Alkohol - nej tack

Jag tror personligen att det är öppenheten kring alkohol som är avgörande om hur drickandet är i ungdomen, oaktat om föräldrarna är nykterister eller dricker måttfullt. Så länge man pratar om det och barnen vet att de kan ringa hem oavsett om de blivit på lyran eller inte är viktiga parametrar
Sant!
Vi pratade aldrig om det utan smög med det. Skulle aldrig vågat ta upp det med mina föräldrar.
 
Det är ju upp till dig. Och jag tror inte på den undersökningen helt enkelt och kommer inte följa den. Min erfarenhet säger nåt helt annat. Jag tror att den undersökningen inte bara undersök familjer med en hälsosam alkoholkultur utan även blandade in de med en ohälsosam alkoholkultur och beroendeproblematik. Därför tror jag inte att den undersökningen säger något om ungdomar från familjer som har en måttlig konsumtion av alkohol utan nån form av beroendeproblematik.

Har man beroende i släkten ska man naturligtvis vara försiktig. Det verkar ju vara till viss del genetiskt.
Jag tror det finns mer än en undersökning av ungdomars alkoholvanor, som visar samma sak, men det spelar ingen roll. Du väljer själv vad du tror på och jag vad jag tror på. Det är vårt fria val.

Ja, det är faktiskt mycket genetiskt, beroendegenen är en rätt trist grej att ha, man faller lättare för saker som kan vara beroende, men därför tycker jag man ska vara uppmärksam och prata mycket om vikten av att veta om hur stor risk man faktiskt kan löpa att bli beroende, att det inte alltid är så lätt att styra själv osv. Det är lätt att falla dit, och svårt att ta sig därifrån, men om man är medveten om det blir det kanske lättare att ha koll på det.
 
Alltså...






Ni var rätt många som kände att ni behövde försvara er.

Jag skrev att jag inte fattar hur man kan vilja göra så. Ingenstans skrev jag att alla gör så.

Ni beter er som att ni måste försvara andras val.

Jättetydligt att det här med alkohol är ett laddat ämne.

Att bemöta ett väldigt onyanserat och dömande påstående, är näppeligen att försvara något :D och för mig personligen är inte alkohol ett ämne som ens är mikroskopiskt laddat, men för dig är det uppenbart väldigt laddat.
 
Sant!
Vi pratade aldrig om det utan smög med det. Skulle aldrig vågat ta upp det med mina föräldrar.
Min pappa dog när jag var 14, men mamma, som inte själv dricker, har vi alltid kunnat prata med. Alkohol har aldrig varit ett laddat ämne. Vi har aldrig varit uttalat förbjudna att dricka egentligen, inte mer än vad lagen säger, men det har aldrig varit någon stor oro för att det skulle drickas alkohol osv utan det var kanske underförstått att det finns tonåringar som gör detta. Jag gjorde inte det men har syskon som gjorde. Inga problem att ringa mamma och inga större reaktioner från hennes sida heller, det rörde sig ju inte om varje helg eller något överdrivet heller.

I min familj är alkohol rätt ofta ett samtalsämne då min bror envisas med att alkoholfria öl med 0,5 % alkohol inte är alkoholfria trots att det står på flaskan, och jag och mamma dricker ju ibland alkoholfri öl, och börjar ju bli lite trött på hans eviga tjat! :angel:
 
Alltså...






Ni var rätt många som kände att ni behövde försvara er.

Jag skrev att jag inte fattar hur man kan vilja göra så. Ingenstans skrev jag att alla gör så.

Ni beter er som att ni måste försvara andras val.

Jättetydligt att det här med alkohol är ett laddat ämne.

Hehe, håller med dig. Många går in i försvarsställning =)

[EDIT: för att förklara så det inte sker fler missförstånd, jag syftade på överlag och inte just i tråden.]
 
Senast ändrad:
Jag tror personligen att det är öppenheten kring alkohol som är avgörande om hur drickandet är i ungdomen, oaktat om föräldrarna är nykterister eller dricker måttfullt. Så länge man pratar om det och barnen vet att de kan ringa hem oavsett om de blivit på lyran eller inte är viktiga parametrar

Min mamma visste att jag drack på fester men hon köpte aldrig ut en droppe åt mig och hon sa också att hon inte tyckte om det, och även ”Ring mig oavsett vad om det händer något,skicka ett sms om ni förflyttar er till ett annat ställe så jag vet vart ni är, gå inte hem själv, i sånt fall så kommer jag och hämtar dig, och kom ihåg att jag älskar dig”

Och det gjorde jag. Flyttades festen så skickade jag sms, gick vi ner på stan så skickade jag sms, hände det något så ringde jag. Min dåvarande bästa väns föräldrar tillbringade många veckor borta i sommarstugan så mamma (stackaren) hade ansvar över hos båda. 🙈😂 Vi skötte oss dock alltid, och hade det hänt något så kunde jag alltid alltid ringa mamma utan att skämmas eller ha ångest över det. Älskade mamma! ❤️

En annan kompis däremot hade jättestränga föräldrar där dom nästan ansåg att hon skulle sitta på sitt rum tills hon blev 18... Hon rymde på kvällarna/nätterna och var ute och flängde runt och drack hembränt. Flera ggr ringde hennes föräldrar till min mamma tidigt på morgonen och undrade om hon var hos oss, men då hade hon däckat av hos någon/inte vågat/klarat gå hem för hon var så full osv. En gång var det jätteilla och hon vågade inte ens ringa hennes mamma utan hon ringde till min.

Det gick bra för henne också tillslut, men jag tror inte man vinner något på att vara FÖR sträng heller....

Jag kommer inte heller köpa ut alkohol till sonen, men jag förstår ju att han antagligen kommer dricka innan han är 18/20, men jag hoppas att han förstår hur viktigt det är att göra det med måtta. Och att han alltid kan ringa mig, oavsett vad eller hur illa det är. Han ska ALDRIG behöva vara rädd att prata med mig.
 
Tja, du hade en rätt spydig ton när du ansåg att vi var flera som försvarade att man dricker. Det är föraktfullt. Jag visade på en annan sida av myntet, jag försvarade ingenting. Jag anser nämligen att jag inte behöver göra det.
Återigen; var har jag påstått att alla som dricker är likadana?

Jag skrev att jag valt att inte dricka och att jag inte fattar hur man vill skada sig. VAR i det är jag föraktfull och dömande?
 
Alltså...

Ni var rätt många som kände att ni behövde försvara er.

Jag skrev att jag inte fattar hur man kan vilja göra så. Ingenstans skrev jag att alla gör så.

Ni beter er som att ni måste försvara andras val.

Jättetydligt att det här med alkohol är ett laddat ämne.

Det lät på dig som att du ser att valet står mellan att dricka alkohol och därmed förgifta dig själv, tappa kontrollen och må skit, eller att avstå och uppleva glädje på annat sätt utan alkohol.

Med det sättet att beskriva valet att dricka alkohol eller inte, så är det inte någon annan än du själv som bygger upp polariseringen mellan att dricka alkohol eller inte. Det kanske inte var så du menade med ditt inlägg, men det var så jag läste i alla fall för några andra möjligheter nämnde du överhuvud taget inte så hur ska jag veta vad du annars menar?
 
Hehe, håller med dig. Många går in i försvarsställning =)

[EDIT: för att förklara så det inte sker fler missförstånd, jag syftade på överlag och inte just i tråden.]

Vad är det som är roligt? Om du menar allvar med att du inte tycker att det är något dramatiskt i att vare sig välja att dricka alkohol eller inte, så är det inte så klädsamt att sitta och skratta åt andra som gör andra val än du och lägga dina egna värderingar över deras val.

Det är många som har berättat att de inte dricker alkohol, och många har också berättat om varför de valt att avstå. Andra ha berättat att de dricker alkohol, och en del också vad de uppskattar för alkoholhaltig dryck. Varför skulle det senare vara att gå i försvar, men inte det första?
 
Hehe, håller med dig. Många går in i försvarsställning =)

[EDIT: för att förklara så det inte sker fler missförstånd, jag syftade på överlag och inte just i tråden.]

Varför skulle man behöva försvara ett val att dricka alkohol ibland mer än valet att dricka läsk ibland? Eller ha en hund? Eller sova i tält på sommaren?

Det ÄR konstigt att just alkohol är så laddat att det ges extrema beskrivningar till höger och vänster, så fort någon antingen avstår, eller väljer att dricka ett-två-tre glas vin ibland. De som avstår har bara inte hittat rätt alkoholhaltig dryck och de som dricker ligger snart i busken och spyr.

Jag blir allergiskt mot viljan att tycka saker om ANDRAS val, oavsett om det handlar om att avstå eller välja att dricka ett glas vin.
 
Det lät på dig som att du ser att valet står mellan att dricka alkohol och därmed förgifta dig själv, tappa kontrollen och må skit, eller att avstå och uppleva glädje på annat sätt utan alkohol.

Med det sättet att beskriva valet att dricka alkohol eller inte, så är det inte någon annan än du själv som bygger upp polariseringen mellan att dricka alkohol eller inte. Det kanske inte var så du menade med ditt inlägg, men det var så jag läste i alla fall för några andra möjligheter nämnde du överhuvud taget inte så hur ska jag veta vad du annars menar?
Nej, jag är inte ute efter polarisering. Jag tyckte väl helt enkelt att jag inte behövde beskriva eller kommentera alla olika varianter. Det finns gott om dem i tråden.
 
Nej, jag är inte ute efter polarisering. Jag tyckte väl helt enkelt att jag inte behövde beskriva eller kommentera alla olika varianter. Det finns gott om dem i tråden.

Så kan det vara, att man inte kan eller vill skriva allt som ryms inom en frågeställning. Men då kan du inte heller lasta andra användare för deras reaktion på det som det faktiskt var - brist på information. Du var otydlig i vad du tyckte och det gav ett antal reaktioner, vilket inte behöver övertolkas till att vara försvarstal för något som vi då kanske är överens om inte behöver försvaras.
 
Skriver du som startade en tråd för att försvara ditt val att inte dricka...

Näe jag startade mer en tråd av nyfikenhet om fler valt att avstå alkohol. Då jag själv är den enda i mitt umgänge. Alltså endast nyfikenhet och hade jag vetat det skulle bli denna typen av diskussion i tråden hade jag aldrig startat den. Jag dömer absolut ingen som dricker alkohol. Och ser ingen mening med att folk ska behöva bli otrevliga i tråden.
 
Varför skulle man behöva försvara ett val att dricka alkohol ibland mer än valet att dricka läsk ibland? Eller ha en hund? Eller sova i tält på sommaren?

Det ÄR konstigt att just alkohol är så laddat att det ges extrema beskrivningar till höger och vänster, så fort någon antingen avstår, eller väljer att dricka ett-två-tre glas vin ibland. De som avstår har bara inte hittat rätt alkoholhaltig dryck och de som dricker ligger snart i busken och spyr.

Jag blir allergiskt mot viljan att tycka saker om ANDRAS val, oavsett om det handlar om att avstå eller välja att dricka ett glas vin.

Det vet jag inte. Jag har aldrig krävt en förklaring eller att någon ska försvara sig när de dricker. Men många gånger har det kommit av sig själv. Synd, tycker jag, att folk känner att de "måste" försvara sig. Oavsett vad det gäller, som du skriver.
 
Det vet jag inte. Jag har aldrig krävt en förklaring eller att någon ska försvara sig när de dricker. Men många gånger har det kommit av sig själv. Synd, tycker jag, att folk känner att de "måste" försvara sig. Oavsett vad det gäller, som du skriver.

Fast jag upplever bara att försvaret kommer när det blir extrema beskrivningar av "motsidan", där man känner att det verkligen är totalfel. När ingen känner igen det, utan det handlar istället om att svartmåla "motsidan" för att försvara sitt eget ställningstagande - vilket bara leder till polarisering.

Jag tycker att alkolholkulturen är alldeles för normerande, där avstående ofta ifrågasätts. Men när de som avstår, gör det för att de tycker att alla andra (och även jaget om jag inte skulle avstå) spyr i blomkrukorna - blir det liksom syntax error. Eftersom det i verkligheten är så att 97% av de människor som INTE väljer att avstå helt, aldrig spyr i en blomkruka.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp