Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror att jag behöver hjälp. Har provat själv att sluta eller minska i flera år men kommer inte längre. Jag är inte alkoholist men kan inte hantera alkohol alls. Jag gömmer flaskor på de mest märkliga platser och smusslar med att jag dricker för familjen. Ingen vet hur mycket jag dricker. Det är bara en tidsfråga innan någon kommer på det. Vad ska jag göra?
ångrade mig
 
I sället för att starta en sextråd som ändå blev snurrig hade det varit bättre att fokusera på det verkliga problemet. Jo jag är ts. Orkar inte längre vara anonym. Det som är det är. Väggarna rasar. Fasaderna står med nöd och näppe upp.

Jag är inte alkoholist. Jag är inte narkom… ehhh


Jo jag behöver hjälp. Jag är INTE stark. Jag vill ha hjälp! Och jag vill leva!

Hejja dig, du är modig ❤️ det finns hjälp att få. Vårdcentralen, eller om ni har nån form av beroendebehandling privat.

Jag tror på dig 🙏
 
Jag hörde nyligen också att forskning visar att det inte alls är så att alla som får behandling för sin alkoholism måste komma ut på andra sidan som helnykterister, även om behandlingen är effektiv. Det var (om jag nu minns rätt) minst lika vanligt att man får verktyg för att hantera, förstå mer kring varför och därefter klarar vissa av att inta alkohol på ett ”friskt” sätt.
Den teorin har orsakat mycket skada i världen.
De människorna var inte alkoholister utan missbrukare.
 
AA och 12-steg är den enda metod som jag har sett fungera.

Människor som förstår på riktigt och inte har läst om det från en bok.
 
Den teorin har orsakat mycket skada i världen.
De människorna var inte alkoholister utan missbrukare.
Det var forskare som uttalade sig. Poängerna var dels att total avhållsamhet inte var enda lösningen för alla och att den felaktiga uppfattningen om att total avhållsamhet var enda lösningen var direkt skadlig i arbetet med att få människor med alkoholproblem att söka hjälp.
 
Tror att jag behöver hjälp. Har provat själv att sluta eller minska i flera år men kommer inte längre. Jag är inte alkoholist men kan inte hantera alkohol alls. Jag gömmer flaskor på de mest märkliga platser och smusslar med att jag dricker för familjen. Ingen vet hur mycket jag dricker. Det är bara en tidsfråga innan någon kommer på det. Vad ska jag göra?
Det där är nog symptom på alkoholism - att gömma flaskor och smussla...och vara rädd för att bli fast.

Du har väl läst @pepp s dagbokstråd? Om inte - gör det och sök hjälp!

Edit: Ser nu att det är en lite äldre tråd.
 
Jag har sett flera som druckit för mycket och som tagit tag i sina liv utan AA. Håller med om att det kan vara kontraproduktivt att påstå att det bara finns en väg bort från alkoholen. Det finns många vägar, man måste hitta sin egen. Finns flera olika typer av behandlingar också. Viktigt bara att försöka att undvika att hamna i andra beroenden längst vägen! Vården är ibland ganska villig att skriva ut beroendeframkallande läkemedel till missbrukare.
 
Hur går det för dig @karamelldrottningen ?

Håller med övriga om att kontakta vårdcentralen! Det finns alla möjliga typer av hjälp att få - mediciner som Antabus som man inte kan dricka på, mediciner som minskar suget, samtal, AA, osv. Och det skadar inte att ta kontakt och se vart det leder! Om det känns jobbigt att ringa kan man ibland skriva sitt ärende via 1177.
 
Hur går det för dig @karamelldrottningen ?

Håller med övriga om att kontakta vårdcentralen! Det finns alla möjliga typer av hjälp att få - mediciner som Antabus som man inte kan dricka på, mediciner som minskar suget, samtal, AA, osv. Och det skadar inte att ta kontakt och se vart det leder! Om det känns jobbigt att ringa kan man ibland skriva sitt ärende via 1177.
Åh, nu såg jag att du skrivit mer i din andra tråd! Jättebra att du är igång och pratar om det, det är verkligen ett bra första steg :)
 
Vi har skilda åsikter i den frågan. Visst, AA är bra för många men de är inte "den enda sanna vägen" och jag kan bli mer än lite provocerad av att de framställer sig som så.
Jag skrev att det var det enda som jag har sett fungera.
Skriv gärna om metoder som du har sett fungera för att ge flera alternativ.
 
Här finns en artikel från några år sedan, med budskapet att det finns flera evidensbaserade behandlingsmetoder.

https://lakartidningen.se/klinik-oc...ngar-for-alkoholproblem-ar-bevisat-effektiva/

Som på andra områden med sjukdomar är evidens viktigt och alkoholbehandling har historiskt behandlats på annorlunda vis där - med kopplingar till både religion, moral och helt andra saker än vetenskaplig evidens.
 
Det var forskare som uttalade sig. Poängerna var dels att total avhållsamhet inte var enda lösningen för alla och att den felaktiga uppfattningen om att total avhållsamhet var enda lösningen var direkt skadlig i arbetet med att få människor med alkoholproblem att söka hjälp.
Jag tror nog att man måste göra en tydlig skillnad mellan genetiska alkoholister och alkoholproblem i allmänhet.
De genetiska alkoholisterna måste hålla sig helnyktra. De kan inte dricka en(1) öl. Varje liten folköl slutar i en fylla.
Det finns människor som missbrukar alkohol och har stora problem med alkohol utan att vara genetiska alkoholister och på dessa så kan det säkert stämma.
Men idén om att kunna socialdricka har förstört många liv.
 
Vissa kan dricka igenom Antabus.
Det är ingen helsäker lösning.

Genom att ta en viss sorts antihistaminer kan alla dricka igenom antabus utan symptom, så det är verkligen inte en fail-safe. Det är dessutom mycket värre för kroppen att ta antabus om man inte kan hålla sig ifrån att dricka, så får man inte den mentala stoppeffekten är antabus rent olämpligt att ta.
 
Jag har testat det, det går ju. Men man mår så jäkla dåligt 😵‍💫
Nu har jag fått mer information om hur antabus fungerar så nu skulle jag aldrig våga ens.
Det beror ju på hur desperat man är för att få sin fylla och hur litet (eller mycket) man vill leva.
Om man inte vill leva så struntar man ju i riskerna och må dåligt kan verka ångestdämpande.
 
Genom att ta en viss sorts antihistaminer kan alla dricka igenom antabus utan symptom, så det är verkligen inte en fail-safe. Det är dessutom mycket värre för kroppen att ta antabus om man inte kan hålla sig ifrån att dricka, så får man inte den mentala stoppeffekten är antabus rent olämpligt att ta.
Min pappa hade det inopererat och drack ändå.
Ångesten var så stark.
Och ändå så blev han 85 år.
 
Jag tror nog att man måste göra en tydlig skillnad mellan genetiska alkoholister och alkoholproblem i allmänhet.
De genetiska alkoholisterna måste hålla sig helnyktra. De kan inte dricka en(1) öl. Varje liten folköl slutar i en fylla.
Det finns människor som missbrukar alkohol och har stora problem med alkohol utan att vara genetiska alkoholister och på dessa så kan det säkert stämma.
Men idén om att kunna socialdricka har förstört många liv.
Som jag läser det så är det poängen. Att människor med alkoholproblem är en så bred grupp - att den här väl spridda bilden av AA-möten, tolvstegsbehandling och total avhållsamhet - som är evidensbaserad för övrigt också - gör att människor inte söker vård i tid.

Att det sedan finns en grupp bland dessa där total nykterhet är enda fungerande vägen, och det kanske är kopplat till genetik. Men sett till hela gruppen med allvarliga problem är det bara en delmängd som måste göra på det sättet. Även om samma forskare också påstår att total avhållsamhet är en mer säker väg mot just vidare problem med alkohol även för en större grupp.

Det viktiga är att söka hjälp direkt när man känner att man inte klarar av att hantera situationen och då måste vården stå beredd med de evidensbaserade behandlingar som utvecklats. Utan moral. Utan religion.

Hela normen kring ”socialdricka” är något som skulle behöva luckras upp. Det är något skevt när det finns en förväntan om att man vid en social tillställning på kvällstid ska inta alkohol om man inte har ett ”konkret giltigt” skäl att inte göra det. Det skulle göra det lättare även för alkoholister tänker jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min pappa har supit sen tonåren. Mamma har alltid städat efter honom. Han blev nykter för ca 15 år sen (han fyllde 80 idag) och det har...
Svar
8
· Visningar
1 193
Senast: fijja
·
Relationer Försöker att förklara kortfattat utan att ge för mycket info.. Min mamma är sjuk, och kommer inte att bli frisk igen. Vi i familjen...
Svar
8
· Visningar
1 493
Senast: Sleepy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 327
Senast: MML
·
Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 896
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp