Status
Stängd för vidare inlägg.
Här finns en artikel från några år sedan, med budskapet att det finns flera evidensbaserade behandlingsmetoder.

https://lakartidningen.se/klinik-oc...ngar-for-alkoholproblem-ar-bevisat-effektiva/

Som på andra områden med sjukdomar är evidens viktigt och alkoholbehandling har historiskt behandlats på annorlunda vis där - med kopplingar till både religion, moral och helt andra saker än vetenskaplig evidens.
Bra artikel.
Alkoholens roll i nöjeslivet och rätten att få dricka och ha "litet kul" motverkar möjligheterna till behandling.
Man vill inte behandlas mot att ha roligt
 
Hela normen kring ”socialdricka” är något som skulle behöva luckras upp. Det är något skevt när det finns en förväntan om att man vid en social tillställning på kvällstid ska inta alkohol om man inte har ett ”konkret giltigt” skäl att inte göra det. Det skulle göra det lättare även för alkoholister tänker jag.
Jag som ofta väljer att köra bil hem i stället för att dricka alkohol blir erbjuden en enorm samling lösningar för att kunna dricka 2 glas vin till maten.
Det är helt absurt hur viktigt det verkar vara.
Min prioritering att lätt kunna komma hem verkar oerhört svårt att förstå.
 
Jag skrev att det var det enda som jag har sett fungera.
Skriv gärna om metoder som du har sett fungera för att ge flera alternativ.
Olika metoder och åtgärder passar olika människor, deras livsituationer och missbruk.
Inte sällan behövs en kombination av saker.

Det är väldigt svårt att ge specifika rekommendetioner till en person med så här lite information som i tråden helt enkelt.

Hade 12steg varit det ENDA sättet som fungerade hade det varit det enda Socialstyrelsen rekommender - och så är det helt enkelt inte.
 
Jag tror nog att man måste göra en tydlig skillnad mellan genetiska alkoholister och alkoholproblem i allmänhet.
De genetiska alkoholisterna måste hålla sig helnyktra. De kan inte dricka en(1) öl. Varje liten folköl slutar i en fylla.
Det finns människor som missbrukar alkohol och har stora problem med alkohol utan att vara genetiska alkoholister och på dessa så kan det säkert stämma.
Men idén om att kunna socialdricka har förstört många liv.
Alltså, AA har inte på något vis något mandat att definiera vad en alkoholist är.
 
Jag som ofta väljer att köra bil hem i stället för att dricka alkohol blir erbjuden en enorm samling lösningar för att kunna dricka 2 glas vin till maten.
Det är helt absurt hur viktigt det verkar vara.
Min prioritering att lätt kunna komma hem verkar oerhört svårt att förstå.
Jag har aldrig haft svårt att få folk att förstå att jag hellre kör bil och tar mig hem än dricker alkohol. Så det tror jag säger mer om normer i bekantskapskretsen än normer hos befolkningen i stort.
 
Alltså, AA har inte på något vis något mandat att definiera vad en alkoholist är.
Genetiska förutsättningar är en faktor på hur stor risk man har att utveckla missbruk men jag vill poängtera att det inte finns något som helst vetenskaplig stöd för det det skulw finnas någon slags "genetiska alkoholister" och att alla andra är nån slags light "missbrukare" - det här är något snömos som florerar i vissa kretsar.

Sanningen är att vem som helst av oss kan bli alkoholist om vi dricker tillräckligt mycket, tillräckligt ofta - men att VAR den gränsen är högst individuell beronde på en mängd olika faktorer, bland annat genetiska.

Jag vill också avliva en till till myt, jag träffat många som är noga med att påtala att "jag dricker aldrig ensam" "jag sitter inte på nån parkbänk och halsar explorer" "jag dricker aldrig på morgonen" - för själva kroppens tillvänjning av alkohol spelar det absolut ingen roll om dricker nån dyr champange i fint sällskap.
Du kan bli missbrukare precis lika fort som om du i din ensamhet häller i dig bolagets "mest yrsel per krona" .

En till

"Jag har inga alkoholproblem, jag dricker bara tre gånger om året"
okej - men dom gångerna du dricker så slutar det med att du gör du bort dig totalt på festen, skrämmer din parter och barnen, skadar dig,krockar bilen och hamnar i fyllecell, skolkat från jobbet eller kissar ned dig i soffan...
Ja, då har du ett problem även om du bara dricker två gånger om året...
 
Jag har aldrig haft svårt att få folk att förstå att jag hellre kör bil och tar mig hem än dricker alkohol. Så det tror jag säger mer om normer i bekantskapskretsen än normer hos befolkningen i stort.
Det är min erfarenhet också, tidigare i livet i vissa umgängeskretsar var det mycket mer tryck.MEN Jag tror också att det har hänt väldigt mycket på den fronten i samhället som helhet de senaste 10-15 åren.
Det är idag ett helt annat utbud på alkoholfria alternativ på systembolaget och på bättre krogar.
(Även om jag inte för så länge sen fortfarande åkte på att betala 79 spänn för ett glas apelsinjuice med skvätt tranbärsaft i....)
 
Jag har aldrig haft svårt att få folk att förstå att jag hellre kör bil och tar mig hem än dricker alkohol. Så det tror jag säger mer om normer i bekantskapskretsen än normer hos befolkningen i stort.
Jo men problemet uppstår ju där normen är att dricka alkohol så fort som man skall ha kul.
Det är en dålig miljö om man riskerar att få problem med alkohol.
De som främst har haft åsikter är arbetskamrater och, faktiskt, Bukefalister.
 
Hade 12steg varit det ENDA sättet som fungerade hade det varit det enda Socialstyrelsen rekommender - och så är det helt enkelt inte.
De har jag aldrig påstått.
Men det är den enda metod som jag har erfarenhet av att den fungerar.
Jag är liksom inte resten av världen.
 
Genetiska förutsättningar är en faktor på hur stor risk man har att utveckla missbruk men jag vill poängtera att det inte finns något som helst vetenskaplig stöd för det det skulw finnas någon slags "genetiska alkoholister" och att alla andra är nån slags light "missbrukare" - det här är något snömos som florerar i vissa kretsar.

Sanningen är att vem som helst av oss kan bli alkoholist om vi dricker tillräckligt mycket, tillräckligt ofta - men att VAR den gränsen är högst individuell beronde på en mängd olika faktorer, bland annat genetiska.
Jo det gör det.
https://www.hjarnfonden.se/2018/07/ny-upptackt-kan-forklara-vad-som-ligger-bakom-alkoholism/
 
Därför att det är endast där jag tidigare har stött på ditt påstående om att det att om man blivit nykter på ett annat sätt än genom AA så har man inte varit "en riktig alkohlist" utan då har man "bara varit missbrukare".
Det stämmer inte.
Det finns forskning som visar på att det är hur signalsystemet i hjärnan fungerar som avgör det.
 
Läs länken.
Det är värre än så.
Jag har läst länken. Jag är inte direkt okunnig på området om du tror det.
Det är du som fått nån snurr på vad det är jag egenligen skriver, jag tror du läser det som fan läser biblen på något vis.

Vi tar det igen - Det är det här citatet du skrev på ett inlägg om att det finns andra metoder än AA som faktiskt fungerar.

"Jag tror nog att man måste göra en tydlig skillnad mellan genetiska alkoholister och alkoholproblem i allmänhet.
De genetiska alkoholisterna måste hålla sig helnyktra. De kan inte dricka en(1) öl. Varje liten folköl slutar i en fylla.
Det finns människor som missbrukar alkohol och har stora problem med alkohol utan att vara genetiska alkoholister och på dessa så kan det säkert stämma."

Det BÅDE du och jag skriver är att genatiska orsaker påverkar hur sårbar man är - det är vi eniga om.

Det jag argumenterar är att jag upplever att du påstår att har man lyckats sluta på ett annat sätt än AA så är man inte varit alkoholist "på riktigt"
 
Jag tror nog att man måste göra en tydlig skillnad mellan genetiska alkoholister och alkoholproblem i allmänhet.
De genetiska alkoholisterna måste hålla sig helnyktra. De kan inte dricka en(1) öl.
Jag tror inte attman någonsin kommer kunna se den tydliga skillnaden du skriver om.

Det finns en genetisk komponent men det går inte att kategorisera på det sättet.

Jag tror man kommer längre om man ser det för vad det är och förstår att det finns många vägar in och ut ut missbruk.
 
Jag tror inte attman någonsin kommer kunna se den tydliga skillnaden du skriver om.

Det finns en genetisk komponent men det går inte att kategorisera på det sättet.

Jag tror man kommer längre om man ser det för vad det är och förstår att det finns många vägar in och ut ut missbruk.
Exakt. Tack för att du fick fram det jag har förskt på en mer koncist sätt.
 
Jag tror inte attman någonsin kommer kunna se den tydliga skillnaden du skriver om.

Det finns en genetisk komponent men det går inte att kategorisera på det sättet.

Jag tror man kommer längre om man ser det för vad det är och förstår att det finns många vägar in och ut ut missbruk.
Att tro är inte vetenskap, det är religion.
Läste du min länk?
Den handlar om forskning som pekar på att vissa individer med särskilda synliga egenskaper på sin amygdala är födda till missbrukare.
De behöver ingen väg in i missbruket utan de har det i sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min pappa har supit sen tonåren. Mamma har alltid städat efter honom. Han blev nykter för ca 15 år sen (han fyllde 80 idag) och det har...
Svar
8
· Visningar
1 193
Senast: fijja
·
Relationer Försöker att förklara kortfattat utan att ge för mycket info.. Min mamma är sjuk, och kommer inte att bli frisk igen. Vi i familjen...
Svar
8
· Visningar
1 493
Senast: Sleepy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 327
Senast: MML
·
Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 896
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp