Alkoholkonsumtion och gränsdragning

Kan du inte helt enkelt dricka läsk eller typ alkoholfri cider? Billigare och godare. :) Eller är det viktigt för dig att det ska se ut som du dricker alkohol som dina vänner gör? Be isf bartendern om en fruktig alkoholfri drink, jag fick en drink som var som hallonsorbet en gång som var sjukt god.

Läsk och det som inte borde få kallas cider är ju sött. Helt annat än vin och öl, och sabbar åtminstone i min mening upplevelsen av maten.

Jag har ju blivit ciderälskare på senare tid, så jag brukar välja en bra, torr cider om det finns (på majoriteten av alla ställen är det dock lögn att få tag på). Då får man den bra matdrycken men landar på 4-6% istället för vinet. Finns även många riktigt bra microbryggda öler i 3,5%-snåret. Helt alkoholfritt håller jag med om att bubbel verkar lättast att få bra. Eller drinkar om det finns en bra bartender som vet hur man balanserar beska och syra.

Mitt alkoholfria tips i övrigt är en must: Jus de Pommes Artisanal Pétillant. Långt ifrån äppeljuice, med syra och liten beska i botten, och grymt god till chark eller ost :d
 
Jag köpte en flaska alkoholfritt bubbel när jag var uppe i stugan sist. Jag ville ha bubbel, men alkoholen kändes oviktig. Det var jättegott! Kändes dock riktigt märkligt att sitta och dricka upp en hel flaska bubbel ensam :D

Haha, jag köpte något flädervin på typ någon futtig procent alkohol och HERREGUD vad gott det var, mycket bättre än cider. Jag drack också upp nästan hela flaskan själv, haha.
 
Läsk och det som inte borde få kallas cider är ju sött. Helt annat än vin och öl, och sabbar åtminstone i min mening upplevelsen av maten.

Jag har ju blivit ciderälskare på senare tid, så jag brukar välja en bra, torr cider om det finns (på majoriteten av alla ställen är det dock lögn att få tag på). Då får man den bra matdrycken men landar på 4-6% istället för vinet. Finns även många riktigt bra microbryggda öler i 3,5%-snåret. Helt alkoholfritt håller jag med om att bubbel verkar lättast att få bra. Eller drinkar om det finns en bra bartender som vet hur man balanserar beska och syra.

Mitt alkoholfria tips i övrigt är en must: Jus de Pommes Artisanal Pétillant. Långt ifrån äppeljuice, med syra och liten beska i botten, och grymt god till chark eller ost :d

Ja, men all den svenska cidern med alkohol är minst lika söt som den alkoholfria. För att inte tala om blanddryckar typ Breezer och Ice. Engelsk och irländsk cider däremot är torr. :)
 
Det är medelviktigt det där med om det ser ut som att jag dricker alkohol eller inte, beroende på tillställning. Att jag dricker en Cola då och då gör inget alls. Men det är ju alltid skönt att slippa få frågan varför man dricker alkoholfritt allt för ofta.

Det är sorgligt att höra att du känner dig tvingad till att dricka/fejkdricka för att slippa frågor om varför du inte dricker. Vet av x antal liknande trådar att du är långt från ensam om att vanka i den sortens kompisgäng. Själv har jag bara upplevt press om att dricka alkohol några enstaka gångar i livet och då har det varit från personer utanför min egen krets. Dina vänner måste acceptera att du har en gräns eller att du inte vill dricka alls. Vänner som inte respekterar dig är inget att samla på.

Varför någon inte vill dricka alkohol har ingen annan med att göra, om de hade lite hyfs skulle de inte ens fråga varför du inte dricker alkohol. Man kan som värdinna fråga: "Vad dricker du?" i syfte att erbjuda dig påfyllning, men att fråga: "Varför dricker du inte? Du är så tråkig! Kom igen nu, ta en drink då!" är fruktansvärt ohyfsat och kränkande.
 
Det är sorgligt att höra att du känner dig tvingad till att dricka/fejkdricka för att slippa frågor om varför du inte dricker. Vet av x antal liknande trådar att du är långt från ensam om att vanka i den sortens kompisgäng. Själv har jag bara upplevt press om att dricka alkohol några enstaka gångar i livet och då har det varit från personer utanför min egen krets. Dina vänner måste acceptera att du har en gräns eller att du inte vill dricka alls. Vänner som inte respekterar dig är inget att samla på.

Varför någon inte vill dricka alkohol har ingen annan med att göra, om de hade lite hyfs skulle de inte ens fråga varför du inte dricker alkohol. Man kan som värdinna fråga: "Vad dricker du?" i syfte att erbjuda dig påfyllning, men att fråga: "Varför dricker du inte? Du är så tråkig! Kom igen nu, ta en drink då!" är fruktansvärt ohyfsat och kränkande.

Håller med!
Och för mig blir det "pressen" värre ju äldre jag blir. Som student (!) var det ingen big deal att jag inte drack (annat är lite/inget/måttligt/) och ingen ifrågasatte det. Ju äldre jag blir desto mer ifrågasatt blir jag. Väldigt bakvänt.
 
Jag gillar ett glas vin eller två, men dricker ofta mindre alkohol än många andra i mängd räknat.
Jag är brutalt uppriktigt med varför: jag blir trött, jag har barn och jag avskyr att vara full eller bakfull.
Ibland är jag inte sugen.


Bakfull med barn är en känd tortyrmetod btw...
 
Jag skulle vilja testa några alkoholfria drinkar för att veta vad jag gillar. Efter en tid lär man sig säkert ett gäng man kan beställa. Det är medelviktigt det där med om det ser ut som att jag dricker alkohol eller inte, beroende på tillställning. Att jag dricker en Cola då och då gör inget alls. Men det är ju alltid skönt att slippa få frågan varför man dricker alkoholfritt allt för ofta.

Jag tänker att jag skulle vilja dricka en blandning, kanske varannan vin/bubbel och varannan alkoholfri drink/cider/öl eller liknande under en festkväll (+ vatten då). Jag gillar alkoholhaltiga drycker, och ärligt talat så gillar jag dess effekt också. Men, till en viss gräns. Att vara lite "salongs" är alltid mysigt och ärligt talat så tycker jag inte att det är superroligt att vara ute och festa en natt med fulla människor om man själv är nykter. Men jag gillar inte att bli full. Jag bli snabbt illamående om jag känner att det snurrar för mycket och tycker inte om känslan av att inte ha full kontroll.

Jag tror mitt främsta problem är att man liksom dricker som en social aktivitet - konstant. Jag var på en 10h lång fest i helgen och ska man ständigt ha någon alkoholhaltigt i handen så blir det väääldigt mycket alkohol.


Jag behöver inte vara nykter för att tycka att det är trist att umgås med fulla människor. Har aldrig tyckt det vara roligt när umgänget sjunker till sandlådenivå.

Är förväntningarna att festen kan bli sån, tackar jag nej i förväg.
 
Ja, men all den svenska cidern med alkohol är minst lika söt som den alkoholfria. För att inte tala om blanddryckar typ Breezer och Ice. Engelsk och irländsk cider däremot är torr. :)

Tyvärr finns ju nästan aldrig någon bra cider ute, än mindre alkoholfri. (Ibland finns någon av Westons varianter, men den är ju väldigt trist i längden.)
Själv blir jag glad om jag kan få en enkel Old Rosie, eller en Florence Louisel ("Cidre Gosne"), och lycklig om det serveras något mer högkvalitativt som tex Divona eller Manoir D'Apreval. Något riktigt bra från GB/Irland har jag bara sett på de renodlade ciderbarerna och de växer ju tyvärr inte på träd. :meh:

Låt oss lobba för en utveckling åt ciderhållet, så att vi alkoholkänsliga kan få dricka gott :) (Och bättre alkoholfria alternativ i övrigt givetvis, det verkar gå åt rätt håll iaf...)

(Kan ursäkta min syn på cider med att för mig som producerar själv är en dryck som består av fruktvin och sötat vatten inte en cider. Där faller all svensk alkoläsk men även Kiviks m.fl lite mindre sliskiga varianter.)
 
Jag har senaste året börjat reagera annorlunda på alkohol O_o Jag vet inte om det är åldern som påverkat eller om jag har andra tränings- och matvanor nu från när jag var yngre. Eller kanske en kombination, men jag kan i alla fall lugnt konstatera att jag inte tål samma mängd alkohol längre. Jag blir både fullare och minnet i samband med alkoholintag har blivit gravt försämrat. När jag var yngre kunde jag festa tills jag kramade toaletten och ändå ha glasklart minne över hela natten. Senaste året kan en AW med 3 glas vin resultera i att jag minns dåligt vad vi har pratat om, och större alkoholintag under festnätter ger minnesluckor. Både obehagligt och ärligt talat.. pinsamt!

Är det någon som upplevt samma?

Jag insett att jag nu på allvar måste lära mig vart min nya gräns går. Jag tror att den är låg, möjligtvis kring 1 glas vin eller motsvarande på middag/AW och kring 3 en festkväll skulle vara lagom för mig. Så jag skulle hemskt gärna vilja ha tips på följande:

1. Goda alkoholfria drinkar
2. Gott alkoholfritt vin
3. Tips & råd för hur jag kan tänka för att alkoholkonsumtionen inte ska skena iväg när man är lite sådär mys-salongs och tenderar att tappa omdömet om vad som är lite respektive mycket alkohol
4. Egna erfarenheter om någon vill dela med sig. Är jag ensam?

Det är mycket AW/fest/mingel/middagar i min umgängeskrets och jag älskar ett gott vin. Så jag vill inte behöva sluta dricka alkohol helt men känner att jag har hamnat i ett negativt mönster och är ärligt talat himla less på det :meh:

Mikeller har sjukt goda alkoholfria öler som jag hittat på flera systembolag. Dricker dem tyvärr sällan själv nuförtiden eftersom jag inte längre måste köra bil/ ta hand om häst (det är ju rätt sorgligt att man behöver ha en ursäkt för att inte dricka alkohol..) men köpte dem ofta både på bolaget och ute när det begav sig då jag ofta tog helgmorgnarna i stallet.
 
Angående vänner som pressar en att dricka, hade iaf jag dumpat de.
Är förövrigt 19,5 år gammal och aldrig testat alkohol. Tänker aldrig göra heller. Däremot har jag testat flera alkoholfria alternativ, och det mesta smakar sockerdricka - bokstavligen :wtf:
Kan rekommendera Briskas Alkoholfria Rosécider när det kommer till alkoholfritt. Den är bärig och fräsch men utan att bli för söt.
 
Jag har senaste året börjat reagera annorlunda på alkohol O_o Jag vet inte om det är åldern som påverkat eller om jag har andra tränings- och matvanor nu från när jag var yngre. Eller kanske en kombination, men jag kan i alla fall lugnt konstatera att jag inte tål samma mängd alkohol längre. Jag blir både fullare och minnet i samband med alkoholintag har blivit gravt försämrat. När jag var yngre kunde jag festa tills jag kramade toaletten och ändå ha glasklart minne över hela natten. Senaste året kan en AW med 3 glas vin resultera i att jag minns dåligt vad vi har pratat om, och större alkoholintag under festnätter ger minnesluckor. Både obehagligt och ärligt talat.. pinsamt!

Är det någon som upplevt samma?

Jag insett att jag nu på allvar måste lära mig vart min nya gräns går. Jag tror att den är låg, möjligtvis kring 1 glas vin eller motsvarande på middag/AW och kring 3 en festkväll skulle vara lagom för mig. Så jag skulle hemskt gärna vilja ha tips på följande:

1. Goda alkoholfria drinkar
2. Gott alkoholfritt vin
3. Tips & råd för hur jag kan tänka för att alkoholkonsumtionen inte ska skena iväg när man är lite sådär mys-salongs och tenderar att tappa omdömet om vad som är lite respektive mycket alkohol
4. Egna erfarenheter om någon vill dela med sig. Är jag ensam?

Det är mycket AW/fest/mingel/middagar i min umgängeskrets och jag älskar ett gott vin. Så jag vill inte behöva sluta dricka alkohol helt men känner att jag har hamnat i ett negativt mönster och är ärligt talat himla less på det :meh:
Att jag inte kan dricka som jag gjorde som ung tänker jag mer hänger samman med hur sällan och lite jag dricker numera.
Festade en hel del omkring 30årsåldern och en vanlig krogkväll kunde jag lätt dra i mig typ en vinflaska innan krogen och typ 1-5 drinkar ute. Visst var jag full, men inte så att jag fick minnesluckor. Numera känner jag av alkoholen efter typ ett halvt glas.

Men, dels drack jag mindre när jag blev sambo och sen fick vi barn för 9 år sedan och sedan dess har jag kanske varit full 1 eller max 2 gånger (och då på mycket mindre mängd alkohol än tidigare). Det existerar inga vilda krogkvällar heller...

Däremot har jag upptäckt något jag aldrig förut känt; "ågren". Jag har haft vänner när jag var yngre som pratade om "ågren", men jag trodde mest det handlade om "eftertankens kranka blekhet" - att de ångrade att de druckit mycket för att de 1. tyckte de gjort bort sig inför någon/några och/eller 2. Led av bakfyllan/ont i huvudet/skakis.
På senare år har jag märkt; speciellt om jag dricker sprit (som för mig numera rör sig om typ max 12-20 cl likör på en kväll) att jag får just "ågren" - känner ingen bakiskänsla dagen efter, men kan känna mig nedstämd, lite lätt deppig och ja, NERE helt enkelt. Den känslan hade jag aldrig som yngre.
//47åringen
 
@Singoalla: En god torr cider (med alkohol) är Kiviks Torr Astrakan. Suverän till mat men även bra som "pratvin". Tillverkaren Kiviks Musteri har andra goda torrare cidersorter också, även de med lägre alkoholhalt som finns i vanliga mataffärer.
Åh, tack vilket bra tips. :bow:
Jag dricker inte alkohol och tycker det är jättesvårt att hitta bra alternativ.
Det mesta är för sött.
Men den där ska jag prova. Andra påpekar inte mina vanor, men jag själv tycker det är trist att alltid dricka bara vatten till maten.
 
Att jag inte kan dricka som jag gjorde som ung tänker jag mer hänger samman med hur sällan och lite jag dricker numera.
Festade en hel del omkring 30årsåldern och en vanlig krogkväll kunde jag lätt dra i mig typ en vinflaska innan krogen och typ 1-5 drinkar ute. Visst var jag full, men inte så att jag fick minnesluckor. Numera känner jag av alkoholen efter typ ett halvt glas.

Men, dels drack jag mindre när jag blev sambo och sen fick vi barn för 9 år sedan och sedan dess har jag kanske varit full 1 eller max 2 gånger (och då på mycket mindre mängd alkohol än tidigare). Det existerar inga vilda krogkvällar heller...

Däremot har jag upptäckt något jag aldrig förut känt; "ågren". Jag har haft vänner när jag var yngre som pratade om "ågren", men jag trodde mest det handlade om "eftertankens kranka blekhet" - att de ångrade att de druckit mycket för att de 1. tyckte de gjort bort sig inför någon/några och/eller 2. Led av bakfyllan/ont i huvudet/skakis.
På senare år har jag märkt; speciellt om jag dricker sprit (som för mig numera rör sig om typ max 12-20 cl likör på en kväll) att jag får just "ågren" - känner ingen bakiskänsla dagen efter, men kan känna mig nedstämd, lite lätt deppig och ja, NERE helt enkelt. Den känslan hade jag aldrig som yngre.
//47åringen
Alkohol ger fysiologisk ångest när det går ur kroppen.
Många som har ett missbruk dricker för att döva ångest och det gör den. Medans man är full, det vill säga.
När baksmällan kommer får man ännu mer ångest än innan. Och då botar man baksmällan med ännu mer alkohol.

Det är inte så svårt att förstå hur ett missbruk uppkommer. :crazy:
 
Jag har senaste året börjat reagera annorlunda på alkohol O_o Jag vet inte om det är åldern som påverkat eller om jag har andra tränings- och matvanor nu från när jag var yngre. Eller kanske en kombination, men jag kan i alla fall lugnt konstatera att jag inte tål samma mängd alkohol längre. Jag blir både fullare och minnet i samband med alkoholintag har blivit gravt försämrat. När jag var yngre kunde jag festa tills jag kramade toaletten och ändå ha glasklart minne över hela natten. Senaste året kan en AW med 3 glas vin resultera i att jag minns dåligt vad vi har pratat om, och större alkoholintag under festnätter ger minnesluckor. Både obehagligt och ärligt talat.. pinsamt!

Är det någon som upplevt samma?

Jag insett att jag nu på allvar måste lära mig vart min nya gräns går. Jag tror att den är låg, möjligtvis kring 1 glas vin eller motsvarande på middag/AW och kring 3 en festkväll skulle vara lagom för mig. Så jag skulle hemskt gärna vilja ha tips på följande:

1. Goda alkoholfria drinkar
2. Gott alkoholfritt vin
3. Tips & råd för hur jag kan tänka för att alkoholkonsumtionen inte ska skena iväg när man är lite sådär mys-salongs och tenderar att tappa omdömet om vad som är lite respektive mycket alkohol
4. Egna erfarenheter om någon vill dela med sig. Är jag ensam?

Det är mycket AW/fest/mingel/middagar i min umgängeskrets och jag älskar ett gott vin. Så jag vill inte behöva sluta dricka alkohol helt men känner att jag har hamnat i ett negativt mönster och är ärligt talat himla less på det :meh:

Jag håller med Blueberry här det är verkligen supergott att be bartendern blanda alkoholfria drinkar. Jag brukar ge dem mina favoritsmaker och sen ge dem fria händer. Det är inte bara gott och fräscht utan också jättebilligt jämfört med alkoholdrinkar. Det är verkligen succe varje gång som Blueberry skriver.
 
Jag älskar GingerBeer:love: framförallt alkoholfri då, brukar finnas både på bolaget och i vanliga välsorterade mataffärer.

Jag är inte heller nåt fan av alkohol, dricker max två glas vin, det händer typ 6 gånger per år.
 
Jag slutade dricka alkohol för snart två år sedan.
Precis som någon annan i tråden rekommenderar jag Richard Juhlin mousserande vin. Vansinnigt gott.
Sedan dricker jag alkoholfria ale. Nils Oscar, Brewdog Nanny State, Mikkeller. I början när jag tog en sån på fredagskvällen fick jag snurr i skallen som nån slags placebo.
 
Alkoholfri veteöl och öl kan rekommenderas, och som sagt finns mycket bra cider.
Vinet skyr jag i alla fall som pesten, där tillför alkoholen smak anser jag.
Annars kan jag tipsa om att man frågar efter vin med lägre alkoholhalt, många idag ligger på 13-15% men det finns de som ligger på 5-7 också vilket är stor skillnad.
Annars dricker jag vin för att det är gott och förhöjer en bra matupplevelse, för att bli full var nog senast i typ tonåren.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vad föredrar ni att dricka för alkoholfritt på fest? Jag ska köpa med mig alkoholfritt för egen del till en fest på lördag och funderade...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 174
Senast: mamman
·
Äldre Jag är inbjuden till en fest i helgen, till ett par jag inte känner så väl än (och är jätteglad för inbjudan!). De har bjudit in ca 30...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 622
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp