Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att tro är inte vetenskap, det är religion.
Läste du min länk?
Den handlar om forskning som pekar på att vissa individer med särskilda synliga egenskaper på sin amygdala är födda till missbrukare.
De behöver ingen väg in i missbruket utan de har det i sig.
Jag har inte läst din länk. Kanske läser den senare. Men jag är helt säker på att man inte kan göra en sån tydlig indelning som du gör i det inlägget jag citerade. Och tror att den typen av indelningar är destruktiva.
 
På vilket sätt hjälper inlägg som detta TS, som uppenbart har skrivit denna tråd i nöd?
Länken kan ta bort skammen över alkoholismen, en medfödd egenskap rår man faktiskt inte för.
Det kan också förklara varför olika metoder fungerar på olika människor.
Fakta är bra för människor med missbruk.
Tro och tycka är dåligt
Det hamnar lätt i skuldbeläggande och det är ingen väg framåt.
 

Länken kan ta bort skammen över alkoholismen, en medfödd egenskap rår man faktiskt inte för.
Det kan också förklara varför olika metoder fungerar på olika människor.
Fakta är bra för människor med missbruk.
Tro och tycka är dåligt
Det hamnar lätt i skuldbeläggande och det är ingen väg framåt.
Jag har läst länken och en hel del t forskning, gått på ett gäng utbildningar och träffar väldigt många missbrukare i olika faser.
Det är inte så enkelt svart-vitt som du vill göra gällande, Det är en förenklad syn på det.
Nu släpper jag diskussionen med dig, för det känns kontraproduktivt i tråden
 
Senast ändrad:
Länken kan ta bort skammen över alkoholismen, en medfödd egenskap rår man faktiskt inte för.
Det kan också förklara varför olika metoder fungerar på olika människor.
Fakta är bra för människor med missbruk.
Tro och tycka är dåligt
Det hamnar lätt i skuldbeläggande och det är ingen väg framåt.
Jag frågade inte om länken. Jag frågade om inlägget. Min uppfattning är att du - som så ofta - är på ett korståg med syfte att bevisa att du har rätt snarare än att ge TS input. Andra argumenterar emot dig och har även menat att det du skrivet kan vara destruktivt. Men du vidhåller ändå din hållpunkt och tycks inte reflektera över att det finns olika syn på saker och att "rätt" inte är en absolut sanning.

Din starkaste drivkraft i diskussioner som denna framstår för mig ofta som strävan att bevisa att du har rätt. Det är synnerligen destruktivt när vi som här är i en tråd som handlar om riktiga människor med riktiga problem. För du har inte alltid rätt! För väldigt många människor är världen nämligen inte så svart-vit som din tycks vara. Det är väl jätteskönt för dig att ha det så, men inse nu en gång för alla att det är något som gäller din person (och andra - du är inte ensam eller unik) och inte något allmängiltigt.
 
Jag frågade inte om länken. Jag frågade om inlägget. Min uppfattning är att du - som så ofta - är på ett korståg med syfte att bevisa att du har rätt snarare än att ge TS input. Andra argumenterar emot dig och har även menat att det du skrivet kan vara destruktivt. Men du vidhåller ändå din hållpunkt och tycks inte reflektera över att det finns olika syn på saker och att "rätt" inte är en absolut sanning.

Din starkaste drivkraft i diskussioner som denna framstår för mig ofta som strävan att bevisa att du har rätt. Det är synnerligen destruktivt när vi som här är i en tråd som handlar om riktiga människor med riktiga problem. För du har inte alltid rätt! För väldigt många människor är världen nämligen inte så svart-vit som din tycks vara. Det är väl jätteskönt för dig att ha det så, men inse nu en gång för alla att det är något som gäller din person (och andra - du är inte ensam eller unik) och inte något allmängiltigt.
Nej min drivkraft är att visa på de sidor av saken som har missats och att peka på fakta när det blir en massa tyckande och troende.
Om någon visar på att jag har fel så viker jag mig omedelbart, det är inte jag som är viktig utan sanningen.
Rent allmänt så tycker jag att fakta och forskningsresultat inte står så högt i kurs här på forumet bland en massa olika åsikter.
 
Jag frågade inte om länken. Jag frågade om inlägget. Min uppfattning är att du - som så ofta - är på ett korståg med syfte att bevisa att du har rätt snarare än att ge TS input. Andra argumenterar emot dig och har även menat att det du skrivet kan vara destruktivt. Men du vidhåller ändå din hållpunkt och tycks inte reflektera över att det finns olika syn på saker och att "rätt" inte är en absolut sanning.

Din starkaste drivkraft i diskussioner som denna framstår för mig ofta som strävan att bevisa att du har rätt. Det är synnerligen destruktivt när vi som här är i en tråd som handlar om riktiga människor med riktiga problem. För du har inte alltid rätt! För väldigt många människor är världen nämligen inte så svart-vit som din tycks vara. Det är väl jätteskönt för dig att ha det så, men inse nu en gång för alla att det är något som gäller din person (och andra - du är inte ensam eller unik) och inte något allmängiltigt.
Dessutom så tycker jag att du nu är oförskämd och uttalar dig kränkande om min person.
Är det så vi skall ha det här på Bukefalos?
Och för att upprepa en fråga som jag nyss fick, hur skall det hjälpa TS på för vis?
 
Dessutom så tycker jag att du nu är oförskämd och uttalar dig kränkande om min person.
Är det så vi skall ha det här på Bukefalos?
Och för att upprepa en fråga som jag nyss fick, hur skall det hjälpa TS på för vis?
Då får du rapportera inlägget. Sen känner jag inte dig i verkligheten och avser "diskussionsjaget" baserat på del trådar på Buke, inte din person. Du kan för övrigt själv fundera på om det inte är oförskämt det är att avfärda andra människors erfarenheter och kunskaper som "tyckande" och "troende".

Med det är mina inlägg till dig slut.
 

Grejen är dock den att hjärnan förändras och utvecklas hela tiden, beroende på vad den får för näring och stimuli. Hjärnor och de andra organen i vår kropp är inte statiska, och kroppen fungerar inte "enkelt mekanistiskt" som man trodde på 1900-talet.

Artikeln du länkade är dessutom om en observation. Det är en sak att säga "vi ser de här två sakerna samtidigt" och en helt annan att säga "sak ett beror på sak två".
 

Jag har ofta svårt att förstå logiken bakom dina länkar, så även denna gången. Du skrev om att man måste göra en tydlig skillnad mellan genetiska alkoholister och andra alkoholister. I sammanfattningen av undersökningen du länkar till står bland annat "men huruvida de faktiskt ligger bakom beteendestörningen är för tidigt att säga"

Finns absolut inget i din länk som stödjer att man måste göra den tydliga skillnad mellan genetisk alkoholism och annan alkoholism som du skriver om. Även om du kan hitta en och annan studie som visar på något slags samband så är det låååååångt ifrån att stödja det du påstår.

Känns som om vi redan har varit igenom det här med att det finns massvis med forskning och en enda studie som eventuellt visar på något slags samband absolut inte bevisar något påstående alls. En liten dos ödmjukhet kan hjälpa långt när man hänvisar till forskning eller gör naturvetenskapliga uttalanden utan baskunskaper.
 
Länken kan ta bort skammen över alkoholismen, en medfödd egenskap rår man faktiskt inte för.
Det kan också förklara varför olika metoder fungerar på olika människor.
Fakta är bra för människor med missbruk.
Tro och tycka är dåligt
Det hamnar lätt i skuldbeläggande och det är ingen väg framåt.
Om det är så att skam (och alltså då även förakt från andra) försvinner om det som skammen handlar om är medfött - hur förklarar du då rasism och att människor med mörk hy ofta särbehandlas negativt?
 
Om det är så att skam (och alltså då även förakt från andra) försvinner om det som skammen handlar om är medfött - hur förklarar du då rasism och att människor med mörk hy ofta särbehandlas negativt?
Jag menade den egna skammen.
Den som hindrar människor från att söka hjälp.
Ingen av de du räknar upp har ju valt sina egenskaper eller kan göra något åt dem.

De skall alltså inte skämmas för dem.
Omgiven är en annan och mycket elakare historia.
 
Jag menade den egna skammen.
Den som hindrar människor från att söka hjälp.
Ingen av de du räknar upp har ju valt sina egenskaper eller kan göra något åt dem.

De skall alltså inte skämmas för dem.
Omgiven är en annan och mycket elakare historia.
Men fortfarande. Många skäms över sin längd, sina stora fötter, sin näsa och så vidare. Trots att det är medfött.
 
Det är verkligen något som de borde sluta upp med.
Inget gott kommer ur sådant.

Om det vore så enkelt skulle vi nog lösa många världsproblem i en handvändning.

Det kan ta extremt lång tid och kräva många år av hårt arbete att ändra såna tankemönster. De flesta klarar det inte själva utan behöver stöttning i form av terapi, och det gäller att hitta rätt form för individen. Terapi som inte är särskilt lättillgänglig om man inte är rik, man ska ha tur att hitta en terapeut man matchar med via skattefinansierade vården.

Ganska nedlåtande att säga åt folk att sluta må dåligt.
 
Om det vore så enkelt skulle vi nog lösa många världsproblem i en handvändning.

Det kan ta extremt lång tid och kräva många år av hårt arbete att ändra såna tankemönster. De flesta klarar det inte själva utan behöver stöttning i form av terapi, och det gäller att hitta rätt form för individen. Terapi som inte är särskilt lättillgänglig om man inte är rik, man ska ha tur att hitta en terapeut man matchar med via skattefinansierade vården.
Självklart.
Min kommentar var det korta svaret.
Jag påstod inte på något sätt att det skulle vara lätt bara att det är bra.
 
För min del finns skammen där ändå oavsett ärftlighet. Möjligen ännu mer för har sett det på nära håll och där vill jag verkligen inte hamna.
Nu har det gått en vecka och tre dagar sen jag drack. Varit tungt. Mycket tyngre än jag skulle anat. Och vet inte ens hur jag ska beskriva. Men det viktiga är att jag håller mig till planen. Kommer inte börja laborera med att försöka dricka en viss sort eller viss tid. Det skiter sig ändå tillslut.
Har de senaste två dagarna inte haft något sug heller. Däremot varit illamående mycket. Knappt kunnat äta något. Om det beror på ingen alkohol eller inte det vet jag inte men är hursomhelst illamående mycket. Just nu inte och det känns skönt och har heller inget sug alls.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min pappa har supit sen tonåren. Mamma har alltid städat efter honom. Han blev nykter för ca 15 år sen (han fyllde 80 idag) och det har...
Svar
8
· Visningar
1 219
Senast: fijja
·
Relationer Försöker att förklara kortfattat utan att ge för mycket info.. Min mamma är sjuk, och kommer inte att bli frisk igen. Vi i familjen...
Svar
8
· Visningar
1 512
Senast: Sleepy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 060
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 677
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp