Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Allt ni skriver låter vettigt men jag fattar ändå inte. Fattar det rent logiskt men får inte in det det är som om det vore nån bugg nånstans.

Min kusin ligger på sjukhuset. Blivit akut riktigt dålig. Känner att jag vill göra något för honom men vet inte vad.

Försökt öppna ett brev från Skatteverket. Det går inte. Paniken kommer direkt 😭
Det är om pappas dödsbo. Säkert deklarationen och nu är det inte mycket tid kvar. Jag måste göra det för ingen annan kan göra det.
Varför är det så svårt?! Varför är jag så svag?! Så irriterande labil 😭
Skulle jag få dricka skulle det bli en lite tillfällig lättnat. Väldigt tillfällig men ändå en lättnad.
 
Får hjälp på torsdag med deklarationen. Känns bra och konstigt nog försvann behovet av att dricka nu när jag vet att jag inte behöver vara själv med det.
Ytterligare ett bevis för att alkohol bara är ett sätt att hantera jobbigheter

Jobbiga stunder har alla. I olika grad.
Men jag har aldrig tänkt tanken att hantera det.med droger (alkohol)
Att du tar den utvägen betyder bara att du är sjuk

Du fixar detta :heart :heart :heart
 
Allt ni skriver låter vettigt men jag fattar ändå inte. Fattar det rent logiskt men får inte in det det är som om det vore nån bugg nånstans.

Min kusin ligger på sjukhuset. Blivit akut riktigt dålig. Känner att jag vill göra något för honom men vet inte vad.

Försökt öppna ett brev från Skatteverket. Det går inte. Paniken kommer direkt 😭
Det är om pappas dödsbo. Säkert deklarationen och nu är det inte mycket tid kvar. Jag måste göra det för ingen annan kan göra det.
Varför är det så svårt?! Varför är jag så svag?! Så irriterande labil 😭
Skulle jag få dricka skulle det bli en lite tillfällig lättnat. Väldigt tillfällig men ändå en lättnad.

Du är inte svag! Du genomgår en kris och brottas med att du har drabbats av en sjukdom som med all sannolikhet är kronisk och som under lång tid kommer vara utmanande i sociala situationer där alkohol har varit en ”naturlig” del. Det är som om du hade drabbats av en svår allergi mot hästar och aldrig mer skulle kunna komma i närheten av en häst igen - någonsin - utan att bli sjuk. Här har du dessutom beroendet att brottas med, där alkoholen tidigare har varit det du har gått till för att hantera kriser och jobbiga känslor. Nu har du inte det. Det är en dubbel kris och det är fullt förståeligt att det är oerhört påfrestande mentalt att hantera.

Lösningen är dock inte att dricka. Lösningen är avstå - varje dag. Till slut kommer det att lätta. Tills det lättar: Ring sponsorn. Se till att du får kontakt med en bra psykolog eller kurator som förstår sig på beroendeproblematik. Du är inte svag. Du är stark och du kämpar - varje dag!
 
Varit på ett aa möte denna vecka. Skulle behövt gå på fler egentligen men tiden bara försvinner hela tiden :crazy:

Dag 29

Har än så länge idag inte tänkt på att dricka. Skönt!
Igår en del tankar och lite stressad över att det är påsk.
Det betyder vin.
Ska ikväll på teater! Ser jag fram emot det var så länge sen.

Men resten av påsken. Jag vet inte hur jag ska göra med nånting. Ena stunden känns allt glasklart och nästa stund helt huller om buller.
Får ta en dag i taget och inte mer än så.
 
Varit på ett aa möte denna vecka. Skulle behövt gå på fler egentligen men tiden bara försvinner hela tiden :crazy:

Dag 29

Har än så länge idag inte tänkt på att dricka. Skönt!
Igår en del tankar och lite stressad över att det är påsk.
Det betyder vin.
Ska ikväll på teater! Ser jag fram emot det var så länge sen.

Men resten av påsken. Jag vet inte hur jag ska göra med nånting. Ena stunden känns allt glasklart och nästa stund helt huller om buller.
Får ta en dag i taget och inte mer än så.
Med risk för att låta som om jag bagatelliserar din oro inför påsken (vilket såklart INTE är meningen), så rekommenderar jag god mat och påskmust!! :D
 
Varit på ett aa möte denna vecka. Skulle behövt gå på fler egentligen men tiden bara försvinner hela tiden :crazy:

Dag 29

Har än så länge idag inte tänkt på att dricka. Skönt!
Igår en del tankar och lite stressad över att det är påsk.
Det betyder vin.
Ska ikväll på teater! Ser jag fram emot det var så länge sen.

Men resten av påsken. Jag vet inte hur jag ska göra med nånting. Ena stunden känns allt glasklart och nästa stund helt huller om buller.
Får ta en dag i taget och inte mer än så.
Har du något som du önskar dig? Något du vill köpa/göra? Om du sätter över pengarna som du skulle ha använt till sprit på ett separat konto och ser dem växa, skulle det kunna motivera dig till att låta bli att dricka? Bara en tanke... :)
 
@karamelldrottningen Ta påsken en dag i taget! Du klarar detta om du varje morgon tar ett nytt beslut. Identifiera redan nu vilka särskilda triggers och svåra situationer som kan tänkas uppstå under påskhelgen.

Och boka in åtminstone ett onlinemöte. Jag lovar dig att många känner samma oro inför påskhelgen! Du kanske kan bestämma med din sponsor att hon hör av sig klockan ett varje dag nu till och med måndag. Liksom för att stoppa innan det blir illa.
Prata med din partner om oron också!

Fetade ord som du kan använda som att göra-lista om du vill
 
Varit på ett aa möte denna vecka. Skulle behövt gå på fler egentligen men tiden bara försvinner hela tiden :crazy:

Dag 29

Har än så länge idag inte tänkt på att dricka. Skönt!
Igår en del tankar och lite stressad över att det är påsk.
Det betyder vin.
Ska ikväll på teater! Ser jag fram emot det var så länge sen.

Men resten av påsken. Jag vet inte hur jag ska göra med nånting. Ena stunden känns allt glasklart och nästa stund helt huller om buller.
Får ta en dag i taget och inte mer än så.
Hur har dina tidigare påskhelger sett ut? Vad gör ni som inbegriper vin/sprit?
Om jag var du skulle jag helt enkelt frankt säga att du har en vit månad (29 dagar är ju en månad ungefär ;) )

Hur är stämningen i ditt umgänget och familj - hånas man om man inte dricker?

Från mitt perspektiv gör du detta med att inte dricka till en så stor sak - eftersom du är alkoholist. På varje sammankomst finns det väl alltid folk som inte smakar eftersom de ska köra, kliva upp tidigt för jobb eller för att de inte är sugna. Så att säga nej är kanske en större sak i ditt huvud än omgivningens?

Är det situationen? För att du "alltid" druckit vid högtider?
Prata med din sponsor och med din partner, och se till att inte vara ensam så dina tankar kan gå bananas och locka dig till alkohol.

Bara spånar.
:heart :heart :heart
 
Men resten av påsken. Jag vet inte hur jag ska göra med nånting. Ena stunden känns allt glasklart och nästa stund helt huller om buller.
Får ta en dag i taget och inte mer än så.
Vad innehåller din påsk? Varför & när innehåller den risker att dricka eller kontakt med andra som dricker?
Jag har liksom aldrig förknippat något av det som hänger ihop med påsken med alkoholintag så kan inte föreställa mig.

Vad av det kan du bara skippa. Typ säga att du har spa-weekend, vandringshelg, tapetserar hallen, whatever ihop med partner och bara göra något annat?

Hur fungerar det med möten under storhelger? Antar andra också har problem med dem, men också att folk är borta med familj osv. Gör en förhandsplanering vilka möten du ska gå på.
 
Dag 32!

Tror att jag börjar bli lite mer stabil i måendet (och nykterheten). Vågar ju knappt skriva det för är rädd för bakslag 😅

Har de senaste nätterna drömt konstigt och mycket om drickande. Kan inte minnas att jag drömt så här mycket om att dricka vin mm nånsin tidigare.
Lite märkligt eftersom jag inte druckit på 32 dagar. Så en månad nykter 🙏

Igår på middag hos partners familj och mamman frågade om jag ville ha vin. Jag hann inte ens svara innan han ganska bryskt sa nej vi ska inte dricka nått!
Kändes överdrivet. Jag hade mer tänkt säga. Tack! Men jag tar nog hellre påskmust.
Tog upp det med honom sen att det är bättre jag svarar för mig. Han höll med men hade blivit arg för att hon hade frågat det. Jag sa att det är en helt rimlig fråga att fråga sina gäster. Hon har ju ingen aning om mina alkoholproblem.

Är hemma nu och min mamma är här. Hon har vin med sig. Vi har ätit gott. Men hon har inte tagit fram vinet än. Lite märkligt faktiskt. Men kvällen är ju ung. Det kanske kommer.
Jag har iaf provat massor med olika juicer! Känns som jag avverkat flera nyheter, dvs sådana jag aldrig testat förut. Hittat någon ny favorit och så.

Sakta men säkert känns det ok att inte dricka. Har massor av annat som snurrar i huvudet. Alkoholen tar allt mindre plats. Jätteskönt!
Men det finns stunder då det är starkt. Behovet/suget. Sen går det över igen. Lite som en berg och dalbana. Men topparna med suget blir allt mindre.
 
Dag 32!

Tror att jag börjar bli lite mer stabil i måendet (och nykterheten). Vågar ju knappt skriva det för är rädd för bakslag 😅

Har de senaste nätterna drömt konstigt och mycket om drickande. Kan inte minnas att jag drömt så här mycket om att dricka vin mm nånsin tidigare.
Lite märkligt eftersom jag inte druckit på 32 dagar. Så en månad nykter 🙏

Igår på middag hos partners familj och mamman frågade om jag ville ha vin. Jag hann inte ens svara innan han ganska bryskt sa nej vi ska inte dricka nått!
Kändes överdrivet. Jag hade mer tänkt säga. Tack! Men jag tar nog hellre påskmust.
Tog upp det med honom sen att det är bättre jag svarar för mig. Han höll med men hade blivit arg för att hon hade frågat det. Jag sa att det är en helt rimlig fråga att fråga sina gäster. Hon har ju ingen aning om mina alkoholproblem.

Är hemma nu och min mamma är här. Hon har vin med sig. Vi har ätit gott. Men hon har inte tagit fram vinet än. Lite märkligt faktiskt. Men kvällen är ju ung. Det kanske kommer.
Jag har iaf provat massor med olika juicer! Känns som jag avverkat flera nyheter, dvs sådana jag aldrig testat förut. Hittat någon ny favorit och så.

Sakta men säkert känns det ok att inte dricka. Har massor av annat som snurrar i huvudet. Alkoholen tar allt mindre plats. Jätteskönt!
Men det finns stunder då det är starkt. Behovet/suget. Sen går det över igen. Lite som en berg och dalbana. Men topparna med suget blir allt mindre.
Snälla däg sanningen och be henne hälla ut vinet...
 
Vad har hänt? 😓❤️
Han blev akut dålig. Fanns inget att göra. Kirurgen sa att prognosen inte var god. Jag går sönder. Vi red ut igår förmiddag och nu finns han inte mer. Fattar inte det. Han var så positiv. Så fantastiskt. Det finns ingen som han. Kommer aldrig att finnas någon som han. Han hade och kommer alltid att ha en stor plats i mitt hjärta. Så mycket vi lärde varandra. Jag älskar honom så mycket. Världens finaste häst ❤️
Bara gråter. Kan inte sluta gråta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min pappa har supit sen tonåren. Mamma har alltid städat efter honom. Han blev nykter för ca 15 år sen (han fyllde 80 idag) och det har...
Svar
8
· Visningar
1 211
Senast: fijja
·
Relationer Försöker att förklara kortfattat utan att ge för mycket info.. Min mamma är sjuk, och kommer inte att bli frisk igen. Vi i familjen...
Svar
8
· Visningar
1 511
Senast: Sleepy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 513
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 640
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp