att inte dricka alkohol mer och det har jag hållit. Det är nog också ett av de bästa valen jag gjort, det känns så himla skönt. Däremot har ens omgivning en tendens att påstå att man är tråkig. Men jag var på examensfest nyligen och jag hade riktigt skoj, medan folk låg i buskarna (hur kul är det?).

Jag är uppvuxen med alkoholism i min omgivning, det är i princip endast min mamma, moster och morfar som inte är alkoholister. Så det är väl en bidragande orsak till mitt val. Vill inte att min dotter ska växa upp som jag gjorde. Sedan är det skönt att slippa vara bakfull.

Med det sagt, är det fler än jag här på buke som helt valt att avstå alkohol?
Nej inte egentligen. Inte så att jag har bestämt mig för att inte dricka utan det har bara blivit så att det är sällan jag dricker alkohol. Jag har inget behov av det men dricker när jag har lust och det brukar inte bli mer än en gång per år och då motsvarande 4-5 cider.

Mina barn såg mig inte inta alkoholhaltiga drycker förren de var 17 och 19 och berusad är det ingen som har sett mig sedan tonåren för så mycket dricker jag inte. Jag ser ingen poäng med det.

Jag har såklart enligt många varit ständigt gravid :meh:
 
Och jag gör ju dessutom något mycket märkligt. Jag dricker upp vindrickarnas vatten. Jag dricker mycket när jag äter, åtminstone 4 glas . Och då tar ju vattnet slut....många gånger har jag rest mig för att fylla på vattenkaraffen och fått erbjudande om läsk - som jag inte heller gillar. Att jag vill ha vatten är uppenbarligen märkligt och jobbigt för värden.
 
Min pappa och farfar var alkoholister när jag växte upp,det har påverkat mig till att jag blev totalt allergisk till allt som har med alkohol att göra. Har aldrig druckit en droppe i hela mitt liv,för jag har på nära håll,sett vad alkohol kan ställa till med.

Men istället har jag andra beroenden....som choklad,tex:p

Har även jag upplevt, att folk tycker man är tråkig som inte dricker alkohol. Strunta i dem. Stå upp för den du är.
De människorna är förmodligen inga bra vänner ändå,som tycker du är tråkig.
 
Jag har druckit en gång i mitt liv. Har alltid tyckt att alkohol är vidrigt deluxe och jag vägrar lägga pengar på något så äckligt.

På min studentfest berättade jag för mina klasskompisar att nu, nu ska jag testa det här med att "bli full". De supportade mig till fullo. Inte på ett "höhö vi ska supa dig under bordet" sätt utan de frågade om jag verkligen ville det. Det var många i klassen som tyckte att jag inte behöver göra det för att passa in, och ungefär hela klassen sa att de skulle se till att ta hand om mig :love:
När jag började bli lite lullig efter att ha tvingat i mig vidrig alkohol, och märkte att jag började bli fruktansvärt arg, slutade jag. Där och då bestämde jag att ok nu har jag testat, det är inte värt det, jag blev inte ens avslappnad och skön utan bara arg.

Jag har självklart fått höra att jag är tråkig, och folk har försökt pressa mig till att dricka. På ena släktens sida är alkohol ofta förekommande och ses som något man liksom bara gör. Där sågs jag nog som udda och fick ofta kommentarer som "Äh du behöver bara dricka lite så kommer det igång, ta en öl" 🙄 Men numera har de fattat att inget de säger kan få mig att ändra mig, och flera av dem har faktiskt sagt att de respekterar mig och tycker jag är supercool som inte viker mig bara för att passa in.

Stå på dig, skit i vad de andra säger. Det är du som bestämmer vad du stopper i dig eller inte :)
 
Jag gillar inte smaken av alkohol och tänker att det är ju onödigt att försöka vänja sig vid något som man inte tycker är gott ändå bara för att. Så dricker jag något med alkohol så är det för att något är gott, vilket innebär ofta att det är låg procent alkohol i. En smirnoff cider på sin höjd, ett par gånger om året.

Har inte varit omgiven av alkohol under uppväxten, mera lättöl till vardagen och vin till speciella tillfällen/helgen. Växte även upp omgiven av vuxna personer som inte drack alkohol heller (en syster som jag idoliserade och min pappa som drack lättöl på sin höjd), så jag kände mig inte så konstig som inte ville heller med såna vuxna förebilder. Det var faktiskt rätt skönt!

Jag gillade inte när min mamma blev lite lullig av vin, men det hände när jag var äldre och vid bara speciella tillfällen så jag kunde/kan ta det. Jag har själv varit lite lullig vid ett par tillfällen och tyckt att det räcker så.

Annars så har jag aldrig varit festtypen så när jag såg en riktigt full person på en studentfest så tyckte jag bara att det var läskigt obehagligt, hen var helt borta i blicken, oförutsägbar och vännerna fick försöka ta hand om henom. Det verkade ju inte alls vara roligt för någon av dem :crazy: Så jag undviker alltid fulla personer om jag kan.
 
Nej, vi är mogna nog att acceptera att folk inte dricker. I min umgängeskrets respekterar vi folk.
Om det ändå var så lätt..Man ska vara försiktig med att påstå hur folk som inte dricker alkohol upplever situationer där mer eller mindre alla dricker och där det hör till att dricka. Det är ett stort problem faktiskt att det tjatas och pressas på att man ska dricka, snarare tur om man har ett umgänge där det inte är någon press alls och där frågan och ifrågasättandet inte ens dyker upp.

Väldigt många tyvärr dricker av den anledningen ev undviker situationer där det "hör till" att dricka. Tycker inte det är någon skillnad på umgängets mognad eller inte, det är ett socialt problem som finns överallt.
 
Om det ändå var så lätt..Man ska vara försiktig med att påstå hur folk som inte dricker alkohol upplever situationer där mer eller mindre alla dricker och där det hör till att dricka. Det är ett stort problem faktiskt att det tjatas och pressas på att man ska dricka, snarare tur om man har ett umgänge där det inte är någon press alls och där frågan och ifrågasättandet inte ens dyker upp.

Väldigt många tyvärr dricker av den anledningen ev undviker situationer där det "hör till" att dricka. Tycker inte det är någon skillnad på umgängets mognad eller inte, det är ett socialt problem som finns överallt.
Jag är aldrig så pass full att jag inte märker vad som händer runt mig. Jag vet att de inte trugar.
 
Om det ändå var så lätt..Man ska vara försiktig med att påstå hur folk som inte dricker alkohol upplever situationer där mer eller mindre alla dricker och där det hör till att dricka. Det är ett stort problem faktiskt att det tjatas och pressas på att man ska dricka, snarare tur om man har ett umgänge där det inte är någon press alls och där frågan och ifrågasättandet inte ens dyker upp.

Väldigt många tyvärr dricker av den anledningen ev undviker situationer där det "hör till" att dricka. Tycker inte det är någon skillnad på umgängets mognad eller inte, det är ett socialt problem som finns överallt.
Det Parellikusken skrev var just att i hennes krets så trugas det inte. Inte att det inte sker i andra kretsar.

Min erfarenhet är att det skiljer sig rejält åt.
 
Jag dricker de flesta former av alkohol men i allmänhet vin eller cider de senaste 15 åren. Jag är inte intresserad av ruseffekten längre utan smaken och kan lika gärna hoppa över att dricka om det tex är ett vin jag inte tycker är gott. Det mesta av spriten jag använder kokas bort i maten, det är en ypperlig smakhöjare. Ska jag laga mat åt någon jag vet har problem frågar jag innan om det är ok med (bortkokad) alkohol i maten. Tex har en nykter alkoholist varit helt ok med rödvinssås, hen blir inte triggad av det.

Mina föräldrar var normalkonsumenter och ja, pappa gjorde hembränt :D

Har jag gäster finns det alltid alkoholfria alternativ och jag frågar mina gäster vad de vill ha och vill de inte ha vin säger jag inget om det. Vad folk dricker och inte dricker är inget jag lägger mig i eller har någon åsikt om.
Jag är inte heller intresserad av ruseffekten. Tycker snarare att den är obehaglig.
Däremot gillar jag verkligen smaken av alkohol. Njuter av snaps t,ex. Problemet är att spriten blir man beerusad av. Funnes det alkohol utan berusning skulle jag dricka betydligt mer :D

Det är verkligen trist att det är en sån stor sak detta med alkohol. Huruvida man vill ha det eller inte. Om man dricker eller inte. Låt folk göra som de vill!
 
Det Parellikusken skrev var just att i hennes krets så trugas det inte. Inte att det inte sker i andra kretsar.

Min erfarenhet är att det skiljer sig rejält åt.
Och jag tror det är grymt svårt att avgöra det när man själv dricker mycket. Det är omöjligt att läsa och se hintar mot dom som inte dricker när man själv dricker mycket. Det är inte direkt så att dom som dricker ofta kan med att säga att ens vänner pressar en även om det är omedvetet.
 
Och jag tror det är grymt svårt att avgöra det när man själv dricker mycket. Det är omöjligt att läsa och se hintar mot dom som inte dricker när man själv dricker mycket. Det är inte direkt så att dom som dricker ofta kan med att säga att ens vänner pressar en även om det är omedvetet.
Dom som inte dricker ofta ska det stå. Dom flesta som inte vill dricka sitter där och avvisar det hela tiden snällt utan att göra någon grej av det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp