Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack snälla! Era inlägg värmer verkligen massor ❤️

Bra samtal. Tiden gick så fort! Ska läsa på ännu mer fick uppgifter hem också men orkar inte just nu.

Pratade med mamma också. Det kändes ju ok mellan oss sist men nu har jag igen dåligt samvete. Hon tycker jag är feldiagnostiserad och att jag borde klara mer och komma tillbaka till skolan mer nu mm.
Jag försöker ju hela tiden. Varje dag.
Försöker att inte ta åt mig men blir matt och ledsen. Inget jag gör är bra nog nånsin.
Kommer aldrig våga berätta hela sanningen. Vill men jag orkar inte att hon ska döma mig konstant. Vill inte bli stämplad som alkoholist också.

Skulle verkligen behöva dricka nu. Bara en sista gång sen aldrig mer. Kanske.
Vad din mamma tycker att du "ska klara och göra" är något du inte ska ta till dig. Du klarar det du klarar just nu, punkt.

Om du någon gång får riktigt nog så skulle du behöva tala om för henne att hennes pikar och dömanden gör ont i dig, för du gör så gott du kan vilket är det enda någon kan göra. Det gör du som du vill med men kom ihåg att alkohol inte är lösningen utan gränser gentemot andra människor. Det är oerhört svårt att dra gränser som en people pleaser (gud förbannat så svårt) men det är det bästa man kan göra när det kostar på ens mentala hälsa.

You got this.
 
[...]
Kommer aldrig våga berätta hela sanningen. Vill men jag orkar inte att hon ska döma mig konstant. Vill inte bli stämplad som alkoholist också.

Skulle verkligen behöva dricka nu. Bara en sista gång sen aldrig mer. Kanske.
Om du går tillbaka i tråden tror jag att du hittar flera gånger du skrivit ungefär som det fetstilta. Och du lyckades låta bli och dricka, alltså "måste" du inte. Jag tror också att du vet att det är stor risk att den "sista gången" inte kommer att bli den sista gången.

Du har varit nykter i tre veckor. Du klarar att fortsätta! Sponsorn? Digitalt möte?

Om att bli stämplad som alkoholist: Du är alkoholist. Det kommer du alltid att vara. Jag tror att du behöver acceptera det själv och att du också måste inse att du inte kan ljuga om det för dina närstående. Det är en sjukdom som - speciellt nu i början när nykterheten är skör - påverkar umgänget. Det vore olämpligt om någon av dina närstående korkade upp en vinflaska till middagen just nu och en tid framöver. Men om de inte vet att du är sjuk, hur ska de kunna veta att det är olämpligt? Du behöver vara ärlig, mot dem och mot dig själv.

Drick inte! För din skull. Du fixar det!
 
Om att bli stämplad som alkoholist: Du är alkoholist. Det kommer du alltid att vara. Jag tror att du behöver acceptera det själv och att du också måste inse att du inte kan ljuga om det för dina närstående. Det är en sjukdom som - speciellt nu i början när nykterheten är skör - påverkar umgänget. Det vore olämpligt om någon av dina närstående korkade upp en vinflaska till middagen just nu och en tid framöver. Men om de inte vet att du är sjuk, hur ska de kunna veta att det är olämpligt? Du behöver vara ärlig, mot dem och mot dig själv.

Drick inte! För din skull. Du fixar det!
Tänkte samma.

Man stämplas inte som alkis. Antingen är man alkis eller inte. Du är alkoholist. För resten av ditt liv.
Du måste lära dig acceptera faktumet, och leva med de följder det har.
En del väljer att vara nykterister (har flera i min närhet) andra behöver vara nykterister. Du behöver.

Du har hela buke bakom ryggen som hejar på och stöttar. Du har din fantastiska partner. Du fixar detta!
:heart :heart :heart
 
Tack snälla! Era inlägg värmer verkligen massor ❤️

Bra samtal. Tiden gick så fort! Ska läsa på ännu mer fick uppgifter hem också men orkar inte just nu.

Pratade med mamma också. Det kändes ju ok mellan oss sist men nu har jag igen dåligt samvete. Hon tycker jag är feldiagnostiserad och att jag borde klara mer och komma tillbaka till skolan mer nu mm.
Jag försöker ju hela tiden. Varje dag.
Försöker att inte ta åt mig men blir matt och ledsen. Inget jag gör är bra nog nånsin.
Kommer aldrig våga berätta hela sanningen. Vill men jag orkar inte att hon ska döma mig konstant. Vill inte bli stämplad som alkoholist också.

Skulle verkligen behöva dricka nu. Bara en sista gång sen aldrig mer. Kanske.
Vet du, det låter som att du och din mor har en mycket osund relation, inte för att någon av er vill den andra illa utan för att ni inte har tillit sinsemellan och för att -du- tar på dig -hennes- åsikter on hur -du- skall leva. Er kommunikation som den är nu leder alltid till att du skriver här i tråden och känner dig otillräcklig, ledsen och svag, och det är inte bra för ditt tillfrisknande. Jag tror din relation med din mor är en del av ditt drickande och att du behöver få hjälp med att ändra den så att ni har en bättre balans sinsemellan.
Ta inte det där glaset, du fixar detta ändå ❤
 
Tack snälla! Era inlägg värmer verkligen massor ❤️

Bra samtal. Tiden gick så fort! Ska läsa på ännu mer fick uppgifter hem också men orkar inte just nu.

Pratade med mamma också. Det kändes ju ok mellan oss sist men nu har jag igen dåligt samvete. Hon tycker jag är feldiagnostiserad och att jag borde klara mer och komma tillbaka till skolan mer nu mm.
Jag försöker ju hela tiden. Varje dag.
Försöker att inte ta åt mig men blir matt och ledsen. Inget jag gör är bra nog nånsin.
Kommer aldrig våga berätta hela sanningen. Vill men jag orkar inte att hon ska döma mig konstant. Vill inte bli stämplad som alkoholist också.

Skulle verkligen behöva dricka nu. Bara en sista gång sen aldrig mer. Kanske.

Det här tycker jag är intressant!
Din mamma o relationen till henne. Är det ett av skälen till att du drack? Flykt från henne o dina känslor runt det?
 
Kaos nu. Partner är påväg han tog ledigt för att hjälpa.
Känns så hemskt allt. Börjar bra sen händer det något och blir kaos. Mitt huvud hemskt just nu.
Han sa att det är inte hela världen och det jag håller på med just nu bara ger mer oro och negativitet.
Ja mamma är också delvis inblandad i kaoset men en annan grej också.
Jag försöker tänka ut lösningar men orkar inte längre. En lösning hade varit i Romeo och Julia stil. Avsluta med ett romantiskt mord och självmord. Men det svarade han inte ens på.
Det var ju delvis på skämt ju fast visst är det lockande att bara få sätta punkt för allt för gott.
 
Kaos nu. Partner är påväg han tog ledigt för att hjälpa.
Känns så hemskt allt. Börjar bra sen händer det något och blir kaos. Mitt huvud hemskt just nu.
Han sa att det är inte hela världen och det jag håller på med just nu bara ger mer oro och negativitet.
Ja mamma är också delvis inblandad i kaoset men en annan grej också.
Jag försöker tänka ut lösningar men orkar inte längre. En lösning hade varit i Romeo och Julia stil. Avsluta med ett romantiskt mord och självmord. Men det svarade han inte ens på.
Det var ju delvis på skämt ju fast visst är det lockande att bara få sätta punkt för allt för gott.

Akutpsyk?
 
Kaos nu. Partner är påväg han tog ledigt för att hjälpa.
Känns så hemskt allt. Börjar bra sen händer det något och blir kaos. Mitt huvud hemskt just nu.
Han sa att det är inte hela världen och det jag håller på med just nu bara ger mer oro och negativitet.
Ja mamma är också delvis inblandad i kaoset men en annan grej också.
Jag försöker tänka ut lösningar men orkar inte längre. En lösning hade varit i Romeo och Julia stil. Avsluta med ett romantiskt mord och självmord. Men det svarade han inte ens på.
Det var ju delvis på skämt ju fast visst är det lockande att bara få sätta punkt för allt för gott.
This too shall pass. Det är mitt motto när allt känns tufft och övermäktigt. Om man behöver lägga sig ner på golvet i en timme för att den värsta stressen ska lägga sig så är det också ett sätt man får ta till.
Du behöver inte hitta en lösning direkt när allt är kaotiskt, låt det landa så är det lättare att tänka mer klart sen.
Vilken fantastisk partner han verkar vara, skönt att höra att du har sånt stöd även på plats. Men förstår att han inte svarade på dina ord om självmord, det är såklart inget man vill höra från den man älskar ❤️
 
Kaos nu. Partner är påväg han tog ledigt för att hjälpa.
Känns så hemskt allt. Börjar bra sen händer det något och blir kaos. Mitt huvud hemskt just nu.
Han sa att det är inte hela världen och det jag håller på med just nu bara ger mer oro och negativitet.
Ja mamma är också delvis inblandad i kaoset men en annan grej också.
Jag försöker tänka ut lösningar men orkar inte längre. En lösning hade varit i Romeo och Julia stil. Avsluta med ett romantiskt mord och självmord. Men det svarade han inte ens på.
Det var ju delvis på skämt ju fast visst är det lockande att bara få sätta punkt för allt för gott.
Försök komma ihåg att en känsla är bara en känsla och oavsett hur genomvidrig den känns i stunden, så kommer den gå över. Vi är bara människor allihopa och vi gör så gott vi kan, är övertygad om att du gör massa gott i människors liv som du själv inte ens ser eller lägger någon vikt vid, för du lägger allt ditt fokus på det negativa eller det du ser som brister hos dig själv. Försök att inte vara så hård mot dig själv, försök att sätta gränser mot dom som har en massa åsikter. Det är deras åsikter, inga absoluta sanningar på något vis. Kämpa! Du förtjänar att må bättre än såhär, och det kommer du också att göra.
 
Jag tänker, igen, att du kanske skulle behöva hjälp med ditt liv och ditt mående i stort. Alkoholen har legat som en skyddande filt över annat jobbigt i livet, som du inte behövde ta itu med då. Nu när alkoholen är borta ligger allt det jobbiga vid ytan. Den fysiska abstinensen kan mycket väl ha lagt sig vid det här laget, men längtan efter alkoholen som dövar och döljer allt det där andra finns kvar.

Kanske du kan ta kontakt med vården kring ditt mående i allmänhet? Jag vet inte vilken typ av hjälp men någon form av psykologsamtal, där du inte bara berättar om alkoholen utan lika mycket om det som smärtar i övriga livet. Det fanns ju en anledning till varför du ville fly undan saker med alkoholens förrädiska "hjälp".

Jag önskar dig all lycka till - du är på god väg nu, vänd dig inte om utan se framåt! Och be om hjälp! :heart
 
Dag 26!

Förlåt att jag varit dålig på att uppdatera. Fredagen vill jag helst bara glömma bort men vi ordnade upp det tillslut allting. Hela dagen tog det.
Lördagen var bra förutom att jag fick en gråtattack mitt bland folk så fick gå undan. Kom sedan tillbaka och då var det nästan som att ingenting hade hänt. Och nu när jag skriver om det minns jag inte exakt varför jag blev så ledsen ens.
Någon kombination med mycket folk och att jag kände att jag inte hade kontroll över situationen tror jag var utlösande.
Resten av dagen var bra och utmanande.

Gårdagen var jättefin. Så mycket glädje och kärlek och blev även inspirerad och kände en harmoni inne i mig som är så sällsynt. Speciellt utan alkohol. Och att det var en så långvarig känsla!

Inatt hade jag en hemsk mardröm om min pappas bortgång och en massa människor skulle ”hjälpa” mig att ta beslut. Men det slutade i kaos och jag kunde tillslut inte besluta om nånting. Massa andra grejer som hände i drömmen också men orkar inte skriva om det. Väldigt skönt att det enbart var en dröm!
 
Vad otroligt duktig du är som accepterar att det känns jobbigt ibland och att allt blir skit ibland men också vet att sånt passerar. Nu har du ägnat en hel helg åt att klara av livets upp- och nergångar. Om du klarade det galant eller adekvat eller på en hårsmån spelar faktiskt ingen roll, livet är inte betygsgrundande.
 
Vad otroligt duktig du är som accepterar att det känns jobbigt ibland och att allt blir skit ibland men också vet att sånt passerar. Nu har du ägnat en hel helg åt att klara av livets upp- och nergångar. Om du klarade det galant eller adekvat eller på en hårsmån spelar faktiskt ingen roll, livet är inte betygsgrundande.

Åh, så bra skrivet!
@karamelldrottningen Jag är så imponerad av dig. ❤️
 
Skulle kunna dricka vad som helst bara det innehåller alkohol. Hela den här alkoholismgrejen känns flummig. Jo jag fattar att jag inte ska dricka. Men att jag är sjuk?!
Vem har bestämt det? Vad är det för jäkla påhitt? Och när blev det så?
När ska jag klara av att dricka ett glas och vara nöjd med det? Aldrig? Inte ens som 70 plussare?

Blivit bjuden på studentmottagning funderar på att tacka nej. Är förvisso långt kvar men alla där lär väl dricka och dessutom känner jag ingen.
Allt känns bara blaha. Precis allt.
 
Skulle kunna dricka vad som helst bara det innehåller alkohol. Hela den här alkoholismgrejen känns flummig. Jo jag fattar att jag inte ska dricka. Men att jag är sjuk?!
Vem har bestämt det? Vad är det för jäkla påhitt? Och när blev det så?
När ska jag klara av att dricka ett glas och vara nöjd med det? Aldrig? Inte ens som 70 plussare?

Blivit bjuden på studentmottagning funderar på att tacka nej. Är förvisso långt kvar men alla där lär väl dricka och dessutom känner jag ingen.
Allt känns bara blaha. Precis allt.
Fast det är väl just det där med att allt känns "blaha" när du inte dricker som är ett av tecknen på att du är alkoholist.
 
Skulle kunna dricka vad som helst bara det innehåller alkohol. Hela den här alkoholismgrejen känns flummig. Jo jag fattar att jag inte ska dricka. Men att jag är sjuk?!
Vem har bestämt det? Vad är det för jäkla påhitt? Och när blev det så?
När ska jag klara av att dricka ett glas och vara nöjd med det? Aldrig? Inte ens som 70 plussare?

Blivit bjuden på studentmottagning funderar på att tacka nej. Är förvisso långt kvar men alla där lär väl dricka och dessutom känner jag ingen.
Allt känns bara blaha. Precis allt.

Att vara alkholist är att vara sjuk. Vad är det annars?
Du tål helt enkelt inte alkohol. Som en allergi
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min pappa har supit sen tonåren. Mamma har alltid städat efter honom. Han blev nykter för ca 15 år sen (han fyllde 80 idag) och det har...
Svar
8
· Visningar
1 186
Senast: fijja
·
Relationer Försöker att förklara kortfattat utan att ge för mycket info.. Min mamma är sjuk, och kommer inte att bli frisk igen. Vi i familjen...
Svar
8
· Visningar
1 486
Senast: Sleepy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 237
Senast: MML
·
Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 859
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp