Alkohol - nej tack

På grund av min diabetes har jag aldrig druckit alkohol.
När jag gick i skolan och man började testa på fanns typ bara vin-öl och sprit inte alls de goda olika alkoläsken som finns nu.


Mina föräldrar dricker väl normalt. Inga problem med alkohol några glas vin/öl här och där. Inga konstightere så min uppväxt med alkohol var bra. Kände aldrig något obehag när de vuxma drack vare sig det var fest eller högtider.

Jag har alltid lite olika alkohol att bjuda på hemma. Önskar så att jag kunde lära mig tycka om ett glas vin till maten t.ex men icke. Nu har jag hittat ett bubbel som jag faktiskt tycker är ok och tar gärna ett glas tillsammans med vänner. Dock stannar det vid ett glas för så gott är det inte. :D

Sambon avnjuter gärna ett glas whisky lite då och då eller en öl eller två.

När jag var ung var det typ ingen som inte drack alkohol förutom jag själv men nu tycker jag det kommer fler och fler som väljer bort alkoholen.

Själv känner jag ingen direkt skillnad på alkoholfritt vin och vin med alkohol i.
 
Själv känner jag ingen direkt skillnad på alkoholfritt vin och vin med alkohol i.

Oj, det var konstigt, från mitt perspektiv. Jag har ännu inte druckit ett alkoholfritt vin som smakat riktigt bra. Alkohol är en stor smakbärare, så utesluter man det försvinner stora delar av smakspektrat. Det finns goda anledningar att alkoholfria viner inte kan komma upp i 1000, 10000, 100000 kr per flaska. Och det är inte berusningseffekten som gör det, den kan man få för en femtilapp per flaska också.

Fast om man inte ens gillar alla de smaker alkoholen bär med sig, finns det såklart noll anledning att dricka det. Det finns risker och finns det ingen vinst att uppleva, verkar det dumt.

Jag dricker inte läsk och energidrycker, exempelvis, eftersom jag inte gillar det. Skulle vara onödigt att försöka lära sig gilla det, eftersom jag inte ser något bra med konceptet av dryckerna.
 
Oj, det var konstigt, från mitt perspektiv. Jag har ännu inte druckit ett alkoholfritt vin som smakat riktigt bra. Alkohol är en stor smakbärare, så utesluter man det försvinner stora delar av smakspektrat. Det finns goda anledningar att alkoholfria viner inte kan komma upp i 1000, 10000, 100000 kr per flaska. Och det är inte berusningseffekten som gör det, den kan man få för en femtilapp per flaska också.

Fast om man inte ens gillar alla de smaker alkoholen bär med sig, finns det såklart noll anledning att dricka det. Det finns risker och finns det ingen vinst att uppleva, verkar det dumt.

Jag dricker inte läsk och energidrycker, exempelvis, eftersom jag inte gillar det. Skulle vara onödigt att försöka lära sig gilla det, eftersom jag inte ser något bra med konceptet av dryckerna.

För mig smakar det lika illa oavsett om det är alkohol i eller ej. Gillar man inte vin eller öl blir inte de alkoholfria så bra heller :D

Jag skulle vilja lära mig uppskatta vin då det är så många som höjer det till skyarna men för mig skrumpnar bara munnen ihop sig. Många har genom åren köpt med sig just alkoholfritt vin/öl då jag inte dricker och tyvärr för mig är det lika illa.

Tror säkert jag skulle känna skillnad på ett bra vin jämfört med alkoholfritt men skillnaden för mig skulle bara vara äckligt vs äckligt :rofl:

Jag är tyvärr en storkonsument på läsk och känner skillnad på pepsi vs cola t. ex
 
Precis min åsikt! Har till och med prövat de alkoholfria snapsar systemet lanserade ett år, men det smakade nästan inget alls.

Man borde kunna få till hetta med ingefära,wasabi, chili eller liknade ..

Ingefärsshot med chili har bra hetta och skulle kunna ersätta en snaps. Dessutom väldigt nyttigt!

Uppdatering: Man skulle kunna variera lite med att byta ut citronjuicen mot grapefruktjuice eller annan citrusjuice. Färsk gurkmeja, olika chilisorter osv borde ockås kunna ge olika smaknyanser.
 
Senast ändrad:
Fattar inte varför man vill förgifta sig själv, tappa kontrollen och må skit.

Det går alldeles utmärkt att dricka alkohol utan att tappa kontrollen och må skit. Igår kväll drack jag en liten GT (3 cl gin) efter maten. Bara för att det är gott. Inget annat. Det lilla känner jag ju knappt av ens.

Men det står alla fritt att själv välja vad man vill dricka och inte dricka. Men inse gärna att alla som dricker alkhol inte har ett missbruksbeteende, tappar kontrollen eller mår skit.
 
Jag dricker väldigt lite och sällan. Har ibland funderat på att sluta helt men brukar landa i att det inte finns så många poänger för mig att göra det så antingen-eller. Möjligen som symbolvärde eller liknande.

Det kan bli något glas väldigt sporadiskt. Ibland på restaurang eller om vi är bortbjudna men jag kan lika gärna välja vatten eller läsk om jag inte är sugen på vin etc.
Går inte på fest särskilt ofta men då kan jag ibland, om jag är på det humöret, dricka desto mer. Jag kan absolut ha roligt utan alkohol men ibland är det också roligt att bli lagom berusad. Det händer dock knappast ens en gång per år nuförtiden.

Jag är inte så brydd om vad andra tänker, men jag förstår precis vad en del menar i tråden med socialt tryck. Det finns många människor som verkligen uppskattar att tex dela en flaska bubbel eller vin över middag och som kan bli lite besvikna om man inte vill ha. Det kan man ju märka av även om personerna inte trugar eller säger något, och jag tänker att man har lite olika tolerans för att göra andra besvikna.
 
Jag också! Drack några klunkar i en bil Påväg in till Reykjavik för 3 år sedan och innan dess kommer jag inte ens ihåg.. drack sällan redan innan jag gav upp det. Ger mig nada.
Dock har många andra inklusive arbetsgivare svårt att respektera mitt ”val”.
 
Ingefärsshot med chili har bra hetta och skulle kunna ersätta en snaps. Dessutom väldigt nyttigt!

Uppdatering: Man skulle kunna variera lite med att byta ut citronjuicen mot grapefruktjuice eller annan citrusjuice. Färsk gurkmeja, olika chilisorter osv borde ockås kunna ge olika smaknyanser.
Precis! Jag har haft ett par kanongoda alkoholfria drinkar, så gissa min besvikelse!
 
Fattar inte varför man vill förgifta sig själv, tappa kontrollen och må skit.

Fast det blir också en del av stigmatiserande av de som väljer bort alkohol när man anför en sådan bild av allt intag av alkoholhaltiga drycker. Att anledningen att man väljer bort måste vara att man tror att ingen klarar att dricka alkohol ibland utan att vare sig bli förgiftad, tappa någon kontroll eller må skit. Dels är det uppåt väggarna fel. Sedan är det ändå en av många bra anledningar om man känner så, men jag tycker alla anledningar är tillräckligt bra för att välja i sitt liv.

Istället kan ett gott glas vin eller en dram whisky vara smaksensationer, ren njutning, som jag inte hittat någon motsvarighet till alls. Tänker att det handlar till viss del om hur mycket intresse för smaker och mat man har också.

Jag har valt bort att förgifta mig, tappa kontrollen och må skit - men ändå inte valt bort just alkohol helt och hållet. (Det finns mycket annat jag valt bort för att inte förgifta mig, tappa kontrollen och må skit däremot)

Sedan innehåller all vätska spår av alkohol av olika konstellationer , så i någon grad dricker vi alla alkoholhaltiga drycker om vi vill överleva.
 
Jag dricker i stort sett inte alkohol. Det har aldrig varit ett stort intag och numera sedan många år tillbaka rör det sig om max en cider per år eller liknande, kanske en öl köpt i affären eller så, inget tungt, absolut inte ofta. Jag gillar öl och då blir det alkoholfri i stort sett varje gång. Funkar fint.

Pappa och hela hans släkt var alkoholister och jag hade ingen rolig barndom alls när jag levde med honom. Bättre att göra resten av livet trevligare än det, tycker jag.

Barnen är så stora nu att man som förälder ska oroa sig för allt sånt här, men min äldsta som är 18 har smakat hos kompis och det var inget för honom, näst äldsta har än så länge inget intresse och dottern är bara 13 så än har väl inte det väckts. Jag tror inte jag behöver oroa mig för någon av dem, ingen har vuxit upp i en familj med alkohol utan snarare nyktra tillställningar helt och hållet och de vet att det finns alkoholfria viner och alkoholfri öl, man behöver inte dricka och man är inte roligare, i deras ögon, bara löjlig. Och jag håller med, står inte ut med den där känslan som sprider sig i blodet, av alkoholen, redan innan man ens känner av den i hjärnan liksom, äckligt som fan! Avskyr att känna mig påverkad, förstår inte hur någon kan gilla det!
 
Dricker ett par ggr om året, det räcker så. Kan bli sugen på en kall öl en varm sommarkväll, eller ta en vinkväll med en kompis nån gång i bland. Dricker aldrig alkohol till mat, då är det godare med en iskall cola! :love:

Har vänner som inte dricker alls, och självklart blir dom också inbjudna om jag tänkt ha något speciellt här hemma.
 
Har varit på krogen och olika tillställningar helt spiknykter flertalet gånger, det går lika bra det med, och inte har någon i sällskapet tjatat på mig för det inte.
 
Och nu har den här tråden förvandlats till att flera som valt att dricka alkohol försvarar sig.
Och det kommer kommentarer liknande -Det finns säkert något du gillar, du kan ju inte ha smakat på alla sorter...

Skulle vara trevligt att slippa detta.

Jag har inte sett den typen av kommentar överhuvudtaget. Jag ser enbart medhåll om att det är synd att normen att dricka alkohol är så stark, så att det utgör ett problem för de som avstår. Och ett problem även för dem som sällan önskar dricka alkohol.

När man kommer med helt verklighetsfrånvända, ganska extrema, beskrivningar av saker (i detta fall att inte avstå från att nånsin inmundiga drycker med > 0,01% alkoholhalt), så kan man få lite invändningar. Det får man nog tåla.
 
Och nu har den här tråden förvandlats till att flera som valt att dricka alkohol försvarar sig.
Och det kommer kommentarer liknande -Det finns säkert något du gillar, du kan ju inte ha smakat på alla sorter...

Skulle vara trevligt att slippa detta.

Men de som har fått motreaktioner har väl främst handlat om de som uttryckt sig onyanserat gällande alkoholintag? Övriga har jag inte sett ifrågasättas?

Det är ju främst HUR man framför att man inte själv dricker som väcker reaktioner i tråden, inte ATT man inte dricker. Som om jag skulle säga "jag vill inte ha häst för jag vill inte hoppa hinder", antagligen skulle några på ett hästforum då svara i stil med "jag hoppar inte med min häst, jag rider dressyr och ut i skogen". Tycker du det är trugande? Jag ser det som en kommentar om att hästägarskap är mer nyanserat än att antingen måste man hoppa hinder eller så har man inte häst.

Och om man nu känner att man behöver försvara sitt hästägande/alkoholdrickande, så kanske det är för att man upplever andra användare som dömande mot dem som dricker alkoholhaltiga drycker?

Och det kommer kommentarer liknande -Det finns säkert något du gillar, du kan ju inte ha smakat på alla sorter...

Skulle du kunna visa ett konkret exempel? Jag har inte sett det, och det vore bra att veta vad som upplevs som trugande av andra när jag själv inte hittar det.
 
Ja, det är tur vi alla är olika och alla familjer är olika. Jag själv håller hårt fast vid att inte dricka alkohol dels på grund av min dotter och mitt ansvar gentemot henne. Och för att inte sätta henne i samma sits som jag själv varit i och än idag bearbetar.

Sedan behöver det ju inte per automatik innebära att man har problem bara för man firar en vit jul. Det kan ju vara så att man nöjer sig med julmust och kaffe efter maten. Men jag förstår vad du vill ha sagt.
På vilket sätt menar du att man brister i sitt ansvar mot barnen om man dricker 1 glas vin någon gång?

För att förtydliga mitt tidigare inlägg så är det ingen som dricker mycket i närheten av mina barn. Just kalas hålls dessutom helt alkoholfritt här. Det är vid högtider några i sällskapet kan ta ett glas alkohol. Inget som jag kan se skulle ge ett barn men för livet.
 
På vilket sätt menar du att man brister i sitt ansvar mot barnen om man dricker 1 glas vin någon gång?

För att förtydliga mitt tidigare inlägg så är det ingen som dricker mycket i närheten av mina barn. Just kalas hålls dessutom helt alkoholfritt här. Det är vid högtider några i sällskapet kan ta ett glas alkohol. Inget som jag kan se skulle ge ett barn men för livet.

Jag bor på bonnalandet... det kunde vara rätt blöta fester här. Jag blev helt ok ändå och nej, mina föräldrar var inte as-kalas fulla.

Jag har full respekt för de som väljer att inte dricka men att påstå att mina föräldrar var oansvariga som drack i närheten av mig är att ta i. När drickandet är ett problem blir det oansvarigt att dricka i närheten av barnen. Inte när man dricker på en rimlig nivå.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp