Alkohol vanor

Sv: Alkohol vanor

Jag dricker nog alkohol oftare när jag är ledig (är student, så semester har jag ju tekniskt sett inte), men inte större mängd per gång.

Orsaken är nog helt enkelt
1) att jag under ledighet dels har möjlighet att klara undan ärenden som kräver bilkörning lite tidigare under eftermiddagen = kan ta ett glas vin till middagen. Under terminerna behöver jag oftast åka till stallet under kvällstid, så ev. alkohol skulle jag isåfall behöva inta väldigt sent. Vilket för mig till skäl nummer
2) att jag kan sova längre när jag är ledig och inte har lika mycket måsten att gå upp tidigt till.
 
Sv: Alkohol vanor

Under min praktik gick jag en kurs om alkoholvanor tillsammans med folk som blivit dömda för rattfylleri. (inte jag alltså) Ett samtal handlade om semestern och i princip alla var överens om att man drack mer på denna "eftersom man kunde" då man inte jobbar. Dessa har ju då alkoholproblem i någon grad.

Personligen dricker jag generellt mindre, jag dricker ändå nästan aldrig såpass att jag inte skulle orka till jobbet dagen efter, men på semestern är oftare jag borta hemifrån senare på kvällarna och vill då kunna köra hem, på vanliga vardagar är jag ju oftare hemma och kan därmed lättare dricka en öl eller whisky.

I år åkte vi dock till england med baktanken att dricka en massa god öl, så då drack jag minst en half pint om dagen i en dryg vecka vilken är en rätt extrem ökning mot mitt normala intag.

Men nej, det var inte det minsta svårt att gå tillbaka till normala vanor.

Vi skämtar ibland om att vi har ett alkoholproblem - vi dricker mindre alkohol än vi köper så nu har spritförådet tagit över en till hylla i skafferiet...
 
Senast ändrad:
Sv: Alkohol vanor

Vi skämtar ibland om att vi har ett alkoholproblem - vi dricker mindre alkohol än vi köper så nu har spritförådet tagit över en till hylla i skafferiet...


Hehe jag känner igen det där.
För något år sen gick jag igenom vårt alkoholförråd och insåg att mycket hade ett bäst före datum för alldeles för länge sen så det blev till att hälla ut alldeles för mycket pengar rakt ned i vasken...
 
Sv: Alkohol vanor

Jag dricker absolut mer när jag är ledig. Har inte haft sammanhängande semester på typ 10 år eller sådär, så jag kan inte riktigt referera till semesterdrickande, men nog dricker jag mer när jag är ledig. Jag dricker rätt så mycket överlag.
 
Sv: Alkohol vanor

KL

Jag vet inte om jag dricker mer? Har inte haft längre sammanhängande semester på väldigt många år.

Men precis som Djurjouren dricker jag ett glas vin varje kväll. Har svårt att tänka mig att öka på den ransonen märkbart när jag går på mina 12 dagars semester om någon vecka....

Jag fyllnar till på ett par glas vin och avskyr känslan av berusning. Så det blir inte mer än såhär.
 
Sv: Alkohol vanor

Går sprit ut?! Vi har glögg kvar sen flera år tillbaka. Sprit är ju sprit liksom och annars innehåller likörer och sådant mest socker och det konserverar det med?

Det är kanske skillnad på sådant som innehåller mjölk?
 
Sv: Alkohol vanor

Går sprit ut?! Vi har glögg kvar sen flera år tillbaka. Sprit är ju sprit liksom och annars innehåller likörer och sådant mest socker och det konserverar det med?

Det är kanske skillnad på sådant som innehåller mjölk?

Det är lag på att saker som är avsedda för förtäring dvs mat o dryck skall ha "bäst före" markering, säger alltså ingenting om varans hållbarhet.
 
Sv: Alkohol vanor

Jag dricker mer nu om sommaren, men sedan 1,5 år tillbaka har jag druckit minimalt så nu kan det bli något glas vin var och varannan dag. Det finns säkert stora risker att hamna snett med alkoholen, men jag tror inte det är ett alltför stort problem?
Tycker att svenskarna kan bli så hysteriska vad gäller alkohol. I vissa länder är det vanligt med vin på jobblunchen och sedan även hemma på kvällen. Jag dricker vin för att jag njuter av att det är så gott, inte för att bli full. Ligger nog stora skillnader där med för risken
 
Sv: Alkohol vanor

Ja, förmodligen. Jag "hemmadricker" dock aldrig, har aldrig varit sugen på att bara ta några glas vin sådär från ingenstans. Dricker hellre alkoholfritt till maten. Däremot blir det fler sammankomster med vänner som innehåller alkohol, och om jag åker utomlands är det ofta med inriktning på fest.
 
Sv: Alkohol vanor

Nej, dricker inte mer under semestern än annars. Dricker överlag väldigt sällan och lite.
 
Sv: Alkohol vanor

Jag dricker aldrig i princip. Är 1 1/2 år sedan jag drack en droppe alkohol. På semestern (har ingen direkt semester, är hemma ändå) dricker jag lite om jag/vi är iväg.
Ska vi ut och äta kan jag dela en flaska vin med min man och nu ska jag snart utomlands med min syster som är lite yngre än mig och gillar att gå på krogen så kommer jag dricka lite om dom har goda drinkar. Annars avstår jag. Dricker inte för att bli full. Men har dom så goda drinkar där som det fanns på gran canaria förra året (då jag drack sist) så är chansen hög att jag kommer tillbaka som alkoholist ( ;) )
 
Sv: Alkohol vanor

I vissa länder är det vanligt med vin på jobblunchen och sedan även hemma på kvällen.

Ja och det ger också stora problem.
De som brukar tjata om andra länders mera liberala drickande är oftast alkoholister som måste hitta ett sätt att ursäkta sitt eget drickande.

Om jag tänker efter så har jag bara råkat på just den kombinationen.
 
Sv: Alkohol vanor

Går sprit ut?! Vi har glögg kvar sen flera år tillbaka. Sprit är ju sprit liksom och annars innehåller likörer och sådant mest socker och det konserverar det med?

Det är kanske skillnad på sådant som innehåller mjölk?

Jag tror det är mjölken som ställer till det för mig och min flaska
 
Sv: Alkohol vanor

Ja och det ger också stora problem.
De som brukar tjata om andra länders mera liberala drickande är oftast alkoholister som måste hitta ett sätt att ursäkta sitt eget drickande.

Om jag tänker efter så har jag bara råkat på just den kombinationen.

Då skulle jag vilja presentera mig och säga hej. Jag tjatar om andra länders mer liberala drickande, är inte alkoholist och känner noll behov att ursäkta mina alkoholvanor (finns inget att ursäkta).
 
Sv: Alkohol vanor

Det liberala drickandet ger ju massor av problem, så det bör vi inte ta till oss.

Men....
......känner noll behov att ursäkta mina alkoholvanor (finns inget att ursäkta).
....skiljer dig från alkoholisten.
Alkoholisten tar till det "kontinentala drickandet" när den blir ifrågasatt angående sitt eget drickande.
 
Sv: Alkohol vanor

kl lite grann

Detta gick vi igenom på anatomikursen på min utbildning i våras. Just att semesterdrickandet kan ställa till med problem för vissa människor. Givetvis inte för alla semesterdrickare (det säger sig själv...), men eftersom "förståsigpåarna" som gamling uttryckte det, upplever det som ett "problem" så ligger det ju något i det. Jag tror inte de hittar på problem så där.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
691
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
298
Senast: __sofia__
·
Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 509
Senast: Amha
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 496
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp