Alkohol vanor

Sv: Alkohol vanor

Det går generellt väldigt snabbt att höja sin toleransnivå.

Vad det gäller risken att bli beroende finns det en massa myter om att "man inte ska dricka ensam", "man ska dricka för att det är gott", "man ska inte dricka när man är ledsen" osv.

Det är just myter. Lulllullet kring alkoholen spelar egentligen ingen roll. Det är intaget som höjer toleransen och som leder till missbruk ju mer och oftare ju större är risken.

Det som avgör om man utvecklar ett beroende är hur ofta och hur mycket man dricker i kombination med ens personliga känslighet (tex arv, tidigare missbruk osv).
 
Senast ändrad:
Sv: Alkohol vanor

Det går generellt väldigt snabbt att höja sin toleransnivå.

Vad det gäller risken att bli beroende finns det en massa myter om att "man inte ska dricka ensam", "man ska dricka för att det är gott", "man ska inte dricka när man är ledsen" osv.

Det är just myter. Lulllullet kring alkoholen spelar egentligen ingen roll. Det är intaget som är farligt, ju mer och oftare ju större är risken.

Det som avgör om man utvecklar ett beroende är hur ofta och hur mycket man dricker i kombination med ens personliga känslighet (tex arv, tidigare missbruk osv).

Och är man då känslig så kan ett semesterdrickande under ca 5 veckor vara inledande till ett missbruk.
 
Sv: Alkohol vanor

Jepp.
Sen ska man inte glömma riskbruket. Det finns de som tillexempel dricker sällan, men när de dricker så får det stora negativa konsekvenser tex olyckor, rattfylleri, gräl osv. De löper kanske inte risk att bli beroende, men de kan ändå ha ett alkoholproblem.

Nu är jag långt ifrån nykterist, jag gillar alkohol :P men det skadar inte att tänka till över sina vanor.
 
Sv: Alkohol vanor

Jag gillar inte alkohol egentligen, men jag gissar att en päroncider inte är en päroncider som jag gillar den utan alkohol, en likör inte är en likör utan alkohol och en starköl har inte den goda smaken om den inte innehåller alkohol. :)
 
Sv: Alkohol vanor

Jag gillar inte alkohol egentligen, men jag gissar att en päroncider inte är en päroncider som jag gillar den utan alkohol, en likör inte är en likör utan alkohol och en starköl har inte den goda smaken om den inte innehåller alkohol. :)

Ja, de flesta försök att göra alkoholfri öl har ju inte blivit särskilt lyckade. Det är ju i princip bara Nanny State som är drickbar...
 
Sv: Alkohol vanor

Jag gillar Carlsbergs alkoholfria variant. Har testat några och den smakar bäst i alla fall. Jag har barn och är ensam och gillar öl så en alkholfri passar fint hos mig :)
 
Sv: Alkohol vanor

Ja, de flesta försök att göra alkoholfri öl har ju inte blivit särskilt lyckade. Det är ju i princip bara Nanny State som är drickbar...

Fast just alkoholfri öl tycker jag det finns flera som håller bra klass en varm sommardag. Jever Fun, Carlsberg - ja, alla de sorter jag smakat hittills.

Odrickbara öl är dem med en alkoholhalt någonstans över 5 % - jag är en stor fan av Hof och pilz... (Det finns undantag för några belgiska specialöl som faktiskt är goda trots en extrem alkoholhalt)
 
Sv: Alkohol vanor

Ja, det finns ju massor av öl som är jättegoda trots att de är starka (Generellt gäller att det oftast inte är öl av pilsner-typ...). Inte bara belgare utan alla IPA där man skrämt upp dem till oanade höjder. Sedan kanske inte alla gillar dessa men då är det ofta den extrema humlingen som det beror på. Min favorit just nu är en nätt humlebomb på 12 %...

beer_43971.jpg
 
Sv: Alkohol vanor

För att lite mer gå on topic kan jag konstatera att mina alkoholvanor under semestern inte ändras. Ofta tränar jag mer än normalt (Nu kan jag ju gå på gymmet när som helst snarare än stressa in före/efter jobbet) så det blir snarare mindre alkohol än normalt. Å andra sidan har jag en mycket låg konsumtion redan i vanliga fall. En av fördelarna med mitt öl- och whiskyintresse har blivit att jag är mycket kräsen (Hörde jag snobb..?).
 
Senast ändrad:
Sv: Alkohol vanor

Ja, det finns ju massor av öl som är jättegoda trots att de är starka (Generellt gäller att det oftast inte är öl av pilsner-typ...). Inte bara belgare utan alla IPA där man skrämt upp dem till oanade höjder. Sedan kanske inte alla gillar dessa men då är det ofta den extrema humlingen som det beror på. Min favorit just nu är en nätt humlebomb på 12 %...

beer_43971.jpg

Tål nog att provas. Belgarna är ganska speciella också, så det kanske är lite på samma tema?

När du säger det, är det nog typ ljus lager med extrem alkoholhalt jag tycker smakar riktigt illa. Det är de enda exempel jag kan minnas i alla fall.
 
Sv: Alkohol vanor

jag håller med om nanny State och lägger till stockenbäcker över alkoholfria öl som är goda. resten är inget vidare.
Vad det gäller alkoholstark öl så beror det på ölsort. En del är ruskigt goda och farliga eftersom de är så goda men en del "vanliga" extra starka "mest yrsel per krona" skulle jag inte dricka om jag så fick betalt för det.
 
Sv: Alkohol vanor

Ja, testa ett par bra ipor!

Jag brukar försöka dela öl med någon om man inte kan få half pints.
 
Sv: Alkohol vanor

KL

Jag har heller aldrig nån sammanhängande semester, eller semester alls, och dricker aldrig stora mängder. Men, om sommaren dricker jag annorlunda - jag tar gärna ett glas iskallt vitt vin (dricker bara vitt om sommaren) helt utan mat till, ute i trädgården. Jag kan till och med ha isbitar i! Och lite flädersaft! Och kanske rentav redan klockan 3 på eftermiddagen. Det skulle jag inte göra på vintern.
Och grillar vi så nästan måste jag ha vin till.....
Så, är det en varm grillsommar med mycket trädgårdstid kunde det nog bli mer än vanligt - men jag försöker begränsa mig till helgerna ändå.
 
Sv: Alkohol vanor

kl

Jag dricker mer fast mer utspritt.
I vanliga fall blir det grova fyllor nån-nåra gånger i månaden, nu blir det ist några drinkar varannan dag typ.
 
Sv: Alkohol vanor

kl

Jag dricker mer fast mer utspritt.
I vanliga fall blir det grova fyllor nån-nåra gånger i månaden, nu blir det ist några drinkar varannan dag typ.

Då kan man lugnt säga att ditt semesterdrickande avsevärt minskar risken för alkoholrelaterade skador (både direkta och indirekta) och ett framtida beroende. I alla fall om några är högst 2.
 
Sv: Alkohol vanor

Då skulle jag vilja presentera mig och säga hej. Jag tjatar om andra länders mer liberala drickande, är inte alkoholist och känner noll behov att ursäkta mina alkoholvanor (finns inget att ursäkta).

Word. Efter tio år i England kan jag garantera att den generella inställningen till alkoholbruk är betydligt vettigare där - även om det är helt acceptabelt att ta ett glas vin till lunchen och jobba eftermiddagen (naturligtvis om man inte framför fordon eller arbetar med maskiner).
 
Sv: Alkohol vanor

Word. Efter tio år i England kan jag garantera att den generella inställningen till alkoholbruk är betydligt vettigare där - även om det är helt acceptabelt att ta ett glas vin till lunchen och jobba eftermiddagen (naturligtvis om man inte framför fordon eller arbetar med maskiner).

England ökar sina alkoholrelaterade sjukdomar i stadig takt så det finns antagligen en del ovettigt där också.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
691
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
300
Senast: __sofia__
·
Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 510
Senast: Amha
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 503
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp